La inceputul anului 2003, Maria Jerlaeanu, directorul Fundatiei "Lumina", i-a propus primarului Anton Lungu realizarea unui proiect denumit "Servicii sociale la domiciliu, pentru persoane virstnice, cu situatie materiala si familiala precara", finantat prin Programul Phare 2001 - Coeziune Economica si Sociala, Scheme de Investitii in Servicii Sociale. Intrucit programul se adresa autoritatilor publice locale, in parteneriat cu organizatiile non-guvernamentale, Maria Jerlaeanu a pregatit schema proiectului, pe care, apoi, a prezentat-o primarului.

Cu trei zile inainte de data limita de depunere a dosarelor la Agentia de Dezvoltare Regionala, primarul si-a dat acordul: "«Dna Jerlaeanu, luati masuri de pregatire a proiectului» - semnat Anton Lungu".

Avind experienta in servicii sociale si cunoscind problemele publicului tinta, dar si legislatia in vigoare, fundatia a scris proiectul, in numele Primariei, si l-a trimis spre aprobare. Pentru ca a fost selectat, urmatorul pas a fost aprobarea Consiliului Local Municipal Braila. In art. 1 al Hotaririi 211/30.10.2003, se aproba realizarea proiectului, iar in art. 2, este specificat faptul ca serviciile ce vor fi acordate se vor realiza prin intermediul echipei de lucru a Fundatiei "Lumina". Astfel, fundatia trebuia sa se ocupe de amenajarea si dotarea unui Centru de zi pentru virstnici, servicii de menaj, spalatorie, igiena, reparatii si intretinerea locuintei, consiliere psiho-sociala si juridica, asistenta medicala, insotire etc.

Valoarea totala a proiectului este de 147.895 euro, iar contributia CLM consta in hrana (masa calda) la domiciliu, pentru 50 de persoane pe luna, timp de 14 luni, in valoare de 16.100 euro. In noiembrie, Primaria a semnat contractul cu Ministerul Integrarii Europene, iar de la 1 decembrie, conform proiectului, a demarat realizarea acestuia. S-a inceput cu completarea echipei de lucru cu personal pe care fundatia nu-l avea, formarea echipei si identificarea si selectionarea potentialilor beneficiari.

"Pina la aceasta data, lucrarile de amenajare nu au inceput si nu s-a achizitionat nimic".

"In martie, trebuia sa se inceapa acordarea serviciilor. Pina la aceasta data, personalul a fost platit din resursele proprii ale fundatiei, sub forma de avansuri. Am primit prima transa de bani, 430 milioane de lei, pentru activitatile desfasurate pina la 1 aprilie, si atit. Pentru ca Primaria era beneficiarul proiectului, noi nu avem dreptul sa demaram activitati de licitatii pentru amenajarea spatiului si achizitionarea de bunuri si materiale necesare desfasurarii proiectului. Am solicitat acest lucru, dar, pina la aceasta data, lucrarile de amenajare nu au inceput si nu s-a achizitionat nimic. Ne-am prezentat cu actele si raporturile la Primarie si ni s-a spus ca este prea multa maculatura si ca nu au timp sa se uite pe ele", a precizat Maria Jerlaeanu.

Pentru ca urgenta principala era achizitionarea a doua masini de spalat si a unui uscator de rufe, directorul fundatiei a insistat in privinta acestui lucru, reusind sa realizeze o selectie de oferta. Dupa cumpararea bunurilor precizate mai sus, fundatiei i s-a adus in vedere faptul ca va trebui sa le aduca in fata Primariei, pentru efectuarea receptiei. Marti, in jurul orei 13.30, masina care transporta bunurile de la magazin, la Centrul de zi, a ajuns in fata Primariei.

Prezenti la fata locului, reporterii "Obiectiv" au sesizat faptul ca receptia s-a facut de la geamul Primariei. Nu a coborit absolut nimeni, ca sa vada bunurile achizitionate. "Nu inteleg de ce, pina acum, nu s-a organizat nici o licitatie, in conditiile in care serviciile trebuia acordate de doua luni. Nu avem bani pentru salarii, pentru lunile aprilie si mai. Nu am platit lumina, telefonul, iar angajatul Primariei, care trebuie sa ne verifice documentele, in vederea acordarii unei noi transe de bani, spune ca nu are timp sa se uite pe ele, dar sigur nu sint bune. Nu inteleg ce ii tine pe loc. Probabil ca Primaria nu este inca pregatita sa gestioneze fonduri europene", a mai precizat Maria Jerlaeanu.

De cealalta parte, directorul executiv al Directiei Finantelor Publice Locale din cadrul Primariei municipiului, Stoica Anghelescu, se declara a nu fi de acord cu cele spuse de Jerlaeanu. El ne-a precizat ca, potrivit legii, beneficiarului finantarii, in cazul de fata, Primariei, si nu Fundatiei "Lumina", ii revine obligatia organizarii licitatiilor pentru achizitionarea celor necesare implementarii proiectului. "Nu este in sarcina doamnei Jerlaianu sa se ocupe cu cererile de oferta si nu stiu sa scrie undeva ca este obligatia dinsei sa achizitioneze masini de spalat sau detergenti de la anumite firme", a spus Anghelescu.