Europarlamentarii au aprobat, miercuri, propunerea de Regulament al Consiliului de instituire a Parchetului European, institutie pentru care Camera Deputatilor din Romania a transmis un aviz negativ pe motiv ca incalca principiului subsidiaritatii, transmite Mediafax.

Parlamentul European considera, pornind de la prezumtia participarii tuturor statelor membre, ca infiintarea unui Parchet European ar putea conferi spatiului de libertate, securitate si justitie "o valoare adaugata deosebita, deoarece interesele financiare ale Uniunii si, pe cale de consecinta, interesele contribuabililor europeni trebuie protejate in toate statele membre".

Europarlamentarii apreciaza ca ar trebui stabilite reguli clare privind functionarea Parchetului European, deoarece in actuala formulare acestuia i s-ar atribui "o libertate excesiva" in ceea ce priveste aplicarea diferitelor criterii privind jurisdictia. Astfel, sfera de competenta a Parchetului European ar trebui definita exact, permitand identificarea ex ante a faptelor penale pe care le va cerceta.

Potrivit Regulamentului, Parchetul European ar trebui sa beneficieze de independenta deplina, atat fata de guvernele nationale, cat si fata de institutiile UE, si ar trebui sa fie protejat de orice presiune politica.

Instrumentele si masurile de cercetare aflate la dispozitia Parchetului European ar trebui sa fie "uniforme, identificate cu precizie si compatibile cu sistemele de drept ale statelor membre in care sunt implementate".

Conform textului, dupa inchiderea de catre Parchetul European a unui dosar privind delicte minore, parchetele nationale nu vor fi impiedicate sa-si continue cercetarile in cauza si sa trimita dosarul in instanta, in cazul in care legislatia lor nationala o permite.

PE solicita Consiliului sa tina cont de faptul ca, pentru a asigura finalizarea cu succes si echitabila a anchetelor si coordonarea acestora, este necesar ca cei care le conduc sa aiba o cunoastere aprofundata a sistemelor juridice ale tarilor implicate. In acest scop, modelul organizatoric al Parchetului European ar trebui sa asigure, la nivel central, abilitatile, experienta si cunoasterea adecvata a sistemelor juridice ale statelor membre.

Totodata, eurodeputatii saluta ideea integrarii Parchetului European in structuri descentralizate existente, prin participarea, in calitate de "consultanti speciali", a unor procurori nationali delegati.

Europarlamentarii precizeaza ca este necesar ca procurorii delegati sa fie independenti fata de magistratii nationali si considera ca procurorii europeni delegati si personalul aferent acestora ar trebui sa fie format in drept penal al UE "intr-un mod uniform si eficace".

Senatul Romaniei si-a dat acordul pentru infiintarea Parchetului European. In schimb, Camera Deputatilor a trimis, anul trecut, un aviz negativ.

Presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, a transmis "avizul motivat" in 28 octombrie 2013, ultima zi in care se mai puteau trimite opiniile parlamentelor nationale cu privire la infiintarea Parchetului European.

In document se precizeaza ca propunerea de Regulament nu este "conforma cu principiul subsidiaritatii" din mai multe motive. Astfel, Camera Deputatilor considera ca "valoarea adaugata a exercitarii noii competente a UE in materie de urmarire penala nu a fost suficient motivata de catre Comisie". Totodata, in "avizul motivat" se arata ca, intrucat "o frauda se comite la nivel national sau local, combaterea adecvata a acestei fraude depinde in primul rand de masurile luate la acest nivel", astfel ca o "competenta exclusiva" a Parchetului European in cercetarea, urmarirea penala si trimiterea in judecata a autorilor infractiunilor impotriva intereselor financiare ale UE ridica "neclaritati privind respectarea principiului securitatii juridice, de vreme ce nu este supusa niciunei cai de atac".

"Avizul motivat" al Camerei Deputatilor nu echivaleaza cu o respingere de catre Romania a Parchetului European, au precizat surse oficiale pentru Mediafax.

Potrivit acestor surse, obiectiile Camerei Deputatilor se refera doar la incalcarea principiului subsidiaritatii, nu si la continutul propunerii de Regulament. In plus, Senatul si-a exprimat acordul pentru Parchetul European, la fel si Ministerul Justitiei. Singurul semn de intrebare este daca "avizul motivat" al Camerei Deputatilor va avea impact asupra pozitiei Romaniei in cadrul Consiliului Uniunii Europene.

Mina Andreeva, purtator de cuvant al vicepresedintelui Comisiei Europene Viviane Reding, a declarat, pentru agentia de presa citata, ca "parlamentele nationale din 11 state membre au emis avize motivate, ceea ce inseamna 19 voturi. O majoritate de 17 state membre nu au avut obiectii, astfel ca pot fi considerate drept potentiale sustinatoare ale initiativei".

Pentru infiintarea Parchetului European este nevoie de acordul a 9 tari membre.

Andreeva a mai precizat ca pozitiile trimise de parlamentele nationale "ofera un indiciu privind statele care voteaza pentru sau nu, dar asta nu inseamna ca statele care au dat un vot negativ nu participa, decizia finala va fi luata in cadrul Consiliului (Uniunii Europene".

Suedia, Marea Britanie, Olanda, Cipru, Ungaria, Irlanda si Slovenia au trimis "avize motivate" din partea ambelor camere ale parlamentelor nationale. Din partea Frantei, doar Senatul a avut o serie de obiectii, la fel si din partea Cehiei.

Comisia Europeana a propus, la 17 iulie 2013, instituirea unui Parchet European care sa efectueze cercetari si urmariri penale, dar sa aiba si competenta de a trimite in judecata, in instantele din statele membre, persoanele invinuite de infractiuni ce afecteaza bugetul UE.