Criza economica le-ar putea deschide drumul corbilor romani si bulgari spre Elvetia

de Iolanda Badilita     HotNews.ro
Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 10:20 Actualitate | Esenţial


Nu liberei circulatii pentru romani si bulgari
Foto: HotNews.ro
Tabara elvetienilor care sustin votarea noului acord de libera circulatie cu Uniunea Europeana, care include si Romania si Bulgaria, este din ce in ce mai numeroasa.  Potrivit presei elvetiene, 49% dintre locuitori ar vota DA la referendumul din 8 februarie, 40% NU, in timp ce11% nu stiu ce sa faca. Alaturi de oamenii de afaceri, care sustin ca forta de munca din cele doua tari est europene i-ar ajuta sa treaca mai usor criza, mediile academice sunt in favoarea acordului. Pe de alta parte, mai multe organizatii de romani din Elvetia cer interzicerea campaniei defaimatoare desfasurata UDC, partid aflat la guvernare.

Casa Romanilor, portalul romanilor din Elvetia si Asociatia studentilor romani din Lausanne au adresat o scrisoare deschisa Presedintelui Confederatiei elvetiene Hans-Rudolf Merz, Consiliului federal si  partidelor politice elvetiene in care solicita interzicerea campaniei defaimatoare la adresa romanilor si bulgarilor desfasurata de Uniunea Democatica de Centru, partid aflat la putere in Elvetia, conservator, anti-imigrationist, eurosceptic.

UDC: Romanii si bulgarii- corbii care ameninta Elvetia

Romanii, fie ca sunt studenti, fie ca ocupa diverse pozitii in universitatile sau companiile elvetiene se declara indignati de campania Uniunii Democratice de Centru( UDC) care cheama populatia sa respinga pe 8 februarie acordul cu Uniunea Europeana care ar extinde dreptul de libera circulatie si pentru romani si bulgari. 

Consideram ca aceasta campanie propaga ura si stigmatizeaza intr-o maniera defaimatoare doua popoare membre ale Uniunii Europene. Reprezentarea Romaniei si a Bulgariei ca niste pasari pradatoare care ameninta Elvetia constituie o grava insulta la adresa cetatenilor din aceste tari”, se spune in textul scrisorii organizatiilor romanesti.

Corbii romani si bulgari
Foto: HotNews.ro
Afisul partidului de guvernamant UDC, care poate fi vazut in toate locurile publice din Elvetia dar si pe pagina de promovare a campaniei prezinta trei corbi supradimensionati care se infrupta din teritoriul elvetian. Presedintele partidului, Toni Brunner a explicat intr-o conferinta de presa: "Corbii sunt lacomi, sunt niste pasari agresive si hoate, care ameninta existenta altor pasari. Ei sunt adesea asociati, in mitologie, cu vrajitoarele".

Romanii vor aduce cu ei obiceiuri proaste care vor creste criminalitatea in Elvetia si ii vor lasa pe elvetieni fara locuri de munca. Acestea sunt pe scurt temerile UDC, care doreste renegocierea acordului bilateral si rezolvarea problemei rromilor.

Oamenii de afaceri elvetieni au nevoie de romani si bulgari. Si cei care sunt pentru DA si cei care sunt pentru NU sunt de acord ca venirea romanilor si bulgarilor ar putea aduce prejudicii angajatilor elvetieni. Mediile de afaceri sustin inlesnirea angajarilor bulgarilor si romanilor iar toata lumea stie de ce: pentru ca acestia accepta salarii mai mici.

Roman din Elvetia: “Nu sunt de acord cu extinderea drepturilor!”

Surprinzator insa, exista chiar si romani care cred ca Elvetia ar trebui sa tina la distanta Romania si Bulgaria. “Personal nu sunt de acord cu extinderea drepturilor, spune un roman stabilit in Elvetia chiar pe portalul www.casa- romanilor.ch.

Elvetia are un proces de auto-guvernare care a functionat de sute de ani si care a permis romanilor din Elvetia sa soseasca in aceasta tara, sa lucreze si sa se integreze in comunitatea elvetiana(…). De ce sa il schimbam? Momentan, un roman poate sosi in Elvetia si se poate integra in aceasta tara daca are confirmarea unui loc de munca si obtine un permis de sedere. Vrem sa transformam si Elvetia in tari precum Italia sau Marea Britanie, in care practic prin acordul de libera circulatie s-a renuntat la verificarile formale ale locului de munca garantat, deschizand astfel poarta pentru cersetori si alte categorii socio-culturale din Romania sa soseasca aici? Nu cred ca este o idee buna.”

49% DA, 40% NU, 11% indecisi

Surpriza actualei campanii o reprezinta faptul ca tabara celor care sustin votarea noului acord de libera circulatie cu Uniunea Europeana, care include si Romania si Bulgaria, este din ce in ce mai numeroasa.  Potrivit presei elvetiene 49% dintre locuitori ar vota DA, 40% NU, in timp ce11% nu stiu ce sa faca.

Alaturi de oamenii de afaceri, mediile academice sunt in favoarea acordului.
Daca universitatile se tem ca nu vor mai putea accesa fondurile europene pentru cercetare, oamenii de afaceri fie ca sunt de stanga sau de drepta cred ca romanii si bulgarii ii vor ajuta sa treaca mai usor de criza economica. Pe de o parte. Pe de alta, daca elvetienii vor vota NU ei isi vor periclita relatiile cu intregul bloc european, avertizeaza Johannes Schenider Amman politician radical liberal citat de ziarul Le Matin.”Este falsa asteptarea Uniunii Democratice de Centru ca Bruxelles-ul va renegocia acordul in caz de refuz”, a declarat acesta.

UE: totul sau nimic!

Contestatarii acordului se plang ca este un fel de “totul sau nimic”. Adica, elvetienii nu pot alege sa aiba relatii doar cu unele dintre statele UE ci cu intregul bloc comunitar format acum din cele 27 de state membre.

UDC numeste aceasta clauza “clauza ghilotina”. Potrivit politicianului radical, Cristophe Blocher,  acest lucru este anti-democratic pentru ca nu le permite elvetienilor sa voteze separat doar pentru romani si bulgari.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3657 vizualizari

  • +4 (10 voturi)    
    bravo lor (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:10)

    zaraman [anonim]

    Bravo, asa trebuie sa se comporte un guvern care isi respecta tara si cetatenii. Ei stiu prea bine ce se va intampla, si noi stim dar ne place sa ne ascundem dupa deget. Daca se da liber, se duc si acolo toti tiganii infecti din Ro si Bu si ne fac de kkt. Pentru un cetatean corect si cinstit, cu siguranta va exista intelegere de sedere si drept de munca. Ne afecteaza pe toti, asa este, dar ne-am facut-o cu mana noastra, toti tiganii si cocalarii trebuiau verificati la sange inainte sa se permita plecarea lor din tara.
    • +2 (2 voturi)    
      S-au dus deja cei din HU, SK, CZ, PL (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 19:52)

      releu [anonim] i-a raspuns lui zaraman

      Elvetia accepta sau nu un acord cu UE, nu cu RO sau BG, sau D, F etc.
    • +1 (1 vot)    
      aha... (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 19:59)

      saraman [anonim] i-a raspuns lui zaraman

      Tiganii sunt veniti de multa vreme la cersit in elvetia...iar tranzitul fara vize pemite accesul oricarui "cocalar" care are chef de furat in tara cantoanelor...asa ca mai ganditi-va inainte de a posta. Majoritatea romanilor onesti au mari probleme sa se angajeze in Elvetia si lor le-ar fi favorabila libera circulatie...
    • 0 (0 voturi)    
      Iliescu e vinovat (Duminică, 11 ianuarie 2009, 0:04)

      xyz [anonim] i-a raspuns lui zaraman

      El a lasat intentionat sa plece toata tiganimea lui si cred ca i-a si sfatuit sa fure si sa le trimita lor(PSD) bani,bijuterii si toate cele ca sa aiba de cheluiala in campaniile electorale.
  • +2 (8 voturi)    
    Pacat ca toti confunda romanii cu tiganii (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:27)

    georgescu [anonim]

    Daca afla un vestic ca esti roman, imediat te asociaza cu tiganii, nu este drept....
  • +2 (6 voturi)    
    talibani.... (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:32)

    luputehno [anonim]

    nu vreau sa i vedem nici noi pe aici ...nazisti inraiti.
  • +3 (7 voturi)    
    Mai avansati (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:35)

    JC [anonim]

    La noi in Romania daca scriai despre Romanische Zigeuner, adica despre tiganii romani, pe un afis in care sunt aratati unii cum fura un televizor sarind pe fereastra, erai pus la zid imediat de Consiliul pentru Combaterea Discriminarii. Noi suntem mai avansati decat elvetienii.
  • +6 (6 voturi)    
    Ca de obicei, adevarul e undeva la mijloc (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:38)

    Teo [anonim]

    Desi ma simt lezat de aceasta campanie nu pot sa contest faptul ca exista si o urma de adevar. Desigur, exista si partea cealalta cu romani care au ridicat standardele de munca in tarile unde lucreaza si care sunt foarte apreciati. Din pacate, proportia este in favoarea celor care strica decat a celor care ajuta.

    Pana la urma orice tara reactioneaza in functie de cum i se prezinta situatia. Si eu daca as fi elvetian si peste tot aud ca romanii sunt hoti, lenesi, criminali mi-as pune problema daca sa accept sa locuiesc langa un astfel de om. Da, este o generalizare asupra intregului popor, dar nu s-a facut nimic pana acum cu adevarat pentru a se stopa aceste prejudecati. Ma refer aici la noi, la guvernanti si la oricine care cunoaste cum sunt de fapt romanii.

    Eu cred ca pentru a nu mai avea probleme de genul asta ar trebui sa incepem cu noi insine, sa-i luam la intrebari pe cei care fac rau in alte tari si atunci celelalte popoare vor vedea ca ne intereseaza sa fie bine. Cadrul legal exista.

    Poate atunci englezii, danezii, elvetienii, germanii, francezii, italienii etc nu ne vor mai considera ceea ce cu siguranta nu suntem si vor incepe sa ne priveasca ca si egalii lor
  • 0 (4 voturi)    
    implicare (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:44)

    amu [anonim]

    Ar trebui sa ne implicam mai mult in combaterea cersitului sa le asiguram locuri in adaposturi sociale hrana si un pic de educatie .Mai multi asistenti sociali si implicarea bisericilor in acest fenomen ar schimba ceva .Imaginea Romaniei ar avea de castigat
    • +1 (1 vot)    
      NU! (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 17:27)

      CIOMBE [anonim] i-a raspuns lui amu

      Ar trebui sa ii exterminam! Simplu!
  • +4 (4 voturi)    
    DE CE SA STRICAM SI CEEA CE ESTE BUN? (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:48)

    tudor [anonim]

    Locuiesc si muncesc in Elvetia ca inginer si nu simt nici o aversiune fata de mine. Ba din contra, sunt apreciat si stimat pentru experienta mea. IN NICI UN CAZ NU SUNTEM PRIVITI CA NISTE PARIA, DIN CONTRA.
    In plus, sistemul de recrutare al companiilor elvetiene permite sa selecteze persoana dorita de la distanta - pe Internet -, sa-i faca o oferta si s-o aduca aici in scurt timp (2 luni in cazul meu si 1 luna in cazul sotiei).
    Am ajuns aici urmand procedura legala, cu viza de lucru si cu un contract de munca semnat inca de cand eram in Romania.
    Elvetienii au reusit sa faca o bijuterie de tara in care serviciile sociale sunt perfecte, nu exista cersetori, totul este curat, etc.
    Personal, cunoscand ambele fatete ale problemei - comportamentul unora dintre romani (cei care au posibilitatea si dorinta de a veni aici) si viata din Elvetia - consider ca ideea deschiderii granitelor pentru romani si bulgari este una dintre cele mai proaste. Cei care vor si sunt capabili pot veni si lucra aici fara nici cea mai simpla problema (cazul meu). De asemenea, datorita sistemului restrictiv de emigrare - doar persoanele calificate - permite acestora sa acceada la un venit similar cu al celorlalti cetateni europeni - daca nu chiar mai bun. Ideea ca suntem mai prost platiti decait ceilalti europeni este COMPLET FALSA.
    In plus, romanii ar trebui sa vada cine ajunge primul intr-o tara straina: oamenii care lucreaza si in Romania sau cei care traiesc din specula sau din activitati ilegale (furt, prostitutie, cersetorie...)
    Avind in vedere cele de mai sus, nu vad nici un motiv pentru a schimba ceva in sistemul elvetian privind emigrarile.
    Sunt de acord ca UDC nu a folosit o campanie prea "placuta" dar in esenta, aceasta urmareste un scop bun.
    • 0 (0 voturi)    
      gandire cu premeditare (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 20:34)

      daniel [anonim] i-a raspuns lui tudor

      tudor, nu ai inteles nimic, esti varza. este vorba in primul de rand romanii care lucreaza ca angajati in elvetia cum esti tu, asa ca ar trebui sa-ti pese. pentru ca majoritatea romanilor cred ca zurich este in germania.

      in cazul in care la 8 februarie "trece" o sa te afli
      pe picior de egalitate cu alte natiuni de bizoni cum ar fi nemtii sau britanicii. in caz contrar o sa ai nevoie in fiecare an (asta daca nu esti de ceva timp acolo) sa-ti reinoiesti permisul, sa obtii permis sa cumperi o casa, etc. Adica, cetatean de mana a doua.

      Iar granitele sunt deschise de mult. Incredibil cat de ignorant esti.

      de fapt, faci parte din marea masa, consumator de informatie. ai scris un post lung, fiecare propozitie contine un grad major de falsitate. vise placute.
      • 0 (0 voturi)    
        raspuns (Duminică, 11 ianuarie 2009, 23:12)

        tudor [anonim] i-a raspuns lui daniel

        Draga Daniel,

        In primul rand, "multumesc" pentru epitete.... in functie de cine ti le adreseaza pot fi pozitive sau negative. Eu le consider pozitive.

        In al doilea rand, nu ai de unde sa sti daca sunt tratat ca un cetatean de mana a doua pentru simplul motiv ca nu ma cunosti. Si in plus, prefer sa fiu "cetatean de mana a doua" intr-o tara in care sunt protejat de infractori, in care nu mi-e frica sa ies noaptea pe strada, etc. Daca motiunea "trece" (asa cum spui), siguranta pe care o simt acum se va duce si voi avea din nou parte de ceea ce am avut parte in Romania - de "smecheri" la tot pasul, de oameni care privesc oamenii care muncesc cinstit ca pe niste "fraieri" (a se vedea expresia "natiuni de bizoni cum ar fi nemtii sau britanicii" folosita de tine), etc.

        Oricum, atitudinea de "smecher" pe care ai adoptat-o in raspuns caracterizeaza o mare parte a romanilor ce "pot si vor" sa "lucreze" in Elvetia (asa cum am scris anterior) si din cauza carora prefer sa fiu "cetatean de mana a doua aici" decait "cetatean de vaza in Romania".

        Si apropo, eu nu stiu sa mint, sa excrochez sau sa fiu "smecher" si de aceea nu am reusit sa devin un "cetatean de vaza" in Romanica.

        De asemenea, prefer sa fiu "ignorant" si "consumator de informatie" aici iar persoanele care ma "caracterizeaza" astfel (smecherii de Romanica) sa ramana acolo, sa faca averi si sa scrie "raspunsuri' jignitoare (ca sa se simta importanti - se mai numeste si complex de inferioritate)

        Toate cele bune si "somn usor", Daniel
        • 0 (0 voturi)    
          educatie (Luni, 12 ianuarie 2009, 19:39)

          daniel [anonim] i-a raspuns lui tudor

          ok, scuze pentru epitete, dar naivitatea ta m-a "impresionat" profund.
          Sa clarificam cateva lucruri (pentru informatia ta...)
          - in tari ca germania, marea britanie, franta si chiar elvetia, localnicii nu muncesc. vorbesc din experienta, nu din auzite. e adevarat, in elvetia se sta mai mult la birou, sapt. de lcuru de 41 sau 42 de ore, dar productivitatea e scazuta.
          - cetatean de mana a doua - cazul tuturor romanilor din elvetia, pentru ca au drepturi mai putine decat bastinasii sau chiar decat alte state eu. daca legea trece, atunci lucrurile se schimba. ce e rau in asta
          - nu mai exista de mult vize pentru elvetia asa orice "raufactor" poate sa vina fara probleme. cei care au vrut sa vina, au venit deja. nu ai de ce sa te temi sau poate ca trebuie sa-ti fie deja frica. referendumul nu schimba nimic din acest punct de vedere.
          - cotele pentru urmatorii 6-7 ani sunt restrictive, de la cateva sute de ani pana la cateva mii, in caz ca ti-e rusine de concetatenii tai, nu o sa vezi prea multi.
          - succesul elvetiei este dat in mare parte de emigranti (20% din populatie), ca de altfel peste tot in lume. daca se limiteza accesul strainilor, pe termen lung, nu vad elvetia bine. vezi cazul germaniei.
          - atitudinea ta fata de conationalii tai este o mitocanie, de ce ii califici drept smecheri. probabil sunt multi smecheri, dar sunt si multi ok. in general, daca printre straini iti vorbesti tara de rau, te faci de ras... (asta trebuia sa ti-o zic).
          - ca sa-ti treaca de urat, si in elvetia exista destui smecheri localnici, numai ca au alt mod de exprimare. probabil ca esti de putin timp in elvetia. sau?...
          - toata campania este oriunde ca in lume o manevra politica. prada cad cei cu o educatie precara (aprox. jumatate din populatia elvetiei)

          Si in incheiere: unui inginer IT ii sta bine, daca in afara de profesia lui, mai incearca sa se educe si in alte domenii ce nu au legatura directa cu meseria lui.

          Am scris destul?
  • +3 (3 voturi)    
    Ceea ce declara romanul din Elvetia (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 11:54)

    ALex [anonim]

    Este un text adevarat, fara ura si care spune clar si raspicat: daca vrei sa ajungi in Elvetia, poti. Trebuie insa sa te integrezi in societate, adoptand modul de viata al societatii respective, nu incercand sa o modifici dupa modul tau de viata. Daca acest lucru ar fi fost solicitat peste tot in Europa, nu ar fi venit araboii cu cura mare ca vor moschei la Bruxelles.

    Ceea ce spun elvetienii este perfect adevarat, si asta nu pentru ca romanii sunt 99% hoti, ci pentru ca 99% dintre romanii carora li se aude numele in mass media sunt raufacatori. Cei care isi vad de treaba nu apar "pe sticla".

    Elvetia este o tara foarte frumoasa, pe care am avut placerea sa o vizitez in 1996. Am avut si o intamplare mai putin obisnuita: mi-am cumparat un briceag (pe care il am si azi) multifunctional si care costa 199 de franci. Cand i-am spus vanzatorului ca vreau sa il cumpar si i-am intins banii, mi-a cerut pasaportul si m-a intrebat de unde am banii (eu avand 17 ani) si i-am spus ca daca nu lucreaza la politie nu am de ce sa ii arat pasaportul, iar briceagul il pot lua si de la magazinul de vizavi. A cedat si l-am cumparat - deci perceptia cu romanii nu este numai de acum, ci de mai multa vreme.

    Pe de alta parte nici elvetienii sa nu uite ca tara lor este o mare masina de spalat bani si ca numai din acest motiv, pentru ca sprijina indirect criminalitatea organizata are si resursele financiare de a arata asa cum arata. Dar usa de biserica nu este nimeni si asa cum sunt oamenii sunt si popoarele. Cred ca cel mai bine ar fi ca noi ca popor sa ne mai civilizam putin iar ei ca popor sa devina mai toleranti cu cei buni si mai intoleranti fata de cei pusi pe rele.

    Daca ar fi sa mergem dupa principiul "ochi pt ochi" atunci toti oamenii ar fi orbi - asa a spus Indira Ghandi. Poate car ar fi cazul ca atat ei cat si noi sa ne imbunatatim modul de abordare a comportamentului in aceasta "familie europeana".
    • 0 (0 voturi)    
      Multumesc (Duminică, 11 ianuarie 2009, 23:39)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui ALex

      Multumesc de apreciere...

      Toate cele bune
  • +1 (1 vot)    
    Daca ma uit mai bine... (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 12:00)

    Observator [anonim]

    ...pe unul din afisele UDC prezentate in articol, observ ca parca ar fi motive de ingrijorare: elvetienii nu sint preveniti asupra pericolului liberei circulatii a romanilor, in general, ci asupra celei a "kriminellen Rumänischen Zigeuner", traducere aproape de prisos - a delincventilor tigani din Romania... (iata ca nu mai sintem 'laolalta' aici nici macar cu Bulgaria)
    Vreau sa va intreb cu (evident falsa) candoare: OARE DE CE?
  • +1 (3 voturi)    
    temeri justificate? (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 12:20)

    Adrian O [anonim]

    De fapt nu trebuie sa dam vina pe politicienii din Elvetia, Marea Britanie sau alte tari. Incearca sa-si apere interesele, economice si politice, prin masuri si campanii care prind in randul maselor. Asta inseamna voturi castigate. Cine are ochi sa vada observa ca de fapt cine vrea sa fure si sa cerseasca poate incerca asta nestingherit de ceva vreme incoace. Campania asta se contrazice singura din punctul asta de vedere, ma intreb? Sau face uz de uscaturile din din padurile noastre pentru a ataca alte probleme? Nu corbii care fura le iau locurile de munca elvetienilor....
  • +2 (2 voturi)    
    the eternal gypsy.. (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 13:38)

    d [anonim]

    nu e corb ci cioara :)). si au dreptate... cine sa vrea ca tara lui sa se umple de tigani(' zigeuner'). tigani din cele mai vechi timpuri au fost alungati de oriunde se asezau? de ce? ei bine raspunsul il stie fiecare roman... caracteristicile acestei etnii sunt 'unice ' in lume. cred ca sunt singurul grup etnic cu o proportie asa de mare de hoti si cersetori.... altfel spus o natie parazitara. o sa se gaseasca imediat niste cretini toleranti sa spuna ca nu e asa, sunt si oameni de calitate printre ei dar... nu cunosc nici unul
    • 0 (0 voturi)    
      Iata cateva exemple (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 14:11)

      ALex [anonim] i-a raspuns lui d

      Jazzistul Johnny Raducanu, violonistul Ion Voicu sunt doar doua exemple (in fine, Ion Voicu a murit...).
    • 0 (0 voturi)    
      cum nu stii? (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 19:25)

      vasile porojan [anonim] i-a raspuns lui d

      chiar asa , cum nu conosti pa madalin voicu - om de bine; ilisecu ion -om de foarte bine; hadrian nastase - om bine ....
  • +1 (1 vot)    
    eu nu-i inteleg (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 14:00)

    florin_f [utilizator]

    daca tigani le fura lucrurile e un motiv sa-si cumpere lucruri noi si prin asta va creste economia elvetienilor si a-l tiganilor.
    Sa le creasca nasu de elvetieni, sper ca tigani sa le lase si samanta de tigani prin tara lor :-))
  • +1 (1 vot)    
    Dreptul la munca (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 14:00)

    florin [anonim]

    Subiectul referendumului il reprezinta dreptul la munca pt. cetatenii UE, inclusiv romani si bulgari, pe teritoriul Elvetiei. Ce treaba are asta cu tiganii? Pai pe tigani nu ii prea intereseaza dreptul la munca. Din cate stiu eu in acest moment tiganii (si altii) pot foarte usor sa ajunga in Elvetia. O fi cersitul printre meseriile acceptate in Elvetia, de le este atata teama de concurenta?
  • 0 (0 voturi)    
    ca de obicei, adevarul e la jumatatea drumului (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 14:04)

    aadriaanaa [anonim]

    Locuiesc in Elvetia de aproape 9 ani. Pot spune ca am ajuns sa cunosc aceasta tara destul de bine. Acest lucru inseamna ca am ajuns sa cunosc si sa inteleg atat lucrurile mai bune, cat si pe cele mai putin bune.

    Daca ramanem la stratul superficial al comparatiei, atunci asa e, romanii si elvetienii nu au nimic in comun - primii sunt hoti si delincventi, iar ceilalti sunt muncitori si plini de onestitate. Nu cumva e prea simplu sa ne limitam la acest tip de rationament? E adevarat ca Elvetia e o tara frumoasa, e adevarat ca in aceasta tara mecanismele legislative functioneaza in general ceea ce confera un sentiment de ordine si de disciplina.....Dar e tot atat de adevarat e ca in aceasta tara sunt oameni care au pierdut tot prin tribunale pentru simplul motiv ca au spus adevarul despre marile averi acumulate prin mijloace mai putin corecte...e tot atat de adevarat ca in Elvetia e in aplicare o lege a protectiei persoanelor (atat fizice cat si juridice) care e printre cele mai limitative din cate cunosc. Astfel, aparitia oricarei informatii negative poate fi foarte aspru pedepsita.

    Acum, lupta care se da e pentru principii si e extrem de naiv sa credem ca o data acceptat acest acord, se deschid portile Elvetiei pentru romani si bulgari. Nu e deloc asa: pentru a munci in Elvetia trebuie sa fii cu adevarat competitiv...iar daca esti, indiferent de situatia politica, ajungi aici. E un principiu care nu va disparea. Atunci de ce se tem elvetienii de romani si bulgari?

    De fapt eu cred ca nici nu se tem asa tare. Toata istoria aceasta a referendumului pe tema acordului e instrumentalizata politic. Daca in Romania politicienii mai castigau un vot cu un pahar de bere oferit in campanie, aici anumiti politicieni spera si ei la mai mult capital politic folosindu-se de tapul ispasitor care sunt imigrantii.

    Haideti sa intelegem critic si obiectiv situatia si sa nu ne mai lasam manipulati de aparente.
    • 0 (0 voturi)    
      Foarte frumos zis (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 21:05)

      ALex [anonim] i-a raspuns lui aadriaanaa

      Multumesc de comentariu. Nepartinitor si la obiect.
  • 0 (0 voturi)    
    logica....? (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 15:30)

    mariuss [anonim]

    1) Unii romani sunt infractori...
    2) Nici un infractor nu este dorit in Elvetia...

    1), 2) =>Nici un roman nu este dorit in Elvetia ....???
  • 0 (0 voturi)    
    mda (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 15:40)

    ps [anonim]

    pentru ce am mai intrat in UE daca nu avem aceleasi drepturi cu ceilalti?
    Adica oamenii supercalificati si cu experienta sa poata lucra oriunde cu sau fara permis de munca, iar cei cu o calificare mai inferioara sau fara experienta sa faca bine sa stea in tara lor..adica in RO? Adica cei mai buni sa poata pleca din tara si sa nu se mai intoarca si nici nu mai trimit bani sa sustina economia, iar "capsunarii" sa stea acasa? Numai "intelectualii" sa poata pleca, iar cei care se duc...stau cativa ani , castiga bani si se intoc sa nu-i lasama sa plece.
    Observ ca sunteti cam cu nasul pe sus si nu va vedeti decat pe voi, iar restul romanilor sunt tigani sau cersetori...daca voi aveti parerea asta nu ma mir ca occidentalii chiar cred asta infatuatilor! Si DA, firmele straine au nevoie si de (mai ales) de oameni care nu se dau numai manageri si etc ci care chiar lucreaza in fabrici, drumuri, restaurante, hoteluri, etc. Au nevoie nu doar de "manageri2 de tinichea asa cum va credeti. Sa va fie rusine ca ati uitat de unde ati plecat si ca pana si cei ce s-au ajuns bine acolo nu vor ca sa mai ajunga vreun roman pe acolo.
  • 0 (0 voturi)    
    Rusine (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 17:01)

    Mirabela [anonim]

    Parerea generala este ca romi inseamna romani. Foarte multi tigani merg in Occident doar pentru a fura, talhari sau cersi. Nu de putine ori am vazut intregul avion plin de asemenea persoane care nici macar limba romana nu o pot vorbi la standarde normale. Romanii, muncitori cinstiti, normal ca nu ies in relief, nu ii vezi prin mass-media si sunt apreciati, respectati la locul de munca. (Aceasta nu inseamna ca elimin toti romanii din ecuatie. Educatia din familie, scoala, societate isi spune cuvantul). Dar, din pacate, cateva persoane corecte nu pot schimba parerea unei societati otravite de mult timp de comportamentul abominabil a acestor paria. Rezolvarea in acest sens nu o vad decat prin masuri radicale.
  • 0 (0 voturi)    
    "import" de mana de lucru vs libera circulatie (Sâmbătă, 10 ianuarie 2009, 17:54)

    Irina [anonim]

    Elvetienii, ca si canadienii, au avut programe de "import" de populatie - mergeti in Zurich (si nu numai) si veti vedea ca multi dintre chelnerii din restaurante sunt pakistanezi - dar pakistanezi vorbitori de germana elvetiana. Oamenii au fost selectionati cu ani in urma, adusi in Germania cu familiile, scoliti (limba & aspecte de cultura locala & meserii), peste ce stiau ei deja, asa ca le-a fost mult mai usor sa se integreze. Elvetia nu prea mai avea, atunci, forta de munca tanara / deloc, avea multi "seniori" si spor natural negativ, asa ca a trebuit sa ia oameni de undeva... si au facut-o cat se poate de civilizat si de organizat, fara sa lase detalii la voia intamplarii.
    Prin prisma acestui exemplu, e de inteles si de ce vor acum alta "carne de tun" (mana de lucru), dar si de ce sunt reticenti s-o accepte la liber - indiferent de unde ar veni ea...

    Ca o curiozitate: acum aproape 10 ani era in voga, in aceeasi Elvetie, un puternic curent nationalist: afara cu strainii care fura slujbele tinerilor elvetieni!!! Atunci, strainiii in chestiune erau cetateni englezi, francezi, spanioli, etc, veniti sa lucreze in marile corporatii cu sediile in Elvetia...
    (poate cauta vreun ziarist prin arhivele elvetiene si "resusciteaza" vreun articol... ar fi interesanta comparatia...)
  • 0 (0 voturi)    
    ce voteaza elvetienii, dnii hotnews? (Duminică, 11 ianuarie 2009, 2:30)

    gigi [anonim]

    Deci ce se voteaza? Dreptul la libera circulatie sau eliminarea restrictiilor pe piata muncii? Ca din cate stiu eu se circula liber in elvetia deja de ceva timp...
  • 0 (0 voturi)    
    articolul (Duminică, 11 ianuarie 2009, 10:29)

    odorica ion [utilizator]

    Da este adevarat, ce se spune acum la Protv., ca in Elvetia sint panouri cu caricaturi, cu tiganii romani criminali si hoti. Cum escaladeaza geamul sa intre peste proprietari sai fure si sa-i omoare. Nu este nimic jgnitor. Este adevarul, adevarat. Aceste fapte abominabile se fac cu concursul romanilor mai ales a administratorilor, care ii instiga spunind ca "sint de acordcu ei si ii sustin". Sa ma intrebe pe mine, caci am simtit pe pielea mea. Romii cei mai violenti, nu erau din bloc, voiau sa scoata gratiile, bateau cu talpa piciorului cu forta pentru a rupe usa, si administratoru,l fost ofiter al Armatei Romane ii indemna spunind ca este de acord si ii sustine. Si acelas lucru il face, de cite ori este intrebat de nemernici. Este adevarat, caci asa fac si la noi in tara si asa cred ca e bine. Chiar daca nu sint locatari din bloc, si nu au nici un motiv decit la baza birfa "radiosant"Dar spargind locuintele la indemnul administratorilor e inimaginabil. Sa fiu intrebata eu. Sa nu-i primeasca Elvetia, este adevarat si nu jignitor cind se spune :"Stop, venirii in Elvetia a tiganilor romani criminali!" Asa este, este adevarul gol, golut. Am patit-io pe pielea mea. Numai gratiile bine facute m-au scapat de la moarte, caci erau indemnati sa intre de administrator peste 2o de rromi. Multumesc celor care au facut gratiile.Sint amenintata de tigani, cu ajutorul romanilor slugile lor pentru a se arata cocosi impotriva proprietarilor dinaintea venirii comunistilor. Nici nu stiu cum ii cheama si nici din partea mea nu a fost nici o intrebare cine sint, cum ii cheama, sau daca platesc intretinerea, fondul de rulment. Sint puscariasi si indemnul Politiei, cind m-am mutat, de a ma fari de ei (caci sint puscariasi), nu a dus la nimic. Ei rromii cu ajutorul romanilor fac legea. Rusine Armatei Romane cu asa pensionari ai lor, care in loc sa apere populatia civila indeamna la bataie impotriva lor. Armata chiar in caz de razboi, trebuie sa apere populatia.
  • 0 (0 voturi)    
    Cine face mai mult rau? (Duminică, 11 ianuarie 2009, 11:27)

    worker [anonim]

    Romanii care vor intra liber in Elvetia ( unii dintre ei chiar cu gindul de a fura 4-5.000 de euro pe acolo) sau minunatele banci elvetiene care an de an santajeaza leul in adevarate razboaie cu BNR cind pierdem sute de milioane de euro aparind moneda nationala !? Dragi Elvetieni, pentru voie exista un raspuns: NU SE POATE - nu poti cere sa ai drepturi pe care nu le recunosti partii adverse... :(
  • 0 (0 voturi)    
    comentarii fara sens (Duminică, 11 ianuarie 2009, 12:45)

    marin [anonim]

    si eu lucrez in elvetia de 1 an de zile si nu a fost nevoie de nici un referendum ca doar daca esti corect nu ti-e frica de nimic oricum politica nu e facuta pt oamenii de rand......dar exista o viata de apoi
  • 0 (0 voturi)    
    nu se vede padurea din cauza copacilor. (Duminică, 11 ianuarie 2009, 14:21)

    cristi [anonim]

    Inainte de a se elimina necesitatea vizelor pt. romanii ce doresc sa viziteze tari EU, era la fel: in UE ajungeau cei cu contract de munca (calificari inalte in general) si bandele de tigani.
    Dupa ce s-au eliminat vizele, au intrat turisti si muncitori (cu calificari joase si medii).
    Ce vreau eu sa spun: tiganii, de care elvetienii vor sa se apere, sunt deja acolo; acordul de libera circulatie va da acces in plus turistilor si muncitorilor cu joasa calificare.
    CONCLUZIE: elvetienii sunt prosti si/sau ipocriti.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by