Actele normative supuse cel mai des consultarii publice sunt proiectele de hotarari de Guvern. In schimb, ordinele de ministru sau proiectele de ordonante ajung rar in consultare publica, chiar daca Legea 52/2003 privind transparenta decizionala face referire la toate actele normative cu aplicabilitate generala. Aceasta este una dintre concluziile unei evaluari a Ministerului pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC). Intr-un comunicat al MCPDC se arata ca Legea privind transparenta decizionala nu are norme de aplicare.

Prima evaluare, pe un esantion de acte normative initiate de Ministere, arata ca, la preluarea mandatului, practica de consultare, reglementata de legea anterior mentionata, difera semnificativ de la un minister la altul, atat sub aspectul duratei consultarii cat si al tipurilor de acte normative supuse dezbaterii.

In urma evaluarii s-a mai constatat ca putine ministere mentioneaza ziua publicarii anuntului/textului actului normativ, ca oamenii sa stie de la ce moment incep/curg zilele de consultare. Data publicarii nefiind intotdeauna specificata, acest lucru poate descuraja societatea civila sa inainteze observatii intrucat nu stie daca se afla sau nu in termen, precizeaza ministerul.

Majoritatea ministerelor au stabilit termene de 10 zile pentru primirea de propuneri/sugestii de la publicarea anuntului. Doua aliniate din Legea nr. 52 vorbesc, pe rand despre: 2) cu cel putin 30 de zile lucratoare inainte de supunerea spre avizare, se va aduce la cunostinta publicului si 4)- cel putin 10 zile calendaristice (in interiorul celor 30 de la alin 2), in care se primesc propuneri/sugestii in scris.

Desi obligatoriu, nu toate proiectele de acte normative sunt insotite de o nota de fundamentare/o expunere de motive sau un referat de aprobare.

Nu exista o standardizare privind locul afisarii informatiilor pe site-urile ministerelor, acestea neregasindu-se neaparat in sectiunea de "Transparenta decizionala", cum ar fi fost de asteptat.

Nu toate ministerele contin o arhiva a proiectelor de acte normative. Precizam inca o data ca analiza de fata a inclus un esantion din actele normative afisate in paginile de internet ale ministerelor.

"Din dorinta de a dezvolta o cat mai buna practica in aplicarea Legii nr. 52/2003, precum si o cat mai buna informare a cetatenilor pe acest subiect, cu avantaje pentru ambele parti, MCPDC va urmari constant in ce masura actele normative prezentate in sedinta de Guvern au beneficiat anterior de consultare publica, implicandu-se in aceasta perioada in determinarea unei standardizari a practicii de consultare, inclusiv prin masuri de organizare a modului de afisare a informatiilor pe pagina de internet. Incepand cu luna februarie, cetatenii interesati, printr-o initiativa comuna a MCPDC vor putea primi notificari privind posibilitatea de a trimite opinii in perioada de consultare lansata cu ocazia initierii proiectelor de acte normativ ce ar urma sa fie supuse atentiei Cabinetului", se precizeaza in comunicat.

"Guvernul Dacian Ciolos isi asuma o guvernare exercitata transparent printr-o mai buna organizare a procesului de initiere de acte normative dar si, eventual, prin completarea/modificarea cadrului legal in vigoare (legea nr. 52/2003, legea privind transparenta decizionala, in prezent fara norme de aplicare) daca acest ultim aspect rezulta dintr-o ampla consultare cu societatea civila", se arata mai precizeaza in comunicat.

Intepretarile cadrului legal si rezultatele acestor interpretari vizibile in practica determina Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic sa evalueze posibilitatea elaborarii legislatiei secundare pentru uniformizarea modulului de lucru dar decizia si abordare vor fi luate numai dupa o ampla consultare cu societatea civila si specialistii din sistem.

Monitorizari similare vor privi in curand si administratia locala.