Tragedia din Madrid: McDonnell Douglas 82, un avion invechit care inca se afla in folosinta

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 20 august 2008, 22:16 Actualitate | Internaţional

Aparatul de tip MD-82 folosit de Spanair
Foto: AGERPRES
Avionul McDonnell Douglas 82, aparatul caruia i-a explodat unul dintre motoare pe pista aeroportului din Madrid, este considerat unul dintre cele mai vechi modele in folosinta, dar cu toate acestea este foarte raspandit in jurul lumii, informeaza AFP.

Construite de compania americana McDonnell Douglas, care a fost absorbita in 1997 de catre Boeing, primele aparate din familia MD-80, succesoarele modelelor DC-9, au intrat in serviciu in 1980, iar productia lor a fost incetata in 1999. Cu o lungime de 45 de metri, avionul cu doua motoare cu reactie poate transporta intre 144 si 168 de pasageri.

Pe site-ul companiei Boeing care asigura asistenta tehnica pentru aceste aparate in intreaga lume, avionul este caracterizat ca fiind "silentios", iar "consumul de combustibil este unul foarte redus".

Companiile europene Swiss Air si Austrian Airlines au fost companiile care au lansat seria MD-80, iar American Airlines detine in prezent cel mai mare numar de astfel de aparate in flota sa, 275 la numar, scrie Boeing pe site-ul lor, informatie citata de AFP.

Spanair, operatorul a carui avion a fost implicat in accidentul de la Madrid, detine in flota sa 31 de aparate din seria McDonnell Douglas 80.

La inceputul acestui an, American Airlines a anulat peste 600 de zboruri pentru a supune aparatele din clasa MD-80 la o inspectie serioasa dupa ce a primit unele sesizari cu privire la sistemul de cablaj al avioanelor din partea Autoritatii Americane de reglementare a Aviatiei Civile.

"Este un tip de avion aflat la batranete. Un avion de mana a doua sau chiar a treia, adica au fost vandute si revandute intre companii. Pentru ca este foarte zgomotos din cauza motoarelor sale de tehnologie mai veche au inceput sa fie inlocuite de  modelele Boeing 737 si Airbus A320. Totusi, nu putem face o legatura intre aciidentul produs si vechimea avionului. Un avion nu e mai periculos decat altul din cauza ca ar fi mai vechi", a declarat Gerard Feldzer, directorul muzeului Aerului si Spatiului din Bourget, Franta, citat de AFP.





















Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

13790 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Trist (Miercuri, 20 august 2008, 22:28)

    Eu Eulescu [anonim]

    Conceptul avion "vechi" nu ar trebui sa existe. In mod noral, un avion este INTRETINUT si innoit la partile esentiale zborului. Aici nu intra mocheta si scaunele, spoiala din inetrior.
    Motarele se schimba, se repara, se VERIFICA !
    Sa lasam anchetatorii sa-si faca treaba si familiile indurerate sa-si ingroape mortii.
  • 0 (2 voturi)    
    ba chiar conteaza vechimea.... (Miercuri, 20 august 2008, 22:30)

    DDD [anonim]

    Ba chiar e mai periculos un avion construit in 1980 decat unul construit in 2000 sau in 2005, de exemplu. In primul rand e vorba de uzura. Se mai inlocuiesc piese, dar nu se inlocuieste tot avionul. In al doilea rand e vorba de tehnologie, care e mult avansata fata de cea din 1980, in ceea ce priveste sistemele de control, aparatura, siguranta, cat si materialele propriu-zise folosite la avioanele noi.
    • +1 (1 vot)    
      specialistii astia (Joi, 21 august 2008, 10:34)

      ingineru' [anonim] i-a raspuns lui DDD

      Probabil ca nu ai habar deloc de intretinere in aviatie. Chiar daca nu poti schimba tot avionul, asta nu inseamna ca nu e inspectat pe toate partile inainte sa-l dea la zbor. Ia citeste cate cava despre MRO, airworthiness si vezi ce inseamna heavy check sau preventive maintenance. Dupa aia vorbim despre ce conteaza si ce nu...
      • 0 (0 voturi)    
        Eu stiam ca uzura conteaza (Joi, 21 august 2008, 12:29)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui ingineru'

        Ia sa vedem, a fost o perioada cand au cazut cateva avioane (in decurs de 1-2 luni vreo 4-5 avioane, acelasi model, si cam la fel de folosite/uzate). Drept urmare au fost oprite toate, si s-a facut o investigatie. Daca imi mai aduc bine aminte cauza pana la urma a fost uzura la o anumita parte din fuselaj? Din cate stiu eu fuselajul nu se schimba complet, nu? chiar si la o revizie capitala...
    • 0 (0 voturi)    
      nu prea conteaza (Joi, 21 august 2008, 14:10)

      jools [anonim] i-a raspuns lui DDD

      faimosul 747 de la Boeing este dat in folosinta inca din 1969... si inca zboara bine merci, este chiar unul dintre cele mai sigure/mari avioane.... mentenanta este extrem de importanta in aceasta industrie, dar daca procedurile de intretinere nu sunt respectate apar astfel de accidente nefericite....
    • 0 (0 voturi)    
      domnul nu stie (Vineri, 22 august 2008, 17:07)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui DDD

      Domnul care a ''comentat'' inaintea ta chiar nu se pricepe la acest domeniu extrem de dificil numit aviatie. ''Conceptul vechi'' chiar exista in aviatie si pentru specialisti sau macar pasionatii care nu se uita doar la poze , exista conceptul de ''resursa de zbor''. Nu degeaba se fac tot soiul de teste de rezistenta la oboseala a materialelor din care este construit fuselajul , incastrarea aripii..e.t.c....explica-i tu DDD
  • 0 (0 voturi)    
    depinde de companie (Miercuri, 20 august 2008, 22:49)

    Alex [anonim]

    eu am calatorit recent cu acest tip de avion apartinand Alitalia (OTP-FCO-PMO si retur ), avionul arata destul de bine
    nu trebuia data vina neaparat pe avion , ancheta va stabili cauzele
    • 0 (0 voturi)    
      Re:depinde de companie (Vineri, 22 august 2008, 13:32)

      Anonim [anonim] i-a raspuns lui Alex

      Si la cursa asemanatoare FCO-OTP operata de Alitalia avionul MD arata bine. Era intreg.
      In rest ... o tabla vizibil desprinsa din nituri, pe o portiune de 30-40 cm in interiorul carenajului motorului, chiar in fata turbinei care facea un zgomot infernal [vibratie sau chiar atingea ceva pe acolo - nu ma pot pronunta] pe pista la incalzirea motoarelor.
      Mai poti avea vreun sentiment de siguranta?
  • 0 (0 voturi)    
    nu este pe lista neagra compania asta? (Miercuri, 20 august 2008, 23:14)

    liste [anonim]

    ce inseamna lista neagra?
  • +1 (1 vot)    
    Mai vechi = mai sigur (Miercuri, 20 august 2008, 23:21)

    A. [anonim]

    Uneori, pentru avioane şi dispozitivele "critice", "mai vechi" înseamnă "mai sigur". Poate parea paradoxal, dar motivaţia e simplă: cele vechi au trecut testul timpului şi variile probleme tehnice care afectau proiectul iniţial ău fost descoperite şi reparate (producătorii de aeronave trimit periodic alerte companiilor aeriene, avertizând despre descoperirea vreunei probleme tehnice şi despre cum trebuie ea rezolvată). Acesta e unul din motivele serioase pentru care aeronavele vechi sunt încă apreciate.

    (PS: Aţi avut vreodată curiozitatea de a vedea ce vechitură foloseşte Preşedinţia?)
    • 0 (0 voturi)    
      :)) (Miercuri, 20 august 2008, 23:42)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui A.

      ala prezidential si pt. premier sunt cazane fata de MD-82 asta :))
  • +1 (1 vot)    
    Spanair - flota de MD MD-80/90 (Miercuri, 20 august 2008, 23:29)

    fleet age [anonim]

    http://www.airfleets.net/ageflotte/Spanair.htm
    Spanair are 31 MD-80/90 cu o vechime medie de 19.1 ani. Destul de mult fata de celelalte companii.
    • 0 (0 voturi)    
      Alitalia are mai multe (Miercuri, 20 august 2008, 23:38)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui fleet age

      75 x McDonnell Douglas MD-80/90 vechime 18.4 ani, destul de apropiat... si cand ma gandesc ca duminica am fost si eu intr-un avion din ala
  • 0 (0 voturi)    
    Ce conteaza de fapt! (Miercuri, 20 august 2008, 23:31)

    Un pasionat [anonim]

    In primul rand Dumnezeu sa-i odihneasca in pace!
    Referitor la comentarii: nu conteaza la un avion in primul rand anul fabricatiei (1980, 1985 etc.) ci numarul de ore de zbor efectuate. Daca un avion sta in hangar si nu zboara este un avion nou!
    Intradevar MD 80 series sunt considerate avioane 'invechite' mai ales in ceea ce priveste zgomotul produs si consumul de combustibil (desi site-ul Boing spune altceva), dar ca nu au aceleasi sisteme de siguranta ca si noile B 737, 777 sau A 320 nu sunt de acord. Orice reglementare de securitate si siguranta se aplica tuturor avioanelor aflate in uz, atat vechi cat si noi, fara nici o exceptie, altfel nu ar putea zbura. Ca si o parere personala - probabil a fost o defectiune mecanica sau ceva pe pista absorbit de motor (vezi prabusirea Concorde).
  • -1 (1 vot)    
    Spanair (Miercuri, 20 august 2008, 23:33)

    sempere [anonim]

    Spanair decisese pe 8 august sa trimita in somaj 954 din cei 3.000 de angajati si sa-si reduca activitatea cu 24%. Zilele trecute pilotii Spanair anuntasera ca planuiau sa intre in greva in urmatoarele saptamani pentru ca erau nemultumiti de planurile de viitoar ale companiei.
    In spatele tragediei de azi se ascunde o mare criza prin care trecea aceasta companie.
  • +2 (2 voturi)    
    vechimea avionului (Joi, 21 august 2008, 9:00)

    croc [anonim]

    vechimea avionului influenteaza fo arte mult. UNui Airbus A320 sau Boeing 737/800 ng nu i s-ar fi intamplat asa ceva. Dece? PT ca la orice incendiu motorul se opreste si se autostinge !!! Avionul se poate ridica lin cu un singur motor....urmand sa revina in conditii de siguranta. Se fac pe simulator zeci si sute de incercari cu pilotii.
  • -2 (2 voturi)    
    pentru pasionatu (Joi, 21 august 2008, 9:47)

    oldman [anonim]

    avioanele sunt verifikte atat de des, cat nu va inchipuiti. au revizii si rk (reparatiii kpitale) pe componente majore, la zeci, respectiv sute de ore de functionare. iar unele componente nu se repara, se inlocuiesc pur si simplu.
    un avionk kre sta la sol, cum spui tu, si nu zobara, este destul de periculos. dak a stat de exemplu un an nefolosit, revizia este extrem de scumpa ca sa poata zbura iarasi.
    a se vedea cazul tarom, kre nu a mai folosit cateva avioane din flota, o perioada, k incerca sa le vanda.
    din kuza k au stat la sol, au perdut bani f multi pentru revizia inainte de a le livra cumparatorului.
  • 0 (0 voturi)    
    chiar un dezastru (Joi, 21 august 2008, 10:21)

    chelarug [anonim]

    toate accidentele aviatice au la baza factorul uman.
  • 0 (0 voturi)    
    tragedia din Madrid (Joi, 21 august 2008, 11:36)

    Mihai [anonim]

    pt. Alex
    pesemne ca aia mortii vor fi fericiti ca pres nostru si primul au niste vechituri...
  • 0 (0 voturi)    
    info, daca mai conteaza... (Joi, 21 august 2008, 11:45)

    cristi [anonim]

    In primul rand, Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca pe toti cei care au pierit in accidentul asta cumplit.
    Apoi, pentru cei interesati, un link: http://www.airdisaster.com/cgi-bin/aircraft_detail.cgi?aircraft=McDonnell+Douglas+MD-8 Pe mine m-a interesat, pt ca voi zbura cu familia in Turcia, cu Jetran, cu acelasi tip de avion. Click pe data accidentelor si veti citi detalii despre cauzele fiecaruia in parte.
    • 0 (0 voturi)    
      Jetran (Joi, 21 august 2008, 13:26)

      Moraru Gabriel [anonim] i-a raspuns lui cristi

      Si eu am zburat in Turcia la jumatatea lui Iulie cu Jetran pana la Izmir. Dar au folosit de la Blue Air un B 737 seria 400. Poate ai si tu noroc. In schimb un coleg care a mers pana in Antalya a zburat cu MD-82
      • 0 (0 voturi)    
        multam (Joi, 21 august 2008, 14:17)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui Moraru Gabriel

        Deci mai inchiriaza si de la altii... E bine de stiut.
        Mai ales ca imi place 737-400. Oricum, multumesc si sa auzim doar de bine.
  • 0 (0 voturi)    
    747 (Joi, 21 august 2008, 12:08)

    ampersand [anonim]

    Boeing-ul 747 e vechi de vreo 30 de ani si cu toate astea e cel mai raspandit model in lume. Nu conteaza vechimea modelului, ci starea de intretinere a exemplarului respectiv, care depinde de companie. E ca si cum ai acuza un accident de caruta de faptul ca modelul ei nu a fost dotat cu airbaguri.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Joi, 21 august 2008, 12:19)

    DRIVER_X [anonim]

    Avioanele Jetran au o vechime medie de 25 ani...luate la mana a x-pea si face si pmul business. Se cheama ca are linie aeriana.
  • 0 (0 voturi)    
    ..... (Joi, 21 august 2008, 12:21)

    derivex [anonim]

    Auvioanele celor de la Jetran stau mai rau ca cele de la Spanair. Au o varsta medie de 25 de ani...
  • 0 (0 voturi)    
    ?? (Joi, 21 august 2008, 12:32)

    drivex [anonim]

    Da, dar vezit tu, 747 inca de mai fabrica pe cind MD a iesit de f mult timp din fabricatie... e o diferenta...
  • 0 (0 voturi)    
    companiile low-cost (Joi, 21 august 2008, 13:22)

    sergiu [anonim]

    Dupa cum spunea Buzdugan mai demult intr-o dimineata la radio "viata e mai scumpa decat 100 euro"...nu f multi inteleg acest lucru...dar decat sa te zgarcesti la 100 euro si sa zbori cu un low-cost exploatat non-stop, mai bine iti iei un bilet pe o cursa regulata. E drept ca riscul exista si pentru aceste curse, dar e mult mai mic. Anul trecut am venit din tenerife cu Lte (pachet charter), un airbus A320, si vreau sa va spun ca inainte de a ne lua pe noi, adusese alti turisti din alta tara, apoi mergea cu noi la Bucuresti si se intorcea cu noua serie din Buc. Deci pe langa uzura avionului trebuie sa luam in calcul si conditia fizica si psihica a pilotilor.
    Dumnezeu sa-i odihneasca in pace.
    • 0 (0 voturi)    
      Low cost (Joi, 21 august 2008, 14:21)

      TNT [anonim] i-a raspuns lui sergiu

      In general companiile low-cost sint percepute ca fiind de mai mare risc . Dar cine ti-a zis tie ca aceiasi piloti au facut toate acele zboruri ? Crezi ca pilotii aia nu mai coboara 3 zile din avion? Sint reguli stricte care se aplica tuturor companiilor indiferent ca sint low cost sau nu .
  • 0 (0 voturi)    
    Gresit (Joi, 21 august 2008, 13:50)

    Tetra [anonim]

    Un avion de 15 ani nu este chiar invechit...sunt avioane de 20-25 de ani care merg inca foarte bine...sa nu ne aruncam in declaratii hazardate pana nu aflam adevarul...
  • +1 (1 vot)    
    virsta chiar nu conteaza (Joi, 21 august 2008, 14:43)

    inginer [anonim]

    in primul rind, multumiri dlor de la Hotnews care au gasit cauza accidentului si nu mai este nevoie de ancheta de mii de ore-om care urmeaza unui astfel de accident.

    revenind la lucruri serioase, intr-un mediu de operare ca UE sau US virsta aparatului chiar nu conteaza. asa cum au mai spus si altii, exista o multime de verificari periodice impuse de lege (A,B,C,D-checks), dincolo de operatiile de intretinere de rutina.
    de asemenea, factorul companie low-cost / companie legacy nu este unul valid in ceea ce priveste siguranta aeriana. low-cost isi obtin reducerile de costuri taind din cheltuieli ne-tehnice (taxe de aeroport mai mici, fara masa, etc).
    perceptia negativa a virstei si sigurantei avioanelor companiilor low-cost din cauza starii mai putin grozave a mobilierului este o greseala comuna. acel mobilier are un minim rol functional, dar nu unul critic. nu se va zbura daca nu se inchide o usa a compartimentului de bagaje de deasupra capului (ca sa nu le cada pasagerilor gentile in cap), dar asta nu inseamna ca avionul nu poate zbura in siguranta fara pasageri.
    cel mai bun exemplu in sensul lipsei de relevanta a calitatii mobilierului este incidentul Qantas de acum citeva saptamini cind un avion cu interior complet nou a avut probleme structurale majore.
    • 0 (0 voturi)    
      Tragic... (Joi, 21 august 2008, 21:56)

      un calator cu avionul [anonim] i-a raspuns lui inginer

      Dumnezeu sa-i odihneasca pe bietii oameni...

      Citind mai sus, le dau dreptate celor care spun ca nu vechimea conteaza neaparat. La avioane conteaza foarte mult daca intretinerea lor este impecabila. La companiile low-cost exista insa probleme. Or fi reguli stricte de respectat, dar nu de putine ori astfel de companii si-au luat amenzi si avertismente pentru proasta calitate a serviciilor.
      Eu am zburat in Polonia, cu o cursa interna EuroLot intre Cracovia si Varsovia, cu un avion foarte vechi (doua motoare, cu elice pe-afara daca va puteti imagina). Astfel de avioane de-abia daca se mai gasesc prin lume. Cu toate acestea, avionul a functionat impecabil.
      • 0 (0 voturi)    
        Austrian (Joi, 21 august 2008, 23:32)

        Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui un calator cu avionul

        Avionu' de care zici tu este cel mai probabil un bombardier Q300 sau Q400, care sunt avioanele cele mai numeroase in flota Austrian Airlines
      • 0 (0 voturi)    
        elice nu inseamna vechime (Vineri, 22 august 2008, 4:19)

        inginer [anonim] i-a raspuns lui un calator cu avionul

        Multe avioane de dimensiuni mai mici au motoare turbo-propulsor, cu elice. Cele de dimensiuni chiar mici (2-4 locuri, de obicei) au motor cu piston (care antreneaza tot o elice). Solutia de propulsie este aleasa strict in functie de randament pentru profilul de zbor al avionului. De altfel abuzul de motoarele cu reactie (jet) din ultimii ani se datoreaza pretului scazut la combustibil. Dupa ultimele cresteri ale pretului petrolului numarul de comenzi pt turboprop-uri (ATR, Bombardier) a crescut semnificativ.

        EuroLot are ATR-72 si ATR-42 chiar foarte noi (ATR-42-500 din 2002). Si Tarom are ATR-42-500.

        Cit despre amenzi... si legacy carriers iau amenzi la fel.
  • 0 (0 voturi)    
    Jetran (Joi, 21 august 2008, 23:42)

    Bori [anonim]

    Si eu am zburat cu Jetranul in iunie din Cluj si dupa ce ne-au imbarcat ,dupa 45 de minute ne-au spus sa coboram pt. ca s-a defectat ceva... Dupa 1 ora ne-au spus ca totusi l-au reparat si tot cu acelasi avion vom zbura. Recunosc am avut niste emotii... toti pasagerii... si de atunci mi se pare ca "JET" -ul inseamna mai mult JEG
  • 0 (0 voturi)    
    .... (Vineri, 22 august 2008, 12:44)

    drivex [anonim]

    Revin:Avioanele Jetran sunt pericol public. Nu doar ca sunt f vechi dar nu sunt nici prea bine intretinute....


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă