Numarul autoturismelor din Cluj-Napoca s-a triplat in ultimii trei ani. Totusi, orasul nu are nici macar un parking. A trecut deja un an de cand noua administratie le promite clujenilor cel putin cinci noi parking-uri. Pana acum, doar vorbe in vant.

Ce a facut, insa, Primaria cu cei 2-3 investitori care au dorit sa faca un parking in Cluj-Napoca? Oferta unuia dintre investitori a ramas uitata intr-un sertar, astfel ca licitatia s-a soldat cu un esec total. Oferta altui investitor s-a concretizat intr-o asociere cu Consiliul Local (CL).

Culmea, dupa cateva saptamani de la incheierea asocierii, acelasi CL a votat rezilierea asocierii si organizarea unei licitatii, "ca totul sa fie transparent". Rabdatoare, firma in cauza a pregatit oferta si pentru licitatie, si culmea, a castigat si licitatia.

Numai ca, acum, nici licitatia nu mai e buna, ci se doreste reluarea ei pe motiv ca nu a fost bun caietul de sarcini, sau se insinueaza chiar ca "poate ar fi mai bine sa se faca un anunt de intentie de asociere". Informatiile legate de proiectul parking-ului din Marasti, caci despre el este vorba, se bat cap in cap. Ba se face, ba nu se face. Ba vrem asociere, ba vrem licitatie.

Cert este ca, intre timp, clujenii asteapta cu sufletul la gura sa poata utiliza cele 350 de locuri de parcare promise pentru zona Pietei Marasti.

La Primarie e plin de "specialisti"

Moda licitatiilor a fost adusa la Primarie de actuala administratie. Fostul primar prefera sa evite licitatiile prin asocieri si atribuiri directe. Numai ca, in Primarie, si acum lucreaza aceiasi oameni. Ca atare, si licitatiile se organizeaza cam dupa ureche. Rezultatul, circa 70% din licitatii se reiau din cauza problemelor pe care le ridica elaborarea caietelor de sarcini.

La fel s-a intamplat si cu licitatia pentru parking-ul din Marasti. In caiet, singurul criteriu trecut pentru a departaja ofertele a fost pretul la metru patrat concesionat.

Astfel ca, la parcarea cu cinci nivele preconizata a se realiza pe cei 1.300 de metri patrati din spatele Pietei Marasti, cei de la Primarie s-au trezit cu doua oferte: una foarte mica, ce propunea o investitie de 800.000 de euro, si o oferta de investitii de circa 2,5 milioane euro pentru realizarea parking-ului.

Cum era firesc, a castigat oferta firmei SC Parking Marasti, care are o scrisoare de garantie din partea unei banci care garanteaza creditarea cu suma de 2,5 milioane de euro pentru constructia parking-ului.

Primaria zice una, firma alta

"Am anuntat firma castigatoare si i-am chemat la semnarea contractului", a declarat viceprimarul Boros Janos. Reprezentantii firmei sustin, insa, ca asteapta comunicarea oficiala a rezultatului licitatiei. Viceprimarul declara ca exista unele neintelegeri. "Am inteles din discutii cu firma ca se doreste si construirea unor spatii comerciale acolo.

Si in acest caz va trebui sa refacem licitatia, pentru ca acest lucru nu a fost prevazut in caietul de sarcini sau, daca nu se semneaza contractul in 30 de zile, licitatia e nula de drept", a subliniat Boros. "Specialistii" Primariei nu s-au gandit cand au facut caietul de sarcini ca o investitie de milioane de euro trebuie sa se si amortizeze, altfel nimeni nu are interes sa investeasca.

Pentru ca, intr-adevar, conform caietului de sarcini, nu se prevede ca parking-ul va avea la un nivel si spatii comerciale, singura solutie este refacerea licitatiei.

Caiete de licitatii de toata jalea

"Nu am facut bine caietul de sarcini. Nu aveam prevazuta nici macar o suma minima la care sa se ridice investitia. Or, 800.000 de euro e chiar o suma foarte mica. Cum sa faci parking doar cu atatia bani?", recunoaste Boros. Viceprimarul este, insa, foarte optimist la ideea refacerii licitatiei.

"O refacem si gata, prevedem mai clar ca vrem sa ni se asigure 350 de locuri de parcare, iar in rest investitorul poate face si spatii comerciale si tot ce doreste. Daca nu va veni nimeni la licitatie, am putea chiar face un anunt de asociere", a spus Boros. Adica, sa ne intoarcem de unde am plecat.

Sa speram ca cei implicati vor putea sa inteleaga de ce o asociere cu o firma trebuia reziliata, pe cand o reluare a intentiei de asociere, pentru acelasi obiectiv, la interval de cateva luni este dintr-o data binevenita. Intre timp, clujenii asteapta in continuare locurile de parcare promise.