Guvernul a aprobat înființarea unei noi facultăți la UMF Tg. Mureș, dedicată aproape exclusiv studenților maghiari.

Stefan VlastonFoto: Hotnews

Deosebirea între linie, sectie de studii in limbi străine, și facultate stă mai degrabă în autonomie organizatorică, instituțională, angajare de personal, funcții de decan, prodecani, secretare, șoferi și mașini personale, buget distinct, decizii luate de conducerea facultății formată, de data aceasta, din cadre didactice maghiare.

Modelul și conceptul de universitate multiculturală de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca este altul. Un exemplu, facultatea de fizică de la UBB. Din 246 de locuri, la diferite specializari, 65 sunt alocate pentru linia de studii in limba maghiara. La alte facultăți există linii de studii în limba engleză și în limba germană, dar cu cifre de școlarizare de ordinul zecilor. În aceste condiții, decizia și administrarea facultății nu este alocată exclusiv unei etnii, cum se întâmplă la facultatea nou înființată de la UMF Tg. Mureș. Există însă prorectori și prodecani aparținând etniilor componente.

Dacă se mențin cifrele de școlarizare din proiect pentru facultatea nou înființată la UMF Tg. Mureș, 325 locuri în limba maghiară, 50 în limba engleză și niciun loc în limba română, este clar ca majoritatea cadrelor didactice vor fi maghiare, conducerea și administrarea facultății fiind exclusiv maghiară. Adică segregare în toată regula, un alt model de universitate multiculturală, diferit de acela de la UBB Cluj Napoca, unde în nicio facultate cadrele didactice maghiare nu dețin majoritatea. Altceva decât susținea Emil Boc nu mai departe de ziua de ieri.

Dacă asta și-a dorit UDMR, și-a atins scopul.

Ce urmează

Facultatea nou înființată se află într-o criză acută de personal, cadrele didactice de etnie română, care au predat până în prezent și la linia de studiu în limba maghiară, este de presupus că vor dori să predea doar la celelalte trei facultăți, conduse de decani români. În aceste condiții, acreditarea programelor de studii de la noua facultate (o noua facultate, noi programe de studii, nu se pot confunda cu acelea din trecut), care trebuie să respecte exigențele europene, cinci studenți la un cadru didactic, se va produce cu mare greutate, dacă se va produce.

Partea aplicativă a studiilor, produsă până în prezent în limba română, se va produce in viitor în limba maghiară, agravând lipsa de personal și îngreunând comunicarea științifică cu colegi români, în spitale și clinici din toată țara. Nemaivorbind de susținerea rezidențiatului care se face în limba română.

UMF Tg. Mureș nu are Carta Universitară aprobată, se află în proces cu Ministerul Educației și nu se știe cât va dura acest proces. In lipsa Cartei, nu există o conducere legală și validată de Ministerul Educației, ci doar un ordonator de credite numit deja prin Ordinul ministrului educației. În aceste condiții și procedurile de alegeri și înființare a noii facultăți sunt dificil de demarat și finalizat.

Este de presupus că și actuala HG va fi atacată în justiție, conducând la alte procese, în contencios administrativ, în care se dau termene de judecată foarte îndepărtate, din cauza numărului mare de dosare. Alte întârzieri.

Rezultatul unui eventual proces nu este deloc în favoarea ministerului si guvernului, pentru ca va fi invocat

Art. 132. (2) Orice facultate se înființează, se organizează sau se desființează la propunerea și cu aprobarea senatului universitar, prin hotărâre a Guvernului privind structura instituțiilor de învățământ superior, inițiată anual de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.

(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situații temeinic justificate, Guvernul, la propunerea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, poate înființa facultăți, în cadrul universităților de stat, cu consultarea senatului universitar.

Ori, in cazul de față nu există nici propunere nici aprobarea Senatului universității. Guvernul se poate baza doar pe al. (5), dar intră în conflict cu

Art 123 (2) Autonomia universitară dă dreptul comunității universitare să își stabilească misiunea proprie, strategia instituțională, structura, activitățile, organizarea și funcționarea proprie, gestionarea resurselor materiale și umane, cu respectarea strictă a legislației în vigoare.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro