​Inspectori americani au luat în calcul imobilizarea la sol, anul trecut, a unei părți din avioanele Boeing 737 MAX, după ce au aflat că Boeing a dezactivat semnalul de alertă însărcinat să avertizeze asupra disfuncționalităților sistemului destinat să evite pierderea portanței avionului, "MCAS" (Manoeuvering Characteristics Augmentation System), a declarat duminică pentru AFP o sursă apropiată dosarului.

Avioane Boeing 737 MAXFoto: boeing.com

Angajații agenției federalei a aviației (FAA) erau însărcinați cu supervizarea și controlarea companiei Southwest Airlines, cel mai mare client al 737 MAX, cu o flotă de 34 de aparate în serviciu la acea epocă.

Aceștia au emis ipoteza imobilizării la sol a avioanelor pentru a avea timp să stabilească dacă piloții au nevoie sau nu de un curs suplimentar de formare, a spus această sursă, sub acoperirea anonimatului.

După discuții, au abandonat în cele din urmă această pistă, dar informația nu a ajuns până la responsabilii de rang înalt ai agenției federale, a continuat sursa citată, confirmând informațiile Wall Street Journal.

Boeing dezactivase automat acest semnal la 737 MAX livrate Southwest fără a informa compania aeriană. Nici compania, nici piloții nu erau la curent cu schimbările atunci când au început să utilizeze avioanele, în 2017, a precizat un purtător de cuvânt al Southwest.

"Înainte de accidentul Lion Air, semnalele (...) erau prezentate de Boeing drept operaționale, indiferent dacă ai selecționat funcționalitatea", a spus purtătorul de cuvânt al Southwest.

Dar, "după accidentul Lion Air, Boeing a informat Southwest că semnalele erau inoperabile dacă nu se selecta opțiunea", potrivit sursei citate.

În acel moment, Southwest a ales această opțiune pentru toate aparatele, a încheiat purtătorul de cuvânt. Boeing nu a comentat informațiile.

Acest sistem, MCAS, este pus în discuție și în cazul accidentului unui 737 MAX 8 al Ethiopian Airlines, care s-a prăbușit în 10 martie, ucigând 157 de oameni.

Acest accident a antrenat imobilizarea la sol în întreaga lume a flotei 737 MAX. Boeing lucrează la modificarea MCAS pentru a obține ridicarea interdicției de zbor, dar această criză a costat-o deja 1 miliard de dolari.

Factura urmează să crească fără îndoială, deoarece Boeing va despăgubi companiile aeriene, care au anulat mii de zboruri.

737 MAX al Ethiopian Airlines și Lion Air nu erau echipate cu semnalul de alertă, potrivit unei surse din industrie.

Denumit "disagree light" în limbajul Boeing, acest semnal luminos de alertă se declanșa în cazul unor informații eronate transmise de una sau două sonde de incidență ("Angle of attack"- AOA) ale sistemului de stabilizare MCAS.

Acesta măsoară unghiul de atac și pune avionul în nas pentru a-i permite să câștige viteză și pentru a evita riscul fatal de pierdere a portanței.

Potrivit primelor elemente ale anchetei privind Lion Air, un dintre cele două sonde de incidență AOA fusese defectă.

O altă problemă apăruse atunci: deși defectă, sonda a continuat să transmită informații calculatorului, în special MCAS.

Ori, acest sistem preia controlul asupra comenzilor de zbor și pune avionul în nas, chiar dacă pilotul încearcă contrariul, atât timp cât sistemul nu este dezactivat.

Cu AOA defectă, ar fi trebuit dezactivat MCAS. Ceea ce echipajul Lion Air nu știa.