Republica Moldova si de ce Romania si UE tac. Solutii de iesire din criza

de Emil Stoica HotNews.ro
Miercuri, 8 aprilie 2009, 9:11 Actualitate | Opinii

Am fost criticat in articolul de ieri ca nu inteleg problemele din Republica Moldova pentru ca singura solutie viabila propusa a fost aceea de mai multa democratie. Cred si acum ca solutia problemelor din Republica Moldova sta in mai multa democratie in acea tara, scrie Emil Stoica pe blogul sau.

Alina Mungiu a explicat foarte bine din ce cauza a explodat revolutia in R. Moldova: datorita lipsurilor democratice, care mie imi aduc aminte de perioada 13-15 iunie 1990 din Romania.

Iata care ar fi aceste lipsuri:

1. mass-media controlata de guvernanti
2. lege electorala ce favorizeaza partidele mari (datorita pragului electoral ridicat)
3. acuzatiile de fraudare a votului.

Ar avea insa autoritatile romanesti caderea morala sa dojeneasca Chisinaul pentru aceste lipsuri?

1. TVR-ul este controlat politic (azi, de catre PSD), iar parti bune ale mass-mediei romanesti sunt controlate de oameni cu mare influenta politica (de exemplu domnul Voiculescu si domnul Patriciu);
2. Legea electorala la noi nu s-a schimbat decat acum 1 an de la un sistem asemanator cu cel din R. Moldova, insa cu cate chinuri! si nici acum nu este perfect.
3. Acuzatii de fraudare a votului am auzit in 2004, si chiar si in noiembrie 2008 au fost lipsuri (de ex. datorita noului sistem de vot nu puteai sa votezi decat din circumscriptia in care ai buletinul, caci votul prin posta este inca de domeniul SF pentru autoritati).

La nivel de UE se subintelege ca R. Moldova este sub “sfera de interese” a Rusiei: Transnistria este un protectorat rus folosit pentru destabilizarea si sarcirea R. Moldova, armata a 14-a rusa sta bine-mersi deghizata in “aparatoare a pacii” in interiorul R. Moldova. Dupa ce presedintele SUA, George Bush, a fost inlcouit in ianuarie 2009, marile state din Europa (Germania, Franta, Italia) au fost extrem de bucuroase sa uite de lipsurile democratice ale Rusiei si de invazia din Georgia din august 2008. Din acest punct de vedere, UE este “pragmatica”. “Pragmatismul” UE si “moralitatea” autoritatilor romane nu sunt de bun augur pentru studentii de la Chisinau.

Insa in articolul de ieri am gresit. Am gresit pentru ca am subestimat puterea societatii civile din R. Moldova. Nu credeam ca sunt in stare de o manifestatie asemanatoare cu “Piata Universitatii” din 1990-ul bucurestean. Faptul ca au decis sa manifesteze in modul in care au manifestat arata clar lipsurile democratice profunde din R. Moldova.

Ca atare, nu pot decat sa spun ca cea mai buna solutie este democratia, dar urmand pasii explicati de doamna Mungiu:

1. sprijin occidental neconditionat pentru principiile democratice (de ce tarile Baltice au fost ajutate neconditionat, iar R. Moldova a fost ignorata complet?).
2. libertatea presei
3. impartirea temporara a puterii intre PCRM si partidele de opozitie si o noua lege electorala, in vederea punctului 4
4. noi alegeri. In conditiile de supraveghere internationala si in conditille 2 si 3 de mai sus, noile alegeri ar fi libere si corecte.

Iar datoria tuturor va fi sa respecte rezultatul noilor alegeri, chiar daca PCRM va castiga.


Citeste si comenteaza pe blogul lui Emil Stoica.


Citeste mai multe despre   



  
3506 vizualizari
  • +2 (4 voturi)    
    blegeala (Miercuri, 8 aprilie 2009, 9:22)

    Stefan [anonim]

    daca toti cei care au iesit in strada la revolutie erau asa lesinati ca tine in opinie....tot tachimuri mancam acum (oase de gaina ...daca nu stii ce sunt alea)...

    hai la ungheni daca vrei sa spui ceva...
  • +1 (1 vot)    
    De acord (Miercuri, 8 aprilie 2009, 9:40)

    Basarabean [anonim]

    Sunt de acord cu acele 4 puncte propuse de D-voastra si cred ca odata garantate aceste puncte in piata Marii Adunari Nationale de vre-un reprezentant al guvernarii aceste proteste s-ar opri imediat. Sunt convins de ce spun pentru ca stiu sigur ca acele proteste NUsunt "bine platite" si NU sunt "bine organizate" dupa cum spune nea Vova ci sunt rezultatul rabufnirii conflictului intern din fiecare: suntem satui sa suportam acest regim dictatorial !
  • 0 (0 voturi)    
    aha (Miercuri, 8 aprilie 2009, 9:46)

    vlad [anonim]

    ce sa zic...
  • +1 (1 vot)    
    cum putem ajuta Moldova? (Miercuri, 8 aprilie 2009, 10:05)

    Cristian [anonim]

    marile puteri sunt niste mari / care se misca numai dupa interesele lor

    de cele mai multe ori cand romanica a avut nevoie de ajutor, i a intors spatele

    vezi okuparea basarabiei de catre rusi...
    si totusi ma intreb cum am putea presiona ue sa intervina in zona pentru a impune democratia...proteste, petitii, cum oare ce mijloace sa folosim romanii de asta data? internetul?
  • +1 (1 vot)    
    Din Piata Unirii la Chisinau (Miercuri, 8 aprilie 2009, 10:05)

    Danifeld [anonim]

    http://danifeld.com/din-piata-unirii-in-chisinau/
  • +1 (1 vot)    
    mai lipseste ceva... (Miercuri, 8 aprilie 2009, 10:56)

    Lucian [anonim]

    ... Sa nu uitam ca R Moldova nu are mineri, asa cum a avut tov. Ion Iliescu in 1990.
    La ce va recurge Voronin in cazul in care Politia si Armata trec de partea poporului?
  • +1 (1 vot)    
    PCRM (Miercuri, 8 aprilie 2009, 12:03)

    Alin [anonim]

    Nu o sa accepte prea usor alegeri repetate .. voi nu vedeti ca nu sunt de acord nici macar sa numere din nou voturile . Alegerile au fost fraudate , rau de tot , asta este clar .. PCRM nu isi permitea sa iasa nici la 40% pentru ca disparea posibilitatea de a alege singuri noul presedinte.

    Democratia asta despre care se tot vorbeste nu exista in Moldova , nu e greu sa iti dai seama de asta.

    Nu e democratie si de alegeri corecte nici nu mai vorbim - cand doar partidul aflat la putere isi poate face campanie electorala la tv si radio . Nu e democratie cand se blocheaza toate paginele de net inafara de cele a ziarelor care tin de PCRM .

    Si inca ceva - ca se tot bate apa in piua cu Democratia in Moldova .. Nu exista asa ceva ,nici o tara condusa de comunisti nu e democrata . Democratia condusa de comunisti exista doar in cartile lui Marx , dar pana la momentul de fata e doar o utopie.
  • 0 (0 voturi)    
    E. Stoica: comentariu foarte bun al situatiei (Miercuri, 8 aprilie 2009, 22:23)

    horia_m [utilizator]

    comentariul situatiei e foarte corect si realist. Problema e una de fond: cum ajuti o societate (asa cum era si cea romaneasca in 1989, cum inca mai e cea moldoveneasca) care nu are, din pacate, educatia politica si democratica necesara pentru a actiona eficient in astfel de situatii?
    E nevoie de astfel de judecati la rece, intelepte, si nu emotionalizari de tot felul. Sigur ca trebuie sa ajutam - dar sa o facem critic si responsabil. De emotii superficiale de tot felul ne-am saturat, ni le tot da televiziunea, in diverse variante (Becali, etc.).


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version