Prea mari și virulente au fost atacurile, demonizarea, linșajul mediatic, pentru a nu pune în lumina corectă toate informațiile legate de clasa pregătitoare.

Stefan VlastonFoto: Hotnews

In primul rând, toată această discuție se poartă în registrul: respectăm sau nu respectăm Legea Educației Naționale? (LEN)

Iată ce prevede LEN:

Art. 23. — (1) Sistemul național de învățământ preuniversitar cuprinde următoarele niveluri:

b) învățământul primar, care cuprinde clasa pregătitoare și

clasele I—IV;

Art 361 (3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):

a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul școlar 2012—2013;

De menționat că partea din lege referitoare le preuniversitar a fost agreată în Cameră și Senat de către toate forțele politice din parlament.

S-a acuzat lipsa dezbaterii publice. Ce să dezbatem, aplicarea unei legi? Așa cum este (în opinia mea 80% bună), o aplicăm, nu o mai dezbatem.

Ce să facă Ministerul Educației, să nu respecte legea pentru a face pe placul șefilor de sindicat și al câtorva zeci de părinți motivați de interese obscure? Ar fi fost imediat taxat și trimis în judecată că nu respectă legile țării.

  1. Școlarizarea de la sase ani este introdusă în 22 de țări europene, în urma studiilor de specialitate, care au arătat clar că evoluția școlară a elevilor este cu atât mai bună cu cât intrarea lor în colectivități și instituții școlare se face mai devreme. Toți sunt aerieni, duși cu pluta, așa cum sunt acuzate autoritățile române?
  2. Există acum 20% dintre copiii de șase ani care nu merg la grădiniță. Vin la sapte ani în clasa a I-a, contactul cu școala fiind mai dificil, fără o perioadă de tranziție. Cu aplicarea legii, toți copiii de sase ani au posibilitatea, finanțați de stat, parte a învățământului obligatoriu, cu o bază materială asigurată pe banii statului, să vină la școală.
  3. Se eliberează spații și locuri în actualele grădinițe, care să cuprindă cât mai mulți copii în învățământul preșcolar.
  4. S-au adus acuze că sistemul nu e pregătit pentru această trecere. Cei care spun acest lucru vorbesc după ureche, din auzite, pe baza unor cazuri punctuale, ce pot fi rezolvate până în toamnă. Dar de aici până a pune sub semnul întrebării tot sistemul, inspectorate, directori de școli, minister, în condițiile în care populația școlară a scăzut oricum cu 25% în ultimii 10 ani, este un scenariu aberant.
  5. Ultimul ordin emis de ministru, reglementează aspecte secundare, modul cum se fac inscrierile la clasa pregătitoare. Primează criteriul geografic, existent in legislația secundară încă din 2005. Adică, au prioritate la însciere copii aflați în circumscripția școlară, pentru a reduce efortul părinților legat de transportul copiilor înspre și de la școală. 80% dintre copii vor urma acest criteriu. Ce alt criteriu să fi fost avut în vedere? A, că ordinul conține introducerea transparenței și evidenței computerizate a înscrierilor, astfel încât cei care voiau să-și înscrie copii pe ușa din dos, cu pile, bani, influență clientelară nu prea mai au posibilitatea s-o facă și le-a stârnit furia, e clar. Dar cei mulți doresc transparență și echitate în accesul la educație. Așa că,  amatorii de ocolirea legilor să învețe să se comporte și legal.
  6. Ieri Ministerul Educației a adus în dezbatere publică programele și curriculumul adresat clasei pregătitoare. Toată lumea a văzut că nu e vorba de lecții ci de o tranziție de la joaca, poezii, cântecele, investigarea mediului înconjurător, la învățarea propriu-zisă.
  7. Există bani aprobați în bugetul ministerului, (este și motivul pentru care acțiunea s-a lansat abia în ianuarie 2012), pentru achiziționarea de obiecte, mobilier și mijloace de învățământ, pentru pregătirea profesorilor, pentru editarea auxiliarelor necesare, ghiduri adresate atât părinților, profesorilor, celor interesați de domeniu.
  8. Părinții pot decide, în contextul legii, să amâne intrarea în clasa pregatitoare, sau, dimpotrivă, s-o grăbească. Ieri a apărut o știre conform căreia un băiețel de 4 ani și jumătate din județul Sălaj a primit din partea specialiștilor, la solicitarea părinților, dreptul de a intra în clasa pregătitoare, pe baza nivelului atins în dezvoltarea psiho-somatică. Studiile spun că este extrem de important ca elevul să fie școlarizat pe o treaptă în concordanță cu propria dezvoltare biologică, diferită de la un copil la altul.

Atmosfera de isterie, demonizare a instituțiilor statului, linșajul mediatic, fac mult rău într-un domeniu sensibil, educația copiilor noștri. Care ar trebui să fie traspartinică. Solicitarea de dezbatere și discuții, într-o atmosferă precum aceea la care asistăm de căteva săptămâni nu este posibilă și benefică, servește doar luptei politice a opoziției și televiziunilor care o sprijină, pentru accederea cât mai rapidă la borcanele bugetului statului și bazinul de funcții publice. Cu orice preț. Inclusiv cu prețul educației și viitorului copiilor noștri.

Citeste tot articolul si comenteaza pe

Contributors.ro