Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, s-a aflat sambata la Sighisoara intr-o vizita de lucru in cadrul careia a studiat impreuna cu factorii de decizie din oras amplasamentul pe care urmeaza sa se construiasca noul Spital municipal.

Concluzia la care s-a ajuns a fost ca cel mai bun amplasament este cel din dosul Stadionului municipal, peste calea ferata, chiar daca in momentul de fata spatiul respectiv n-ar fi cel mai propice pentru constructia unui spital. Doua au fost problemele semnalate: accesul limitat si incomod catre spital si vecinatatea caii ferate. Insa aceste probleme nu sunt insurmontabile, este de parere ministrul...

Cursa cu obstacole...

Constructia unui nou Spital municipal la Sighisoara este un deziderat mai vechi al administratiei locale. Primii pasi concreti in aceasta directie au fost facuti anul trecut cand s-a alocat suma de 600.000 lei pentru elaborarea studiului de fezabilitate.

Asa cum aratam in numarul de saptamana trecuta, in timpul efectuarii studiului, proiectantii au ajuns la concluzia ca locatia prevazuta initial pentru constructia noului spital, respectiv curtea din spate al celui actual, nu este suficienta. Astfel ca s-a propus gasirea unei noi locatii.

In sedinta extraordinara din 1 februarie consilierii locali si-au dat acordul de principiu pentru doua locatii: una la iesirea din oras catre Saes si cealalta in dosul Stadionului, dincolo de calea ferata. Aceasta din urma a fost, pare-se, cea mai agreeata solutie de catre consilieri si a fost multumit de alegere si ministrul Eugen Nicolaescu.

In cadrul vizitei de sambata de la Sighisoara, ministrul a studiat mai intai amplasamentul pe harta impreuna cu vice-primarul Sorin Savu, consilieri locali, arhitecti si proiectanti, apoi s-a deplasat la fata locului.

Principalele avantaje ale amplasamentului agreeat este spatiul generos, de 4,33 hectare, suficient pentru constructia unui spital modern care sa indeplineasca cerintele actuale, situarea lui in apropierea celei mai mari concentratii de populatie din oras, cartierul Tarnava II (Baragan), precum si accesul facil la utilitati: apa, canalizare, gaze, electricitate.

Insa acest teren este situat intre 2 mari obstacole: Tarnava Mare si calea ferata, care ingreuneaza accesul auto in zona.

In plus vecinatatea caii ferate si traficul feroviar intens poate creea disconfort acustic bolnavilor ce vor fi tratati in noul spital... Astfel ca au fost discutate solutiile pentru eliminarea acestor probleme, urmand ca in doua saptamani proiectantii sa dea forma finala studiului de fezabilitate.

“Discutand cu arhitectul-sef, cu consilierii locali si cu conducerea spitalului, am ajuns la concluzia ca ar trebui sa privim constructia spitalului la pachet si cu rezolvarea problemelor de acces”, a subliniat ministrul Eugen Nicolaescu.

“Dupa calculele care mi s-au prezentat, ar fi nevoie de circa 2 milioane euro pentru realizarea unui pod rutier peste Tarnava, paralel cu cel de cale ferata, si mai departe pentru terminarea drumului de legatura cu acest pod, de circa 2 kilometri, pentru a realiza un acces corespunzator la spital.

Si asta mai ales ca va trebui in perspectiva sa respectam timpul legal de raspuns al unei ambulante, prevazut in Legea sanatatii, anume ca in 7-8 minute de la apel ambulanta sa ajunga la spital cu pacientul. Prin urmare este clar ca accesul este foarte important.

O alta problema este apropierea spitalului de calea ferata din cauza careia ar putea exista o perturbare fonica a pacientilor din spital. Dar mergand pe teren si studiind amplasarea am constatat ca este posibil ca spitalul sa fie tras foarte mult in spate catre cartierul de vile care se construieste in zona.

De asemenea, prin montarea de-alungul caii ferate a unor panouri antifonice si printr-o perdea de vegetatie impedimentul zgomotului poate fi diminuat la maximum.”

Referitor la caile de acces catre noul spital, directoarea Spitalului municipal, dr. Aurelia Masca a declarat luni intr-o conferinta de presa ca in zona, respectiv pe strada Stadionului, este prevazuta si constructia unui pasaj peste nivel cu calea ferata pentru care exista deja studiul de fezabilitate.

Ramane de vazut daca aceste obiective vor putea fi realizate concomitent cu ridicarea spitalului si finalizate in acelasi timp...

Cladire impunatoare...

Potrivit directoarei Spitalului municipal Sighisoara, Aurelia Masca, noul spital va avea o capacitate 320 de paturi distribuite in toate sectiile existente si in prezent.

“Schita pe care o avem in momentul de fata si care este orientativa, prevede constructia unui corp frontal cu demisol, parter si 2 nivele care va cuprinde ambulatoriul de specialitate, laboratorul clinic, laboratorul de radio-diagnostic, internarile de zi si serviciile administrative”, a explicat dr. Aurelia Masca.

“In spatele corpului frontal vor fi corpurile laterale care vor avea 4 nivele si in care vor fi sectiile spitalului, fiecare sectie in principiu cam cu acelasi numar de patruri pe care le avem in prezent.

Undeva in zona care este libera se preconizeaza constructia unui pavilion separat unde vor fi sectiile TBC, infectioase si dermatologie care trebuie sa aiba intrari separate si circuite de sine statatoare.

Acest pavilion va avea o insa legatura de comunicare cu corpul principal prin coridoare...” In ce priveste dotarile exterioare, pe langa parcare, noul spital va beneficia de un generos spatiu verde unde se intentioneaza amenajarea unui parc dendrologic cu dublu rol: de diminuare a zgomotului produs de trenurile ce circula pe calea ferata si de relaxare a bolnavilor si vizitatorilor.

Termene si temeri...

Ministrul Eugen Nicolaescu a precizat ca in termen de 2 saptamani studiului de fezabilitate al noului spital i se va da forma finala care va oferi o perspectiva a ceea ce inseamna constructia acestuia si o suma orientativa necesara investitiei.

“Studiul de fezabilitate va fi inaintat Guvernului care, printr-o hotarare va aproba indicatorii tehnico-economici ai investitiei”, a aratat Eugen Nicolaescu. “Mi-am propus ca intr-o luna, deci pana cel tarziu la sfarsitul lunii aprilie, sa scot aceasta hotarare de guvern.

Apoi va urma licitatia pentru selectarea proiectantului, apoi pentru sectarea constructorului, si undeva prin septembrie-octombrie vom putea demara lucrarile efective pentru constructia spitalului. Vom avea o conditie esentiala pentru constructor, anume timpul de realizare al constructiei.

Vom prevedea in caietul de sarcini sa fie folosita o tehnologie foarte avansata si in acelasi timp va lua puncte suplimentare acel constructor care va veni cu termenul cel mai scurt de executie, chiar daca va costa putin mai mult.

Suntem dispusi sa platim putin mai mult dar Sighisoara sa aiba un spital cat mai repede.” Eugen Nicolaescu doreste ca spitalul sa fie finalizat pana la sfarsitul anul 2008 “pentru ca dupa aceasta guvernare liberala vrem sa lasam oamenilor o serie de lucruri gata facute. Sunt constructii in tara care au ramas nefinalizate datorita schimbarilor repetate a guvernarilor.”

Dupa cum suna ultimele fraze ale ministrului Eugen Nicolaescu am putea crede ca nici domnia sa nu mai e convins ca dupa 2008 PNL va mai fii la guvernare... Dar sunt convins ca n-a vrut sa sune asa... Si nici n-am scos frazele din context...