Pe termen scurt si mediu, Guvernul va recurge la masuri suplimentare de crestere a impozitelor directe si indirecte, precum si la scutirea de accize pentru unele dintre produse. De exemplu, cistigurile la bursa vor fi impozitate cu 16%, nu cu 10%, cit a anuntat in urma cu doua saptamini.

In momentul cind si-au facut publica intentia de a introduce cota unica de impozitare, reprezentantii Aliantei D.A. au parut ca stapinesc pe deplin efectele negative pe care le are asupra bugetului, in sensul diminuarii veniturilor. Ori de cite ori au avut ocazia, acestia au spus ca respectiva diminuare (30.

000 de miliarde de lei) va fi compensata in mare masura prin cresterea colectarii veniturilor la buget.

Optimism ofilit

In ultima vreme, tonul s-a schimbat. In programul economic de preaderare, aprobat in sedinta de saptamina trecuta si trimis vineri la Bruxelles, Cabinetul Tariceanu afirma ca va fi dispus sa ia masuri suplimentare de crestere a impozitelor si va diminua ritmul de crestere a contributiilor la asigurarile sociale, in cazul in care colectarea lasa de dorit.

O prima masura se si intrevede: rata de taxare a cistigurilor de capital rezultate din vinzarea actiunilor va fi crescuta de la 1 la 16%. Or, ministrul de stat Adriean Videanu anunta la finalul negocierilor cu FMI ca nivelul de taxare este de 10%.

Taxe suplimentare

Pentru a aduce mai multi bani la buget, Executivul se vede constrins sa mareasca baza de impozitare. Sub pretextul simplificarii structurii taxarii, al facilitarii procesului de administrare fiscala si al cresterii transparentei, vor fi eliminate unele exceptii si deduceri acordate la plata impozitului pe profit si pe venituri.

Mai mult, se va introduce impozitul pe cistigul tranzactiilor imobiliare pentru persoanele fizice.

Incepind cu 1 ianuarie 2006, va incepe procesul de taxare a terenurilor agricole si fiscalizarea mediului rural. Guvernul argumenteaza ca aceste masuri sint „esentiale pentru accelerarea procesului de restructurare a agriculturii, de consolidare a terenurilor si de realocare a fortei de munca in ocupatii alternative, care sa largeasca suplimentar baza de taxare“.

Scaderea CAS-urilor ar putea fi aminata

Dupa ce a renuntat la reducerea, in acest an, cu doua procente a contributiilor sociale, Executivul preconizeaza scaderea acestora in perioada 2006-2008 cu 10 procente: cu 3 puncte in 2006, cu 4 puncte in 2007 si cu 3 puncte in 2008, distribuite in mod preponderent la angajator.

Se estimeaza ca reducerea incasarilor va fi compensata de cresterea gradului de colectare, rezultind chiar un spor de 0,9% pina in 2007, se arata in program. Cu toate acestea, scaderea cu 10% a contributiilor la asigurarile sociale nu este batuta in cuie, de vreme ce Executivul este nevoit sa apeleze la necunoscuta „colectare a veniturilor“.

„Sintem constienti de riscul relativ ridicat al acestui scenariu si avem in vedere ca decizia finala asupra reducerii cotelor sa se ia numai daca performanta in ceea ce priveste colectarea impozitelor si taxelor se imbunatateste“, se spune in document.

Tinta de inflatie de 7%, in pericol

Programul economic de preaderare ia in calcul si riscurile care pot conduce la ratarea obiectivului de reducere a inflatiei si cu deosebire a tintei de 7% stabilita pentru 2005.

Aceste riscuri ar putea fi reprezentate de cresterea insuficienta a competitivitatii interne a productiei nationale, de accentuarea inclinatiei spre consum a populatiei, pe fondul cresterii venitului disponibil, rezultat ca urmare a introducerii cotei unice, de impulsionarea procesului de creditare pe fondul reducerii mai accentuate a dobinzilor sau de majorarea peste asteptari a preturilor

reglementate.

Returnarea creditelor diminueaza consumul

Urmatorii factori de risc enumerati in document sint cresterea speculativa a preturilor ca urmare a denominarii monedei nationale, evolutii neasteptate ale mediului extern (raportul euro/dolar; majorari sensibile la preturile resurselor energetice primare) si majorarea preturilor la produsele alimentare in situatia obtinerii unei productii agricole insuficiente.

In aceste conditii, se apreciaza ca in 2005 inflatia ar putea depasi usor 8%.

Introducerea cotei unice de impozitare a veniturilor salariale va avea ca efect cresterea consumului populatiei in acest an. Astfel, salariul real va creste cu 12,4% fata de 2004. In urmatorii doi ani cresterea va fi mai mica, 5,2% si, respectiv, 5,6%.

Pe fondul cresterii veniturilor are loc si o crestere a consumului populatiei. „In ultimii trei ani, cheltuiala pentru consum final a populatiei a inregistrat ritmuri ridicate de crestere, in special datorita expansiunii cumpararilor de marfuri, a caror crestere a fost mult peste cea a cistigului salarial.

Apreciem ca, din aceasta cauza, este posibil ca, in 2005, cresterea reala a cumpararilor de marfuri si, implicit, a consumului populatiei sa fie sub cea a cistigului salarial. Anticipam ca, in 2005, returnarea creditelor va diminua posibilitatile banesti pentru consum“, se spune in program.

Adio scutiri

Tot de la inceputul anului viitor, Guvernul va elimina mai multe scutiri la plata TVA si va introduce regimuri speciale de TVA pentru gospodariile agricole individuale, turism, aurul din investitii, bunurile de colectii si de arta. In prezent TVA pentru aceste categorii de bunuri si servicii este de 9%.

Totodata, Cabinetul Tariceanu intentioneaza sa renunte la scutirile de accize pentru unele produse energetice, respectiv benzine, motorine, pacura GPL, electricitate, gaze naturale. De asemenea, va fi eliminata scutirea de accize pentru uleiurile minerale utilizate drept combustibili si se vor introduce cote de accize reduse pentru uleiuri minerale cu aceeasi destinatie.