Trei documentare despre Transilvania sunt “vedetele” festivalului de film documentar “Hot Docs Festival”. Editia din acest an este dedicata Europei de Est.

Cotidianul “Toronto Star” noteaza ca, pentru multi canadieni, Transilvania este doar locul filmelor cu Dracula. La acest festival, Transilvania a devenit protagonist.

Povestile redate in documentare, noteaza Toronto Star, surprind elemente din istoria acestei provincii, odinioara parte a Ungariei, iar in prezent a Romaniei, tara care a intrat in Uniunea Europeana.

Cele trei documentare ilustreaza cultura Transilvaniei, suprinsa in momentul in care simplitatea rurala si viata linistita sunt amenintate de economia globala. Ele se refera la politica sofisticata si la industria filmului.

“Moszny” este un documentar cu dialoguri putine, subtitrate in limbile maghiara si engleza. El este o meditatie bucolica asupra schimbarilor.

Este povestea lui Jozsef Moszny, a carui familie a fost alungata din casa ei, situata in Cluj-Napoca, pentru a face loc unui proiect imobiliar. In mijlocul constructiilor, al traficului rutier si al orasenilor, Muszny vorbeste de afacerea lui. Este vorba de cresterea vacilor.

Rezonanta talangilor atarnate la gatul animalelor este ca ecoului ce abia mai rasuna al unei chemari la arme.

Cel de-al doilea documentar se numeste “Village of Socks”/”Satul sosetelor”. El aduce in prim-plan provocarea adaptarii la economia globala in inima micutului sat Viscri.

Dupa ce un turist german cumpara sosete de lana impletite de femeile din sat si le duce sa le arate prietenilor, in Viscri incep sa curga comenzile pentru sosete. Asa ca andrelele incep sa lucreze tot mai zgomotos si mai repede.

Politica din sat si barfele care acompaniaza micro-economia burgheza devin, de asemenea, tot mai zgomotoase si mai rapide. Dialogurile din coproductia germano-romana de 78 de minute sunt purtate, in majoritate, in limba romana; doar pe alocuri sunt in germana.

Tensiunea, umorul si umanismul sunt universale, noteaza jurnalul canadian de limba engleza.

Daca Shakespeare ar fi ales Transilvania ca loc de desfasurare al unei drame, cu siguranta ca “Balkan Champion”/”Campionul din Balcani” ar fi putut s[ fie aceasta drama. Filmul este povestea unui om puternic, dar invins, a sotiei sale si a celor doua fiice.

Una dintre ele este chiar autoarea filmului, Reka Kincses, fiica avocatului radical maghiar Elod Kincses din Targu-Mures. Documentarul de 86 de minute este mai mult decat o marturie personale despre condamnare, tradare si exil.

El este in acelasi timp o privire din interior asupra conflictului etnic dintre romani si maghiari. Reka Kincses marturiseste din Berlin, unde locuieste acum, ca prosperitatea economica in crestere ar putea reduce aceste frictiuni.

Documentarul se refera la tatal ei, care, in timpul si dupa revolutia care a dus la rasturnarea dictatorului Nicolae Ceausescu, a fost implicat la varful politicii. In acea perioada, politica era prima sa prioritate, iar familia, abia cea de-a doua.

Insa mai apoi, spune Reka Kincses, confratii sai care l-au tradat au prosperat, Elod Kincses a fost lasat in urma. Documentarul este dominat de frustrarea, chiar de furia fiicelor si sotiei avocatului maghiar, scrie Toronto Star.