​Exclusiv

Competiția elicopterelor militare cumpărate de România: Lockheed Martin propune elicopterele Blackhawk pentru toate forțele Armatei și un centru european la Romaero pentru modernizarea și mentenața aparatelor de zbor de pe continent

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 19 iunie 2018, 18:27 Actualitate | Esenţial


Elicopter Blackhawk
Foto: DVIDS
În timp ce americanii de la Bell discută cu Armata pentru a produce și a vinde în România elicoptere de atac, iar francezii de la Airbus propun României elicoptere militare produse la fabrica din Brașov, compania americana Sikorski, deținută de Lockheed Martin, intră și ea în competiție și propune celebrul elicopter Blackhawk pentru toate forțele Armatei - un „all-in-one”, pentru toate tipurile de misiune. Deși ar fi vorba de o achiziție majoră, aparatele nu ar urma să fie construite în România. În schimb, compania americană propune deschiderea la Romaero, în București, a unui centru european pentru personalizarea, modernizarea, reparația și întreținerea elicopterelor, nu doar ale României, cât și ale altor aliați de pe continent, după cum au detaliat reprezentanții Lockheed Martin într-un interviu acordat HotNews.ro.

---

Elicoptere de atac de la Bell? Elicoptere de transport de la Airbus? Cum se conturează competiția elicopterelor în care se înscrie și Lockheed Martin

România negociază cu compania Bell Helicopters achiziția a 45 de elicoptere de atac pentru Forțele Terestre - modelele AH-1Z Viper și UH-1Y Venom - pe care compania americană să le producă la Brașov. Aici detalii.

Pe lângă acestea, Airbus, care are deja deschisă o fabrică de elicoptere la IAR Brașov din 2016, propune Armatei modelul H215M pentru înlocuirea celor 30+ elicoptere de transport IAR 330 Puma ce își cam epuizează resursa de viață. Aici detalii.

În plus, dincolo de cele trei elicoptere Puma Naval pe care Forțele Navale le folosesc pe cele trei fregate aflate în prezent în dotare, în viitorul apropiat vor mai trebui cel puțin încă patru elicoptere militare navale pentru cele patru corvete multifuncționale pe care România vrea să le cumpere. 

În total discutăm de mai bine de 70-80 de elicoptere pe care România le-ar putea cumpăra în următorii 10-15 ani, o achiziție uriașă care înseamnă contracte de câteva miliarde de euro.

Blackhawk - Elicopterul „all-in-one” propus pentru toate forțele Armatei Române

Compania americană Lockheed Martin - cea care produce avioanele F-16 pe care România le-a ales pentru Forțele Aeriene, dar și rachetele PAC-3 din sistemul Patriot pe care Armata tocmai ce l-a achiziționat - își propune să intre și ea în competiția elicopterelor și propune României celebrul elicopter Blackhawk produs de Sikorski (companie deținută de Lockheed Martin) pentru dotarea tuturor celor trei forțe ale Armatei - Terestre, Aeriene și Navale.

„Elicopterul propus este așa numitul “all-in-one”, sau mai tehnic spus, “multi-misiune” și este capabil să îndeplinească practic toate tipurile de misiuni militare și civile. Folosirea unui singur tip de elicopter pentru toate misiunile este eficientă din punct de vedere al costurilor de achizitie și suport logistic datorită “economiei de flotă” (discount de cantitate și repartizare costuri nerecurente pe un număr mai mare de produse)”, a precizat pentru HotNews.ro, John Neilson, Director of Communications EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), Lockheed Martin.

Oficialul companiei americane susține că elicopterul Blackhawk este singurul elicopter multi-misiune produs in Europa, și care este de asemenea și un elicopter militar.

„Toate celelalte elicoptere europene multi-misiune nu sunt militare ci militarizate, adică nu sunt triplu redundante în ceea ce privește echipamentele hidraulice, electrice și de misiune, nu au capabilități intrinseci de protecție împotriva prabușirii, nu sunt capabile să decoleze în 90 secunde, nu au rezistență la balistica de 23mm, sau nu sunt operaționale pe orice tip de vreme și orice tip de teren”, a mai declarat Neilson pentru HotNews.ro.

Reprezentantul Lockheed Martin susține că elicopterele Blackhawk propuse României pot fi folosite de Forțele Aeriene, Forțele Terestre și Navale, precum și de agenții civile.

„Are capabilități unice în operațiuni speciale (a fost utilizat în operatiunea de capturare a lui Osama Bin-Laden) și în misiuni anti-nava, dar poate de asemenea să realizeze misiuni de cautare-salvare, MEDEVAC, anti-tanc (poate transporta același arsenal de arme ca elicopterul Apache sau Viper produs de Bell), misiuni de transport, asalt, asistență de trupe terestre, precum și lupta anti-incendiu, misiuni în situații de urgență și umanitare. Exista și o versiune anti-submarin a elicopterului Blackhawk, denumită MH-60R, care este cea mai avansată din lume pentru acest tip de misiune. Dată fiind rata de producție foarte mare (peste 4500 de elicoptere produse până acum și încă 300 contractate), elicopterul Blackhawk oferă atât costuri de achiziție, cât și costuri operaționale foarte competitive”, a mai declarat John Neilson, directorul de comunicare din cadrul Lockheed Martin.

Foto: Un elicopter Blackhawk în varianta navalizată



Dacă România va alege Blackhawk? Elicopterele nu vor fi produse în țară, dar Romaero ar putea deveni un centru european pentru modernizarea și mentenanța acestor elicoptere din toată Europa

Deși ofertele concurenților Bell și Airbus presupun construirea elicopterelor achiziționate de armată aici în Romania, oferta Lockheeed Martin/Sikorsy care are deja o fabrică de producție în Polonia vine pe alte coordonate.

Astfel, dacă România ar alege să se doteze cu elicoptere Blackhawk, acestea ar fi asamblate în afara țării, dar în schimb compania americană propune operaționalizarea la Romaero (București) a unui centru internațional pentru personalizarea, modernizarea, reparația și întreținerea elicopterelor, nu doar ale României, cât și ale altor aliați de pe continent.

„Sikorsky intenționează să dezvolte în cadrul Romaero un Centru European pentru personalizarea, modernizarea, întreținerea și reparația elicopterelor Blackhawk. Va fi unicul centru de acest fel din Europa. Sikorsky are un centru de producție și un număr mare de utilizatori de elicoptere Blackhawk în Europa, dar nu are un astfel de centru de modernizare, întreținere și reparații, iar România a fost considerată cea mai bună opțiune, datorită vastei sale experiențe aeronautice. Mai mult, acest centru va oferi o perspectiva operațională de cel puțin 30 ani, întrucât modernizarea, întreținerea și reparațiile vor avea loc pe întreagă perioada de utilizare a elicopterelor, chiar și după ce producția încetează”, a detaliat John Neilson pentru HotNews.ro.

„Personalizarea se referă la instalarea echipamentului pentru misiune pe varianta de bază livrată din fabricile Sikorsky. Este o activitate de înaltă tehnologie, cu valoare adăugată mare care de obicei dublează sau triplează valoarea de baza a elicopterului și poate reprezenta și un efort comun important de proiectare pentru inginerii din Romaero și Sikorsky. Activitatea de modernizare este similară cu cea de personalizare, dar se referă la elicopterele care au zburat peste 10 ani și au nevoie să li se înlocuiască echipamentul învechit. Actualizarea este de obicei asociată cu întreținerea și repararea. Toate aceste activități necesită un set diferit de abilități față de activitatea de producție, ceea ce va face Romaero unică în Europa și o va poziționa că furnizor unic pe piață, asigurând sustenabilitate activității pe termen de 30 de ani”, a mai precizat oficialul Lockheed Martin.

Întrebat dacă unele elicoptere ar putea fi samblate și în România, reprezentantul Lockheed Martin a specificăt că „în România se va face doar personalizarea, modernizarea, întreținerea și reparațiile, dar nu și producția, din motivele economice și legate de eficientă expuse mai sus”.

”De ce să fii în competiție cu alții, când poți fi unic în branșă ta? De ce să te implici într-o afacere cu orizont de 10 ani, în loc de una cu orizont de 30 ani? De ce să nu te implici într-o afacere cu valoare adăugată mare, înalt tehnologizată și inovativă cu o investiție inițială mai redusă?”, a detaliat Neilson.

Foto: Un elicopter Blackhawk produs la fabrica din Polonia


----

Citește și:

    VIDEO Elicoptere de atac pentru Armata română, asamblate la Brașov. Propunerea Bell: Elicopterul de atac AH-1Z Viper și utilitarul UH-1Y Venom - operează misiuni în tandem și au 85% aceleași piese

    VIDEO Airbus Helicopters: "Ne-am dori ca prima mare comanda de elicoptere a Romaniei sa ajunga la Airbus, la fabrica de la Brasov. E un semn de loialitate, de logica"


Citeste mai multe despre   

















7952 vizualizari

  • +11 (15 voturi)    
    Mda (Marţi, 19 iunie 2018, 18:34)

    MinDepous [utilizator]

    Calmi, calmi, dragii mosului. Cand vom fi Teleormanistan, nu o sa se mai uite nimeni la noi. Cine ar pune asa ceva in ograda de facto a lu' nenea Putin? Nimeni. Relax...
  • +7 (15 voturi)    
    Solutia este extrem de simpla! (Marţi, 19 iunie 2018, 18:56)

    complet_retard [utilizator]

    Nu este nicio dilema, fiecare sistem / propunere are avantaje si dezavantaje, greu de decis.

    Asa ca Daddy nu va accepta niciuna din varinate, la noi nu o sa se faca nimic, iar Armat tot nu va avea elicoptere moderne!

    Cel mai bine!
  • +14 (18 voturi)    
    un elicopter superb (Marţi, 19 iunie 2018, 19:24)

    DSS [utilizator]

    Doar ca noi avem mare nevoie de elicoptere de atac care sa vaneze tancurile si transportoarele blindate rusesti, daca vor veni.
    Black Hawk nu poate face asta atat de bine cat o poate face Viper-ul, iar pt transport tactic Viper-ul e mai potrivit.

    Elicoptere de transport mai pot astepta, mai ales ca Pumele tocmai au fost modernizate. Aici as prefera sa luam Airbus pt ca au fabrica la noi
    • +2 (4 voturi)    
      haha (Miercuri, 20 iunie 2018, 9:21)

      ardeleanu_ion123 [utilizator] i-a raspuns lui DSS

      airbus nu au fabrica la noi, au niste cotetze din tabla pe care le prezinta ca fiind "fabrica". cu o capacitate de productie de 4 elicoptere in zece ani.
  • -9 (17 voturi)    
    vrem spitale (Marţi, 19 iunie 2018, 21:58)

    Mazeta [utilizator]

    nu avioane!
    • +12 (16 voturi)    
      și cu ce ajungi la spital(e)? (Miercuri, 20 iunie 2018, 1:23)

      MG [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      că drumuri (autostrazi), canci!
      La noi vor merge f bine "azilele" de batrani, ca ei vor mai ramane in tara..
    • +5 (5 voturi)    
      mazeto (Miercuri, 20 iunie 2018, 9:20)

      ardeleanu_ion123 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      spitale nu s-au construit nici cand NU se cumpara tehnica militara... vreti sa aveti de unde fura mai usor, atata tot...
  • +5 (5 voturi)    
    aceste multirol (Miercuri, 20 iunie 2018, 9:51)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    nu se compara cu cele de atac, iar faptul ca sunt singurii care nu aduc productia in Romania -> sunt ultimii pe lista. Acest elicopter este intradevar foarte bun (cel mai bun) pentru a fi imbarcat pe nave in rol antisubmarin. Ne-ar trebui cel putin 6 si da, pentru asta merita luate.
    • 0 (0 voturi)    
      seriozitate (Miercuri, 20 iunie 2018, 11:33)

      jescu [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      Nici un elicopter nu o sa aiba curajul sa se ridice de la sol in caz de ceva deasupra Marii Negre. Nu avem superioritate aeriana si nici nu o sa avem vreodata. Ne-ar trebui niste rachete antinava cu raza lunga de actiune plasate in diverse puncte de pe litoral. Pe langa ele sisteme de rachete antiaeriene. Ar merge maxim 10 elicoptere, dar nu mai multe, la cat litoral avem noi. Pentru asta nu se justifica fabrica, si in plus avem deja o fabrica.

      Iar ca seriozitate suntem de nota 0. Romania a vorbit cu Airbus, ei si-au respectat intelegerea si au facut fabrica, noi dam inapoi si ii lasam cu fabrica si ne facem ca ploua cand vine vorba de comenzi. Asa e ca si Airbus produce in Romania numai modele din generatii depasite. Dar totusi de ce am semnat cu ei ?
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Miercuri, 20 iunie 2018, 11:11)

    a.nonim [utilizator]

    Oare vorba aia, "cine fuge dupa doi iepuri nu prinde niciunul", o fi valabila si pentru trei? Daca "România a fost considerată cea mai bună opțiune, datorită vastei sale experiențe aeronautice", de ce fabrica e in Polonia? Sau de ce e conditionata de achizitia de elicoptere, doar suntem "cea mai buna optiune"? Abureli. Pe toti ii intereseaza doar sa puna mana pe contracte, problema e ca banii nu sunt atat de multi, iar daca se impart la doi sau trei, deja devine neinteresant. Nu mai vorbim de problemele logistice pe care ni le creăm singuri.
  • 0 (0 voturi)    
    O veste buna (Miercuri, 20 iunie 2018, 11:19)

    grunespferd [utilizator]

    Macar pentru faptul ca se face un plan bun pentru urmatorii 30 de ani! Iar elicopterul este unul din cele mai bune, daca nu cel mai bun din lume, iar capacitatea de a-l echipa si adapta in tara, pentru nevoile noastre si ale aliatilor este excelenta!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version