Leasingul auto este, in mentalitatea generala, o solutie pentru firme si mai putin pentru omul de rind. Ratele sint mari, iar de la inceputul anului cheltuielile sint suportate integral de catre catre client.

Leasing, de la 900 de euro pe familie

Clujenii au mai multe optiuni pentru achizitionarea unui nou autoturism

Specialistii spun ca aceasta crestere se datoreaza mai ales faptului ca piata auto a fost „lovita“ de noile tarife la taxa de prima inmatriculare. „Aceasta taxa se plateste oricum. In aceste conditii, cred ca putinii clienti foarte hotariti si care au si ceva bani sau au venituri suficiente s-au orientat pina la urma spre leasing.

Personal, din cit pot eu compara cu anul trecut, vinzarile pe auto ramin mici, cu cel putin 30% mai mici decit in aceeasi perioada a anului trecut“, spune Dorin Tomcea, dealer auto si agent de vinzari pe sisteme de creditare in leasing.

El spune ca, raportat la cosul zilnic, o familie ar trebui sa aiba venituri cel putin duble fata de salariul mediu national pentru a putea sustine rata de leasing si toate celelalte cheltuieli, dar nu mai mic de 800-900 de euro/luna per familie.

Crestere artificiala

Potrivit statisticilor, anul trecut, 15% din totalul finantarilor acordate de membrii Asociatiei de Leasing din Romania au vizat persoanele fizice si cele mai multe dintre ele au vizat achizitionarea unei masini. „Sint si companii de leasing care nu fac parte din Asociatie.

Oamenii cer garantii, pentru ca nu putine au fost cazurile cind societatea de leasing cerea un avans, promitind o masina, lua banii, dar masina nu mai aparea. Cu toate acestea, sint inca societati de finantare, cu capital strain si sedii principale in tari ca Italia sau Belgia, care in continuare acorda creditari in sistem de leasing pentru cumpararea unei masini.

Ei poate reprezinta inca pina la 5% din piata“, spune Vasile Muntean, agent leasing. El mai considera si ca aceasta crestere a leasingului auto ar putea fi una artificiala, chiar daca statisticile aceleiasi Asociatii spun ca doar in primul trimestru al anului 2007 numarul contractelor incheiate de persoanele fizice in sistem de leasing este de peste 25% raportat la totatul finantarilor.

„Anul 2007 ar putea fi unul cu cresteri in acest segment. Daca piata se va relaxa la nivel de taxare, cu impozit si asigurare cu tot, ar putea fi mai scump decit un credit bancar, daca piata bancara va sti sa profite de moment si sa reduca dobinzile pentru acest tip de credite“, a mai completat Tomcea.

Se bat pe aceeasi piata

• leasingul e un pachet de servicii integrate, cu tarife preferentiale la asigurari, inmatriculare sau radierea masinii; bunul ajunge rapid in folosinta proprietarului si fara prea multe conditii si documentatii suplimentare

• bancile, ca de exemplu Raiffeisen Bank, acorda mai nou Flexi Creditul in valoare de 10.000 de euro fara sa intrebe care e destinatia banilor si la o rata lunara de rambursare de 170 de euro, iar acest produs poate fi regasit, usor diferit, la mai toate bancile. Alt exemplu, Volksbank ofera creditare pentru autoturisme la dobinzi foarte mici, de nici 5% pe an