Egiptul vrea sa sape un nou Canal Suez de-a lungul caii navigabile veche de 145 de ani, informeaza Reuters. Proiectul, estimat la 4 miliarde de dolari, are drept scop cresterea numarului de marfuri care trec prin cea mai rapida ruta comerciala navala dintre Europe si Asia.

Canalul SuezFoto: Google Maps

Canalul Suez aduce Egiptului anual in jur de 5 miliarde de dolari, o sursa vitala de valuta pentru Egipt, care a inregistrat o puternica scadere in domeniul turismului si a investitiilor straine dupa revolta populara din 2011.

Noul canal navigabil, parte dintr-un proiect mai mare de a extinde portul Suez si facilitati de transport maritim, cu scopul de a creste profilul international al Egiptului si de a-i stabili un renume de centru comercial major.

"Acest proiect urias va consta din crearea unui nou Canal Suez paralel cu canalul curent cu o lungime totala de 72 km", a declarat Mohab Mamish, presedinte al Autoritatii Canalului Suez, in cadrul unei conferinte de presa la Ismailia, oras port pe Canal. Declaratiile ale au fost transmise de televiziunea de stat.

Mohab Mamish a precizat ca estimarile totale indica un cost al saparii canalului de circa 4 miliarde de dolari, urmand ca proiectul sa se desfasoare pe o perioada de 5 ani, desi Egiptul se va stradui sa il termine intr-un interval mai ambitios de 3 ani.

Saparea si amenajarea canalului original, care leaga Marea Mediterana de Marea Rosie, au durat 10 ani, facandu-se cu mana de munca egipteana prost-platita, muncitorii fiind, potrivit Autoritatii Canalului Suez, angajati din randul "taranilor", la o rata de 20.000 odata la 10 luni.

Realizarea canalului a diminuat cu saptamani, daca nu chiar luni de zile, timpul necesar unei calatorii intre Europa si Asia.

Presedintele egiptean Adel Fattah al-Sisi, fost sef al Armatei, a anuntat ca fortele armate se vor ocupa de noul proiect, invocand din motive de securitate. Pana la 20 de firme egiptene ar putea fi implicate in proiect, insa ar urma sa lucreze sub supraveghere militara.

Anul trecut, Sisi a orchestrat inlaturarea presedintelui islamist Mohamed Mursi si a impus o represiune masiva asupra Flatiei Musulmane a lui Mursi.

Represiunea a fost urmata de o crestere a nivelului de violenta din partea militantilor islamisti din peninsula Sinai, ceea ce a starnit ingrijorari privire la securitatea Canalului Suez aflat in apropiere. Guvernul se lupta cu militantii intr-o campanie militara in curs de desfasurare cu sute de victime de ambele parti.

Orice intrerupere a transportului maritim de-a lungul canalului are un impact grav asupra comertului si a preturilor petrolului.

Reuters informa duminica, citand surse guvernamentale si militare, ca Egiptul a ales un consortiu care include armata egipteana si firma globala de inginerie Dar al-Handassah pentru a dezvolta un centru industrial si logistic international in zona de Canalului Suez.

Pentru a atrage mai multe nave si pentru a genera mai multe venituri, tara intentioneaza de mai multi ani sa dezvolte un centru industrial pe o suprafata de 76.000 de kilometri patrati in jurul canalului. In ianuarie, Egipt a invitat 14 consortii sa liciteze pentru proiect.

"In mare parte Sinai are statut de sensibil. Armata este responsabila pentru asta", a declarat Sisi, care afirmase anterior ca nu va ezita sa acorde armatei proiecte majore pentru a ajuta la revigorarea economiei lovite a Egiptului.