Corespondenta din Germania

Boom in exportul german cu nave de razboi, blindate, submarine pentru oricine 

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Duminică, 15 iulie 2012, 19:40 Actualitate | Internaţional

Pe cand alte tari europene se sufoca in criza, exporturile germane infloresc, somajul scade, spre lauda guvernantilor. In suma acestor exporturi "made in Germany" intra insa, cu forta cifrelor, blindatele pentru Arabia Saudita, submarinele pentru Israel si Grecia, fregatele militare pentru Algeria. In martie 2012, Algeria a semnat cu Thyssen Krupp Marine Systeme un contract de livrare a doua fregate ultramoderne de tip Meko, inclusiv elicopterele aferente de bord, in valoare de 400 de milioane de euro. Algeria e listata la "indexul democratiei" pe locul 127, cu un sistem de conducere "autoritar". In business nu conteaza cine cumpara marfa. Insa ar trebui sa conteze pentru politicienii care gireaza tacit inarmarea unor despoti.

Welt online scrie azi despre deal-ul germano-algerian din martie, care abia acum a ajuns la urechile presei: "Vapoarele urmeaza sa fie construite la Blohm und Voss in Hamburg. Armata preia formarea echipajelor algeriene din scolile de marina, la bordul fregatelor germane". Negocierile pentru mega-contract ar fi inceput insa inca din 2008, la Alger.

Un purtator de cuvant al Ministerului Apararii german a confirmat si pentru Bild am Sonntag: "Pregatirea va avea loc in Germania si in largul marii". 16 instructori din marina germana urmeaza sa participe la programul de instruire care va incepe in 2013, iar din 2017 se va continua la bordul fregatelor livrate. Costurile de cca 12 milioane de euro sunt platite de algerieni, mentioneaza publicatia numita.

Meko e o marca inregistrata a firmei germane Thyssen Krupp Marine Systeme (Systems) ce desemneaza o serie de nave de razboi: nave de patrulare, corvete, fregate si distrugatoare mici. Prescurtarea Meko vone de la Mehrzweck-Kombination (combinatie multifunctionala). Astfel, constructia navei se face pe un principiu modular, iar clientul isi poate alege, in functie de necesitati, marimea acesteia, ca si combinatia dorita de sisteme electronice si de lupta.

  • Blindate pentru despoti
Nu este pentru prima data cand contractele industriei militare germane, agreate pe fata sau tacit de guvern, intra sub tirul Opozitiei politice si al unei parti a presei. Despre scandalul Panzerelor pentru despoti am scris mai pe larg, intr-un articol din iulie anul trecut: "Blindate pentru despoti. Scandalul celor 200 de panzere Leopard nemtesti pentru Arabia Saudita"

"Majoritatea de centru-dreapta din Camera Inferioara a Parlamentului german a respins in 8 iulie 2011 cele trei solicitari venite din partea social-democratilor, a Verzilor si partidului Stangii, Die Linke, de a stopa prin decizia politica vanzarea de tancuri blindate Leopard 2 in Arabia Saudita, o tara condusa de un regim autoritar, care ignora in mare parte drepturile omului.

Prin aceasta decizie, coalitia de guvernamant si-a atras furia Opozitiei si a declansat un val de dezbateri in cadrul opiniei publice si al mass-mediei germane. Agentia de presa Reuters, citata de Sueddeutsche.de, relata din surse arab-saudite ca Regatul arab ar fi cumparat deja 44 de blindate din Germania. In total, urmau sa fie livrate 200 de panzere Leopard 2, fabricate de Krauss-Maffei Wegmann (München), Rheinmetall AG (Düsseldorf) si cu concursul unui intreg lant de furnizori. Cifra contractelor urma sa atinga cateva miliarde de euro.

La acuzatiile ca guvernul sprijina autocratii si ignora prevederile constitutionale referitoare la exporturile de armament, cancelarul Merkel a tacut. Pe principiul „cainii latra si caravana trece“, guvernul da unda verde realizarii unui „deal“ extrem de controversat. Interesele sale prioritare sunt ca «economia sa duduie»".

Institutul de cercetare pentru pace SIPRI din Suedia constata, in raportul sau anual, ca Germania si-ar fi dublat in patru ani exporturile de armament. 1.500 de miliarde de dolari ar fi cheltuit statele lumii in 2009, pentru armament, cu 50% mai mult ca in 1999, dupa datele SIPRI. SUA, China, Rusia si Germania sunt pe primele locuri la exporturi.

In luna mai anul trecut, impotriva armelor "made in Germany" si a lobby-ului facut exportului acestora chiar de politicieni germani de varf, o serie de ONG-uri au declansat o campanie condusa de activistul Jürgen Grässlin, laureat al Premiului pentru Pace de la Aachen: "Germania este dupa SUA si Rusia cel mai mare exportator de tehnica militara. Iar guvernul nu se gandeste ca armele, submarinele sau panzerele vechi sunt folosite de dictatori sau regimuri autoritare".

  • Submarine pentru greci si prieteni
Un alt caz controversat, de data aceasta relativ la o tara democrata, europeana, a fost afacerea de miliarde cu submarine pentru greci, aflat din 2010 in atentia procuraturii din München. Guvernul de la Atena a comandat la firma Ferrostaal din Essen, patru submarine de tip 214, in valoare de 2,85 de miliarde de euro. Pentru dobandirea contractului, firma germana ar fi dat mita. La Atena se constituise o comisie parlamentara, care l-a cercetat pe fostul ministru al apararii Akis Tsochatzopoulos. Astfel, scandalul a dobandit o dimensiune politica in Grecia.

Dar si in Germania. In martie 2010, ministrul economiei din Schleswig-Holstein solicita cancelarului Angela Merkel sa nu acorde ajutoare financiare Greciei, decat cand aceasta va plati comenzile de submarine. "Numai cand se reuseste redobandirea credibilitatii grecilor la firmele germane si europene, vor renta aceste ajutoare si economia greaca se va stabiliza" a spus Jost de Jager (CDU). Pe larg, in articolul "Alba-neagra in scandalul submarinelor nemtesti pentru greci".

Un scandal de data si mai recenta este cel al submarinelor livrate de Germania Israelului. In editia tiparita a Spiegel din 4 iunie 2012  - articolul de fond "Made in Germany" - se scrie: "Republica Federala exporta in Israel submarine care dispun de o dotare technica asupra careia se speculeaza de ani de zile. Expertii din Germania si Jerusalim confirma acum: Navele sunt inarmate cu focoase nucleare. Iar Berlinul stie asta demult".

"Berlinul a negat intotdeauna ca aceste submarine pot face parte din arsenalul nuclear israelian. Dar, potrivit  Der Spiegel, fosti inalti oficiali ai ministerului german al Apararii au precizat ca guvernul a luat intotdeauna in calcul faptul ca Israelul va echipa cu munitii atomice submarinele de atac de clasa Delfin. Germania a livrat deja trei dintre aceste submarine Israelului, finantand dealtfel cea mai mare parte a facturii, alte trei urmand a fi livrate pana in 2017", scrie si Hotnews, citand surse AFP.

Cu doua luni inainte de analiza exhaustiva din Spiegel, laureatul premiului Nobel pentru literatura, Günther Grass, publicase poemul-pamflet "Ce trebuie spus", in care critica politicile de inarmare ale Israelului si Germaniei. "Israelul ar putea, cu ajutorul de arme german, sa comita o faradelege, daca ataca Iranul", scrie Stern.de parafrazandu-l pe autor, in articolul din 4 aprilie 2012 "Grass considera Israelul o primejdie pentru pacea mondiala".

Desi legat de Israel, dupa cum insusi declara, autorul de 84 de ani considera ca a tacut prea mult si, in afara poemului sau, critica in diferite interviuri din presa planuita livrare a unui nou submarin "din tara sa" catre Israel. Reactiile nu s-au lasat asteptate, opiniile autorului de literatura angajata au fost infierate cu egala "manie proletara".  Consiliul Central Evreiesc din Germania a numit poezia lui Grass: "un pamflet agitator si agresiv".


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

6451 vizualizari

  • -7 (9 voturi)    
    Voi ce credeti? (Duminică, 15 iulie 2012, 20:38)

    Alin_N [utilizator]

    Este aproape natural ca va incepe cel de-al treilea razboi mondial. Locul declansarii este iarasi clar - Siria, Iran. Anul declansarii este lax 2012 pana la un mai probabil 2020. O singura nelamurire am. Oare se vor folosi arme nucleare si va fi primul razboi in care de la zi la zi vor fi eradicate state de pe harta? Spre exemplu oare vom vedea la stiri cum Romania a fost atacata nuclear cu succes de Iran, sau cum Pakistanul a fost anihilat nuclear de India, sau India de China? Care locuri ar fi mai sigure? Va exista terorism nuclear?
  • +8 (10 voturi)    
    :) (Duminică, 15 iulie 2012, 20:56)

    Adrian [anonim]

    daca Germania nu ar fi acceptat, ar fi facut-o cu cea mai mare placere SUA. Prefer Germania.
  • +4 (8 voturi)    
    iar nu e bine (Duminică, 15 iulie 2012, 21:05)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    desi germania e un model pentru restul, iar cetatenii sint multumiti, cel putin in comparatie cu alti europeni, nimic din ce face dna merkel si guvernul ei nu e pe placul dnei, sau genossin o fi mai potrivit, rockhoff.
    Deja e plictisitor, acelasi gulas ideologic stingist mereu reincalzit
  • +10 (12 voturi)    
    Un nou episod din Ciclul "Nemtii rai" (Duminică, 15 iulie 2012, 21:24)

    DTM [anonim]

    Da, Da! Germania este "böse" "böse" (ca sa nu mai vorbim si de America)! Cu ce drept dau ele porunci si lectii de democratie conducerii noastre cinstite si independente, care a avut curajul, dupa lupte seculare, sa dea jos "Scorpionul" de la Cotroceni?
    Rusia ramane singurul far moral in aceste momente de cumpana in istoria neamului!
  • +3 (7 voturi)    
    Eficienta nemteasca (Duminică, 15 iulie 2012, 21:45)

    EXEs [utilizator]

    Daca automobilele nu se mai vand atat de bine s-au apucat si ei sa vanda niste masini mai mari.
    Nu stiu de ce sunt de vina germanii pt. ca popoarele alea sunt atat de proaste incat nu pot fi conduse decat cu arma in mana. Din pacate nici noi nu suntem prea departe la inteligenta colectiva. Dar din fericire suntem cel putin dpdv geografic in Europa asa ca cel putin pana om ajunge in sfera de influenta a rusilor Crin nu se va apuca sa impuste pe careva.
    In ceea ce priveste Algeria si Arabia Saudita, orice regim anti-islamist este de preferat in anumite limite. Ceea ce se intampla in Libia si Egipt se va intoarce la un moment dat impotriva americanilor care se vor trezi cu mai multe tabere de antrenament ale teroristilor decat in tot Pakistanul.
    Iar cu grecii treaba e mult mai simpla. Prost e cel care cumpara nu cel care vinde.
  • -5 (9 voturi)    
    Cand am spus de tancurile nemtesti ..... (Duminică, 15 iulie 2012, 23:14)

    jnbdffddibibdi [anonim]

    Eu cred ca nu este 2 fara 3 , cum zic microbistii.
    Si in primul razboi mondial si in al doilea, nemtii au inceput mai intai prin a-si manifesta drepturile , apoi prin a le dicta optiunile lor celorlalti.
    In 1938-1940 se gaseau o multime de ziaristi, comentatori si oameni de stat care dadeau dreptate Germaniei in cererile si apoi in dictatele sale pentru ca Germania avea o uriasa masina de razboi si o industrie de armament pe masura dar si un gigantic si eficient aparat de propaganda .
    Din ce am vazut eu in aceste zile nici in cazul Romaniei , Merkel nu ia in calcul analiza problemei ci hotaraste peste capul tuturor in niste interese personale suficient de vizibile si vad ca noile tancuri nemtesti nu sunt numai bancile si firmele germane .
    Mai constat ca partidele si doctrinele populare au foarte multe in comun cu partidele social natonaliste .
    • +1 (7 voturi)    
      gura bate... (Luni, 16 iulie 2012, 0:55)

      PCUS al CCCP [anonim] i-a raspuns lui jnbdffddibibdi

      Bine, tovarasul CCCP. Sa treci pe la caserie, sa-ti dam tainul. Nu mai avem ruble, asa ca iti dam niste lei devalorizati. Am sa traduc postarea ta unor prieteni teutoni care s-au enervat atat de tare pe declaratiile liderilor tai, incat au decis sa inceapa, ca initiativa privata, repatrierea romanilor din Teutonia. S-ar putea sa-i convingi sa grabeasca inceperea actiunii.
    • -2 (4 voturi)    
      tancurili nemtesti (Luni, 16 iulie 2012, 1:30)

      Ari3s [anonim] i-a raspuns lui jnbdffddibibdi

      este stiut de o lume intreaga faptul ca daca vrei o mitraliera, cauti la nemti.
      Problema se pune cu totul diferit. Acest armament este considerat conventional. In fapt, nici macar conventional nu se mai poate numi.
      Ce mai poti face cu tancuri excelente, in campul tactic? Ce mai poti face cu submarine nucleare, ticsite cu ICBM-uri, impotriva distorsiunii spatiului. Ce mai poti face cu nave considerate ultramoderne impotriva dronelor minuscule? Ce mai poti face cu armele de foc, impotriva celor electromagnetice?
      Este vorba de alt nivel in conceptia razboiului.
      Nu spun faptul ca bombardierele moderne sunt inutile, insa au nivel foarte scazut de combativitate, in cazul folosirii ultimelor ,,jucarii", numite in drept OZN-uri.
      In internet, mai gasesti secvente video amuzante, in care cavaleria excelenta a polonezilor incerca sa faca fata tancurilor germane, incerca sa faca fata operatiunilor intrunite ale lui Hitler.
      Parerea mea este ca urmasii cartaginenilor, stapanitori de fapt ai Germaniei. fac un ciubuc indreptatit. Fraieri ce sunt dispusi sa-si omoare semenii...slava Domnului!
      • +1 (1 vot)    
        Ai auzit (Luni, 16 iulie 2012, 11:27)

        miguelito [utilizator] i-a raspuns lui Ari3s

        de T-34? De AK-47?
        • -1 (1 vot)    
          da, am auzit (Luni, 16 iulie 2012, 17:21)

          Ar3s [utilizator] i-a raspuns lui miguelito

          am auzit ca primatele din Africa se omoara intre ele, folosind aceste arme. In fapt, chiar am vazut facand acest lucru.
  • +5 (7 voturi)    
    Dani iar ii critica pe nemti (Luni, 16 iulie 2012, 0:48)

    slice_of_life [utilizator]

    Dani ne-a obisnuit in ultimul timp cu articole critice la adresa Germaniei. Al doilea in 2 zile.
    • +2 (6 voturi)    
      La Dani ,una calda,doua reci. (Luni, 16 iulie 2012, 9:24)

      dracu [utilizator] i-a raspuns lui slice_of_life

      Lui Dani daca nu-i prieste Germania,oare de ce o locui in Schwabenland?
      Daca Germania nu ar vinde armament,ar face-o Rusia,America,daca Germania nu ar vinde armament nu ar avea cresterea economica si cvasi populatiei inclusiv Dani,nu i-ar merge asa cum ii merge deocamdata.
      Dani cindva scria despre sistemul de sanatate,de care spunea ca are habar,dar analiza general,uitand ca sistemul sanatatii difera si din Land in Land,de la asigurare la asigurare(fie ea si de stat),apoi nu gresise cind incepuse cu analize politice,parca ai statea mai bine,acum incepe un alt capitol,al economiei si industriei,un teren minat,dar din pacate aici a cam dat gres.
      Sa scri numai de dragul scrisului,o fi si ea un talent pe care nu o detinem toti,dar sa scri chestii care te depasesc,este penibil.
  • +3 (5 voturi)    
    exagerari (Luni, 16 iulie 2012, 0:51)

    Vic [anonim]

    Cat timp tara nu se afla pe lista tarilor sub embargo privind livrarile de arme, afacerea e curata.
  • +3 (7 voturi)    
    Un nou articol "obiectiv " despre Germania (Luni, 16 iulie 2012, 0:53)

    dtm [anonim]

    Noul episod tendentios al autoarei Dani Rockhoff din ultimele zile, incearca sa argumenteze din nouca Germania este "Böse" ,"Böse" si ca , implicit, Guvernul German de la Berlin nu are dreptul moral sa critice noua Conducere Cinstita si Independenta (CCI) de la Bucuresti.
    Mai astept si alte "Articole obiective" de acest gen in viitorul apropiat, mai ales ca in urmatoarele zile Guvernul German va mai urechea sigur CCI-ul de la Bucuresti.
    In plus sugerez autoarei sa se mute pentru un timp in Rusia si sa ne lumineze cu o analiza a Regimului Putin si sa faca o comparatie cu ce a trait in Germania.
    Poata asa i-as lua analizele in serios
    Felicitari, Hotnews, pentru asemenea corespondenti obiectivi si nepartinici!
    • +2 (4 voturi)    
      tipic romanesc (Luni, 16 iulie 2012, 1:11)

      Vasile Cernovici [utilizator] i-a raspuns lui dtm

      Asta e o chestie tipic romaneasca: "ala ne critica ? ia stai ca-i gasesc ceva".

      Imi aduce aminte de episoadele cu Olanda, cand tot asa, au zis olandezi ca suntem corupti si brusc sare presa pe ei.
  • +3 (3 voturi)    
    e ok, dar incetisor sa nu se auda. (Luni, 16 iulie 2012, 1:25)

    tz3p3s [utilizator]

    Dani,

    Stim, nu exista dreptate in lume.
    De aceea cel mai disciplinat si educat va castiga orice razboi.

    Noi ce facem ? Vindem hartie igienica si furculite IKEA ?

    Oricum... bun articol.

    Bafta... si usor cu pianul pe scari.
  • +1 (3 voturi)    
    Cred ca exagerati. (Luni, 16 iulie 2012, 9:20)

    sile231 [utilizator]

    Din cite tin minte 95% din PIBul german e produs de firma cu mai putin de 50 de angajati. Firmele mari contribuie mai mult la imaginea si renumele Germaniei.Asistam in ultima vreme la multe intoxicari de presa.
  • +6 (6 voturi)    
    ... (Luni, 16 iulie 2012, 10:58)

    ... [anonim]

    pai tancurile nemtesti se vand cel mai bine pt ca-s bune si ieftine fata de calitatea oferita. Leopard 2A6 e apreciat de multi ca ar fi cam cel mai bun tanc de pe piata si e si destul de ieftin la aprox 2.5 mil$ fata de un Abrams american care costa 6-8mil$ sau un T-90 rusesc ce costa cam 3mil$. La bordul tancurilor Leopard pana acum a murit un singur soldat in lupta, la bordul americanelor M-1 au murit pana in 10 tanchisti iar la bordul celor rusesti T-72/T90 au murit cu sutele tanchistii. In domeniul submarinelor cam tot asa...submarinele germane Tip 212 sunt cu o generatie in fata a tot ce inseamna submarin cu propulsie clasica, sunt practic o categorie in sine. Ca idee generala...esti bun, esti cautat, indiferent de diverse smiorcaieli de pe margime.
    • -1 (1 vot)    
      Problema (Luni, 16 iulie 2012, 11:28)

      miguelito [utilizator] i-a raspuns lui ...

      e ca produsele nemtesti n-au fost testate in razboaie.
      • +2 (2 voturi)    
        ... (Luni, 16 iulie 2012, 11:39)

        ... [anonim] i-a raspuns lui miguelito

        fals, ca sa dau doar un exemplu, leopard 2 e prezent in afganistan in serviciul fortelor canadiene, germane, daneze. S-au confruntat cu bune rezultate atat cu grenadele gen AG7 cat si cu ATGM-uri, incarcaturi improvizate, samd la fel ca si celelalte blindate. Cum scriam si mai sus, au avut pana acum o singura pierdere umana provocata de o incarcatura improvizata uriasa si nici un tanc scos din serviciu definitiv. Oricum asta nu inseamna ca sunt infailibile, am vrut sa spun doar ca sunt testate si ca ofera un raport pret/calitate absolut OK, de aceea sunt si cautate. Ca si masinile facute de nemti. or fi avand lipsuri nemtii dar ansamblurile mecanice proiectate si facute de ei sunt de multe ori o garantie a calitatii. Plus ca au in general si simtul pietei. Cand altii o ardeau cu turismul si entertainmentul astia s-au specializat pe chestii care vor fi necesare pana la sfarsitul Lumii.
        • 0 (0 voturi)    
          Pe un (Luni, 16 iulie 2012, 18:56)

          miguelito [utilizator] i-a raspuns lui ...

          singur cimp de lupta nu e suficient. Sa mai mearga si in alte parti ale lumii si apoi mai vorbim. In privinta pretului nu te uita cit costa el ca atare, ci uita-te si la costurile de mentenanta. Acolo se face diferenta.
        • 0 (0 voturi)    
          leopard (Luni, 16 iulie 2012, 19:35)

          sebas [anonim] i-a raspuns lui ...

          trebuie sa ti cont ca in Afganistan nu exista un razboi "echilibrat"in ce priveste dotarea celor 2 adversari, in irak sau in georgia(unde au luptat rusii) au existat batalii tanc la tanc , in schimb in afganistan nu prea au talibanii tancuri
  • +1 (1 vot)    
    Calitate maxima, pret convenabil (Luni, 16 iulie 2012, 15:10)

    KostasP [utilizator]

    Raspunsul la <de ce germanii si nu americanii> este: calitate vs. cost.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version