Presedintele Senatului Calin Popescu-Tariceanu a anuntat miercuri ca va redepune proiectul de lege pentru infiintarea Autoritatii Nationale pentru Interceptarea Comunicatiilor, o entitate independenta, intrucat cel depus in octombrie anul trecut a fost clasat pentru ca nu a intrat in dezbatere legislativa.

Calin Popescu TariceanuFoto: senat.ro

El a precizat ca este posibil ca unele prevederi din proiectul de anul trecut sa fie schimbate.

"Autoritatea Independenta de Interceptare a Comunicatiilor. Vrem ca aceasta activitate sa o scoatem din zona serviciilor secrete pentru ca, asa cum stiti, CCR a dat o decizie in acest sens care trebuie, pana la urma, sa se materializeze intr-un fel. Tot ceea ce inseamna activitatea de politie judiciara trebuie sa fie facuta de politia judiciara, nu au treaba in aceasta chestiune serviciile de informatii. Serviciile de informatii, de altfel, trebuie sa fie extrem de atente cum isi calibreaza actiunea, trebuie sa fie in conformitate si necesitatea este de a se conforma prevederilor constitutionale si deciziilor Curtii Constitutionale. Cred ca crearea acestei autoritati va fi o solutie care va usura situatia tuturor", a explicat presedintele Senatului.

Intrebat in subordinea cui va functiona Autoritatea, Calin Popescu Tariceanu a spus ca, "din proiectul de lege initial, o sa vedem pana la urma, ea va fi sub autoritatea Parlamentului".

"Apar tot mai multe informatii despre numarul incredibil de mare al ascultarilor facute in Romania. Sunt judecatori de drepturi si libertati care au ajuns la procente de pese 98% de aprobare a solicitarilor facute. Romania detine un record nedorit al numarului de interceptari telefonice care depaseste insumat tot ce se intampla in toate celelalte tari europene, nu mai vorbesc de SUA," a afirmat Tariceanu ulterior, intr-o interventie la Antena3.

Amintim ca, in luna martie 2016, Guvernul a adoptat o OUG privind interceptarile, ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale prin care SRI si alte servicii secrete a pierdut dreptul de a realiza interceptari in dosare penale. Curtea Constitutionala a declarat neconstitutional articolul 142 alineatul (1) din Codul de Procedura Penala. Articolul in cauza spune ca "procurorul pune in executare supravegherea tehnica ori poate dispune ca aceasta sa fie efectuata de organul de cercetare penala sau de lucratori specializati din cadrul politiei ori de alte organe specializate ale statului."

Curtea a retinut ca <

Potrivit OUG, procurorii si organele de cercetare penala vor fi singurii in masura sa puna in executare mandatele de supraveghere tehnica dispuse in dosarele de cercetare penala, utilizand in mod nemijlocit si independent infrastructura Serviciului Roman de Informatii.

De asemenea, SRI poate sa faca acte de cercetare penala in conditii speciale, in cazuri de tradare, spionaj, terorism.

Ce prevedea proiectul initial - integral, aici

Autoritatea este o entitate independenta care va fi controlata de o comisie de supraveghere din care vor face parte si judecatori si parlamentari, supusa controlului Parlamentului.

Autoritatea are drept obiectiv supravegherea, interceptarea, inregistrarea, ascultarea, verificarea primara, stocarea si transmiterea datelor si informatiilor ce au interes pentru securitatea nationala, prevenirea si combaterea terorismului si a criminalitatii organizate si coruptiei, cat si prevenirea, descoperirea si contracararea interceptarilor ilegale a comunicatiilor, in colaborare cu celelalte autoritati informative si de protectie.

(3) Punerea in aplicare a autorizarii de interceptare si inregistrare a convorbirilor sau comunicarilor efectuate prin orice mijloc electronic de comunicare se realizeaza de catre Autoritatea Nationala pentru Interceptare a Comunicatiilor, cu respectarea prevederilor art. 911- art. 916 din Codul de Procedura Penala.

(4) In domeniul securitatii nationale a Romaniei, pentru punerea in aplicare a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor, potrivit legii, Autoritatea indeplineste urmatoarele atributii:

  •     asigura organizarea, dotarea si functionarea structurilor specializate in domeniul punerii in aplicare a actelor de autorizare a interceptarii comunicatiilor si asigura necesitatile tehnice pentru toti titularii autorizarilor emise;
  •     stabileste relatii de cooperare cu operatorii si furnizorii de comunicatii in vederea punerii in aplicare a actelor de autorizare a interceptarii;
  •     asigura realizarea operatiunilor de interceptare si obtinere a datelor si informatiilor din sistemele de comunicatii pentru titularii actelor de autorizare acordate in conditiile prevazute de lege;
  •     aplica procedurile de secretizare, minimalizare, anonimizare, stergere si radiere necesare pentru protejarea drepturilor, libertatilor si intereselor tertilor care intra in legaturi de comunicatii cu persoanele care fac obiectul autorizarilor de interceptare;
  •     efectueaza activitati de productie, import si export de aparatura si tehnica specifica obiectului de activitate al Autoritatii, precum si de asigurare a asistentei tehnice corespunzatoare, potrivit legii;

(5) Sediul Autoritatii este in municipiul Bucuresti.

Art. 2. (1) Autoritatea are rolul de a stabili echilibrul intre necesitatea de a lupta impotriva terorismului, a criminalitatii organizate si a coruptiei si nevoia de a asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale si a vietii private a cetatenilor.

(2) In exercitarea atributiilor sale, Autoritatea raspunde solicitarilor de interceptare ale autoritatilor informative si de protectie care fac parte din Comunitatea Nationala de Informatii si ale organelor de cercetare abilitate in domeniul crimei organizate si coruptiei.

Autoritatea nu poate fi supusa nici unui mandat imperativ sau reprezentativ si nu poate fi obligata sa se supuna instructiunilor sau dispozitiilor altei autoritati.

Autoritatea este supusa reglementarilor prevazute de lege cu privire la protectia informatiilor clasificate si la cele privind activitatea de informatii, contrainformatii si de protectie.

Art. 3. (1) Autoritatea este condusa de un presedinte, a carui functie este asimilata, din punctul de vedere al functiei de reprezentare, ordinii de precadere, drepturilor salariale si rangului de demnitate, celei de ministru.

Activitatea autoritatii este supusa controlului Parlamentului prin intermediul unei Comisii de supraveghere a Autoritatii Nationale pentru Interceptarea Comunicatiilor, formata din 9 membri:

  •     3 judecatori desemnati de Inalta Curte de Casatie si Justitie,
  •     3 reprezentanti ai asociatiilor profesionale ale judecatorilor si procurorilor, respectiv Asociatia Magistratilor din Romania, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania si Asociatia Procurorilor din Romania.
  •     1 reprezentant desemnat de Avocatul Poporului
  •     2 membri ai Parlamentului, unul desemnat de Camera Deputatilor si unul de Senat

(2) Modalitatea de functionare a Comisiei va fi stabilita prin lege.

Art. 5. (1) Presedintele Autoritatii prezinta, anual, sau ori de cate ori este solicitat, rapoarte de activitate. in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului. Rapoartele trebuie sa cuprinda informatii relevante cu privire la activitatea Autoritatii.

Mandatul de interceptare a comunicatiilor se obtine de catre autoritatile legal abilitate pe durata si in baza procedurilor stabilite de lege si se pune in aplicare de indata ce autorizarea activitatilor de interceptare este adusa la cunostinta Autoritatii.

Art. 14. - (1) Pe baza cererilor de autorizare a interceptarii, formulate de autoritatile informative si de protectie sau pe baza cererilor formulate de autoritatile nationale ale altor state. in cadrul protocoalelor de interoperabilitate cu comunitatile de informatii ale statelor membre NATO si Uniunii Europene, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, Consiliul de coordonare formuleaza recomandari catre presedinte. in temeiul carora acesta dispune, prin decizie scrisa, autorizarea si realizarea interceptarilor solicitate.

(2) in situatiile in care presedintele, la recomandarea Consiliului consultativ, considera ca solicitarile de interceptare nu intrunesc elementele de legalitate sau toate datele necesare, le poate returna pentru completare institutiei care a solicitat interceptarea.

in cazul in care, in termen de 48 de ore, autoritatile care solicita interceptarea comunicatiilor nu comunica datele solicitate, presedintele poate decide suspendarea interceptarii.

in situatiile flagrante care impun inlaturarea unor pericole iminente pentru securitatea nationala a Romaniei, la cererea conducatorului autoritatii solicitante, activitatile de interceptare a comunicatiilor pot fi efectuate timp de 48 de ore in absenta mandatului de autorizare, in baza cererii de autorizare inaintate judecatorului, din dispozitia presedintelui Autoritatii, numai sub supravegherea procurorului si fara a putea constitui probe in justitie.

Dupa verificarea primara, inregistrarile care contin date cu privire la viata personala, fara legatura cu motivele solicitarii interceptarii comunicatiilor, se distrug sub autoritatea presedintelui Autoritatii, in cel mult 30 zile de la realizare.

Sistemele, echipamentele si dispozitivele de interceptare, bazele de date si evidentele, inclusiv arhiva si celelalte documente detinute si gestionate de toate entitatile din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, referitoare la activitatea de interceptare a comunicatiilor se preiau de catre Autoritate, cu titlu gratuit, pe baza de protocol de predare - primire, incheiat in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.