28 mai, miezul zilei. In centrul vechi al Bucurestiului te-ai prinde cu greu ca esti pe un platou de filmare daca nu te-ar opri bodyguarzii sau daca n-ai vedea masinile de la Castel Film. De ieri pana in 31 mai, strada Franceza devine o strada din Budapesta. Nici nu e nevoie de prea multa scenografie pentru a imagina inceputul razboiului. Casele vechi iti cad si-asa in cap. Se filmeaza „Glass House”, un film despre Holocaust finantat de insusi regizorul sau, om de afaceri american ce debuteaza astfel in cinema.

„Numai Eichmann e aici”, ne intampina Bogdan Moncea, directorul de marketing de la Castel Film. Cu alte cuvinte, azi nu sunt prezenti pe platou interpretii principali. Dar animatie e destula.

Un camion („facut de noi”, spune tot Moncea), o motocicleta (care nu prea porneste, iar intre duble e trasa si impinsa), o superba masina de epoca, decapotabila si lucioasa, zeci de figuranti transpirati, dar incredibil de cuminti sub vocea autoritara a regizorului secund sau sub reflector.

Unii sunt imbracati in haine de epoca si reprezinta oameni obisnuiti din Budapesta, dar cei mai napastuiti sunt figurantii-soldati germani care la fiecare dubla isi trag tot mai greu cizmele si mantalele dupa ei.

Nu prea arata entuziasmul unei armate de la inceputul razboiului. „Mai curand una in retragere”, spune in gluma un coleg, care sta insa, ca si noi, la umbra.

Ironia face ca Restaurantul Unguresc sa fi ramas neacoperit de reclamele unguresti, asa ca va coabita pentru cateva zile alaturi de Vasbolt – Kendy Albert, Orakereskedés si alte firme imaginare. A fost amenajata si o florarie, numai ca toate florile sunt din plastic.

Operatorul a mai lucrat cu Spielberg si Zemeckis

„Glass House” se refera la evenimente reale petrecute in Budapesta cand doi tineri evrei au avut inconstienta de a se deghiza in ofiteri SS si, cu sprijinul unor oficiali elvetieni, au salvat de la deportare numerosi evrei, adapostindu-i intr-o fosta fabrica de sticla, devenita sediu al Legatiei elvetiene.

S-a filmat pana acum la Sighisoara si Biertan. Se va mai filma pe strada Covaci si pe urma in studiourile Castel, unde a fost construita fabrica de sticla. Filmarile dureaza 11 saptamani.

Daca numele lui Marc Schmidt, businessman cu afaceri imobiliare devenit regizor si co-scenarist, nu e cunoscut, numele directorului de imagine le spune multe cinefililor.

Dean Cundey a lucrat la „Garfield”, “Jurassic Park”, “Hook”, “Apollo 13”, “Halloween”, “Back to the Future”, “Ce isi doresc femeile”/”What Women Want”, “Idila pentru o piatra pretioasa”/”Romancing the Stone”.

Din pacate, in timpul petrecut pe platou nu am reusit sa-l prind liber pe operatorul american (care a venit in Romania cu 2-3 ajutoare), in schimb, regizorul filmului a stat bucuros de vorba cu presa.

Ne spune ca romanii din echipa sunt “draguti, prietenosi si profesionisti”, si ca a devenit regizor pentru ca nu-i mai plac filmele altora. “90 % dintre ele ma plictisesc dupa cinci minute, de aceea mi-am dorit sa fac un film care sa-i inspire pe oameni si sa le vorbeasca din inima.”

A investit in film proprii sai bani, bugetul nu e mare, dar e convins ca o sa iasa un film foarte bun. Cum l-ati convins pe Dean Cundey sa se alature proiectului?, l-am intrebat.

“I-am trimis sinopsisul dupa care l-am tot sunat. Eu ma ocup cu afaceri imobiliare - am colaborat mult cu compania Disney-, si mereu m-am straduit sa-mi fac bine treaba. Daca esti destept si muncesti din greu, poti face proiecte bune.”

In opinia lui Marc Schmidt, “Glass House” ar trebui sa iasa foarte bine pentru ca are ingredientele necesare la cote inalte: povestea, productia, locatiile si actorii.

Filmul ii are in distributie pe Mark Wingett, Tom Bacon, Jonas Armstrong, Mihai Stanescu.

Pe platou se nimereste intre duble si Horatiu Malaele. In trening si cu o punga cu covrigi in mana. Nu, nu are rol in film. Este in trecere spre Teatrul de Comedie, unde are repetitii.

Un alt proiect Castel asteapta ok-ul unor supervedete americane

Vlad Paunescu, managerul Castel Film Studios, vine de asta data “in inspectie” si ne spune mai multe despre un alt proiect pe care Castel il deruleaza in acest an, de asta data in calitate de coproducator si nu de prestator de servicii.

„Este vorba despre un film regizat de Andrei Zinca. Incercam sa facem o coproductie romano-americano-austriaco-franceza, o ecranizare a unei piese de teatru, Blind Date, a scriitorului argentinian Mario Diament.

Sper sa incepem filmarile la Puzzle pentru un orb in octombrie. Vom filma la Sibiu, Paris si Viena. Piesa isi plaseaza actiunea in America Latina, dar noi am mutat-o intr-un mare oras european. Incercam sa potrivim Sibiul cu Viena.

Speram sa aducem doi actori foarte mari din SUA. Cand spun foarte mari, sunt foarte mari. Fara doua staruri mari din Hollywood nu incepem filmul.”

In acest an, la Castel se va filma si „Wilhelm Tell”, in care joaca Jim Caviezel si Til Schweiger. Pregatirea va incepe in iulie, iar filmarile vor tine 12 saptamani.

Vlad Paunescu despre cum afecteaza criza industria de film

„Criza ne afecteaza pe toti pentru ca a venit pe un fond neprielnic. De doi ani, Hollywoodul merge dintr-o greva intr-alta. Mai intai a fost greva scriitorilor si scenaristilor, pe urma a venit cea a regizorilor, si de putin timp s-a incheiat - fara sa se fi parafat - greva actorilor. Marile studiouri nu au produs nimic aproape un an de zile. Ceea ce se vede pe piata sunt filme produse cu un an in urma. Multe filme au fost produse, dar intr-un procentaj mult mai mic, de independenti. Interesant e ca se produce mai putin, dar incasarile sunt mai mari. In cinematografele americane, incasarile au crescut cu 20% pe fondul unei reduceri de 15% a productiei. Se castiga din biletul de cinema, dar nu castiga cei implicati direct in productia de film. Oamenii din productie nu au de lucru.”