Subiectele de la examenul de Matematica pe care l-au sustinut astazi absolventii clasei a VIII-a au fost “fara capcane sau trucuri” si pe care elevii le puteau termina in 40 de minute, a declarat pentru HotNews.ro un profesor de matematica din Bucuresti care si-a asteptat elevii la iesirea din examen. Ioana Ciocirlan, profesoara de matematica la Scoala Generala nr. 2 din Brasov, este de parere ca subiectele au fost mai bine structurate decat anul trecut, astfel incat sa ii departajeze pe elevii care au invatat. "Mie subiectele mi se par in nota obisnuita a ultimilor ani, adica subiecte de nivel mediu, fara capcane", a declarat profesorul Ion Cicu, avertizand ca exista un dezinteres tot mai mare din partea elevilor, dar si din partea unei parti a cadrelor didactice. "Ar trebui profesorilor sa li se dea un salariu suficient ca sa poata fi dati afara. In momentul asta, degeaba ii dai afara, ca nu vine nimeni in loc", a afirmat pentru HotNews.ro profesorul Cicu. Cititorii HotNews.ro au semnalat prin comentarii pe site, precum si pe pagina de Facebook a HotNews.ro, ca subiectele sunt “banale” sau “usoare”.

Evaluarea elevilorFoto: Agerpres

Ion Cicu

Ion Cicu

Foto: viitoriolimpici.ro

Ion Cicu, profesor de matematica la Scoala nr. 96 din Bucuresti si redactor la Gazeta Matematica pentru gimnaziu, a declarat pentru HotNews.ro: “subiectele mi se par in nota obisnuita a ultimilor ani, adica subiecte de nivel mediu, fara capcane. Partea I este foarte simpla ca sa asigure o nota de 4.50 si sa verifice competentele de bun-simt ale unui elev, adica stie sa calculeze o arie, un procent. In partea a II-a, la problema care ar fi cu un grad mai mare de dificultate, accentul cade tot pe ideea de procente si acestea sunt la ordinea zilei - toata ziua ne spun politicienii ca ba ne scade salariul cu 20%, ba mai cresc preturile cu 30%, invers nu prea se intampla. Iar la partea de geometrie, desi problemele pornesc de la un continut aparent practic, revin la partea matematica si in fiecare subiect de geometrie exista si un punct putin mai dificil, dar nu foarte dificil”.

Potrivit acestuia, “un copil care a lucrat constiincios poate obtine 10 relativ usor. Dar trebuie sa avem in vedere ca sunt si foarte multi copii care vor face foarte foarte putin din aceste subiecte, pentru ca exista in primul rand un dezinteres general din partea copiilor”.

Profesorul Ion Cicu sustine ca printre motivele acestui dezinteres se numara faptul ca “inclusiv anul acesta ei pot opta pentru un liceu indiferent daca la acest examen iau nota 1. Neexistand motivatia invatarii, evident ca nu se omoara cu invatatul.Cauzele sunt mult mai adanci. Pana la urma, acest examen de Evaluare Nationala nu ar trebui sa fie in acelasi timp si examen de admitere. Numele il recomanda ca o evaluare a ceea ce a invatat copilul de-a lungul celor 8 ani de scoala. Atunci de ce il folosesc pentru a face ierarhizare in vederea admiterii? Ar trebui sa existe examen de admitere la liceu”.

Cand aveam examenul de Capacitate, examenul avea un altfel de inteles. Trebuia sa ai minimum nota 5, altfel nu se considera promovat. Eu as fi lasat fiecarui liceu posibilitatea sa isi hotarasca singur modalitatea de admitere”, a declarat pentru HotNews.ro profesorul de la la Scoala nr. 96 din Bucuresti.

Acesta a precizat ca “mai e un lucru foarte daunator: parintii pur si simplu refuza sa conceapa ca copilul ar putea urma o scoala profesionala. Eu am copii de clasa a VIII-a si le spun parintilor: ce rost are sa duci copilul la un liceu unde iese nimic, cand ar putea sa faca o meserie unde sa capete o abilitate? Cei care trag cel mai tare pe chestia asta sunt domnii parlamentari de orice culoare, ca daca ne uitam la ei, cei mai multi se numesc profesori universitari. Sunt facuti la facultatile private si activeaza la facultatile private. Deci au nevoie de materie prima si vor cat mai multi copii la universitati, indiferent de pregatire. Acum, daca intrebi, scopul invatamantului este ca elevii sa ia nota mare la evaluare si sa treaca bac-ul. Nimeni nu mai pune problema ca noi invatam sa formam niste oameni, cu caractere”.

O alta problema a sistemului actual de invatamant o reprezinta faptul ca se iau in calcul la admiterea in liceu mediile V-VIII, este de parere Ion Cicu. Potrivit profesorului, “aceasta este cea mai mare greseala. Lucrul acesta a generat cea mai mare coruptie din invatamant. Daca eu nu sunt cinstit, pot sa fac meditatii cu toata clasa, si nu cu scopul de a-i invata ceva, ci cu scopul de a obtine niste bani. Acum parintii spun ca nu este profesor bun cel care stie sa explice clasei, care este exigent si da note pe valoarea copilului, ci cel care da note mari”.

Nici formarea si selectarea corpului didactic nu este unul dintre punctele noastre forte. “Ar trebui profesorilor sa li se dea un salariu suficient ca sa poata fi dati afara. In momentul asta, degeaba ii dai afara, ca nu vine nimeni in loc.Si aici, la selectia profesorilor este o mare problema”, a avertizat profesorul Ion Cicu.

Ioana Ciocirlan, profesoara de Matematica la Scoala Generala nr. 2 din Brasov, a declarat pentru HotNews.ro ca “nu a fost un grad de dificultate mare” la subiectele de anul acesta si ca “pentru nota 8 subiectele au fost acceptabile”. “De la 8 la 10, in schimb, subiectele au fost foarte bune pentru departajare”, a precizat profesoara. Potrivit acesteia, subiectele de la Matematica “sunt mai bune decat subiectele de la Evaluarea nationala din 2013 pentru ca atunci subiectele nu erau suficient de bine structurate pentru departajare. Subiectele de anul asta au fost bine facute si pentru elevii care au invatat mai mult. Foarte bine alese subiectele”.

Nu poti sa te gandesti ca elevilor le este foarte usor pentru ca din cauza emotiilor sunt imprevizibili si pot gresi foarte usor si 1+2. Si atunci automat ii departajeaza. Subiectele nu au fost usoare, au fost acceptabile. In jur de 7 s-a putut face usor, dar copiii au gresit din neatentie”, a explicat Ioana Ciocirlan.

Aceasta a precizat ca elevii care “nu au invatat nu vor lua mai mult de 7.50”, pentru ca “au fost probleme pe care unii elevi nu le-au putut duce pana la capat pentru ca nu aveau baza”. In ceea ce priveste ultimul subiect, profesoara de matematica a declarat ca “punctul A a fost usor, iar punctele B si C au fost pentru departajare. Pentru cine a invatat cum trebuie, copiii o sa fie departajati cum trebuie.”

De cealalta parte, un profesor de matematica din Bucuresti care si-a asteptat in aceasta dimineata elevii sa iasa din examen in fata scolii a declarat reporterului HotNews.ro urmatoarele: “Nu mi se par grele subiectele, deloc. Totul a fost straight-forward, fara capcane sau trucuri. Au fost niste subiecte pe care le terminai in 40 de minute”.

Elevii care au iesit din examen i-au declarat reporterului HotNews.ro ca subiectele de la matematica li s-au parut “mai usoare decat cele la limba romana”.

Pe de alta parte, mai multi parinti au sustinut ca elevii au probleme cu expresiile care sunt folosite in cerinte, acolo unde nu este folosit un limbaj matematic. Mai exact, spre exemplu, la subiectul al III-lea, la problema 1 cerinta c) este: “Aratati ca lungimea conturului covorului este…”, in loc de “calculati perimetrul”. Parintii spun ca elevii fac la clasa probleme cu cerinte asemanatoare, insa intampina dificultati in interpretarea expresiilor.

Cititorii HotNews.ro au semnalat prin comentariile de pe site si de pe pagina de Facebook a HotNews.ro, ca subiectele sunt “banale” sau “usoare”.

Scandalul subiectelor usoare de anul trecut

Amintim ca subiectele de anul trecut de la examenul de Matematica din cadrul Evaluarii Nationale au fost calificate de profesori, cititori si de elevii insisi ca “foarte usoare”. Anul trecut, au luat note peste 5 la Evaluarea Nationala cu aproape 10 puncte procentuale mai multi elevi decat in 2012, o crestere substantiala a “promovabilitatii” care a venit pe fondul acuzelor ca subiectele au fost mult mai usoare decat in trecut. 75,89% dintre absolventii de clasa a VIII-a au obtinut note peste 5 la examenul de Evaluare Nationala 2013.

Geta Ion, profesor de Matematica la Scoala gimnaziala Valea Macrisului, Ialomita, declara anul trecut pentru HotNews.ro ca “subiectele de la examenul de Matematica au fost foarte foarte simple. Nivelul a fost redus si fata de anul trecut. Chiar si subiectul de departajare a fost o jucarie". Un alt profesor de Matematica a declarat atunci pentru HotNews.ro ca efectul unor astfel de examene simple il reprezinta scaderea nivelului de educatie si in gimnaziu, dupa ce liceele au cunoscut o contraperformanta anii trecuti.

Mircea Miclea: Examenele usoare creeaza o imagine de sine falsa, te impiedica sa iti gasesti vocatia si sa pretuiesti munca

Contactat de HotNews.ro, in urma cu un an, Mircea Miclea - psiholog si fost ministru al Educatiei - a declarat urmatoarele:

  • Examenele usoare creeaza o imagine de sine falsa: crezi ca esti mai bun decit esti, de fapt. Aceasta te face sa ai asteptari si mai nerealiste de la viata; ecartul dintre asteptarile tale si realitate creste, esti tot mai putin pregatit ca sa faci fata realitatii si sa te adaptezi la cerintele ei.
  • Examenele usoare reduc artificial diferentele dintre cei buni si cei slabi, te impiedica sa iti gasesti vocatia si sa pretuiesti munca, efortul personal. Din pacate, examenele prea usoare sunt un simptom mai general: in criza de studenti, universitatile fac acelasi lucru. Rezultatul: o masa mare de tineri slab pregatiti, dar cu asteptari nerealiste, de la societate, de la angajatori.
  • Exista deja destule date, din evaluarile nationale din ultimii 10 ani pe baza carora Institutul de Stiintele Educatiei ar putea stabili coeficientii de dificultate pentru toate tipurile de subiecte care se dau la evaluarea nationala. Ministerul trebuie sa ceara aceasta analiza si, in examenele viitoare, sa formuleze numai subiecte care pot face diferenta intre cei buni si cei slabi.
  • Acum, nivelul de dificultate al subiectelor se apreciaza strict subiectiv, dupa "parerea" celor care le formuleaza, nu pe baza unor analize stiintifice. Practic trebuie o fundamentare statistica a dificultatii subiectelor, si elaborarea consecventa, an de an, de subiecte cu acelasi nivel de dificultate. E o practica ce se uziteaza in toate sistemele de evaluare fundamentate stiintific.

Citeste si: