In zilele noastre exista fel de fel doctori. Exista chiar si doctori de papusi care reparandu-le, le fac ca noi. De ce n-ar exista atunci doctori pentru jucarii mai…practice? Ei bine, Nicolae Sinay e acela: singurul doctor de Trabanturi din Transilvania. De 35 de ani de zile, Nicolae Sinay repara Trabanturi cu pasiune si pricepere.

Daca la inceput era doar un hobby, din 1993, "doftorirea" de Trabanturi a devenit o afacere. Nu una deosebit de profitabila, insa suficienta pentru a asigura un trai decent pentru el si familia sa. Sinay practica preturi acceptabile din considerentul ca oamenii care detin Trabanturi nu sunt tocmai avuti.

Totusi, afacerea ii merge bine, iar "trabantistii" se intorc la el de fiecare data.

Unic in Transilvania

Dupa ce, timp de trei ani de zile a lucrat alaturi de un colaborator, Sinay s-a hotarat in 1997 sa pornesca afacerea pe cont propriu. Zis si facut. De atunci, Nicolae Sinay este singurul mecanic autorizat de Registrul Auto Roman (RAR) care repara Trabanturi in Transilvania.

La firma lui, SC Trabi Impex SRL, vin clienti ce apartin unor clase sociale distincte, insa toti sunt foarte multumiti de serviciile pe care Sinay le ofera.

"Clientii mei sunt fie omaneni pasionati de Trabanturi, care detin si autoturisme de ultima generatie, dar se destind din cand in cand conducandu-si Trabantul, fie oameni care nu au posibilitatea sa-si achizitioneze o masina mai scumpa.

20% din cei care isi aduc Trabanturile la reparat sunt persoane cu defecte locomotorii, Trabantul fiind singurul automobil care le permite acestora sa se bucure de placerea sofatului si de avantajele pe care le ofera o masina", ne-a declarat "domnul doctor".

Acest lucru se explica prin faptul ca Tabantul dispune de o instalatie de ambreaj automat, putandu-se conduce foarte usor, folosind numai mainile.

Piese de import

La "clinica" lui Sinay e loc si de alte marci de masini, insa 70% dintre ele sunt Trabanturi. Avand in vedere ca din 1990 aceasta marca de masini nu se mai fabrica, piesele nu sunt tocmai usor de obtinut. Cu toate acestea, Sinay se descurca, importandu-le din Ungaria, la preturi aproximativ egale cu cele ale pieselor Dacia.

"Romanii, au inceput si ei sa fabrice piese, la Slatina si la Bucuresti, insa calitatea acestora nu era una foarte buna, asa ca s-a renuntat la fabricarea lor.

Cei din Ungaria au preluat tehnologia din fosta Republica Democrata Germana (RDG), iar piesele lor sunt bune, aproape la fel de bune ca cele originale", ne-a marturisit Sinay. Tot el, ne-a spus ca mai colaboreaza din cand in cand, cu cineva din Sibiu care ii achizitioneaza piese de caroserie din Germania, de foarte buna calitate.

Trabant de ultima generatie

"Doctorul" nostru si-ar fi dorit sa poata perfectiona aceasta masina mica, inlocuindu-i motorul destul de rudimentar in doi timpi, cu unul mai performant, in patru timpi. Acest lucru nu este insa posibil, deoarece RAR considera aceasta schimbre ca fiind o instalatie artizanala, iar legea interzice acest lucru.

"In 1990 a aparut pe piata ultimul model de Trabant, model ce are motor de Volkswagen Polo, in patru timpi. In mod evident, acesta este de o calitate net superioara celui in doi timpi, dar in municipiul Cluj-Napoca nu exista decat un detinator al acestui model", ne-a declarat Sinay.

Tot el, ne-a dat si anumite detalii in ceea ce priveste consumul de benzina al unui Trabant. Spre deosebire de Dacie, acesta este ceva mai economic, consumand doar 5l / 100 km in afara orasului.

Referitor la acest lucru, Sinay ne-a marturisit zambind: "Atunci cand vine la mine cineva sa-mi spuna ca Trabantul lui consuma prea mult, eu ii spun ca s-ar putea sa fie vorba de piesa dintre volan si scaun, adica de sofer.

Si asta pentru ca multi soferi nu stiu cum sa-si ingrijeasca Trabantul asa cum trebuie. Insa niciodata nu e prea tarziu pentru a invata."

Cea mai eficienta reclama

In ceea ce priveste planurile sale de viitor, Sinay ne-a marturisit ca ar dori sa se extinda de la 1 octombrie, construind spatii separate pentru tinichigerie si mecanica. In prezent, el lucreaza impreuna cu trei angajati pe care ii place sa-i numeasca "mecanici tineri cu experienta".

Alaturi de ei, mecanicul sef desfasoara o munca eficienta, incercand sa efectueze reparatiile cat de repede posibil, pentru a nu-si lasa clientii sa astepte. In felul acesta, cei care au fost o data, revin mereu la "doctorul de Trabante", si pleaca intotdeauna multumiti.

Acesta e si motivul pentru care Sinay nu are nevoie de publicitate pentru mica lui afacere. Vestea merge din om in om, iar daca lucrarile sunt de calitate, nu e nevoie de nici un alt fel de reclama.

Viceprimarul, amator de Trabi

Printre clientii "doctorului de Trabante" se numara si unul dintre edilii municipiului Cluj-Napoca. Este vorba despre viceprimarul Janos Boros, care nu ii este numai un client fidel, ci si un foarte bun prieten. "De cand e viceprimar, domnul Boros nu prea mai are timp sa se plimbe cu Trabantul.

Inainte insa, venea la mine la fiecare doua saptamani, preferand sa se foloseasca de aceasta masinuta, decat de masina de ultima generatie pe care o detine. E, intr-adevar, un pasionat de Trabanturi", a spus Nicolae Sinay.