Tarii, cat mai multi IT-sti!

de Mihai Badici     Contributors.ro
Duminică, 22 mai 2016, 12:13 Actualitate | Opinii

Mihai Badici
Foto: Arhiva personala

Se pare că acesta este noul slogan, cărbunele nemaifiind util iar minerii pe cale de dispariţie. Ambroise Bierce, unul din autorii mei preferaţi, dă un exemplu în definiţia cuvântului „logică” ( în Dicţionarul Diavolului) , pe care o să îl rezum aşa: dacă un om sapă o groapă pentru un stâlp în şaizeci de secunde, atunci şaizeci de oameni vor săpa o groapă pentru sţâlp într-o secundă.  Deci, bineînţeles că dacă ponderea IT-ului în PIB este acum de 10 procente , nu avem decât să angajăm de douăzeci de ori mai mulţi oameni şi ponderea va deveni de 200 %.

Pare normal ca pe plan mondial unul din promotorii ideii învăţării programării în şcoală să fie Bill Gates. Ca un filantrop ce se găseşte, el  ştie bine care este calea spre fericire şi succes în viaţă. Nu, nu programarea. Calea este să angajezi programatori ieftini care să muncească pentru tine, ceea ce bineînţeles este mai uşor de făcut atunci când toată lumea ştie să programeze.

Dar trecând peste aceste amănunte ( în definitiv nu văd nimic rău ca întreprinzătorii să vrea să facă profit, mai ales că aş figura şi eu la capitolul antreprenori minusculi) se pare că problema e generalizată. Întreprinderile mecanice nu găsesc nici ele destui mecanici, nici cele de construcţii destui constructori; probabil singurul domeniu care este saturat este cel al auditorilor – dar în lipsa meseriaşilor pe care să îi auditeze deocamdată culeg fructe prin alte ţări.

Bun, deci să producem programatori, dar cum?

Am mai scris în trecut pe această temă care mi se pare destul de delicată. Introducerea unor ore de programare în şcoala generală, sau chiar în liceu probabil nu ar face decât să adauge o nouă disciplină la programa oricum supraîncărcată; după aceea se pune problema şi mai delicată: cu cine să ţii aceste ore, devreme ce cam orice profesor care ştie un pic de programare îşi poate găsi cu uşurinţă un job plătit de minim patru ori mai bine în industria IT? Poate profesorii de matematică? Nu ştiu cum mai e acum prin şcoală, „pe vremea mea” aşa-zisele ore de MATC se transformau în ore de matematică în cele mai mute cazuri; e drept că acum presiunea admiterii e mai slabă deci probabil cererea informală de matematică e mai mică.

Dar să presupunem că rezolvăm şi problema asta; printr-o colaborare cu viitorii angajatori, prin ceva fonduri pe programele de resurse umane etc.

Următoarea problemă este „ce să predăm”? Tot ca să revin la „vremea mea”; pe atunci în general se predau algoritmi. Lucrul asta e lăudabil, şi aş putea spune că cel puţin mie mi-a dezvoltat o latură a gândirii abstracte care probabil altfel ar fi rămas într-un stadiu latent. Dar construiesc oare programatorii de azi algoritmi? Este acest lucru util industriei? Majoritatea proiectelor, exceptându-le bineînţeles pe cele de cercetare, nu fac decât să implementeze nişte algoritmi mai degrabă simpli; atunci când e vorba de unii mai complecşi, ei sunt deja elaboraţi la momentul formulării cerinţelor proiectului, trebuie doar implementaţi.

Bun, atunci să învăţăm un limbaj de programare. Eu am învăţăt de exemplu în liceu Fortran; pentru că în facultate practic se pornea de la zero ( ceea ce e firesc, majoritatea colegilor nu învăţaseră programare în liceu) , mai mult din plictiseală m-am apucat să învăţ Pascal, care era la modă în Automatică. Evident, până am terminat şcoala, toată lumea programa în C.   E adevărat, între timp creşterea industriei s-a mai domolit, probabil că un programator în C are cotă bună în continuare, dar piaţa deja caută alte lucruri, limbaje pentru web de exemplu. În concluzie probabil că orice limbaj ar fi util, cu condiţia să  nu fie luat prea în serios, pentru că mai mult ca sigur nu va avea nici o legătură cu ceea ce se va cere în anii după absolvire.

Încă o observaţie. Cât îţi trebuie în general să înveţi un limbaj de programare? Aici e ca şi la pian, probabil că poţi să înveţi notele într-o săptămână, poate chiar şi „Ceata lui Piţigoi”. Ca să cânţi la Ateneu… probabil „un pic” mai mult. Desigur, depinde şi la al câtelea limbaj eşti, pentru că esenţial este să ai idee de câteva principii folosite în programare, cum ar fi ce e cu variabilele, cum se definesc diverse secvenţe precum deciziile sau ciclurile etc. Restul sunt amănunte.

Ori, structura anului şcolar este extrem de rigidă, cel puţin la noi. Nu există nici o disciplină care să se predea pe intervale mai scurte decât semestrul. Opţionalele sunt mai degrabă o glumă, cel puţin la şcoala copiilor mei nu există săli disponibile pentru a „opta” decât cu toată clasa. Şi în definitiv la ce bun să consumi timpul preţios al unor copii cu nişte noţiuni pe care le vor folosi poate maximum  10 % din ei, şi pe care le-ar putea învăţa în câteva săptămâni de lucru intensiv?


Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro















[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
2245 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    Simpatic articol (Duminică, 22 mai 2016, 13:13)

    ipolitic [utilizator]

    Pot sa adaug niste pareri personale? In primul rand limbajul C si derivatele sale lasa sechele mentale greu de vindecat, chiar si prin lungi sedinte de terapie cu tabla inmultirii.
    Ati avut noroc in facultate, numai Pascal, Lazarus sau Delphi pot forma un programator fara frica si fara prihana,
    ele ar trebui introduse in programul scolar, eventual comasat cu ora de religie.
    Sugestia mea e sa se invete cele doua chestii de baza:
    1+1=10 si Ctrl-Alt-Del. Eventual si cateva probleme NP complete. Restul vine de la sine.
  • +1 (1 vot)    
    si despre it-stul de la supermarket nimeni? (Duminică, 22 mai 2016, 13:28)

    gicacontragica [utilizator]

    cum? pe el de ce nu il angajaza nimeni decat la supermarket? de ce nu spune nimeni ca asa o sa ajunga si 80% din it-stii de azi? si poate unii din ei o sa se considere norocosi daca au si job-ul ala ca se automatizeaza totul!
  • -1 (1 vot)    
    Eu am o idee (Duminică, 22 mai 2016, 14:29)

    Palax [utilizator]

    Parerea mea este ca programarea cel mai bine se invata peste 20 de ani, pana la varsta respectiva un copil poate sa fie expus la concepte mai simple cum ar fi: ce este un editor de text pentru programare, ce trebuie sa faci ca sa iasa o aplicatie: sa sti sa tastezi cod, sa inveti butonul de compilare, si sa ii arati unde apare aplicatia compilata. Ulterior cand el gaseste nevoia pentru un job sau o aplicatie ca sa il ajute, va cauta sa studieze "cum sa codeze".
  • +1 (1 vot)    
    IT fara matematica este egal cu ZERO (Duminică, 22 mai 2016, 14:34)

    mnicku [utilizator]

    despre ce IT vorbim cind nivelul de matematica in scoli e deplorabil .
    Ca faci 2 linii de program te numesti IT-ist? pai inseamna ca si cel ce sare de la balcon se numeste parasutist

    Imi spunea fosta profesoara de fizica din facultate ca nivelul de cunostinte al actualilor studenti este sub orice critica si ca trebuie sa reia de f multe ori fizica predata in liceu si abia apoi sa-si predea lectia, la matematica e la fel.

    Deci ce IT-isti producem ?................... aia de la spiru


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri