Benzina si motorina comercializate de compania Petrom se ieftinesc de astazi cu sume cuprinse intre 700 si 1.000 de lei/l. Pretul benzinei scade cu 900 de lei pe litru, anuland practic majorarea precedenta, anuntata acum doua zile. In plus, compania anunta si o scadere a preturilor la motorina, cu 700 de lei/l la sortimentul Super Euro Diesel si 900 de lei la motorina Euro Diesel.

Este a treia "miscare" a preturilor la pompa operata de principalul furnizor de produse petroliere de la noi in mai putin de o saptamana.

Mai interesant este insa faptul ca decizia luata de conducerea companiei vine la mai putin de 24 de ore dupa ce Guvernul de la Bucuresti si-a exprimat ingrijorarea in privinta scumpirilor la carburanti, iar Consiliul Concurentei a anuntat ca s-a autosesizat si urmeaza sa investigheze pe de o parte justetea cresterii preturilor, iar pe de alta existenta unei intelegeri intre jucatorii de pe

aceasta piata. Este vorba in principal de Petrom si Rompetrol, companii care impreuna controleaza aproximativ trei sferturi din productia si distributia de carburanti si care modifica preturile in acelasi ritm, saptamanal. Petrom si-a facut obiceiul de a ajusta pretul carburantilor la inceput de saptamana, Rompetrol la distanta de sase-sapte zile.

Ca si pana acum, scaderea preturilor este argumentata de Petrom prin "fluctuatia cotatiilor internationale ale carburantilor" si printr-o politica "transparenta, orientata spre client".

Primul care a aflat despre "intentia Petrom de a ieftini carburantii" a fost ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres.

Desi pare evident faptul ca reactia rapida a Petrom are si o explicatie politica, ministrul Economiei, Codrut Seres, a tinut sa precizeze ca "statul nu poate interveni in politica de preturi a Petrom" si ca desi are o participatie consistenta la companie, nu are decat doi membri in Consiliul de Administratie al Petrom iar acestia nu au nicicum drept de veto.

Cu toate acestea, decizia companiei vine imediat dupa reactia negativa a politicienilor si pe fondul scumpirii pretului mondial al titeiului.

Joi, Consiliul Concurentei a anuntat ca s-a autosesizat si va investiga scumpirile din ultima vreme a carburantilor, in timp ce premierul Tariceanu a lasat sa se inteleaga ca nu se pune problema reduceri, taxelor din pretul benzinei si al motorinei pentru ca afecteaza veniturile bugetare.

Ieri, in timp ce ministrul Seres discuta despre politica de pret a Petrom, viceprim-ministrul Gheorghe Copos declara la randu-i ca "nu este normal ca intr-o tara cum este Romania, ce dispune de resurse importanta de titei, pretul la combustibili sa creasca la un euro pe litru".

In ce priveste actiunile posibile pentru a diminua pretul carburantilor, ministrul economiei, s-a limitat la a da exemplul unor tari din regiune, precizand ca reducerea unor taxe este o decizie de competenta Ministerului Finantelor. Concret, in Romania nu exista nici o limita superioara de pret dincolo de care statul sa gandeasca masuri de interventie asa cum exista in Ungaria.

Ministrul Seres a dat exemplu Ungaria care pe langa folosirea de titei din rezervele strategice a decis ca dincolo de pretul de 0,9 euro pentru motorina si 1 euro pentru benzina sa limiteze sau sa anuleze TVA-ul.