Intr-un numar anterior al GAZETEI au fost prezentate sumar o parte a unor ilegalitati ce o au ca protagonista pe Irina Paula Jianu, fosta capo di tutti capi la Inspectoratul de Stat in Constructii, in timpul regimului Nastase. Functie mare, care a lasat loc pentru "afaceri" ce implica sume de ordinul milioanelor de euro.

Pentru ca o astfel de lucratura nu putea fi pusa la punct de o singura persoana, a fost adoptat modelul lui Carol al II-lea, inconjurandu-se de o serie de personaje create pe acelasi calapod cu inaltul functionar public.

Saga ce o are in prim-plan pe Irina Paula Jianu este greu de rezumat intr-un singur articol de presa, fiind mai degraba indicata elaborarea unui adevarat serial. Vom incerca sa oferim o introducere in substraturile unor "biznisuri" demne de o carte a recordurilor bastinase.

Functia de care a beneficiat cat s-a putut a fost deja amintita. Inspector general in constructii. Si cum suntem o tara in plina recladire, Irina Paula Jianu-IJP (frumoase initiale… sa le mai si vedem la lucru) a dat din coate pentru a pune temeliile unei averi substantiale, ajutata fiind si de o serie de acoliti.

Concret, pentru a demonstra valabilitatea sintagmei "omul potrivit la locul potrivit", Irina P. Jianu a "trimis" automobile pe la primarii de coloratura pesedista. Metoda descoperita de inaltul functionar public nu a implicat un artificiu foarte complicat.

A dat la casat o serie de autoturisme aproape noi, care au ajuns in ograda primariilor castigate electoral de partidul de guvernamant. Doar cu titlu de exemplu, amintim un ARO donat comunei Gruiu din Ilfov. Edilul local, fiind contactat telefonic, a si confirmat acest fapt, sustinand ca au depus o cerere la Inspectorat si apoi le-a fost data masina.

Dar cine a semnat actul, primarul nu mai avea idee.

Daca tot a scapat de masinile considerate perimate ca model si performante, Irina Paula Jianu a decis sa aduca imaginea institutiei la niste standarde mai apropiate de aspectul european al unui organism de stat. "Masinile mai vechi de 5-6 ani sunt casate", ne-a declarat Jianu. Chiar daca sunt in stare de functionare.

Prin urmare, in decurs de numai trei ani a dotat Inspectoratul cu aproximativ 200 de masini. Numai in decembrie 2004 au fost achizitionate in jur de 60 de Dacii Logan. Cu banii jos. Contractul a fost semnat la 30.11.2004 si bate catre frumoasa suma de 480.000 euro. Pe deasupra, nici echitate nu a prea existat in privinta repartizarii autoturismelor.

Astfel, in timp ce in Capitala sunt folosite 24 dintre noile achizitii, judete precum Covasna, Ialomita, Botosani etc. au fost dotate doar cu cate doua masini.

Cum au facut aripi fondurile bugetare

Dorintele de modernizare ale Irinei Jianu nu s-au oprit doar la schimbarea radicala a parcului auto, fiind vizata si reamenajarea institutiei pe care o conducea. Prin urmare, in 2004 a dispus achizitionarea de mobilier pentru birou de la Mobexpert.

Asa s-au evaporat in jur de un milion de euro, cel putin aceasta este parerea barfitorilor mai in tema. Am uitat sa precizam ca dotarile erau exclusiv pentru inspectorii adjuncti.

O calitate care trebuie neaparat apreciata la Irina Jianu este recunostinta eterna purtata celor ce au ajutat-o in viata. In consecinta, a facut un contract cu ANCO Engineers Inc SUA, achizitionand o platforma antiseismica. Costul a trecut de 850.000 euro, gurile rele estimand ca a existat si un comision de vreo 50.000 euro.

Respectiva platforma s-a deplasat pe inventarul Facultatii de Constructii din Iasi, pe bancile careia si-a tocit coatele Jianu. Acesta este si motivul pentru care facultatea cu acelasi profil din Bucuresti a inghitit in sec la aflarea vestii.

Doua extreme ale numelui Jianu

Mai tot romanul a auzit la viata lui de Jianu. Nu de marea doamna, ci de haiducul mult laudat. Actiunile lor au avut aproximativ aceeasi structura, numai ca motivatia si finalitatea au fost cu totul diferite.

In timp ce Iancu lua de la bogati si ii ajuta pe cei batuti de soarta si de Domnie, Irina a facut si ea acelasi lucru, dar in sens invers. Si-a ajutat apropiatii si partidul, doar nu dadea de la ea.

Oamenii de afaceri din domeniul constructiilor sunt la curent cu alta afacere dubioasa regizata de inspectorul bacauan. A initiat si a pus pe tapet, pentru a acumula cat mai multe fonduri, asa-numitul Trofeu al Calitatii.

Astfel, sute de firme din tara nu au avut incotro si au trebuit sa cotizeze din greu, prin intermediul inspectorilor-sefi judeteni. Banii au fost varsati intr-un cont deschis pe numele unei firme de apartament, dupa modelul facultatilor particulare din Republica Moldova.

Suma adunata se invartea in jurul cifrei de 50 miliarde lei, de care nu s-a mai auzit nimic. Umbla insa un zvon ca banii din contul Trofeul Calitatii au fost varsati in buzunarele PSD, aflat la mare nevoie in timpul campaniei electorale.

Mai frumos este ca, in cazul celor care nu au cotizat corespunzator, s-a trecut si la o serie de represalii. Astfel, cei ce s-au opus au fost amendati ulterior, din diverse motive, iar cei care aveau probleme au fost iertati, daca au cotizat docili.

Obrazul subtire cu parale se tine

Inspectorul Jianu si-a pus la dispozitie, pe banii statului, trei autoturisme, dintre care unul de teren. Pe langa transport, fiind o persoana foarte ocupata si solicitata, a avut si vreo sapte telefoane mobile ale caror facturi erau achitate tot din bugetul institutiei pe care o conducea.

Intrebata in aceasta privinta, a negat, afirmand ca in afara de telefonul personal mai avea doar un singur aparat, primit de la institutie. Din motive ce tin exclusiv de interesul personal, Irina Jianu facea saptamanal curse Bucuresti-Bacau cu masina Inspectoratului.

Soferul pleca si se intorcea in Bucuresti in fiecare vineri, lunea facand acelasi drum, pentru a transporta marcantul personaj la locul de munca.

Daca tot am amintit de dragostea familiala, ar trebui mentionate legaturile stranse intretinute de Irina Jianu cu fostul inspector general teritorial de Constanta, actualul primar din Eforie, Ovidiu Brailoiu. Caruia i-a fost nasa de cununie in anul 2004. Ca a nasit, Irina Jianu nu a negat.

Dar nu a amintit de afacerile de notorietate ale proaspatului insuratel. Din care putem pomeni o serie de terenuri date pe ochi frumosi in baza unei legi abrogate.

La nunta ce a avut loc in incinta hotelului Pelican din Mamaia au fost invitati, bineinteles, zeci de sefi ai inspectoratelor teritoriale, judetene, directori si asa mai departe, toti din departamente ce tin de constructii.

Toti si-au efectuat deplasarile pe baza unor delegatii de serviciu platite din bugetul Inspectoratului de Stat in Constructii (adica transport, cazare si diurna), spun barfitorii avizati. Zvon care insa nu a fost confirmat, dar nici infirmat de persoanele in cauza.

Intalnirea de final de an a avut loc la acelasi hotel, toata tevatura fiind de asemenea suportata de banii publici, pe semnatura Irinei P. Jianu. Am incercat sa discutam cu edilul de pe litoral, dar, desi secretara a fost foarte draguta, dumnealui nu a dorit sa discute despre subiectul Jianu.

Este de inteles, daca tinem cont de ceea ce spunea Irina Jianu acum nu mult timp despre Ovidiu Brailoiu, si anume, ca "a lucrat foarte bine in inspectorat, iar acum imi creeaza o alta problema – nu am cu cine sa-l inlocuiesc!". Afirmatia este exacta, conform cotidianului Romania Libera.

Cum se fac bani buni pe seama statului

Din surse pertinente am aflat ca Irina Jianu impreuna cu apropiati ai sai au reusit sa finalizeze zeci, daca nu sute de contracte cu firme de apartament. Pentru a pastra o aparenta de legalitate, actele erau incheiate pe valori de pana la 39.000 euro, cu specificarea ca la aceasta suma se adauga TVA.

Motivul pentru care se faceau astfel de manevre era de a evita organizarea de licitatii, impuse de lege in cazul contractelor ce depasesc valoric echivalentul a 40.000 euro.

O alta afacere ce sta la marginea legalitatii se refera la contractele incheiate de Irina Jianu din partea Inspectoratului si INCERC Bucuresti, institut de altfel recunoscut pe plan international.

Au fost inchiriate de la cei amintiti, la o valoare mult peste pretul pietei, spatii aflate intr-o avansata stare de degradare, ce au implicat sume considerabile pentru reamenajare. Ciudat este faptul ca nu exista nici o garantie de despagubire pentru institutia de stat in caz de reziliere a contractului.

Chestiunea a fost repede explicata de Irina Jianu, care a precizat ca, fiind vorba de un act incheiat pe termen scurt intre doua institutii ale statului, necesitatea garantarii in caz de reziliere nu era un punct obligatoriu.

Inspectoratul de Stat in Constructii sau noua idee de stat in stat

Irina Jianu a dat dovada de adevarate tendinte dictatoriale in exercitarea functiei sale. A interzis formarea unui sindicat in cadrul Inspectoratului pe care il conducea, iar cei ce au indraznit sa ridice glasul au avut de suportat consecintele.

Pentru a pastra o nuanta de legalitate, i-a transformat pe inspectorii generali teritoriali, 11 la numar, in reprezentanti ai salariatilor. Cu acestia, ea ar fi trebuit sa negocieze contractul colectiv de munca, in calitate de patron al institutiei.

Sa nu uitam ca functia Irinei Jianu tine de statul roman, asadar ideea de patronat este cel putin abuziva… Problema a fost abordata legal, conform declaratiilor Irinei Jianu. Si aceasta, pentru simplul motiv ca sindicalistii nu erau in legalitate cu documentatia necesara.

Iar la cererea Inspectoratului, angajatii nu s-au conformat prin intocmirea dosarelor necesare infiintarii sindicatului.

In numerele urmatoare ale GAZETEI va vom prezenta pe larg ispravile apropiatilor Irinei Jianu, persoane importante, implicate in infractiuni de fals, uz de fals si multe… foarte multe altele.

Cazul Irinei Jianu, fost inspector general in cadrul Inspectoratului de Stat in Constructii, ar fi trebuit de mult mediatizat, dar urmele au fost bine ascunse. GAZETA face primii pasi in dezvaluirea a zeci de ilegalitati, in care sunt implicate personaje marcante ale scenei politice romanesti. Vom reveni cu amanunte.

Si nu, nu este vorba doar de un singur prim-ministru…