Sediul firmei si Oficiul pentru Protectia Consumatorului au fost asaltate, la inceputul acestei saptamani, de turistii intorsi din Italia, care regreta amarnic ca au dat crezare ofertei Alina Tours. Agentia si-a recapatat licenta de functionare - care i-a fost suspendata in toamna trecuta - si, o data cu ea, proastele obiceiuri.

La inceput de sezon estival, Alina Tours este la un pas de a-si pierde din nou dreptul de a furniza servicii turistice, de data aceasta pentru un an.

“Primavara la Roma” este numele excursiei din care s-au intors, in data de 21 mai, 18 persoane. Conform memoriului semnat de 13 dintre ele - printre care medici, economisti, patroni, directori - si depus la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC), a fost mai degraba ”cosmar la Roma”.

Traseul prezentat in oferta era Cluj - Oradea - Viena - Montecatini - Florenta - Pisa - Roma - Assisi - San Marino - Rimini - Viena - Cluj si trebuia sa se efectueze cu autocar de 3-4 stele, cu climatizare, scaune rabatabile si instalatie audio-video.

Scandalul dintre turisti si patronul Alina Tours, Viorel Dreve, s-a aprins din ziua plecarii, cand oamenii au vazut ca vor calatori opt zile cu un microbuz de o stea in acte, iar, in realitate, nici de atat. Culmea este ca Dreve, la auzul reclamatiilor unui turist, a sarit sa-l loveasca. Turistii au pornit, totusi, la drum, avand in vedere ca planificasera si platisera din timp concediul. S-au gandit ca nu vor mai aparea alte probleme, dar s-au inselat amarnic.

Expresul groazei

Unul dintre nefericitii clienti ai Alina Tours, Sanda Avram, isi aminteste ca, pe parcursul calatoriei, a aflat ca soferii nu aveau foile de parcurs completate, acestia si ghidul erau pentru prima oara pe acea ruta si, in consecinta, nu stiau drumurile si locatiile pentru cazare, ceea ce a facut ca turistii sa vada obiectivele turistice pe fuga.

Avram spune ca ghidul, Mihaela F., nici macar nu avea autorizatie internationala. Dar, la randul sau, ghidul este o “victima” a lui Dreve, deoarece nu avea cazare asigurata, astfel ca a incercat sa doarma cu doua turiste mai tinere, care au refuzat-o, motivand ca au platit acelasi pret ca si ceilalti clienti.

“Ghid neprofesionist, nu stia sa se orienteze pe harta, nu cunostea distantele, nu cunostea hotelurile de cazare, nu stia cum se ajunge la obiectivele turistice. Acest lucru a dus la intarzieri zilnice si abateri repetate de la traseu.

Solutia ghidului era sa sune in permanenta la Cluj ca sa primeasca noi ordine, inclusiv pentru ora de servire a micului dejun, nerespectata din cauza sosirii la hotel la ore tarzii din noapte”.

Acestea sunt unele dintre motivele pentru care turistii au depus reclamatie la OPC si au solicitat despagubiri de cate 150 de euro, si anume contravaloarea diferentei de categorie intre serviciile promise si cele acordate de catre Alina Tours.

Va prezentam in continuare alte nemultumiri prezentate inspectorilor OPC: la sfarsitul celei de-a doua zi de excursie, cazarea a fost la 380 de kilometri de ultimul oras vizitat, astfel ca grupul a ajuns la ora 3:15; taxele de intrare in orase nu au fost achitate, astfel ca soferii ii lasau pe oameni la marginea oraselor si stabileau apoi un loc de intalnire; microbuzul nu putea intra si stationa in parcari pentru ca nu le avea platite de agentia de turism; turistii au fost cazati la 80 de km de Roma, oras vizitat in doua zile din excursie. Mai mult, la sfarsitul celei de-a sasea zi, turistii au fost cazati langa Rimini, la un hotel administrat de niste clujeni, care le-au spus ca patronul Alina Tours nu platise cazarea, dar ca vor recupera banii de la el.

Cosmarul s-a incheiat apoteotic. In loc sa doarma ultima noapte la Viena, turistii s-au intors mai repede in tara, deoarece reprezentantii hotelului vienez nu au acceptat actul trimis prin fax de catre Alina Tours pentru cazare. O agentie de turism care se respecta rezolva din timp - asa cum ia banii clientilor - plata cazarilor.

Transportatorul, amendat in Italia

Politia italiana a amendat de doua ori firma de transport cu care a colaborat agentia de turism pentru aceasta excursie. Alina Tours nu are proprii soferi sau propriile mijloace de transport, astfel ca apeleaza la diverse societati. De data aceasta, a fost Orhan Impex SRL, din Satu Mare, patronata de turcul Kalkan Orhan.

Acesta a platit o amenda de 2.000 de euro, dupa ce politistii italieni au constatat ca transportatorul avea talon de inmatriculare pe firma Orhan Impex si foaie interbus pe Orient Expres SRL, ce apartine aceluiasi patron. Orhan le-a spus clientilor Alina Tours ca firma sa transporta cu masinile marfa si oameni la lucru peste hotare.

Soferii turcului au mai incasat o amenda in Italia, de 70 de euro, pentru ca au depasit greutatea admisa in microbuz. Dupa acel episod, soferii le-au spus turistilor ca, in mod normal, ar fi trebuit scoase cele patru scaune din spatele masinii. Dar dorinta de profit cat mai mare bate normele.

Si partenerii lui Dreve sunt nemultumiti

Pentru a “inchega” grupul, societatea clujeana Parnas Com SRL, pe care functioneaza agentia Alina Tours, a preluat cativa turisti de la alte patru agentii: Z Tour, Ave si Juventus.

Calitatea proasta a serviciilor Alina Tours a fost recunoscuta chiar de reprezentantii Z Tour, care si-au despagubit cei patru clienti cu suma de 340 de euro si incearca sa recupereze banii de la Alina Tours, in care au avut incredere. Patronul Alina Tours, Viorel Dreve, a vrut sa le dea turistilor inapoi cate 23 de euro, pentru noaptea nedormita la Viena.

„Alinuta”, la un pas de a-si pierde licenta

Potrivit informatiilor furnizate de Maria Todea, sef serviciu la OJPC Cluj, majoritatea reclamatiilor pe linie de turism vizeaza Alina Tours. Numai in august 2005, s-au depus peste 20 de reclamatii la adresa firmei lui Dreve. Motivele sunt cam aceleasi.

O reclamatie frecventa este, insa, lipsa contractelor dintre firma si turisti, ceea ce atrage suspendarea licentei de functionare de catre Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT), la propunerea OPC. Acest lucru s-a intamplat in toamna anului trecut, insa - dupa aproximativ o luna - Alina Tours a reprimit licenta, pe motiv ca si-a remediat problemele. Situatia actuala arata altceva.

“De data aceasta, aplicam sanctiuni de pana la 10.000 de lei noi”, a spus Todea. Reprezentantul teritorial al Directiei de Autorizare si Control a ANT, Adrian Roman, a declarat ca, cel mai probabil, agentiei Alina Tours i se va retrage licenta pentru un an, din cauza abaterilor repetate.

Probleme de comportament

Numai ca Adrian Roman, reprezentantul ANT, ne-a mai spus si ca nu merge la sediul firmei Alina Tours decat insotit de politisti, deoarece se teme de patronul Dreve, care a aratat in repetate randuri un comportament agresiv. La fel s-a intamplat si la inceputul saptamanii, cand turistii intorsi din Italia au mers sa ceara explicatii.

Dreve a replicat ca turistii sunt de vina ca au acceptat sa plece, ca n-au patimit nimic, ca au facut ce au vrut, ca “vienezii is ai dracu’” si ca nu trebuia sa plece de la hotel in ultima noapte. Bineinteles ca, pana sa plateasca si sa plece in sejururile si circuitele oferite de Alina Tours, reprezentantii agentiei se poarta frumos cu clientul.

Cu toate ca a fost cautat ieri, la sediul agentiei, de catre reporterii ZIUA de Cluj, Viorel Dreve nu a putut fi contactat.

Cosmarul din 2005

S-ar putea crede ca ceea ce s-a petrecut recent cu turistii Alina Tours este o intamplare. ZIUA de Cluj, insa, a semnalat - inca din toamna lui 2005 - modul in care agentia isi trateaza clientii, partenerii si angajatii. Atunci a fost vorba despre un grup de 46 de oameni intorsi - cu greu - din insula Corfu, Grecia.

Dupa un drum de 700 km parcursi in 33 de ore, cei doi soferi ai autocarului au preluat turistii seriei anterioare si au pornit, imediat, inapoi spre Romania, punand astfel, din cauza oboselii, viata turistilor in pericol. Nefireasca a fost si impartirea grupului in doua statiuni aflate la 10 kilometri distanta una fata de alta, in conditiile in care grupul avea un singur ghid.

Adevarata aventura a inceput la sfarsitul sejurului. Cu o zi inaintea intoarcerii in Romania, ghidul a anuntat turistii ca plecarea, programata. conform ofertei turistice, in jurul pranzului, va avea loc la ora opt seara, dupa ce soferii, care aduceau o alta serie, isi vor face stationarea obligatorie de opt ore.

Din cauza neefectuarii stationarii legale, soferii cu care sosise in Grecia grupul despre care vorbim fusesera amendati de politia de frontiera elena cu 3.000 de euro. A doua zi, dupa ce turistii au stat sapte ore cu bagajele in strada, a aparut si un autocar, care a refuzat sa-i preia, deoarece Dreve nu ar fi platit transportul.

Soferii care ii dusesera pe turisti in Grecia au refuzat sa mai colaboreze cu Dreve, dupa ce acesta nu le platise mai multe curse. Dupa o noapte in plus de stat in Grecia si telefoane date patronului Alina Tours, turistii au fost, in cele din urma, adusi inapoi in tara.