Pentru un oras care se „sufoca" intre propriile granite, cu o suprafata totala de numai 5.210 hectare, de 8 ori mai putin decat cea a Brosteniului, in Suceava se construieste foarte mult.

Numai in ultimii patru ani, numarul autorizatiilor de constructie eliberate de Primarie s-a dublat, dar cresterea este si mai evidenta fata de perioada de dupa Revolutie.

Astfel, nici nu este de mirare ca orasul devine tot mai inghesuit, ca spatiile verzi dispar de la o zi la alta, blocurile se inalta aproape "umar la umar", printre ele aciuandu-se tot felul de chioscuri, garaje cu mansarda sau vile cu cate trei etaje, adevarate aberatii arhitectonice, in totala discrepanta cu cladirile din jur.

Lipsa spatiilor libere, in care sa poata fi ridicate constructii, in paralel cu criza locuintelor, a dus la o tendinta de construire pe verticala, cel mai reprezentativ exemplu fiind numarul tot mai mare de mansarde si sarpante, amenajate pe blocurile vechi, cu patru etaje, astfel fiind rezolvata si problema infiltrarilor de apa, a izolarii termice, dar si cea a spatiilor. Mansardele au devenit un nou nivel locuibil al blocului, realizat cu costuri mult mai mici, iar acolo unde s-a mers pe ideea de sarpanta, au fost amenajate o multime de spatii de depozitare a lucrurilor utile.

"Explozie" de constructii noi

Dupa ce timp de mai multi ani, dupa Revolutie, in Suceava nu s-a construit aproape nimic, cu exceptia garajelor si a unor chioscuri, mare parte facute fara forme legale, piata constructiilor a inceput sa se dezvolte, timid la inceput, pentru ca in ultimii cinci ani sa capete o amploare tot mai mare.

Dovada sta chiar numarul tot mai mare a autorizatiilor de constructie eliberate de Primarie, care, in numai doi ani, s-a dublat.

Astfel, daca in 2002 -2003, cand piata constructiilor era deja bine conturata, iar firmele particulare de constructii si-au consolidat pozitia, in municipiul Suceava s-au eliberat 717, respectiv 713 autorizatii de construire, in 2004, numarul acestora a crescut la 1002, pentru ca in 2005 sa se dubleze, ajungand la 1404.

Astfel, dupa o lunga perioada neagra, cand aproape ca nu s-au mai construit deloc blocuri de locuinte comune, in ultimii patru ani, situatia s-a imbunatatit, atat prin programele de construire a construire a blocurilor ANL, cit si prin initiativa unor firme de constructii (ex: General Construct, Civica), de a construi din fondurile proprii asemenea imobile, scotand apoi apartamentele la vanzare.

Astfel, daca in 2002 nu a fost construit nici macar un bloc de locuinte colective, in 2003 s-a facut primul pas, fiind demarate lucrarile la un bloc.

Cum cererea de pe piata s-a dovedit foarte mare, apartamentele fiind vandute chiar din faza de proiectare, in 2004 deja au fost demarate lucrarile la inca 2 blocuri, iar in 2005 au fost incepute inca 3 blocuri.

In paralel, foarte multi suceveni au optat pentru case cu parter, doua etaje si mansarda, in care pot locui mai multe familii.

Astfel, in 2002 au fost construite 162 de case de acest gen, in 2003, alte 179 de case, in 2004 – 171 de case, pentru ca in 2005 numarul lor sa creasca la 198 de case.

O idee relativ recenta, mansardarea, a prins bine la Suceava, unde in patru ani au fost construite peste 50 de mansarde, din care 12 in 2002, 15 in 2003, 8 in 2004 si 16 in 2005.

In paralel, multi suceveni au mers pe ideea de sarpanta, in patru ani fiind realizate nu mai putin de 77 de sarpante: 25 in 2002, 19 in 2003, 11 in 2004 si 22 in 2005.

Numarul spatiilor comerciale si de prestari servicii a ramas constant, in toata aceasta perioada fiind realizate aproximativ 150 de constructii pe an.

Apartamente vechi de 30 de ani, la preturi de locuinte noi

In municipiul Suceava, afacerile imobiliare au inflorit ani la rand, pentru ca sucevenii vand si cumpara apartamente intr-un ritm ametitor.

Astfel, conform agentilor imobiliari si notarilor publici, doar in municipiul Suceava, zilnic au loc intre 15-20 de tranzactii imobiliare.

Directorul Agentiei Imobiliare Media, Marius Dochia, a precizat ca 90 - 95% din tranzactii au ca obiect cladiri vechi, din anii 70, ori, in cel mia bun caz, de pana la Revolutie, de foarte putine ori fiind tranzactionate si apartamente in blocuri mai noi, precum blocul Armatei, IRE, ori cele construite recent de firme private.

Conform Marinei Pista, de la Agentia Imobiliara OK, tot apartamentele vechi au cautare mai mare, din cauza preturilor care par mai mici, pentru ca nu sunt luate in considerare o serie de facilitati oferite la blocurile noi.

Astfel, pentru un apartament nou, cu 3 camere, in George Enescu, sint necesari 70.000 de euro, dar un apartament vechi, pe Mihai Viteazu, cu 3 camere, poate fi luat cu 43.000 de euro, iar la 2 camere, cu 36.000 euro.

Pentru un apartament vechi, cu 4 camere, vizavi de sediul Politiei, se cere 65.000 de euro, suma mult prea mare, in conditiile in care apartamentele noi au camere mai spatioase, instalatii moderne, structuri moderne, mai calduroase, spatii anexe puse la dispozitie (boxe, parcari la subsol).

Conform directorului agentiilor imobiliare Extrem si Konfort, Adi Hincu, majoritatea celor care cumpara apartamente nu tin cont nici macar de riscul seismic, preturile mai scazute ademenindu-i chiar si in blocurile cu bulina rosie, adica cele care risca sa fie cele mai afectate in cazul unui cutremur.

"Construirea de noi locuinte are darul de a impulsiona piata imobiliara, creste numarul de tranzactii, pentru ca cei care isi doresc un apartament nou de obicei il vand pe cel vechi, tranzactiile se tin lant.

Chiar daca merg tot la un apartament de doua camere, cel nou are mi mult spatiu si facilitati, chiar daca pretul e ceva mai piperat", a spus Adi Hincu.

Apartamentele noi, mai spatioase, vandute la pachet cu o serie de facilitati

Cu mici exceptii, municipiul Suceava este un oras imbatranit, majoritatea cladirilor fiind vechi de zeci, ba chiar sute de ani, in cazul unora.

Cea mai mare parte a blocurile de locuinte, in special cele din zona centrala, sint construite prin anii 70, cele mai noi cartiere fiind Obcini si Burdujeni.

Un "aer de prospetime" in domeniul constructiilor de locuinte a fost adus prin ridicarea blocurilor finantate de Agentia Nationala pentru Locuinte, mai exact cele din cartierul Privighetorii, din Burdujeni, precum si cele trei imobile de vizavi de Metro, dar si de blocurile facute de o serie de firme de constructii private.

Cea mai intensa activitate in acest domeniu a avut-o SC General Construct, care a realizat sau are in curs de finalizare 5 blocuri de locuinte, 9 vile si 4 sedii de firma.

Blocul cu subsol, parter si patru etaje, de pe strada Marasesti nr. 6 A, ridicat in perioada aprilie – decembrie 2004, are 10 apartamente (3 garsoniere de 46 mp, 3 apartamente cu 2 camere, de cate 65.46 mp, 3 apartamente cu 3 camere - 86 mp si un apartament cu 5 camere - 205.11 mp, iar fiecare apartament a primit si cate o boxa situata la subsol).

Alt bloc, de pe strada Visinilor nr. 8A, inceput in 2004 si finalizat in 2005, are 20 apartamente cu 2 camere, cu suprafata cuprinsa intre 62 si 66 mp, cu boxa la subsol, precum si 4 garsoniere situate la mansarda, de cate 52.3 mp, cu spatiu de depozitare in podul imobilului (20 mp).

Alt bloc nou este cel ridicat anul trecut de General Construct, impreuna cu SC Civica SA, pe strada Ilie Ilascu nr. 15, care are 16 apartamente de cate 3, 4 si 5 camere (cele de 5, in duplex, pe doua niveluri, cu scara interioara).

Alt bloc cu patru etaje si mansarda urmeaza sa fie finalizat anul acesta in Obcini, pe strada Castanilor, avand 16 apartamente cu 1, 3,4 si 5 camere, fiecaruia fiind-i repartizat si cate un loc de parcare la subsolul cladirii.

Un bloc asemanator, dar cu 6 etaje si mansarda, va fi finalizat tot anul acesta pe strada Mihai Viteazu, avand 18 apartamente cu 1, 3, 4 si 5 camere, spatii pentru sedii de firma si locuri de parcare la subsol.

Un alt bloc, de garsoniere, a fost construit de firma Civica, in vreme ce firma Moldsilva s-a profilat mai mult pe crearea de noi apartamente, prin mansardarea blocurilor existente.

Garajele ilegale – rasarite ca ciupercile dupa ploaie

Vinovati de felul dezastruos in care arata multe din cartierele Sucevei, precum si de lipsa spatiilor pentru constructii, sint si cei care si-au construit garaje (care au aparut dupa Revolutie ca ciupercile dupa ploaie), de ce le mai multe ori, fara nici un temei legal.

Facute fara un stil unitar, (proprietarii construindu-le care pe unde a apucat, fara sa intrebe pe nimeni), garajele s-au inmultit prin tot orasul.

Situatia, scapata de sub control timp de mai multi ani, a inceput sa fie reglementata abia din 2004, cand masurile aspre impuse de municipalitate i-au determinat pe unii dintre proprietarii garajelor sa incerce sa intre in legalitate.

Astfel, daca in 2002, nici un garaj nu a intrat in legalitate, iar in 2003, doar 15 proprietari si-au facut acte pe ele, in 2004, numarul lor a crescut la 189, cei mai multi – 584, facand acest pas abia anul trecut.

Jumatate din bisericile din municipiu, construite in ultimii 5 ani

In evidenta Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor, la cei aproximativ 110.000 de suceveni sint peste 30 de biserici, dar aproape jumatate din ele sint construite, total ori partial, in ultimii cinci ani.

Daca in 2002 s-au eliberat autorizatii de construire pentru 2 lacasuri de cult, iar in 2003 numai una, numarul lor s-a dublat in perioada imediat urmatoare. Astfel, in 2004, de la Primaria Suceava au fost scoase autorizatii pentru construirea a 4 biserici, iar in 2005, pentru a inca 5 biserici.

Blocurile noi, mai rezistente la cutremure

Un aspect neglijat de multi suceveni care isi cumpara apartamente in blocurile vechi este cel al gradului de rezistenta seismica a acestora.

Sabin Dragan, seful Inspectoratului de Stat in Constructii, a precizat ca desi Suceava nu se afla intr-o zona cu activitate seismica puternica, acest factor este bine de luat in calcul atunci cand se face o achizitie:

"Fiecare cladire are un anume grad de rezistenta seismica, in functie de materialele din care e facuta si de felul in care a fost proiectata, nu se poate spune ca un bloc vechi este mai putin rezistent decat unul nou. Dar, in general, este bine sa alegi un imobil peste care nu a mai trecut nici un cutremur".

Viitorul Sucevei: metropola

In ciuda lipsei spatiilor construibile si a densitatii mari a cladirilor deja existente, in Suceava se va construi si mai mult in perioada urmatoare. Conducerea Primariei are deja stabilite o serie de prioritati, a caror finalitate este tocmai dezvoltarea urbana a municipiului.

"Anul acesta vom intocmi planul urbanistic zonal pentru Tatarasi, unde va fi construit un campus universitar, dar se vor ridica si casele proprietarilor de terenuri de acolo. Nu vom neglija nici cele 4 hectare pe care le avem in zona Metro, unde se vor construi aproximativ 300 de apartamente, in blocuri cu patru etaje.

Sa nu uitam nici de cartierul Tineretii, care va aparea in cativa ani la iesirea din Suceava spre Botosani, acolo unde tinerii sub 35 de ani au primit teren pentru case.

In ciuda spatiilor restranse pe care le avem la dispozitie, orasul trebuie sa se dezvolte, sa evolueze, atat pe verticala, cit si pe orizontala", a spus viceprimarul Angela Zarojanu.

Raspunsul la spinoasa problema a lipsei spatiilor construibile vine chiar de la Primarul Ion Lungu, care considera ca "viitorul Sucevei depinde de dezvoltarea zonei metropolitane, pentru ca astazi municipiul este sufocat de constructii.

Tocmai de aceea am retineri mari in a mai da retroceda terenuri printre blocuri, pentru ca peste tot ar aparea tot felul de chioscuri sau chiar blocuri, care vor lua lumina celor din jur. Suceava trebuie sa se dezvolte de acum inainte si pe orizontala, spre Scheia, Ipotesti, Salcea, Adincata si Moara.

Prin formarea unei zone metropolitane, localitatile componente nu isi pierd autonomia, raman aceleasi structuri administrative, doar politica de urbanism este diferita, stabilindu-i-se un traseu comun.

In plus, separate, aceste localitati nu au puterea sa atraga investitori puternici si sa participe la marile proiecte de finantare europeana".