"Proiectul autostrazii Transilvania va atrage investitii conexe. Se vor dezvolta benzinarii, structuri de cazare. Probabil ca aceste investitii se vor concentra mai ales in locurile unde vor fi nodurile rutiere”, a spus Bogdan Sgarcitu, purtator de cuvant al companiei Bechtel.

“Spatiile destinate benzinariilor trebuie, mai intai, sa fie scoase la licitatie de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). In momentul in care se va intampla acest lucru, vom analiza respectivele locatii si vom participa la licitatii. Vom avea un plan de investitii in momentul in care vom avea rezultatul licitatiilor.

Deocamdata, aceste licitatii nu au fost anuntate”, ne-a informat Roxana Sava, purtator de cuvant al Grupului Rompetrol. Divizia de distributie a grupului, Downstream, isi va dezvolta lantul de benzinarii catre zonele de vest si de nord ale Romaniei (Banat si Maramures), in centrul tarii si in Bucuresti.

Investitiile s-au ridicat, in 2005, la 55 milioane de dolari, dintre care 43 de milioane au fost alocate pentru 30 de noi statii si modernizarea altor 130, preluate de la particulari, prin programul “Partener Rompetrol”.

Majorarea cifrei de afaceri este sustinuta, in afara de cresterea vanzarilor, de proiectele de extindere a retelei proprii, de la 90 la 120 de unitati, si a parteneriatelor la 250 de statii. Grupul a investit 10 milioane de dolari pentru a include, intr-un sistem de franciza, statiile de combustibil care apartin micilor intreprinzatori.

La nivelul Clujului, patru statii au intrat sub tutela Rompetrol. Holding-ul condus de Dinu Patriciu vizeaza construirea unei retele de distributie puternice in Romania, inainte de a se extinde in sud-estul Europei. Grupul are ca actionar majoritar The Rompetrol Group NV, o companie situata in Olanda.

MOL si-a deschis benzinarie la Bors

“Am declansat deja operatiunea de amplasare a statiilor in zona viitoarei autostrazi, prin recenta deschidere a doua benzinarii in localitatile Bors si Oradea. Luam in calcul si posibilitatea construirii de benzinarii pe autostrada. Pentru acest an, avem in vedere inaugurarea a sase statii, amplasate pe teritoriul Romaniei.

Pentru anul viitor, am programat o investitie de 12 milioane de euro pentru crearea a inca 12 statii de combustibili. In aceasta luna va intra in practica un acord cu Petrom-OMV, prin care ii vom vinde 30 de statii si vom cumpara 11 de la ea”, ne-a declarat Eva Csog, reprezentant MOL Cluj.

Ea a explicat ca MOL a renuntat la statiile respective pentru ca erau prea aproape sau vizavi unele de altele. MOL a decis extinderea sa regionala in 1993, prin crearea unui sediu la Arad. In 1997, a achizitionat societatea Amoco Romania, care detinea 12 statii. In 2000, MOL Romania isi transfera sediul la Cluj.

In 2003, a semnat un contract pentru preluarea a 23 de benzinarii din reteaua Shell, iar la 1 aprilie 2005 a preluat integral Shell Romania, care a devenit MOL Ro Comert. In cadrul Adunarii Generale MOL, care a avut loc, la 27 aprilie, la Budapesta, conducerea companiei a anuntat investitii de 40 de milioane de euro in Romania, pentru perioada 2005-2007.

Grupul MOL a anuntat ca a ajuns o capitalizare bursiera de 10 miliarde de dolari.

Lukoil, cu ochii pe coridoarele paneuropene

“Bineinteles ca ne intereseaza autostrada Transilvania!”, ne-a declarat Ghenadi Abalov, director comunicare Lukoil Romania.

“In urmatorii 4-5 ani, segmentul downstream al Lukoil va creste, tinand cont de dezvoltarea sistemului de transport rutier din Romania si, in primul rand, de crearea coridoarelor de transport paneuropene, de-a lungul carora vom construi statii de elita de distributie a carburantilor. Aceasta se refera, pe deplin, si la autostrada Transilvania”, a precizat Abalov.

El a precizat ca numarul statiilor Lukoil va creste pana la 350, in functie de cererea pietei de carburanti. Pentru 2006, Lukoil a planificat investitii de 60 de milioane de dolari in activitatile de distributie si rafinare. Cel mai mare producator de petrol din Rusia, Lukoil, detine companii de rafinare si in Ucraina, Bulgaria, Romania.

Petrom: 10 benzinarii pe autostrada

“Petrom are o strategie ambitioasa de dezvoltare pentru urmatorii ani. Noi locatii cu trafic intens, un nou design si o calitate crescuta a serviciilor sustin realizarea unei cote de piata de 30% pentru activitatea de distributie pana in 2010. Totalul investitiilor in domeniul de marketing se ridica la 500 de milioane de euro pana in 2010.

Autostrada Transilvania este un proiect de interes pentru noi. Pe baza conditiilor de piata si a evolutiei proiectului, Petrom intentioneaza sa construiasca cel putin 10 benzinarii de-a lungul autostrazii Transilvania”, ne-a spus Gabriel Nastase, director comunicare Petrom.

In afara de cele 600 de statii pe care le are in tara noastra, Petrom, care a achizitionat, in acest an, 178 de benzinarii OMV din Romania, Bulgaria si Serbia, va detine controlul asupra societatilor OMV din aceste tari. Statiile OMV respective au devenit proprietatea Petrom, dar vor opera sub numele initial.

OMV Mineraloel Romania are o retea de 73 de statii in Romania, in care functioneaza magazine Viva si cafenele Vienna Cafe. Anul trecut, Petrom a inaugurat conceptul de statie Petrom V, care ofera facilitati multiple, iar, pana in 2010, vor functiona 250 de asemenea statii.

Din decembrie 2004, OMV (Austria), lider in industria de petrol si gaze din Europa Centrala, a preluat 51% din actiunile Petrom. Restul este detinut de statul roman - 40,7%, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare 2% iar 6,2% apartine actionarilor minoritari.

Beyfin va construi un hotel si doua statii

Beyfin Romania planuieste sa construiasca 1-2 statii de benzina multicarburant si o structura de cazare. “Vom investi intr-o statie policarburant (benzina, motorina, gaz metan, gaz lichefiat), un bar, restaurant si un minihotel de 20 de camere”, a declarat Augustin Abrudan, director Beyfin Romania.

Compania analizeaza mai multe locatii din judet, aflate pe traseul viitoarei autostrazi, la o distanta de pana la 20 km de Cluj-Napoca. “Trebuie sa fim aproape de Cluj ca sa asiguram alimentarea, ne gandim la eficienta si cheltuieli”, a explicat Abrudan. Investitia in proiect va ajunge la 2 milioane de euro, neincluzand costurile presupuse de dotari.

Echipamentele vor veni din Italia, prin partenerul italian. “Ne gandim sa cumparam teren in vecinatate, de la proprietari. Ca valoare de investitie si cifra de afaceri nu va insemna foarte mult pentru noi, proiectul va reprezenta pana la 2-3% din afacerile Beyfin. Facem aceasta investitie ca sa incercam zona de tranzit. Vrem sa testam piata”, a mai spus Abrudan.

Lucrarile vor fi efectuate din aprilie pana la sfarsitul anului, conducerea Beyfin estimand ca va intra in iarna anului viitor cu investitia finalizata. Compania are in constructie un hotel de patru stele in centrul municipiului Cluj-Napoca.

Noi unitati Continental la Cluj si Brasov

Pentru Continental Romania, dezvoltarea viitoarei autostrazi se pliaza pe politica proprie de extindere. “Lantul hotelier romanesc Continental Hotels este interesat, pentru ca planul de investitii pe termen scurt si mediu cuprinde si proiecte in orase care vor beneficia de avantajele viitoarei autostrazi.

Autostrada ofera avantajul unei infrastructuri de nivel european, dar nu ne influenteaza politica de investitii, vine doar in ajutorul dezvoltarii noastre in zona respectiva”, a declarat Diana Sirghi, reprezentant Continental.

Planurile de investitii pentru perioada 2006-2007 prevad modernizarea sau construirea a cinci hoteluri, proiectul vizand atat renovarea unor unitati mai vechi, cat si extinderea lantului prin achizitii si constructii.

Obiectivul Continental Hotels in perspectiva anului 2008 consta in operare directa sau cu management strain a 2000 de camere, ceea ce ar situa societatea in randul lanturilor hoteliere de marime medie.

Continental Hotels va investi 66 de milioane de euro pentru modernizarea sau constructia a 11 hoteluri, finantarea fiind acoperita 26,5% din surse proprii, inclusiv profitul net realizat din noile obiective, si de 73,5% din credite pe termen mediu.

Structurata in doua etape, dezvoltarea retelei va include modernizarea si constructia unor hoteluri marca Continental, Ibis, si lansarea noului lant de doua stele. “In urmatorii patru ani, vom avea trei hoteluri Continental de patru stele la Sibiu, Timisoara si Cluj, patru Hoteluri Ibis de trei stele la Sibiu, Targu-Mures, Timisoara si Brasov”, a mai declarat Sirghi.

Rimini vrea un motel

Administratorul societatii Rimini, Gheorghe Fatol, a confirmat ca este interesat de o investitie in zona unui tronson de autostrada. “Ma gandesc de ceva vreme la aceasta varianta. Nu avem inca planuri concrete, dar s-ar putea sa investim intr-o structura de cazare, intr-un motel”, a declarat Fatol.

Construirea autostrazii ar putea aduce avantaje nu doar pentru potentialii investitori din zona, ci si pentru cei care deja detin unitati de cazare. “Clujul mizeaza, deocamdata, pe turismul de afaceri. Autostrada Transilvania ar putea duce la dezvoltarea turismului de agrement, de weekend.

Din punct de vedere hotelier, aceasta autostrada este o oportunitate, din punct de vedere economic, este cea mai mare oportunitate. Totusi, exista structuri de cazare si in localitatile de pe traseul viitoarei autostrazi, iar intre orasele din zona nu sunt distante foarte mari”, crede Calin Buzoianu, unul dintre asociatii companiei care detine hotelul Opera Plaza.

Companii petroliere “abonate” la Brasov-Bors

Petrom-OMV

Cifra afaceri (2004): 8,6 miliarde lei

Pierdere (2004): 973 milioane lei

Angajati (2004): 52.300

Statii combustibil: 600

Mol-Shell Romania

Cifra afaceri (2004): 6,1 miliarde lei

Pierdere (2004): 2 milioane lei

Salariati (2004): 835

Statii: 137

Lukoil Romania

Cifra afaceri (2004): 1,6 miliarde lei

Profit (2004): 20 milioane lei

Salariati (2004): 2737

Statii: 300

Rompetrol Downstream

Cifra afaceri (2004): 1 miliard lei

Profit (2004): 734.000

Salariati (2004): 962

Statii combustibil: 300