Premierul Calin Popescu Tariceanu a facut un nou anunt incurajator privind autostrada Brasov-Bors, promitand de cinci ori mai multi bani decat erau prevazuti in bugetul pe acest an si indemnand compania americana Bechtel sa lucreze cat mai mult.

Scaunul ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, pare sa nu mai fie in pericol, dupa ce si premierul si Emil Boc au anuntat ca il sprijina. Aflat la Cluj, ambasadorul SUA in Romania aduce in discutie noi aspecte privind avantajele, dar si provocarile pe care le genereaza construirea autostrazii.

Premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca anul acesta se vor face lucrari la autostrada Brasov-Bors in valoare de 500 de milioane de dolari, cu conditia ca Bechtel sa fie capabila sa lucreze cat mai mult.

Afirmatia prim-ministrului este surprinzatoare, daca tinem cont de faptul ca, in bugetul pe 2006, nu au fost alocati decat 100 de milioane de dolari pentru continuarea lucrarilor.

Mai mult, premierul a afirmat constant ca lucrarile la autostrada Transilvania vor fi continuate doar in masura in care resursele bugetare o vor permite.

Dupa intalnirea avuta, ieri, la Cluj, cu ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Bucuresti, Nicholas Taubman, Emil Boc si-a exprimat speranta ca, in martie, vor reincepe lucrarile la autostrada, dupa ce noul contract va fi aprobat de Guvern si va fi semnat de cele doua parti.

Legat de acest subiect, Boc a dezvaluit faptul ca ambasadorul american i-a atras atentia asupra unor riscuri pe care le presupune construirea unei autostrazi.

"Cand autostrada va fi terminata, trebuie sa fim pregatiti sa facem fata provocarilor legate de criminalitatea care se dezvolta de-a lungul unei autostrazi, traficul de fiinte umane, problemele legate de greutatea mijloacelor de transport.

Daca nu se tine cont de reglementarile privind greutatea acestora, se poate ca un drum bun sa se strice in doi ani", a declarat Boc.

De asemenea, el a discutat cu Taubman si de posibilitatea de a introduce, de-a lungul autostrazii, o retea de internet prin fibra optica. Ambasadorul SUA a subliniat importanta autostrazii Brasov-Bors pentru dezvoltarea Clujului si pentru conectarea acestuia la rutele de transport europene.

"Aceasta autostrada va transforma orasul si intreaga regiune, pentru ca, de-a lungul ei, nu vor circula doar vehicule, ci si idei", a declarat Taubman.

Intalnire secreta cu reprezentantii Bechtel

Imediat dupa conferinta de presa de la Primarie, ambasadorul Nicholas Taubman s-a indreptat spre sediul Bechtel din Cluj, pentru a se intalni cu liderii companiei americane. Presa nu a avut acces la intalnire.

Dupa aproximativ o ora de discutii cu directorul proiectului autostrazii Transilvania, George Alsop, si cu seful biroului Bechtel la Bucuresti, Michael Mix, ambasadorul SUA a iesit flancat de echipa de securitate, refuzand sa faca vreo declaratie in ce priveste scopul vizitei sale la sediul firmei din Cluj.

Prezent la intalnire, directorul de comunicare al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, a declarat ca ambasadorul a tinut sa le faca o vizita cu ocazia prezentei sale la Cluj doar pentru a fi pus la curent cu stadiul in care se afla proiectul.

"Ambasada SUA a sustinut, inca de la inceput, proiectul companiei Bechtel, iar, ca atare, era firesc ca Nicholas Taubman sa fie interesat de intreaga istorie a autostrazii, mai ales ca el detine aceasta functie de putin timp", a sustinut Sgarcitu, precizand ca ambasadorul a fost pus la curent cu statutul lucrarilor, cu relatia pe care o detine compania

cu actualul Guvern, dar si cu modul in care au lucrat reprezentantii acesteia cu fostii guvernanti. In prezent, compania Bechtel a ajuns la un acord cu Guvernul Romaniei, asteptand sa semneze un nou contract cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri.

"Fata de contractul initial pe care l-am semnat, unele clauze au fost schimbate.

Noi am acceptat sa primim doar un avans de 30% din suma anuala pe care Ministerul Transporturilor o va aloca, urmand ca dupa finalizarea lucrarilor sa primim si restul", a declarat Sgarcitu, precizand, insa, ca nu vor demara lucrarile pana cand compania nu-si va recupera restantele pentru lucrarile efectuate in anul 2005.

"Pentru anul 2006, Guvernul ne-a alocat 100 de milioane de euro, iar cand vom reincepe lucrarile, prioritatea va fi tronsonul Campia Turzii - Cluj Napoca", a conchis Bogdan Sgarcitu.

Dobre e in siguranta

Invitat, luni, in emisiunea "100%", de la Realitatea TV, premierul Tariceanu si-a afirmat sprijinul pentru ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, despre care considera ca este un "bun profesionist", reusind sa recupereze mult din intarzierile lasate de fostul Guvern.

Tariceanu a declarat transant ca "ministrul Dobre va ramane in Guvern", raspunzand, astfel, zvonurilor din ultimele saptamani, care il dadeau pe Dobre candidat sigur pentru o apropiata remaniere guvernamentala.

Printre realizarile ministrului, Tariceanu a enumerat finalizarea renegocierilor contractului cu Bechtel, contractarea a doua credite de la Banca Europeana de Investitii, pentru infrastructura rutiera si feroviara, si demararea procedurilor premergatoare licitatiilor pentru lucrarile la coridorul IV Paneuropean.

La randul sau, presedintele PD Emil Boc, invitat, in emisiunea „Zece fix", de la acelasi post de televiziune, a demonstrat ca nu a uitat ca este reprezentant al Ardealului, afirmand ca singura problema pe care PD-ul ar fi avut-o, in cursul anului trecut, cu ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a fost tergiversarea negocierilor cu firma constructoare si,

ca urmare, blocarea lucrarilor la autostrada Transilvania. El a precizat ca, odata rezolvata aceasta problema, PD nu mai are nici un repros la adresa activitatii lui Dobre.

El si-a repetat opinia potrivit careia presedintele Traian Basescu s-a referit doar la modul „generic" la grupuri de interese care ar putea fi tentate de „borcanul cu miere" reprezentat de Ministerul Transporturilor, fara sa fi sugerat ca ar exista, in acest moment, astfel de grupuri de interese.

„Dupa cum il cunosc eu, Basescu, cand are date, spune", a afirmat Boc. De remarcat, in momentul in care Boc prezenta argumentele necesitatii autostrazii „Transilvania" pentru Ardeal, dar si pentru intreaga tara, a fost intrerupt de catre moderator, care a schimbat, imediat, subiectul.