Guvernul intentioneaza sa isi asume raspunderea in fata Parlamentului pentru pachetul de legi privind reforma in administratie, care cuprinde legile descentralizarii, modificarea legii privind institutia prefectului, legile finantelor publice locale si cele privind administratia publica locala.

In acest moment, pachetul de legi se afla „in dezbatere publica", asa ca va supunem atentiei modificarile cele mai interesante ale Legii nr. 340/2004 privind institutia prefectului.

Presedintele Traian Basescu a afirmat sambata la Brasov, la o masa rotunda unde a fost in dezbatere acest pachet legislativ, ca prefectii au puteri sporite si raspundere zero, in forma in care se prezinta acum Legea 340. Noi va propunem sa constatati daca se sporesc sau se reduc „puterile" prefectilor prin proiectul aflat in dezbatere publica. Sa dezbateti bine!

Scutiri speciale

Potrivit art. 1, alin. (3), „Prefectul este garantul respectarii la nivel local a legii si a ordinii publice", iar activitatea prefectului se intemeiaza, conform art.4, pe principiile: „a) legalitatii, impartialitatii si obiectivitatii; b) transparentei si liberului acces la informatiile de interes public; c) eficientei; d) responsabilitatii; e) profesionalizarii in toate domeniile de activitate; f) orientarii catre cetatean si comunitate".

In acelasi timp, dupa modificarea alin. (2) al art. 9 din legea 340, „Functiilor publice de prefect si de subprefect nu le sunt aplicabile prevederile art.XVI alin.(4) din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare."

Drepturi - asigurare medicala gratuita si pensie de serviciu de 85 la suta

No comment. Alineatele (1) si (2) ale articolului 19 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „Art. 19. – (1) Prefectii si subprefectii numiti in functii in alt judet decat cel de domiciliu beneficiaza de o indemnizatie de instalare egala cu 3 salarii, precum si de locuinta de serviciu, in baza unui contract de inchiriere. (2) in situatia prevazuta la alin. (1) cheltuielile privind chiria locuintei de serviciu, cele pentru transportul prefectilor si subprefectilor si al familiilor acestora, la mutarea in localitatea in care isi are sediul institutia prefectului, si cele de instalare sunt suportate din bugetul institutiei prefectului".

Dupa art. 20 se introduc 9 noi articole, art.201 – 209, care vor avea urmatorul cuprins: „Art. 201. – (1) Prefectii si subprefectii beneficiaza de asigurare pentru risc profesional si de viata realizata din fondurile bugetare ale Ministerului Administratiei si Internelor. La incetarea raporturilor de serviciu asigurarea nu se prelungeste. (2) Asigurarea se realizeaza in conditiile stabilite prin norme aprobate prin hotarare a Guvernului.

Art. 202.- Prefectii si subprefectii in activitate sau pensionari, precum si sotul sau sotia si copiii aflati in intretinerea acestora beneficiaza in mod gratuit de asistenta medicala, medicamente si proteze, in conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei la asigurarile sociale.

Art. 203. - Prefectii si subprefectii beneficiaza de drepturi din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul in care le-au incetat raporturile de serviciu.

Art. 204. - Prefectii si subprefectii, cu o vechime de minim 10 ani in aceste functii publice, beneficiaza la implinirea varstei prevazuta de lege de o pensie de serviciu in cuantum de 85% din media veniturilor salariale realizate in ultimele 6 luni de activitate desfasurata, inainte de data pensionarii, in functia de prefect, respectiv de subperfect.

Obligatiile prefectilor

Prin articolul nou introdus 208, „Prefectul si subprefectul sunt obligati sa:

a) isi consacre activitatea profesionala indeplinirii cu competenta, integritate, corectitudine si constiinciozitate a atributiilor care ii revin potrivit legii;

b) dovedeasca probitate profesionala si morala in intreaga activitate;

c) respecte principiile statului de drept si sa apere valorile democratiei;

d) pastreze confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public;

e) isi perfectioneze continuu nivelul de instruire profesionala;

f) asigure informarea corecta a cetatenilor asupra problemelor de interes public, potrivit competentelor legal stabilite;

g) se abtina de la orice acte sau fapte de natura sa compromita demnitatea lor in functie si societate, precum si de la participarea la actiuni politice;

h) manifeste corectitudine in rezolvarea problemelor personale, in asa fel incat sa nu beneficieze de datele confidentiale obtinute in exercitarea functiei publice;

i) se arate demn de consideratia si increderea impuse de functia publica, prin intregul sau comportament;

j) aiba o conduita corecta, sa nu abuzeze de prerogativele functiei si sa nu compromita, prin activitatea sa publica ori privata, prestigiul functiei sau al institutiei publice pe care o conduce".

Adio, activitate politica!

Articolul 22 se modifica si va interzice prefectilor si subprefectilor apartenenta la o formatiune politica, dupa ce si prin articolul 208 prefectului I se interzicea participarea la actiuni politice.

„Art. 22. - Prefectul si subprefectul nu pot fi membri ai unui partid politic sau ai unei organizatii careia ii este aplicabil acelasi regim juridic ca si partidelor politice, potrivit legii, sub sanctiunea destituirii lor din functia publica".

Puterile prefectului

Dupa articolul 24 se introduce un nou articol, art. 241, cu urmatorul cuprins: „Art. 241 - (1) in exercitarea functiei sale, prefectul poate verifica legalitatea utilizarii de catre autoritatile administratiei publice locale si judetene a fondurilor si a creditelor alocate de la bugetul de stat de catre Guvern, ministere ori alte autoritati ale administratiei publice centrale. (2) Prefectul poate verifica legalitatea actiunilor intreprinse de catre primar in calitatea sa de reprezentant al statului in unitatea administrativ-teritoriala. Art. 25. - (2) Prefectul poate propune ministrilor si conducatorilor celorlalte organe ale administratiei publice centrale organizate la nivelul unitatilor administrativ- teritoriale sanctionarea conducatorilor serviciilor publice deconcentrate din subordinea acestora"