Firmele Efklidis si FCC Construction sunt doua dintre castigatoarele licitatiei organizate de CNANDR in octombrie 2004, privind proiectul de reabilitare a drumului public national Cluj-Napoca – Livada – Dej – Bistrita-Nasaud. Asupra modului in care firma greceasca Efklidis isi onoreaza contractele, cotidianul "Buna ziua, Ardeal" a scris in repetate randuri.

Astfel, s-a aratat ca firma greceasca a obtinut in perioada guvernarii PSD nu mai putin de cinci contracte grase in conditii discutabile. Dintre acestea reamintim cazul drumului national Baneasa – Otopeni, pe care s-au realizat 4 kilometri de sosea contra unei sume de 4 ori mai mare decat ar fi fost necesar.

De asemenea, neseriozitatea firmei grecesti a iesit la iveala atat in cazul proiectului finantat din fonduri PHARE "Luna ses – Borsa", cat si in cazul lucrarilor la tronsonul Livada (Cluj)- Bistrita, unde si-a impartit frateste banii cu Proodeftiki, o alta firma greceasca din acelasi concern.

Efklidis si arta datului la intors

Demersurile intreprinse pana in prezent de firma greceasca Efklidis pentru desfasurarea legala a lucrarilor de constructie de pe tronsoanele DN 1 C Livada – Dej si DN 17 limita judetului Cluj cu Bistrita-Nasaud lasa si de aceasta data de dorit.

Astfel, la aproape sase luni de la castigarea licitatiei, Efklidis se gaseste tot in faza incipienta cu actiunile de reabilitare, in pofida avertismentelor repetate adresate acesteia de Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) Cluj.

Ioan Berchisan, inspector sef judetean ISC, declara in acest sens& "Firma Efklidis trebuie sa-si perfecteze din punct de vedere al legislatiei romanesti anumite puncte de vedere. Noi aceasta le-am cerut. Sa respecte conditiile prevazute in Legea Nr. 50/ 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructie.

Nu le-am impus nici un termen limita, dar cu cat mai repede cu atat mai bine". In fapt, Efklidis a inceput deja lucrarile de constructie.

Astfel, conform informatiilor furnizate de inspectorul ISC Cluj-Napoca, firma greceasca a demarat deja actiunile de amplasare a santierului, a testat natura terenului si a efectuat angajarile necesare initierii lucrarilor stabilind centrul organizatoric al santierului in Dej.

Istoria nu conteaza cand ai "sacii in caruta"

Nici de aceasta data grecii de la Efklidis nu au reusit sa respecte cerintele autoritatilor romane. Un exemplu elocvent este incalcarea protocolului incheiat in anul 2003 intre Ministerul Culturii si Cultelor si Administratia Nationala a Drumurilor a fost incalcat de patronii Efklidis.

Acest protocol prevedea obligativitatea firmelor care obtin contracte de constructie sau de reabilitare a drumurilor de a solicita, prelabil descarcarea de sarcina arhelogica a terenurilor pe care urmeaza sa se intreprinda lucrarile.

Firma contractanta trebuie sa obtina mai intai avizul arheologilor, urmand ca abia ulterior sa treaca la obtinerea autorizatiilor de constructie.

Contractul incheiat la inceputul anului 2005 intre Efklidis si Muzeul National de Istorie a Transilvaniei Cluj–Napoca, in vederea efectuarii de sapaturi arheologice pe tronsoanele mentionate a ramas suspendat, conform celor relatate de directorul Muzeului, Mihai Rotea. "Urma sa se anunte data inceperii lucrarilor arheologice.

Avansul pentru aceste lucrari trebuia achitat inainte. Pana in prezent firma nu ne-a mai contactat, dar am vazut ca au demarat deja lucrarile de constructie", a aratat Mihai Rotea.

Proodeftiki si Efklidis, frati de cruce

Trustul GAZETA a aratat legatura ombilicala dintre societatile Proodeftiki si Efklidis, care de fapt, sunt parte din acelasi grup de firme grecesti, patronate de aceiasi afaceristi. Pe tronsonul care leaga Clujul de Suceava, cele doua firme si-au impartit frateste doua felii din bugetul Statului Roman.

Efklidis va reface drumul de legatura dintre Livada- Dej- limita judetului Bistrita-Nasaud iar Proodeftiki va lucra la tronsonul care face legatura intre judetul Cluj-Bistrita. In total, cele doua contracte ajung la peste 1.314 miliarde de lei vechi.

La ora actuala, trei dintre firmele grecilor, cu datorii totale la bugetul de stat de peste 55 de miliarde de lei, se afla in procedura de executare silita. Este vorba despre Proodeftiki Construct SRL, Proodeftiki SA Grecia Sucursala Bucuresti si J.V. Proodeftiki Atemke Efklidis SA Grecia, sucursala Cluj, cea care executa lucrarile din judetul Bistrita-Nasaud.

Toate datele conduc la concluzia ca grecii de la Proodeftiki si Efklidis au venit sa-si "incarce sacii" in Romania, unde aplicarea legilor lasa de dorit.

FCC Construction a neglijat protocolul

Firma spaniola FCC Construction, responsabila cu efectuarea lucrarilor de reabilitare ale tronsonului DN 1 C Cluj-Napoca – Livada contra frumoasei sume de 850 miliarde de lei, a adoptat aceeasi atitudine ca si Efklidis, atat in ceea ce priveste ritmul demararii lucrarilor de reabilitare propriu-zise, cat si a respectarii protocolului dintre MCC si AND.

Astfel, FCC Construction a contactat Muzeul de Istorie al Transilvaniei pentru incheierea contractului privind amenajarea sitului arheologic pe drumul public mentionat, insa acesta nu este inca returnat cu semnatura firmei spaniole. FCC Construction a facut deja demersurile pentru demararea efectiva a constructiilor, ceea ce inseamna o incalcare a protocolului.

"S-au calculat devizele estimative pentru lucrarile ce trebuiau facute de muzeu pe tronson, dar contractul nu a venit inca inapoi cu semnatura" – declara Gabi Gheorghiu, angajata a Muzeul de Istorie al Transilvaniei Cluj-Napoca.

Din perspectiva lui Ioan Berchisan, cele doua firme nu sunt obligate sa efectueze sapaturi arheologice, desi in atributiile acestora intra largirea ecartamentului drumului, construirea de garaje si alte actiuni, ce implica modificarea planului initial al drumului.

Inspectorul sef judetean al ISC Cluj-Napoca recunoaste insa ca nu a vazut pana in prezent proiectele celor doua firme. "Acest proiect la noi nu a ajuns inca si nu stim in ce consta. Dosarele celor doua firme au fost primite de catre ISC de abia pe data de 6 iulie 2005"– sustine acesta.

Pozitia strutului

FCC Construction si Efklidis au refuzat sa raspunda solicitarilor formulate de redactorii BZA cu privire la aceste aspecte. FCC Construction a plasat responsabilitatea in ograda consultantului INOCSA, care a directionat jurnalistii spre CNANDR (care e beneficiarul lucrarii), iar grecii de la Efklidis au adoptat pozitia statuilor incremenite din Panteon.