Se schimba formula de calcul a mediei de admitere la liceu, a anuntat ministrul Educatiei, Remus Pricopie. Incepand din acest an, in admiterea la liceu - media de la Evaluarea Nationala va avea o pondere de 75% (fata de 50% cat a fost pana acum), iar media generala de absolvire a gimnaziului va fi in proportie de 25%. Decizia a fost luata in urma rezultatelor de la Evaluarea Nationala 2013, care "au relevat diferente notabile intre mediile, mai mari, obtinute de elevi in scoala, pe parcursul gimnaziului, si mediile, mai mici, obtinute de acestia la Evaluarea Nationala", informeaza Ministerul intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Remus PricopieFoto: Agerpres
  • Si fostul ministru Mircea Miclea a avertizat intr-un interviu pentru HotNews.ro ca "se dau note mari in gimnaziu" si ca este nevoie de "standarde nationale de evaluare, astfel incit, pe parcursul gimnaziului, elevii sa fie evaluati dupa aceeasi masura".
  • Amintim, insa, si ca anul acesta Evaluarea Nationala s-a desfasurat pe fondul a numeroase acuzatii ca subiectele au fost mult prea usoare

Regandirea formulei de calcul a mediei de admitere la liceu este una dintre cele mai importante modificari pe care elevii le vor resimti in anul scolar 2013-2014. Pana acum, media de admitere la liceu era media aritmetica intre media generala la Evaluarea Nationala si media generala de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a.

  • Incepand de anul acesta, media este 75% Evaluarea Nationala si 25% media de absolvire a gimnaziului.

"Ministerul Educatiei Nationale a decis ca, din anul scolar 2013-2014, in media finala pentru admiterea in invatamantul liceal, proportia mediei celor patru ani de gimnaziu sa fie de doar 25%, redusa asadar, comparativ cu cea existenta pana acum, de 50%. Media obtinuta la Evaluarea Nationala din clasa a VIII-a va avea insa o pondere mai mare in calculul mediei finale, respectiv 75%, fata de 50%, cat era pana acum", informeaza MEN intr-un comunicat remis HotNews.ro.

"Decizia vine in urma analizei datelor inregistrate la finalul clasei a VIII-a. Acestea au relevat diferente notabile intre mediile, mai mari, obtinute de elevi in scoala, pe parcursul gimnaziului, si mediile, mai mici, obtinute de acestia la Evaluarea Nationala.Cele mai multe situatii (59,52% din unitatile de invatamant) releva diferente de 2 pana la 2,5 puncte intre felul in care au fost evaluati elevii pe parcursul gimnaziului si media de la evaluarea nationala a acestora", informeaza Ministerul Educatiei.

  • Diferente de 2 puncte intre notele de la clasa si notele de la Evaluarea Nationala au fost identificate in 25 de judete: Iasi, Sibiu, Brasov, Arges, Giurgiu, Bacau, Constanta, Dambovita, Maramures, Alba, Vaslui, Bistrita-Nasaud, Mehedinti, Salaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Calarasi, Botosani si Ialomita.
  • In alte 6 judete (Valcea, Mures, Timis, Hunedoara, Caras-Severin, Olt) diferentele sunt si mai mari, depasind 2,5 puncte.
  • O situatie considerata acceptabila, respectiv un raport de 1,5 pana la 2 puncte intre mediile pe ciclul gimnazial si cele la Evaluarea Nationala, se inregistreaza in judete precum Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Cluj, Buzau, Galati si Neamt (reprezentand 21,42% din totalul unitatilor de invatamant, la nivel de tara).
  • Numai Bucurestiul si judetul Braila inregistreaza un raport normal intre evaluarea la clasa si Evaluarea Nationala, dar reprezinta doar 4,76% din totalul judetelor.

O situatie ingrijoratoare o reprezinta si faptul ca 35.000 de elevi, din totalul celor care au participat la Evaluarea Nationala, nu au reusit sa obtina minim 5. O parte a elevilor se incadreaza in sfera analfabetismului functional. De asemenea, abandonul scolar este un fenomen intalnit mai ales la trecerea de la invatamantul gimnazial la cel liceal si este direct proportional cu esecul scolar inregistrat in urma Evaluarii Nationale, sustine MEN.

Toate unitatile de invatamant unde diferentele de notare sunt mari sau unde numarul de elevi cu medii de promovare a fost scazut vor fi monitorizate in mod constant, anunta Ministerul.

Inspectoratele scolare vor realiza analize, punctuale, iar conducerile scolilor vizate vor fi evaluate in functie de masurile pe care le vor adopta pentru imbunatatirea procesului de predare - invatare.

"Invatamintul gimnazial e in metastaza"

Precizam ca si fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea a declarat in vara, intr-un interviu acordat HotNews.ro, ca "invatamintul romanesc s-a transformat (cu unele exceptii notabile) intr-o fabrica de iluzii. Se dau note mari in gimnaziu, acum se dau note mari la evaluarea nationala, se dau note mari in liceu, se dau note mari in facultate".

"Invatamintul gimnazial e in metastaza", a avertizat Miclea, explicand ca printre cauzele acestei situatii se numara lipsa unei evaluari standardizate ("nota 5 data la o scoala din oras sa insemne tot 5 la o scoala de la sat") si "calitatea foarte slaba a profesorilor". Vezi aici interviul integral acordat HotNews.ro de catre Mircea Miclea

Subiectele de la Evaluarea Nationala 2013 - "o jucarie"

Amintim si ca anul acesta examenele Evaluarii Nationale au adus numeroase acuzatii ca subiectele au fost mult prea simple. "Subiectele de la examenul de Matematica au fost foarte simple, chiar si problema de departajare a fost o jucarie", a declarat pentru HotNews.ro Geta Ion, profesor de Matematica la Scoala gimnaziala Valea Macrisului, Ialomita. "Au fost numai lucruri de baza si elevii nici nu au fost nevoiti sa faca eforturi de gandire. (…) Nici anul trecut subiectele de la Matematica nu au fost foarte grele, dar macar ultimul subiect a pus o oarecare dificultate", preciza aceasta (detalii aici).

"Copiilor din ziua de azi li se cere sa fie prosti? / O sa devenim noi un fel de China pentru chinezi", scriau si cititorii HotNews.ro referitor la subiectele de la examenul de Matematica (detalii aici).

Si un profesor de limba romana, Adrian Romonţi de la Colegiul national pedagogic "Gheorghe Lazar" Cluj-Napoca, scria dupa sustinerea examenului: "Mi-am amintit de perioada comunista, cand se anuntau in plenarele C.C. recolte remarcabile la hectar, in vreme ce populatia traia la limita subzistentei" (detalii aici).

In final, Rezultatele Evaluarii Nationale 2013 au adus un procent de 75,89% de elevi care au obtinut note peste 5, cu aproape 10 puncte procentuale mai multi decat anul trecut. 827 de elevi au luat nota 10 pe linie.

Citeste si: