Miercuri, 9 februarie, incepand cu ora 19:30, Noul Cinematograf al Regizorului Roman (NCRR), in colaborare cu Fundatia Arte Vizuale (FAV), prezinta trei filme scurte, putin cunoscute, situate la granita dintre documentar si experimental: Cronica de la Zürich (regia: Alexandru Solomon si Radu Igazsag, 1996), Strigat in timpan (regia: Radu Igazsag si Alexandru Solomon, 1993) si Duo pentru Paoloncel si Petronom (regia: Alexandru Solomon, 1994). Cei doi regizori vor participa la proiectii si vor raspunde la intrebarile spectatorilor.

Cronica de la Zürich a fost realizat in orasul elvetian, la 100 de ani de la nasterea lui Tristan Tzara si la 80 de ani de la nasterea dadaismului. Filmul este un documentar experimental despre ceea ce a mai ramas viu din aceasta miscare, la care au contribuit Marcel Iancu, Arthur Segal si, mai ales, Tristan Tzara, toti trei originari din Romania. Mediumetrajul a avut premiera la Zürich, pe 14 aprilie 1996, cu ocazia Centenarului Tristan Tzara sub egida UNESCO. Printre distinctiile primite de el se numara Premiul pentru film documentar (ex aequo) la Festivalul Tinerilor Creatori (Costinesti, 1996), Marele Premiu la MediaFest ’96 (Romania), Premiul II la Festivalul de Film Documentar de Istoria Artei (Muzeul National Cotroceni, 1996) si Premiul special al juriului – APTR 1997.

Strigat in timpan este o cronica neconventionala a Avangardei literare si artistice romanesti. Filmul, pornind de la expozitia „Avangarda romaneasca, 1916-1947” de la Muzeul Literaturii Romane, reconstituie atmosfera acelor ani de nebunie in spiritul avangardistilor, cu ajutorul mijloacelor specifice artei lor (colaje, asociatii absurde etc.). Premii: Premiul UCIN pentru documentar romanesc pe anul 1993; Premiul pentru film video la Festivalul National Costinesti, 1993; Premiul pentru film experimental la Festivalul International Mediawave, Gyor (Ungaria), 1994; Premiul al III-lea la Festivalul International al Filmului Documentar-Antropologic Astra Film, Sibiu, 1994; Premiul I la Festivalul de Film Documentar de Istoria Artei, Muzeul National Cotroceni, 1995.

Duo pentru Paoloncel si Petronom este un documentar artistic despre doi mari prieteni. Paul Celan, unul din cei mai importanti poeti de limba germana ai veacului trecut, si-a petrecut tineretea in Bucovina si la Bucuresti. Filmul este construit ca un dialog poetic intre Celan si prietenul sau, scriitorul Petre Solomon, pe fundalul istoriei zbuciumate a anilor 1940-1947. Duo pentru Paoloncel si Petronom este inspirat de cartea Paul Celan. Dimensiunea romaneasca de Petre Solomon. Premii: Premiul pentru film video la Festivalul Tinerilor Realizatori, Costinesti, 1994; Premiul pentru film-eseu la Festivalul International Alter-Native, Targu-Mures, 1994; Premiul special al juriului la MediaFest ’96, Romania.

Proiectia-eveniment de pe 9 februarie deschide colaborarea dintre NCRR si FAV. Fundatia condusa de reputatul cineast Vivi Dragan Vasile a produs, incepand din 1992, peste 80 de proiecte film si video (fictiune, documentare, experimentale, filme promotionale pentru creatorii din teatru, dans, muzica si cinema), sprijinind constant tinerii cineasti si artisti romani din sfera artelor vizuale. NCRR va continua sa scoata la lumina documentele cinematografice din arhiva FAV, pentru ca noile generatii de spectatori sa aiba acces la filme romanesti remarcabile, dar greu accesibile.

Seara filmelor de si despre avangarda realizate de Alexandru Solomon si Radu Igazsag are loc in ultima saptamana a expozitiei „Destine la rascruce. Artisti evrei in perioada Holocaustului” (Muzeul National de Arta al Romaniei, in colaborare cu Institutul National pentru Studierea Holocaustului din Romania „Elie Wiesel”). Asocierea nu este intamplatoare, deoarece in cadrul acestei expozitii extraordinare, care-si inchide portile pe 13 februarie, sunt prezente si lucrari ale artistilor portretizati in documentarele experimentale prezentate la NCRR.

Pretul unui bilet intreg la eveniment este de 10 lei; iar al unui bilet redus, pentru studentii pana in 25 de ani, de 7 lei.