Italienii, originari din provincia Parma, provincie care are un acord de colaborare cu judetul Cluj, intentioneaza sa dezvolte, la Turda, servicii de salubritate ecologice, asigurand atat utilajele, cat si banii necesari amenajarii unei rampe ecologice de gunoi.

"Putem asigura fondurile necesare investitiei in salubritate la Turda, chiar daca nu vor veni fonduri de la Uniunea Europeana. Noi stim cat de greu se obtin astfel de fonduri si cat de mult dureaza procedurile de aprobare a proiectelor", a declarat reprezentantul firmei Saf Costruzioni.

Ofertantii italieni fac parte dintr-un grup de trei firme care ofera servicii complete de salubritate si recuperare a biogazului.

Preluarea serviciului de catre italieni se va solda cu amplasarea a 500 de containere ecologice in Turda, doua statii ecologice pentru depozitarea deseurilor mari, autoutilitare complet mecanizate, rampa ecologica si un sistem de captare a biogazului.

Afaceri din gunoaie

Prezenta ofertantilor italieni vine dupa mai multi ani in care la Turda s-au vehiculat idei legate de incheierea unor parteneriate pentru serviciile de apa, canal si salubritate. In ciuda promisiunilor administratiilor anterioare, Consiliul Local (CL) nu a facut un efort sustinut de gasire a unor parteneri privati.

Singura problema care se poate ivi este cea a modalitatii prin care italienii vor ajunge sa semneze un contract cu Primaria Turda.

Procedura clasica ar impune scoaterea la licitatie a serviciului de salubritate si, in baza respectarii caietului de sarcini, adjudecarea celei mai avantajoase oferte. Autoritatile turdene vad si posibilitatea de constituire a unui parteneriat public-privat, in urma unei negocieri directe.

Primarul Tudor Stefanie a justificat-o prin faptul ca printre conditiile de licitare este foarte greu sa se introduca obligativitatea ca viitorul partener sa construiasca, pe cheltuiala lui, o rampa ecologica de gunoi.

"Solutia poate sa fie un parteneriat prin negociere directa cu CL, pe baza unor indicatori, care este mai rapida, sau poate fi solutia de licitatie, inclusiv pentru rampa ecologica", a declarat Stefanie. Solutia aleasa cade in responsabilitatea CL. Si intr-un caz si in celalalt legea stabileste proceduri clare de anuntare si selectare a ofertei.

In cazul negocierii directe se impune anuntarea publica a parteneriatului timp de 30 de zile, iar, ulterior, negocierea cu toti ofertantii.

Este de asteptat ca varianta de negociere directa sa fie aleasa de CL in detrimentul licitatiei, daca executivul turdean va motiva alegerea prin rapiditatea demersului, oportunitatea de a construi o rampa pe cheltuiala viitorului partener si valoarea investitiilor propuse de italieni.

Riscuri privind transparenta

Prezenta italienilor si posibilitatea ca salubrizarea sa fie incredintata prin negociere directa ridica semne de intrebare cu privire la transparenta cu care autoritatea publica locala va ajunge la un parteneriat. Varianta de licitatie, mai greoaie, dar cel mai des folosita, poate evita speculatiile pe marginea alegerilor facute de CL.

Ea presupune existenta a cel putin doi ofertanti, deci concurenta, pe cand procedura de negociere directa poate implica un singur ofertant, aflat in pozitie de monopol. In cazul repetarii de doua ori a licitatiei, cu un singur ofertant existent, se ajunge la negociere directa, dar numai dupa ce procedurile de anuntare publica a ofertei au fost epuizate.