Tara noastra se afla printre codasele zonei central si est-europene la numarul de metri patrati de spatii comerciale moderne ce revin unei persoane si pana la sfarsitul anului viitor nu se intre-vad modificari spectaculoase.

Astfel, desi aritmetic Romania va incheia anul viitor cu cel mai mare ritm de crestere a pietei, circa 100% in doi ani (2006-2008), stocul total de spatii comerciale va continua sa fie unul dintre cele mai reduse din Europa Centrala si de Est (CEE).

Proiecte-gigant

Conform datelor studiului Erste Bank (Sector Report CEE Real Estate), la sfarsitul anului 2008 stocul de centre comerciale in Romania va fi de 0,08 mp/locuitor, de cinci pana la opt ori mai putin fata de Polonia, Cehia, Marea Britanie sau Franta. Totusi, Bucurestiul se descurca mai bine la acest capitol.

Acelasi studiu arata ca fiecare bucurestean va „dispune“, pana la sfarsitul anului viitor, de circa 0,4 mp de spatii comerciale moderne, aproape de nivelul capitalei maghiare si peste cel al capitalei ruse.

De fapt, acest grad de saturatie mai mare de pe piata de retail bucuresteana comparativ cu restul tarii explica exodul dezvoltatorilor catre orasele din provincie.

Din cele circa 100 de noi proiecte de centre comerciale anuntate pentru urmatorii 3-5 ani in Romania, doar 14 au ca locatie orasul Bucuresti. Totodata, pe piata oraselor secundare se manifesta din plin o tendinta care ilustreaza lupta ce se da pentru locatii si clientela: dezvoltatorii vin cu proiecte tot mai mari (vezi tabelul).

Analistii pietei spun ca „gigantismul“ este mai degraba o masura de descurajare a competitiei, pentru a-si asigura exclusivitatea pe anumite zone sau chiar orase. Colliers International estimeaza ca, in total, in 2008, vor fi livrati peste 320.000 mp de spatii comerciale inchiriabile in afara Bucurestiului.

Supracapacitare pe alocuri

Volumele impresionante de noi spatii comerciale care urmeaza sa fie livrate i-au facut pe unii analisti locali sa vorbeasca despre pericolul supracapacitarii si chiar al falimentelor pe segmentul centrelor comerciale.

„Dupa finalizarea proiectelor anuntate ar putea aparea fenomenul de supraoferta, iar cei mai avantajati jucatori vor fi cei care au intrat primii pe piata“, a declarat Troy Javaher, director of business development capital markets al companiei Jones Lang LaSalle.

La randul sau, Bogdan Georgescu, managing partner al Colliers International, pune mari semne de intrebare in dreptul unor proiecte demarate in unele orase secundare, dar si in Bucuresti.

Spre exemplu, in cartierul Berceni se afla in prezent cateva unitati comerciale moderne (mall, hipermarket, cash & carry) - City Mall, Huedin Mall, Selgros si Metro.

Un articol de Oleg Cojocaru

Integral in Saptamana Financiara