Mocanita incurca planurile americanilor care vor ca autostrada Bechtel sa treaca pe linga Dumbraveni. Traseul se intersecteaza cu acela al mocanitei, in care tocmai si-au aratat interesul investitori englezi si germani.

Mocanita Sibiu - Sighisoara si linia de cale ferata ingusta dintre cele doua cetati au sansa de a fi repuse in functiune dupa trei decenii, ceea ce inseamna ca trenul se va intretaia in nordul judetului Sibiu, in apropierea orasului Agnita, cu autostrada Bechtel, a anuntat, ieri, Vasile Crisan, seful Directiei pentru de Cultura Sibiu.

Recent declarata monument istoric, linia ferata ingusta Sibiu - Agnita - Sighisoara, cu ramificatia Cornatel - Vurpar, ii va obliga pe constructorii autostrazii Bechtel sa construiasca un viaduct pentru ca soseaua sa treaca peste calea ferata, este de parere Marius Curcean, primarul orasului Agnita.

Englezii si nemtii vin cu banii

Deocamdata, calea ferata ingusta dintre Sighisoara si Sibiu este in proprietatea SAF, unde statul detine 80%, iar actionarii privati 20 de procente, ceea ce impiedica accesarea de fonduri europene pentru reabilitarea mocanitei si a infrastructurii.

„Daca ar fi rezolvata problema proprietatii, am putea accesa fonduri europene cu succes si am reabilita si repune pe sine mocanita, de la Sibiu la Sighisoara. Linia de cale ferata Sighisoara - Agnita a fost desfiintata la 1 iunie 1965, dupa ce a fost pusa in circulatie in noiembrie 1898", a reamintit Vasile Crisan.

Cel mai interesat sa investeasca in repunerea mocanitei Sibiu - Sighisoara in circuitul turistic este printul Charles, care a donat deja prin Fundatia „Mihai Eminescu Trust" suma de 10.000 de dolari pentru un studiu de fezabilitate.

Mostenitorul tronului Marii Britanii are o serie de proprietati si afaceri in nordul judetului Sibiu, iar acum este interesat sa investeasca in singura mocanita din judet. Nu doar englezii vor sa faca o afacere rentabila cu turistii europeni plimbati cu mocanita noastra, ci si nemtii.

Calatorie ardeleneasca

Daca ar exista finantare, mocanita ar putea circula din nou in cel mult doua luni. Distanta Sibiu - Sighisoara, de peste 100 de km, ar putea fi strabatuta cu pitorescul tren de epoca, pe calea ferata a carei ecartament masoara doar 760 de mm. Trenul de odinioara ar putea circula cu o viteza maxima de 10 km pe ora, ceea ce ar insemna ca drumul dintre cele doua cetati ar putea dura zece ore.

La inceput, trenul se oprea la ultima statie, situata chiar in centrul cetatii Sighisoara, la o altitudine de aproape 350 de metri. Cu o locomotiva cu aburi si vagoane vechi de mai bine de un secol, cel putin 130 de turisti vor putea calatori cu celebra mocanita, care va pleca din Sibiu - Capitala Culturala Europeana, spre Sighisoara, oras din patrimoniul mondial UNESCO.

Inedit pentru drumetia cu trenul de epoca pe ruta Sibiu-Sighisoara, cu ramificatia Cornatel-Vurpar, este tocmai acest ultim tronson, care a fost construit drept „Linia Vinatorilor", pentru ca pe o lungime de 13 km se organizau partide de vinatoare regale.