​OPINIE

Pandemia de coronavirus poate scoate ce-i mai rău din oameni

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Sâmbătă, 21 martie 2020, 12:38 Actualitate | Coronavirus


Japonia, explozia florilor de cireș în timpul epidemiei de coronavirus
Foto: Profimedia
​În urmă cu câteva zile, o colaboratoare mi-a spus că ar vrea să scrie o opinie despre cum această criză are și o parte bună, în sensul că poate fi o șansă ca oamenii să-și descopere umanitatea. I-am spus că nu am nimic împotrivă, dar să mai aștepte câteva zile pentru că eu cred că, dimpotrivă, această criză va scoate tot ce-i mai urât din oameni. Colega mea nu a mai scris nimic.

Într-un articol de pe CNN cu titlul, „This pandemic risks bringing out the worst in humanity” sunt date câteva exemple de comportamente absolut aberante ale oamenilor de pe tot cuprinsul globului: o femeie din Australia l-a amenințat cu cuțitul pe un compatriot într-o bătaie pe hârtie igienică dintr-un hipermarket, un student din Singapore a fost bătut pe străzile din Londra pentru că arăta a chinez, iar localnicii din insula Reunion i-au întâmpinat cu pietre și urlete pe pasagerii unui vas de croazieră.

În fiecare caz în parte, victimele agresiunii nu prezentau niciun pericol concret pentru agresori: stocurile de hârtie igienică nu erau pe terminate în Australia, studentul din Singapore nu era infectat cu coronavirus, la fel niciunul dintre pasagerii vasului de croazieră nu avea vreun semn al bolii.

Toate aceste comportamente sunt explicabile, spun experții citați în articol, pentru că oamenii din cele mai vechi timpuri sunt tentați să aibă mai multă încredere în propriile instincte decât în fapte și date concrete.

Cu alte cuvinte, dacă ești în pădure și auzi niște zgomote într-un tufiș e mai sănătos să o iei atunci la fugă, în loc să te gândești care ar fi probabilitatea matematică ca în tufișul respectiv chiar să se afle un tigru.

Desigur, e firesc să ne apărăm acum cum putem de pericol, dar la fel de firesc este să ne și întrebăm ce se va alege de lumea noastră după ce pericolul va trece și vom dori să formăm din nou o comunitate.

Poate că nu am săpat încă tranșee definitive între noi, dar suntem abia la începutul crizei și nu am arătat încă de ce suntem în stare în materie de ură și intoleranță față de ceilalți. Eu așa cred, sper să mă înșel.

Dacă vorbim despre politicieni, vedem cum Trump numește coronavirusul „virusul chinez” sau „virusul străin” ca să-și mascheze propriul eșec în gestionarea crizei.

În paranteză fie spus, înainte de medicina modernă, sifilisul era denumit întotdeauna altfel, în funcție de țara unde făcea ravagii: rușii o numeau boala poloneză, polonezii îi spuneau boala nemțească, germanii, boala franceză, iar francezii, boala italiană (desigur și reciproca era valabilă).

Pur și simplu, peste tot se căuta unui țap ispășitor, niciun popor nu putea accepta că ar putea avea vreo vină în răspândirea unei boli îngrozitoare.

Acum toate tunurile lumii occidentale sunt îndreptate spre chinezi, dar mă întreb ce va întâmpla când viitoarea epidemie va izbucni dintr-un stat occidental. Va fi probabil ca în cazul sifilisului.

În UE, deși așa cum îi spune și numele, statele membre ar trebui să dea dovadă de „unitate” în combaterea epidemiei, fiecare se comportă ca și cum ar fi pe cont propriu.

Iar noi, cetățenii, încrezători în instinctele de supraviețuire ale conducătorilor noștri, închidem ochii la situații care în urmă cu câteva săptămâni ne-ar fi umplut de revoltă: vezi acuzațiile Italiei referitoare la blocarea unui export de măști din România, vezi ce au pățit românii din granița Ungariei cu Slovenia sau vezi cazul care mi-a fost povestit zilele trecute despre doi români ce voiau să se întoarcă acasă din Maroc și, deși aveau bilete de avion cumpărate, nu au fost lăsați să se urce în zborul de Praga pentru că nu erau cehi. Iar Cehia își închisese granițele pentru orice fel de cetățean, cu excepția propriilor cetățeni.

Dar să trecem de la tranșeele pe care le trasează între ele statele lumii în acest moment, la șanțurile pe care le săpăm cu atâta furie zilele acestea în mica noastră țară.

Autoritățile ne transmit cu generozitate apeluri la solidaritate și ne spun că „doar împreună” vom putea trece peste pandemia de coronavirus. Iar mesajul este cât se poate de corect. Din păcate nu este și eficient.

Pentru că avem încă piețele pline de oameni, români care s-au întors din țări precum Italia și care nu au respectat condițiile de autoizolare, avem concetățeni care au fugit din carantină sau care au refuzat să spună că sunt infectați cu coronavirus.

Se stă acasă mai mult în bulă, într-o bulă în care exersăm cele mai pure sentimente de ură față de cei care, dintr-un motiv sau altul, aleg să ignore ce spun autoritățile și noi, ceilalți.

Citeam pe Facebook că toți cei care ies din casă în aceste zile ar trebui pur și simplu aruncați în pușcărie, fără anchete și fără „discuții inutile”. Nici prin cap nu ne trece însă să ne întrebăm: cine sunt cei care ies acum pe străzi și ce motive au că nu ascultă sfatul autorităților?

Am fost ieri prin piețele din Obor și Rahova și, în timp ce vedeam țăranii cu munții de ceapă și de ridichi pe tarabă, mă întrebam oare ce-o fi mai important pentru oamenii aceia: frica de virus sau frica de a rămâne cu marfa nevândută și, implicit, de a nu avea bani pentru nevoile casei?

La un articol publicat de Hotnews despre industria de concerte și festivaluri din România, care își va da probabil obștescul sfârșit fără un ajutor din partea statului, vedeam comentarii în care unii cititori se declarau chiar oripilați de îndrăzneala acestor oameni de a cere ajutoare în vremurile pe care le trăim. Unii îi trimiteau pe artiști să se facă zugravi, instalatori și mecanici auto. Și astea erau cele mai drăguțe recomandări.

Și am lăsat, la sfârșit, un exemplu de derapaj grav, care în alte condiții poate că ar fi stârnit ceva proteste. Nu și în situații excepționale.

Este vorba de o postare pe care am văzut-o ieri a jurnalistului Lucian Mândruță care a scris pe Facebook exact așa:

„Cineva mi-a spus azi la radio ca se roaga sa se gaseasca vaccinul. Si m-am enervat. Si-am inceput sa urlu la el: "crezi ca nu s-au rugat si in Evul Mediu sa scape de boli? Crezi ca i-a salvat cineva? Crezi ca a aparut un leac din rugaciune?" Nu! (...) Leacul a aparut dupa ce oamenii s-au oprit din rugat. Dupa ce au facut din doua sticle o lentila si din mai multe lentile un microscop. Dupa ce au vazut, cu microscopul acela, ce e in lumea invizibila din jurul nostru. Si dupa ce unuia - pe nume Pasteur - i-a venit o idee. Nu s-a rugat. Pasteur nu s-a rugat. Pasteur s-a gandit. Asta e diferenta intre doua gesturi: Unul care duce omenirea spre adancul ei. Si altul care o duce inainte. Voi incotro ati vrea s-o luam de-aici inainte?”

Postarea, care avea șase mii de like-uri și o mie de share-uri, pe lângă faptul că fracturează logica (adică nu înțeleg cine-l oprește pe Lucian Mândruță să se gândească la vaccin ca să ne salveze pe toți, în timp ce-i lasă pe proști să se roage), este o manifestare de ură la adresa credincioșilor, de orice fel ar fi ei.

Deci dacă te rogi în aceste zile faci un lucru greșit, le zice Lucian Mândruță românilor, nu faci parte dintre noi, oamenii evoluați, care-și bat acum capul să salveze omenirea cu mijloace științifice, nu cu prostii spirituale.

Suntem toți împreună în fața epidemiei? Sau toți, mai puțin credincioșii?

Spuneam că ne aflăm doar la începutul unei crize care va dura mult și care va lăsa tranșee adânci în lumea pe care o știm (sau credeam că o știm). Vom vedea probabil multă intoleranță, egoism, răutate și tot ce au oamenii mai urât în ei.

Ce șansă avem să trecem totuși cu bine peste toate acestea?

Cred că ar trebui să alegem să ne uităm doar la exemplele de umanitate, de altruism. Să ne uităm la medici, la oamenii care se sacrifică în aceste zile cu adevărat pentru binele celorlalți și să-i ajutăm cum putem.

Și apoi să încercăm să-i ajutăm, cu blândețe, pe cei care nu au înțeles încă ce au de făcut în timpul pandemiei de coronavirus

De exemplu, The Atlantic are un articol care ne învață cum ar trebui să-i convingem zilele acestea pe cei din jurul nostru să stea în casă, pentru a se proteja pe ei și comunitatea din care fac parte: să le dăm exemplele de curaj și devotament ale altora; să le spunem povești și să le arătăm fețe de oameni care suferă, în loc să le spunem cifre și statistici despre numărul morților sau al celor infectați; să-i încurajăm să facă alte lucruri decât făceau până acum, în loc să le interzicem lucruri. Și multe altele. Toate metodele presupun blândețe și înțelegere față de nevoile celuilalt. Nu revărsarea de ură.

Așa am dovedi poate că am depășit nivelul de reacție al omului primitiv care știa doar că trebuie s-o ia la fugă la primul zgomot pe care-l aude dintr-un tufiș.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















24244 vizualizari

  • +3 (17 voturi)    
    Ăștia suntem (Sâmbătă, 21 martie 2020, 13:09)

    cont_nou [utilizator]

    O specie care doar dăunează. Sincer, ne merităm soarta pentru ca si dupa ce o sa treacă această perioadă grea, o sa revenim la aceleași obiceiuri si din păcate fără nicio lecție învățata.
    • -13 (23 voturi)    
      Omul a plecat din gradina raiului (Sâmbătă, 21 martie 2020, 13:40)

      Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui cont_nou

      de lacom, s-a dedulcit inițial la măr după care, de lacom ce e, și-a luat tălpășița și s-a apucat să muncească să acumuleze resurse. Resursele sunt un drog pentru om, creierul urzește planuri chiar și pentru resurse imaginare.
      Se poate trăi și cu ce pică din cer, condiția este să nu fii lacom, să te mulțumești cu o viață scurtă și plină de lipsuri.
  • -1 (17 voturi)    
    de acord cu autorul, oamenii devin agresivi (Sâmbătă, 21 martie 2020, 13:17)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    De cateva zile au explodat postarile si distribuirile in mare parte rasiste, cu multimi de romi care revin in tara, cu acuzatii a-priori si limbaj sub orice critica. Suntem la un pas sa gasim "vinovati de serviciu" pt raspindirea epidemiei in fix cei mai needucati si practic cei mai vulnerabili.

    Nu neaga nimeni ca intre zecile de mii de romani reveniti in tara sunt multi romi, ca sunt multi romani cu probleme de infractionalitate/angrenati in tot felul de activitati de acest gen acolo sau pur si simplu romani care lucrau la negru, sezonier, respectiv faceau diverse comisioane. Plus persoanele traficate pt prostitutie, cersetorie etc. Ce are de gand statul?
    Asteptam sa explodeze cazurile de talharii, furturi, violuri, crime si sa se ajunga la progromuri? ceva masuri de preventie, monitorizare proactiva/preventiva, probatiune pt cei eliberati din penitenciare, asistenta sociala care sa urmareasca familiile fara venituri, asistenta pt acestea sa treaca perioada asta (ca oricum nimeni nu mai angajeaza, din contra) etc? nimic, nimic?!
    si atunci, de unde "siguranta si incredere"?!

    Asta ar fi treaba Min Muncii si MAI, sa puna urgent la punct un program comun de integrare si monitorizare la nivel de individ/familie/gospodarie/comunitate.... Cine?! Culmea, e finantabil din fonduri europene asa ceva, cred ca si COM ar da cu placere Romaniei niste miliarde euro in plus daca ar demara un asemenea program.

    Sigur, e complicat, e greu de pus la punct, e de munca, necesita experti care cunosc grupul tinta (ii gasiti in proiectele POCU pentru marginalizati, puse pe "hold" repede, repede de MFE, ca deh, asa e cel mai simplu si usor).
  • +8 (8 voturi)    
    pai da (Sâmbătă, 21 martie 2020, 14:02)

    codyrocco [utilizator]

    pana la urma, tot un prost te omoara.
  • +7 (17 voturi)    
    O foarte buna parte din articol este corect (Sâmbătă, 21 martie 2020, 14:11)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Tin sa vin cu o parere subiectiva aici:

    "Deci dacă te rogi în aceste zile faci un lucru greșit, le zice Lucian Mândruță românilor, nu faci parte dintre noi, oamenii evoluați, care-și bat acum capul să salveze omenirea cu mijloace științifice, nu cu prostii spirituale. Suntem toți împreună în fața epidemiei? Sau toți, mai puțin credincioșii? "

    Voi comenta strict ceea ce a scris dl. Bejan. Primele parti ale articolului arata comportamente diferite prin diverse parti ale lumii. Un comentariu chiar face referire la poosibil rasism (cazul studentului). Deci discriminare. La fel cum face referiri si la discriminarea celor de pe barci, nestiind daca sunt sau nu infectati, lumea a decis sa-i stigmatizeze si sa ii trateze ca atare

    Necititnd tot ceea ce a scris Mnadruta, ma rezum fix la citatul din articol, care imi demonstreaza ca avrut doar sa antreneze logica si sa nu lase omul sa spere in magii care nu se vor intampla niciodata. Fie acel om, ca si Mandruta, putea face ceva pentru descoperirea vaccinului, fie nu. Din pacate niciunul dintre ei nu au specializari in epidomologie.

    Mai mult, nu Mandurta face separarea intre credinciosi si necredinciosi (desi felul in care e impartit in articol este superficial - exista persoane "religioase" dar care nu sunt credincioase). Religia a facut aceasta discriminare.

    Faptul ca cineva intreaba de ce cineva face un gest inutil sa se roage la ceva ce poate este sau nu dovedit si care ar ptuea sa unu ajuta, nu mi se pare ceva de insultat

    Ca paranteza: daca exista o divinitate ce ne-ar putea ajuta "facand" pe cineva sa descopere vaccinul, nu ar putea la fel de bine sa pocneasca din degete si sa faca padnemia sa disapara? Sau mai bine: sa nu o fi inventat deloc?

    Inainte de a ataca pe cineva agnostic sau ateu, e bine sa nu punem logica si ratiunea mai prejos de alteceva

    Da, este un moment in care trebuie sa fim uniti, da, ura dezbina, da descriminarea face ura. Dar hai sa nici nu ne prefacem ca cineva care se roaga contribuie cu ceva
    • +7 (9 voturi)    
      Atei si credinciosi - de aceeasi parte a baricadei (Sâmbătă, 21 martie 2020, 16:40)

      CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      Eu sunt ateu, dar cred ca problema celor care "se roaga la ceva ce nu este dovedit si care nu ar putea sa ajute" este mai complexa.

      Sunt total de acord cu intrebarile retorice ale lui Lucian Mandruta: "Crezi ca nu s-au rugat si in Evul Mediu sa scape de boli? Crezi ca i-a salvat cineva? Crezi ca a aparut un leac din rugaciune?", insa nu cred ca este momentul potrivit pentru astfel de discutii (argumente). In momente de criza profunda, argumentele trec in planul doi, in urma emotiilor, mai ales in cazul oamenilor pentru care argumentele rationale nu au avut prioritate nici macar atunci cand discutia era purtata fara presiuni existentiale (argumente rationale de genul: «daca exista o divinitate ce ne-ar putea ajuta "facand" pe cineva sa descopere vaccinul, nu ar putea la fel de bine sa pocneasca din degete si sa faca padnemia sa disapara? Sau mai bine: sa nu o fi inventat deloc?»)

      In momente de criza profunda, oamenii au nevoie sa isi pastreze speranta, pentru a nu aluneca in depresii profunde, sau chiar mai grav. In astfel de momente, fiecare face apel la "armele" pe care le are in dotare. Credinciosii apeleaza la credinta. Ceea ce este important este faptul ca aceasta atitudine nu este incompatibila cu mobilizarea in a contribui activ la depasirea crizei. Deci, afirmatia ta: "hai sa nu ne prefacem ca cineva care se roaga contribuie cu ceva" este una generalizatoare (exista oameni care NU "contribuie" cu nimic - dimpotriva - si in randul credinciosilor, si in randul agnosticilor sau ateilor).

      Astfel, afirmatia ta este inoportuna pana cand nu vom depasi aceasta criza profunda. Acum avem nevoie de unitate, toleranta si altruism, nu de dispute (contraproductive).
      • +1 (7 voturi)    
        Retorica vs silogisme (Sâmbătă, 21 martie 2020, 17:23)

        Vladf555 [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

        In primul rand Mindruta putea sa dea un google search despre cine e Pasteur si sa afle ca nu e un iaurt sau pateu, si putea sa afle ca era chiar religios si se ruga in laborator.

        In al doilea rand, din ciclul silogisme, eu pot sa intreb, credeti ca in Evul Mediu n-au mai incercat si altceva decat rugaciunea?

        In al 3-lea rand e vorba de tupeul si aroganta prostui, care nu intelege ca e foarte posibil sa nu gasim un vaccin oricat ne-am stradui.
        Sau Fudulie uita ca incercam sa gasim vaccine pentru raceala si gripa de zeci de ani si uite ca tot facem gripa si raceala.
        • +3 (3 voturi)    
          Unitate, toleranta si altruism - Nu dispute (Sâmbătă, 21 martie 2020, 22:58)

          CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui Vladf555

          Intrebarea retorica "Crezi ca a aparut un leac din rugaciune?" a lui Lucian Mandruta nu exclude existenta celor "doua gesturi" ("Pasteur s-a rugat" si "Pasteur s-a gandit") la acelasi individ. Evident ca "in Evul Mediu au mai incercat si altceva decat rugaciunea" ("Pasteur s-a gandit"), in caz contrar medicina nu ar fi progresat. Nu ar fi "aparut un leac NUMAI din rugaciune". Acesta este mesajul pe care il transmite Lucian Mandruta - si are dreptate. Problema este ca nu ar fi trebuit sa dea o astfel de replica acum, cand avem o grava criza si cand avem nevoie de de unitate, toleranta si altruism, nu de dispute. Un credincios care "se roaga sa se gaseasca vaccinul" este un om bine-intentionat, adica este de aceeasi parte a baricadei ca si Lucian Mandruta in criza pandemiei de Coronavirus. De data asta, Lucian Mandruta facea mai bine daca tacea.

          Voi incerca sa imi urmez propriul sfat si sa nu mai raspund altor comentarii cu scopul de a imi argumenta punctul de vedere. Prin argumentatia de mai sus nu doresc sa te conving ca am dreptate, ci doresc sa evidentiez faptul ca este preferabil sa renuntam la "ciclul silogisme", sa nu punem "paie pe foc" in loc de "apa". Este evident ca viziunea asupra lumii a unui ateu este diametral opusa viziunii unui credincios. Asta, insa, nu are nicio relevanta pe termen scurt, pana cand vom depasi criza profunda generata de pandemia de coronavirus. Repet: "acum avem nevoie de unitate, toleranta si altruism, nu de dispute (contraproductive)."
          • -3 (3 voturi)    
            Hai sa nu luam apararea imbecililor (Duminică, 22 martie 2020, 8:10)

            Vladf555 [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

            Mesajul lui Mindruta e sa nu ne rugam deloc, nicidecum "aparut un leac NUMAI din rugaciune".

            Tocmai ca ascultatorul se ruga pentru un vaccin ne arata ca nu asta e mesajul.

            Mindruta zice clar, de 2 ori ca Pasteur nu s-a rugat, Mindruta face o antiteza care exista doar in mintea lui, in realitate ea nu exista.

            Mesajul lui Mindruta e doar putin mai bun decat mesajul celor care spun ca e vina gay-ilor pentru pandemie.
        • +1 (3 voturi)    
          Corectie (Duminică, 22 martie 2020, 1:01)

          imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui Vladf555

          "Facem" gripa si rujeola pentru ca sunt genii care spun ca vaccinul e ceva rau. Nu cred ca are sens sa amintesc ca o parte din argumente sau sprijin a venit de la CpF si nici BOR nu s-a sfiit sa sustina vaccinurile...

          Dar asta e alta discutie.
          • -1 (1 vot)    
            Corectie la corectie (Duminică, 22 martie 2020, 8:12)

            Vladf555 [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

            Eu nu am spus rujeola, am spus gripa, rujeola e mult mai stabila decat gripa.
            • 0 (0 voturi)    
              Stiu (Duminică, 22 martie 2020, 16:55)

              imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui Vladf555

              Erau doua exemple care provoaca moarti si pentru care avem vaccin, dar lumea nu crede in el.
      • +1 (1 vot)    
        +1 (Duminică, 22 martie 2020, 1:04)

        imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

        Frumos spus. De acord. Ceea ce voiam sa zic in principiu era ca nu sunt de acord cu segmentarea din articol.
    • -1 (7 voturi)    
      Chiar ca .... (Sâmbătă, 21 martie 2020, 21:08)

      blackarrow [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

      subiectiva parerea, asa cum spui ... E atat de subiectiva, incat dezvaluie un om care nu stie pe ce lume traieste -ca si Mandruta, daca a afirmat ce a afirmat . Un om definit mai ales de propozitia "Dar hai sa nici nu ne prefacem ca cineva care se roaga contribuie cu ceva " . Nu numai eu zic ca cineva care se roaga chiar " contribuie cu ceva", ci si vreo 2000 de ani de crestinism si chiar bunul simt ar trebui sa dicteze asta, indiferent ca esti ateu -respectam si ateii - ca ai minte ca sa-ti dai seama ca nu numai ce e tangibil e real si are forta , ca puterea gandului si a rugaciunii sint de netagaduit, fapt DEMONSTRAT chiar si de oamenii de stiinta .
      Exista mai multe planuri ale existentei , nu e doar asta pe care-l percepem noi cu simturile noastre, dar nu mai continui, ca probabil e prea greu ...
      • +4 (6 voturi)    
        OK (Duminică, 22 martie 2020, 1:03)

        imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui blackarrow

        "Puterea gandului si a rugaciunii sint de netagaduit, fapt DEMONSTRAT chiar si de oamenii de stiinta ."

        Si de ce nu se roaga nimeni sa dispara foametea din Africa? Ebola de acum ceva timp de acolo? Pedofilii? Criminalii? Toata lumea e ocupata sa se roage sa castige la loto probabil. Iarasi, se vede cati au castigat rugandu-se.

        As dori sa vad si eu acele lucrari stiintifice care au dovedit asta. Ca sa nu mor prost pentru ca nu stiu pe ce lume traiesc.
        • 0 (2 voturi)    
          Simplista... (Duminică, 22 martie 2020, 16:32)

          blackarrow [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

          gandire, ca si a celuilalt . Cum adica nu se roaga nimeni pt cei din Africa ?! Ce crezi ca fac calugarii din Athos , de unde stii ca nu sunt persoane care fac asta ? Sint foarte multi ...
          Ei bine, afla ca -invatam pana murim, dar numai daca vrem- cercetarile fizicii cuantice au demonstrat ce am spus mai sus, citeste-l pe Gregg Braden-de ex. " vindecarea spontana a credintei ' dar sunt zeci de carti, cercetarile lui Bruce Lipton , se face referire la el si la cercetari privind puterea rugaciunii de exemplu aici :
          https://www.heartfulness.ro/spiritualitate/puterea-credintei-si-a-gandirii-pozitive/
          Inclusiv C-tin Dulcan are carti in domeniul spiritualitatii, foarte interesante . Spiritualitatea si fizica cuantica iti spun ceva, sau doar micii si berea din Baneasa ? ca asa e omul facut, el pana nu pune mana pe ceva sa zica "este", nu crede , nu rationeaza ... Mai studiaza ..
          • +1 (3 voturi)    
            Dragute carti (Duminică, 22 martie 2020, 16:57)

            imi_pasa_de_romania [utilizator] i-a raspuns lui blackarrow

            Eu vorbeam de experimente inregistrate dovedite si acreditate. Nu carti unde isi dau cu parerea diversi.
            Ei eu pot scoate o carte maine despre puterea gadilatului asupra invingerii problemelor. So what?

            "Cum adica nu se roaga nimeni pt cei din Africa ?! Ce crezi ca fac calugarii din Athos , de unde stii ca nu sunt persoane care fac asta ? Sint foarte multi ..."
            Si a disparut foametea din Africa? Sau incepe sa se remedieze pentru ca altii chiar iau masuri serioase? Nu asta era argumentul tau?
            • -1 (3 voturi)    
              Da, ... (Duminică, 22 martie 2020, 19:08)

              blackarrow [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

              se fac experimente , unele le gasesti in cartea lui Bruce Lipton -Biologia credintei , mai exista latura teoretica a mecanicii cuantice , care demonstreaza la nivel de concept , e mai greu de inteles, tb vazute niste documenatre.. dar ia spune, teoriile relativitatii generale si apoi restranse ale lui Einstein nu au avut un impact major in intelegerea lumii fizice ? Ei bine, inca din anii "80 au fost niste genii care au continuat munca lui Einstein si au demonstrat ca mecanica cuantica are niste surprize enorme pentru noi, greu de descifrat , particulele ultime stringurile-sunt de fapt tot energie, totul e de fapt energie care reactioneaza la stimulii constiintei , gandului , concentrarii focalizate , e mult de spus aci. In domeniul asta e imposibil sa faci "experimente" clasice, numai la nivel de relatii matematice poti cunoaste ceva .
              Totusi , mai sunt diverse exemple palpabile -pt unii care nu inteleg la ce se omoara unii cercetatori in cuantica- care demonstreaza ceva, de exemplu studiul la microscop al celulelor unei probe de apa chioara a aratat ca structura celulei se schimba in functie de anumiti stimuli din jur, daca exista calm , liniste , e o structura simetrica , perfecta, daca exista multa furie, nervi, in jur, apa are o structura dezorganizata, practic preia energia vibrationala a mediului , Si asta s-a vazut in cercetari de laborator si la plante , toate astea "simt " si asta e numai inceputul. De fapt, gandul poate modela materia care e de fapt energie, gandul e informatie-energie si poate influenta realitatea , poate fi focalizat si transmis sub forma rugaciunii divinitatii din care ne tragem -practic suntem scantei divine-si la care o sa ne intoarcem cu siguranta -asa incat sa se obtina un efect in campul matriceal unificat materie -energie .Ma rog , am citit multe carti in domeniu si de-aia spun ca totul se leaga, totul e energie si are un sens , divinitatea -vazuta ca o energie a iubirii universala a lasat omenirii liberul-arbitru,
            • -1 (3 voturi)    
              Continui.. (Duminică, 22 martie 2020, 19:14)

              blackarrow [utilizator] i-a raspuns lui imi_pasa_de_romania

              liberul-arbitru a facut sa existe grozavii de-astea, razboaie, molime, toate facute de mana omului, divinitatea nu are nici o legatura, divinitatea e doar iubire pura care incearca sa repare ce strica banditul numit om . De-aia rugaciunea are rostul ei, daca se roaga mai multi, gandul focalizat insotit de emotie, trimite o energie in matrice care schimba asezarea in ea, incat sa poata aparea vindecarea sau remedierea lucrurilor . Daca iti doresti ceva foarte-foarte mult si actionezi pentru asta, pana la urma acel ceva iti apare in fata , ai observat vreodata treaba asta ?
  • +7 (11 voturi)    
    nu cred (Sâmbătă, 21 martie 2020, 14:34)

    vizirul [utilizator]

    nu cred ca este vorba de ura la Lucian Mandruta in replica data ascultatorului radio, ci de un fel de exasperare nascuta din prea multele gafe facute da biserica ortodoxa,care in indemnurile ei catre enoriasi la inceputul acestei pandemii nu a apelaty niciodata la ratiune ci la urmarea canoanelor bisericesti etc..etc.Dpre deosebire de aceasta,purtatorul de cuvant a b isericii catolice indemna la folosirea ratiunii care nu exclude credinta.
  • +3 (3 voturi)    
    atat. (Sâmbătă, 21 martie 2020, 14:46)

    sentenced [utilizator]

    https://9gag.com/gag/am5Z252
  • +8 (10 voturi)    
    Bravo bos (Sâmbătă, 21 martie 2020, 15:21)

    JohnnyBGoode [utilizator]

    "Colega mea nu a mai scris nimic."

    I-ai inchis gura. Si noua la fel.

    E mult mai usor sa iti versi angoasele pe net si sa contribui in felul asta la propagarea panicii si implicit la a provoca lumea sa "scoata tot ce e mai rau" din ea decat sa fii optimist si sa scrii un articol care sa ne ridice spiritele.

    Faptul ca o dereglata l-a amenintat pe unul cu cutitul pe hartie igienica nu cred ca reprezinta umanitatea in general. Chestii de-astea se intampla si pe timpuri normale, vezi bataia pe tigai sau tot felul de nimicuri de Black Friday.

    "Cred că ar trebui să alegem să ne uităm doar la exemplele de umanitate, de altruism. Să ne uităm la medici, la oamenii care se sacrifică în aceste zile cu adevărat pentru binele celorlalți și să-i ajutăm cum putem."

    Si sa citim articole stiintifice documentate, nu panici adolescentine. Sau sa ne amintim prin ce au trecut parintii si mai ales bunicii nostri: razboi, tara rupta in bucati, confiscarea averii, trimiterea la canal, inchisori infernale, foamentea anilor '80, haosul, inflatia si nesiguranta anilor '90, criza 2008 etc.
  • +4 (8 voturi)    
    !!!! (Sâmbătă, 21 martie 2020, 16:48)

    nlln [utilizator]

    .." aceasta criza scoate tot ce este mai urat din noi"....

    Nu prea cred ca mai este ceva urat de scos.
    S-a epuizat.

    Ca sa incepem cu o schimbare poate ar fi mai bine sa nu il mai asculte nimeni pe Mandruta.

    L-a sunat cineva in emisiune sa ii spuna ca se roaga pentru vaccin .
    De ce s-a enervat? Acestia sunt ascultatorii sai.

    Enervat fiind putea sa taca. Nu a facut-o!
    Ni-l da exemplu pe Pasteur.

    Daca Pasteur se ruga ,sau nu, nu stie nimeni si chiar daca se ruga acest lucru nu il face mai putin merituos.

    Rugaciunea este o legatura personala cu divinitatea .
    Exista oameni care aleg sa se roage si exista oameni care nu fac acest lucru.
    Si unii si altii au acest drept.

    Ca intre rugaciune si gasirea vaccinului nu prea exista legatura aceasta era treaba bisericii sa explice unora.

    Nu toti care se roaga isi imagineaza ca exista vreo legatura intre vaccin si rugaciune.
    Cum am mai scris rugaciunea este o optiune personala, STRICT PRIVATA.

    Este un drept al fiecarei persoane , drept ce nu poate fi pus sub semnul intrebarii.
    • +4 (4 voturi)    
      De fapt rugăciunea ... (Sâmbătă, 21 martie 2020, 21:56)

      Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui nlln

      are rolul de a-ți aminti cât mai frecvent că ești doar o mică rotiță într-un angrenaj universal, că ai mereu nevoie de ajutorul altcuiva și că îl poți primi dacă rămâi umil, tolerant și contribui și tu cu ceva, după puteri, la funcționarea angrenajului, nu la blocarea lui. Altfel devii arogant, ca Mândruță, și nu ajuți pe nimeni, nici chiar pe tine.
  • +2 (10 voturi)    
    Lucian Mandruta e foarte mic! (Sâmbătă, 21 martie 2020, 18:31)

    mike_the_hunter [utilizator]

    Lucian Mandruta e foarte mic, ca sa nu spun altfel ca nu mi se posteaza comentariul.
    Stie acest individ ca majoritatea doctorilor se roaga cand intra intr-o operatie grea?.Stie ca majoritatea oamenilor de stiinta mari se roaga?
    Stau undeva, si citesc 50 de articole pe zi despre covid -19 ca sa gasesc o metoda de detectie rapida pentru virusul asta nenorocit. Am umplut un caiet de note, de calcule, vorbesc cu colegi din Italia, din Irlanda, de aici de acasa.
    Ce sa fac, s-o ascult pe Carla Tanase la Digi 24 cum ii tremura vocea de frica cand anunta fix la ora 13 cate cazuri noi mai sunt? V-ati gandi ce ar fi daca in fiecare zi la ora 13 s-ar anunta cate infarcte si atacuri celebrale au avut loc in 24 de ore? Ca au si astea loc, ca n-au luat pauza de covid.Ar sari lumea pe fereastra.
    Da, domnule eu ma rog sa imi iasa detectorul asta nenorocit, patrand proportiile ,se rugau gigantii Galilei,Newton pe langa care tu Madruta si toata presa asta de 2 lei sunteiti o musca.
  • +1 (1 vot)    
    Ia uite (Sâmbătă, 21 martie 2020, 18:49)

    JohnnyBGoode [utilizator]

    Gabriele tata, uite aici cate ceva sa te mai imbarbateze, ca vad ca ai udat si canapeaua:

    https://elpais.com/sociedad/2020-03-18/eramos-felices-y-no-lo-sabiamos.html

    https://en.wikipedia.org/wiki/We_shall_fight_on_the_beaches

    Nu te mai uita in gura lui Mandruta, ca risti sa ajungi ca el.
  • 0 (0 voturi)    
    Ca sa spun o mare platitudine (Sâmbătă, 21 martie 2020, 19:38)

    adi_69 [utilizator]

    Omenirea e omplexa..
    O situatie de criza ca asta scoate la suprafata si ce e mai rau, dar si ce e mai bun in noi.
    Problema este daca le prezinti echilibrat pe amandoua sau pedalezi danga-langa doar pe una din ele, oricare ar fi ea.
  • +2 (2 voturi)    
    Da, stim asta de mai bine de 2000 de ani (Sâmbătă, 21 martie 2020, 20:45)

    ActaNonVerba [utilizator]

    Homo homini lupus est ...
  • +2 (2 voturi)    
    mergem inainte (Sâmbătă, 21 martie 2020, 23:13)

    Dedalus [utilizator]

    "În UE, deși așa cum îi spune și numele, statele membre ar trebui să dea dovadă de „unitate” în combaterea epidemiei, fiecare se comportă ca și cum ar fi pe cont propriu."

    Nici vorba!

    UE face tot ce poate. Izolarea este o necesitate pentru lupta cu epidemia, accidente administrative sunt cum au fost si vor fi mereu, in UE, in RO, in Vascautzi sau in Insulele Cayman.

    Fiecare poate vorbi cu prietenii si rudele, fiecare poate sa aduca un pic de calm si liniste.

    Daca pentru unii rugaciunea e importanta, dupa umila mea parere, ei trebuie incurajati sa se roage. Daca pentru altii stiinta e importanta, ei trebuie sprijiniti.

    Inteleg si spaima autoarei, sunt vremuri dificile, ma bucur ca s-a concretizat intr-un articol de interes care a pus atat de multi oameni pe ganduri.
  • 0 (0 voturi)    
    deocamdata prin unele tari civilizate (Duminică, 22 martie 2020, 1:49)

    Coco Whistle [utilizator]

    scoate ce e mai bun. alegeti.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by