Inceputul anului 2015 a adus schimbari importante cadrului legislativ aplicabil industriei jocurilor de noroc din Romania, o data cu intrarea in vigoare a Ordonantei 92/2014 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea unor acte normative ("Ordonanta 92/2014"). In iunie 2015, promulgarea Ordonantei 92/2014 prin Legea 124/2015, aduce de asemenea o serie de noutati, prin modificari ale textului legislativ fata de forma sa initiala. Forma promulgata a Ordonantei 92/2014 aduce modificari semnificative atat legislatiei fiscale aplicabile jocurilor de noroc, cat si legislatiei specifice de reglementare a acestora si anume Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc ("Ordonanta 77/2009"). In acest articol vom analiza cateva dintre cele mai importante masuri adoptate prin Ordonanta 92/2014, conform formei promulgate.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Contextul schimbarii

Din punctul de vedere al legislatiei specifice pentru reglementarea jocurilor de noroc, existau o serie de neajunsuri care impiedicau functionarea eficienta a pietei. De exemplu, Ordonanta 77/2009 includea diferite neclaritati privind aplicarea taxelor percepute pentru autorizarea jocurilor de noroc.

Mai mult, conform informatiilor publicate pe pagina web a Oficiului National pentru Jocuri de Noroc (¬ONJN¬), din cauza reglementarii deficitare a sectorului de jocuri de noroc online, la sfarsitul anului 2014 nu exista nici un operator licentiat pentru astfel de jocuri.

De remarcat si faptul ca, schimbarile aduse legislatiei specifice vin in contextul in care, in noiembrie 2013 Comisia Europeana a declansat procedura de infringement impotriva Romaniei, sustinand incompatibilitatea legislatiei romane pentru reglementarea jocurilor de noroc cu principiul fundamental al libertatii de a presta servicii prevazut de dreptul european.

In plus, conform notei de fundamentare a Ordonantei 92/2014, din perspectiva fiscala, regulile de determinare a castigului obtinut de persoanele fizice participante la jocurile de noroc erau dificil de aplicat, iar gradul de colectare a impozitului pe venit pentru aceste castiguri era unul scazut.

  • Schimbari aduse legislatiei specifice

Clarificarea prevederilor privind baza de aplicare a taxei de autorizare

Pana la momentul modificarii Ordonantei 77/2009, una dintre cele mai interpretabile prevederi, si probabil cea mai apasatoare pentru organizatorii de jocuri de noroc, era cea referitoare la baza de calcul a taxei de autorizare.

In cazul jocurilor de noroc de tipul pariurilor, taxa de autorizare se aplica la incasarile efectiv realizate, fara insa ca legislatia sa prevada o definitie a acestui termen. Astfel, era neclar daca taxa de autorizare se aplica la totalul incasarilor de la jucatori sau la diferenta dintre totalul incasarilor de la jucatori si totalul premiilor acordate catre acestia din urma.

Din punct de vedere istoric, inainte de 2009, taxa de autorizare aferenta activitatilor de pariuri se calcula prin aplicarea unui procent de 15% la incasarile brute estimate la data autorizarii, termenul de incasari brute fiind definit ca suma totala incasata inainte de deducerea premiilor si a altor cheltuieli.

Odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei 77/2009, termenul de incasari brute a fost inlocuit, pentru scopul calcularii taxei de autorizare, cu cel de incasari efectiv realizate, dar definirea si modul de calcul al acestui indicator lipseau, ba mai mult, in textul ordonantei si al normelor de aplicare se foloseau si alti termeni, precum venituri estimate, incasari efective, incasari brute.

Astfel, existenta unor termeni fara a exista o definire clara si o corelare intre acestia a generat un grad de incertitudine destul de ridicat in ceea ce priveste modul de aplicare a legislatiei.

In acest sens, modificarile aduse de Ordonanta 92/2014 aduc clarificari mult asteptate pentru aplicarea taxei de autorizare intr-un mod uniform.

Incepand din acest an, taxa aferenta autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc se calculeaza aplicand procentul corespunzator fiecarei categorii de jocuri de noroc asupra veniturilor realizate de organizator din exploatarea jocurilor de noroc, dar nu mai putin de o suma fixa, exprimata in euro. In plus, legea defineste termenul de venituri realizate ca diferenta dintre sumele incasate de la jucatori cu titlu de taxa de participare la joc si premiile acordate, inclusiv jack-pot-ul.

Ca exceptie, pentru jocurile de noroc in care organizatorul incaseaza un comision de la participanti / castigatori ¬ acesta este cazul jocurilor de poker online sau pariurilor in contrapartida - taxa de autorizare se va aplica la incasarile obtinute (comisioanele retinute), respectiv cota-parte din suma perceputa de organizator.

Cu siguranta, schimbarea terminologiei, insotita de definirea termenilor este o schimbare pozitiva, aducand un plus de claritate, insa nu si certitudine intrucat, in cadrul Ordonantei 77/2009 raman si termenii de incasari efective si incasari estimate, ceea ce ar putea conduce inca la diferite interpretari cu privire la metodologia de calcul a taxei de autorizare.

Un alt aspect notabil este modificarea taxei de autorizare prin majorarea cotei de la 5% la 16%. In acest context ramane discutabil daca modificarea terminologiei pentru baza de calcul are ca scop clarificarea aplicarii taxei si pentru perioada precedenta sau este in fapt o masura cu scopul de a atenua efectul majorarii cotei de taxare prin ingustarea bazei de impunere (o cota de impunere mai mare aplicata unei baze mai mici).

  • Reglementarea jocurilor de noroc online

Jocurile de noroc online au fost reglementate in Romania incepand cu anul 2010, insa cadrul legislativ aplicabil era unul foarte rigid si neadaptat evolutiilor pietei. Acest lucru a condus la o situatie in care la sfarsitul anului 2014 nu exista in Romania niciun operator licentiat pentru desfasurarea acestor jocuri, conform informatiilor disponibile la acel moment.

In acest context, modificarile aduse prin Ordonanta 92/2014 tintesc crearea unui cadru legislativ functional si eficient care sa permita dezvoltarea sectorului jocurilor de noroc si cresterea colectarii din acest domeniu.

In primul rand, prin intrarea in vigoare a noilor reguli, cerintele pentru acordarea licentei de organizare a jocurilor de noroc sunt reglementate in mod distinct pentru jocurile online si pentru jocurile traditionale, tinand cont de particularitatile fiecarei categorii.

In plus, organizatorii de jocuri de noroc online autorizati in alt stat membru UE sau AELS pot face subiectul unei proceduri simplificate pentru eliberarea licentei. Mai precis, pentru obtinerea licentei de organizare a jocurilor de noroc la distanta, cerintele prevazute in legislatia statului de autorizare care costituie conditii de licentiere si in Romania vor fi considerate indeplinite. Este insa discutabil daca modul de verificare / certificare a acestor cerinte in statul de autorizare va face din aceasta procedura una cu adevarat simplificata sau la fel de complexa. Trebuie mentionat ca procedura de autorizare trebuie efectuata in continuare si de acesti operatori, iar obligatiile aferente sunt aplicabile la fel ca in cazul operatorilor romani.

De remarcat ca pe pagina de internet a ONJN au fost publicate deja modelul cererii de acordare a dreptului de organizare si exploatare a jocurilor de noroc la distanta si OPIS-ul documentelor necesare pentru obtinerea dreptului de organizare si exploatare a jocurilor de noroc la distanta in Romania.

  • Conformarea cu principiile legislatiei europene

O modificare foarte importanta pentru industria locala de jocuri de noroc o reprezinta eliminarea obligatiei ca organizatorii de jocuri de noroc sa fie persoane juridice de drept roman.

Astfel este solutionat unul dintre aspectele semnalate de Comisia Europeana privind incalcarea libertatii de a presta servicii si ofera posibilitatea operatorilor de jocuri de noroc autorizati in statele membre ale Uniunii Europene cat si state semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana sa organizeze activitati de exploatare a jocurilor de noroc pe teritoriul Romaniei.

  • Alte masuri de reglementare

In plus fata de cele de mai sus, Ordonanta 92/2014 aduce si alte modificari pozitive pentru piata jocurilor de noroc din Romania.

De exemplu, se introduc si se definesc noi categorii de jocuri de noroc precum festivalurile de poker, pariurile in contrapartida si jocurile de noroc temporare.

In acest sens, pariurile in contrapartida, introduse pentru prima oara in legislatia romana dar practicate in mod frecvent in alte state UE, sunt reprezentate de punerea in corespondenta a pariurilor intre diversi jucatori, respectiv acceptarea unui pariu plasat de un jucator doar in masura in care se identifica un alt jucator care plaseaza un pariu in sens invers.

Conform notei de fundamentare pentru Ordonanta 92/2014, introducerea licentelor pentru jocuri temporare (i.e. festivaluri de poker, jocuri de noroc caracteristice cazinourilor, jocuri de tip slot-machine si jocuri bingo) care se vor desfasura in zone turistice pe perioade cuprinse intre 3-6 luni se realizeaza in vederea sustinerii activitatii in zonele de interes turistic national.

Un alt aspect de noutate este introducerea posibilitatii ca un organizator de jocuri de noroc sa fie licentiat si sa exploateze pariuri mutuale pe teritoriul national precum si in mediul on-line, activitati care inainte de aceasta modificare erau organizate exclusiv de catre C.N. Loteria Romana S.A.

In plus, s-au introdus masuri ce au in vedere protectia minorilor si diminuarea fraudei fiscale si activitatilor ilicite in domeniul jocurilor de noroc. De asemenea, se prevede infiintarea unei fundatii de interes public la care operatorii de jocuri de noroc licentiati vor fi nevoiti sa participe cu o contributie anuala intre 1000 si 5000 euro, in functie de tipul jocului de noroc si de licenta detinuta, obiectivul principal al acestei fundatii fiind respectarea masurilor privind jocurile de noroc responsabile social.

Un element surpriza adus de legea de promulgare a Ordonantei 92/2014 este introducerea unei amnistii pentru persoanele care au desfasurat jocuri de noroc la distanta fara licenta sau autorizare. Astfel, conform legii, nu este sanctionata desfasurarea fara licenta sau autorizatie a jocurilor de noroc la distanta pana la data de 31 iulie, daca organizatorii de jocuri de noroc la distanta care au operat in Romania incepand cu anul 2010 platesc taxele de licenta pentru perioada in care au operat si taxa de autorizare in cuantum de 20% din veniturile obtinute.

Punctul critic in aplicarea acestei masuri este modul de determinare al veniturilor obtinute in perioada de desfasurare a jocurilor de noroc fara licenta. In acest sens, legea prevede ca organizatorul are obligatia de a pune la dispozitia ONJN un audit financiar din care sa reiasa sumele incasate de la jucatori si premiilor acordate, pe fiecare tip de joc pe zi/luna calendaristica. In practica, realizarea unui astfel de audit financiar se poate dovedi dificila, mai ales in cazul in care organizatorul nu a pastrat o evidenta clara a sumelor incasate de la jucatorii romani si a premiilor acordate acestora.

  • Masuri aduse legislatiei fiscale

Ordonanta 92/2014 aduce modificari de impact si Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, mai precis in legatura cu impozitarea veniturilor din jocuri de noroc la nivelul persoanelor fizice.

Astfel, noile reguli fiscale prevad exceptarea de la impunere, pe langa premiile sub valoarea de 600 de lei si a veniturilor obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machines si lozuri sub valoarea sumei de 66.750 lei, inclusiv, pentru fiecare venit brut primit.

In plus, in sfera veniturilor brute impozabile sunt incluse si bunurile si serviciile primite ca urmare a participarii la jocuri de noroc.

Mai mult, cota de impozitare de 25% este inlocuita de cote de impunere progresive, aplicabile sumelor incasate ca venituri din jocuri de noroc, in functie de cuantumul acestora: 1% pentru sumele de pana la 66.750 lei, o suma fixa de 667,5 lei plus 16% din ceea ce depaseste 66.750 lei pentru sumele cuprinse intre 66.750- 445.000 lei si o suma fixa de 61.187,5 lei plus 25% din ceea ce depaseste pragul superior anterior pentru sumele peste 445.000 lei.

De asemenea, Ordonanta 92/2014 in forma promulgata aduce reglementari fiscale specifice pentru veniturile obtinute ca urmare a participarii la jocurile de noroc la distanta (on-line) si festivaluri de poker. Astfel, spre deosebire de alte jocuri de noroc, acestea nu sunt impozabile prin retinere la sursa de catre platitorii de venituri, ci persoana fizica are obligatia sa declare venitul realizat, prin depunerea unei declaratii fiscale pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care s-a realizat venitul, si sa plateasca impozitul aferent stabilit de organul fiscal prin decizia de impunere.

In acelasi timp, pentru jocurile de noroc mentionate mai sus, organizatorii sau platitorii de venituri din jocuri de noroc trebuie sa indeplineasca anumite obligatii declarative - transmiterea catre fiecare contribuabil a informatiilor referitoare la venitul brut primit in cursul anului fiscal, cat si declararea acestora la organul fiscal competent. Astfel, in baza declaratiilor depuse de organizatori, organul fiscal poate verifica conformarea persoanelor fizice cu obligatia de declarare proprie.

***

Modificarile aduse cadrului legislativ aplicabil industriei jocurilor de noroc din Romania sunt binevenite pentru industria locala de jocuri de noroc si sunt menite sa stimuleze atat cresterea industriei cat si a veniturilor bugetare generate de aceasta. Ramane insa de vazut cum vor fi implementate in practica aceste modificari si daca efectul lor va fi cel scontat.

Despre autori:

Andreea Mitirita, este Director, Consultanta Fiscala, PwC Romania

Diana Oprescu, este Senior Tax Consultant, PwC Romania

Monica Dancs, este Senior Tax Consultant, PwC Romania