Cercetarea romaneasca, discriminata de Comisia Europeana. Cercetatorii romani au renuntat la un grant european de excelenta de 300.000 de euro, pentru ca sunt platiti cu 3-7 euro pe ora, in timp ce colegii din Occident primesc 20-30 euro

de Corina Ionel     HotNews.ro
Marţi, 22 noiembrie 2016, 17:16 Actualitate | Esenţial

CE: Provocarile cheie ale performantei romanesti in Cercetare si Inovare
Foto: Comisia Europeana
In urma cu mai bine de jumatate de an, Universitatea Babes Bolyai a sesizat Comisia Europeana ca o directiva care vizeaza cuantumul salariilor din granturile de cercetare Orizont 2020, considerate de excelenta, este neechitabila, stabilind pentru profesorii cercetatori roman un tarif de 7 euro pe ora, iar pentru lectori 3 euro/ora, in conditiile in care, pentru acceasi munca in proiecte similare ale aceluiasi program, colegii lor europeni primesc 30, respectiv 20 euro/ora. In pofida apelului, situatia a ramas neschimbata, iar acum cercetatorii romani se gandesc sa renunte la granturile pe care le-au obtinut sau sa le mute la universitati din vestul Europei. Cel mai recent caz s-a inregistrat la Cluj, unde un grup de cercetatori de la Babes-Bolyai a renuntat la un grant de 300.000 de euro, iar altii intentioneaza sa aplice printr-o universitate din Olanda. De precizat ca noile reglementari afecteaza doar cercetarea de stat romaneasca, nu si cea privata unde salariul se stabileste diferit.

"La Universitatea Babes-Bolyai, saptamana trecuta, un grup de cercetare de la UBB a renuntat sa mai semneze un contract de 300 de mii de euro, din acest motiv - ca nu mai merita investitia de timp pentru tariful pe ora de cercetare. Asta inseamna un brain drain extraordinar. Si cei putini, care sunt buni si ar avea sanse cat de cat sa castige niste granturi de genul asta - ca granturile astea europene le putem numara pe degetele de la doua maini - si ei pleaca sau nu mai aplica", a declarat pentru HotNews.ro prorectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David.

Granturile de excelenta Orizont 2020

Orizont 2020 este un amplu program de Cercetare si Inovare derulat de Uniunea Europeana, ce face disponibila o finantare de 80 de miliarde de euro pe durata a 7 ani (2014-2020).

Potrivit prorectorului UBB pentru Cercetare, Competitivitate - Excelenta si Publicatii Stiintifice, "competitiile pentru granturile din Orizont 2020 sunt unele dintre cele dure. De obicei, rata de succes este undeva intre 10-15% pentru ca reprezinta partea de excelenta a cercetarii europene. Granturile sunt foarte generoase. Daca reusesti sa fii intre 10-15% din Europa, granturile sunt unele mari".

Competitia pentru aceste fonduri este facut la nivel de Comisie Europeana.

Regulamentul stabileste insa, incepand de anul acesta, ca salariul pe care castigatorii unui grant Orizont 2020 il pot lua trebuie raportat la salariul de baza pe care acestia il au in tara. In trecut, salariul era stabilit la nivel de tara, fara o regula impusa de la Bruxelles.

"Tariful pe ora de cercetare se raporteaza la tariful pe ora de cercetare derivat din salariul de baza. Asta inseamna ca un asistent universitar, va dati seama, are un salariu foarte mic, la pamant, lectorul la fel. Profesorul, hai sa spunem, pentru el este mai rezonabil raportat in tara, dar raportat la spatiu vestic, tot mic este", a explicat Daniel David.

Consecintele directivei UE

Daniel David avertizeaza ca aceasta directiva descurajeaza participarea cercetatorilor romani.

Daniel David
Foto: danieldavidubb.wordpress.com
"De exemplu, daca eu castig un astfel de grant si vreau sa imi angajez un doctorand foarte bun din tara, roman, el o sa imi spuna ca nu vine pe grantul meu european, ca este mai convenabil sa mearga pe un grant national in care tariful este unul rezonabil, stabilit la nivel european. Deci  practic, nu poti sa ii angajezi pe granturi europene, desi sunt considerate de excelenta, pe cei mai buni din tara, ca ei prefera sa mearga pe alte granturi sau sa faca altceva. Pentru cat sunt platiti, nu merita sa faca efortul", spune prorectorul UBB.

O alta consecinta este faptul ca tinerii foarte buni care ar avea sanse sa castige astfel de granturi din Romania aleg sa aplice prin universitatile din strainatate pentru ca la acele institutii bugetul este mai mare.

"Colegi de ai mei de la UBB, care sunt foarte buni, mi-au spus ca ei nu vor sa aplice prin UBB, ci vor sa aplice, va dau un caz concret, la o universitate din Olanda, de exemplu", a declarat prorectorul.

Daniel David mai arata si ca, in situatia data, unii cercetatori care au grant in derulare vor sa si-l mute la alte universitati, iar unii care au castigat granturi si ar urma sa le semneze renunta.

Potrivit sefului pentru cercetare, "saptamana trecuta, prima echipa de cercetatori de la UBB a renuntat la partea ce ii revenea din grant - pentru ca era vorba un consortiu interntional -  de 300 mii de euro".

Pe de alta parte, George Cojocaru, cercetator in zona de cercetare privata romaneasca, a explicat ca prevederile Orizont 2020 afecteaza negativ mai degraba cercetatorii din zona de stat, in conditiile in care, in zona privata, salariul de baza nu este cel stabilit de stat. Drept urmare, pentru cercetatorii din zona privata care castiga astfel de granturi, salariul primit se stabileste in functie de alte aspecte.  

"Cercetarea privata nu este afectata, este vorba doar de cercetarea de stat", arata George Cojocaru, precizand ca aceasta prevedere "ar putea stimula orientarea spre cercetarea privata care in vest are o influenta foarte mare, iar in Romania este nesemnificatica".

Lobby la Comisia Europeana

Universitatea Babes-Bolyai a reclamat aceste inechitati in urma cu cateva saptamani, printr-o scrisoare deschisa adresata presedintiei, Guvernului si europarlamentarilor romani. A fost cel mai recent pas, si primul public, dintr-o serie de eforturi in aceasat directie. In mai 2016, universitatea a sesizat Comisia Europeana, solicitand o exceptie pentru Romania, astfel incat sa se aplice legislatia romaneasca in privinta salariilor cercetatorilor, cum s-a intamplat in programele anterioare din aceeasi categorie. (Citesti aici integral textul scrisorii deschise)

"Am incercat mai intai sa o rezolvam, sa spunem, colegial. Comisarul european pentru cercetare stia din luna mai, erau adrese trimise la minister, doar ca dupa ce am epuizat caile astea formale am spus ca macar publicul sa stie de ce universitatile romanesti, printre altele - nu spun ca ar fi varfuri de cercetare - dar iata ca si cele putine varfuri pe care le ai nu sunt incurajate sa castige, practic", a declarat Daniel David.

In Programul Cadrul 7, anterior programului Orizont 2020,  finantarea se facea conform cadrului/reglementarilor nationale. Romania a reglementat prin Hotarare de Guvern, stabilind un tarif competitiv, astfel incat sa atraga cercetatori romani din diaspora s i cercetatori straini.

"A fost printre putinele lucruri bune pe care statul asta le-a facut pentru cercetarea din Romania. Practic, Comisia Europeana practic a reusit sa elimine acest minim lucru bun pe care il aveam spunand 'nu, ne raportam la salariul de baza pe care il ai'.  Pentru un doctorand, pe ora sa ii dai un euro si ceva este mizerabil si este mai putin decat alte servicii fara calificare atat de inalta", explica prorectorul UBB.

Ligia Deca
Foto: Agerpres
Consilierul de stat pentru Educatie si Cercetare Ligia Deca a declarat pentru HotNews.ro ca presedintia a luat legatura cu Reprezentanta Permanenta a Romaniei la Uniunea Europeana si ca se incearca obtinerea unei exceptii de la regula pentru Romania, astfel incat salariile cercetatorilor care castiga proiecte finantate prin Orizont 2020 sa fie in acord cu cele pacordate pentru proiectele romanesti de cercetare.

"Reprezentanta Permanenta a Romaniei la UE a facut deja o serie de demersuri in ultimele luni si, daca nu ma insel, chiar mai mult, pentru a incerca sa obtina o exceptie de la regula, asa cum si alte tari au. Stiu ca acest proces este in desfasurare, deci exista o negociere a Romaniei pentru a pune in acord salariile cercetatorilor romani care lucreaza pe proiecte finantate din Orizont 2020 cu baremele care se afla in finantarea proiectelor romanesti de cercetare. Asteptam si noi sa vedem care sunt rezultatele acestor demersuri ale Reprezentantei permanente. In paralel, tinem si legatura cu Autoritatea Nationala pentru Cercetare si Ministerul Educatiei, care sunt evident institutiile care se ocupa de acest subiect", a declarat Ligia Deca.

In ceea ce priveste un termen de solutionare, "asta depinde si de discutiile la nivel european. Eu am fost informata cu privire la demersurile deja facute, cei de la Reprezentanta spuneau ca vor continua demersurile (...). Incercam sa punem aceasta problema in toate forurile care pot sa discute acest subiect", a adaugat consilierul de stat pentru Educatie.

La randul sau, ministrul Educatiei Mircea Dumitru i-a semnalat aceasta problema comisarului european pentru cercetare, stiinta si inovare Carlos Moedas, cu ocazia vizitei efectuate de acesta in Romania in octombrie 2016, a precizat pentru HotNews.ro Mirabela Amarandei, purtatoarea de cuvant al Ministerului Educatiei.

"Inainte de aceasta scrisoare publica adresata de catre cercetatorii de la UBB, in cadrul vizitei pe care comisarul european Moedas a facut-o in Romania, ministrul Mircea Dumitru a discutat cu dumnealui aceasta situatie care vizeaza cercetatorii romani", a declarat Amarandei, adaugand ca si i-a adus in atentie si faptul ca "unii isi parasesc proiectele, pentru ca nu se simt valorizati".

Reprezentanta ministerului a adaugat ca Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica si Inovare (ANCSI) a trimis o adresa comisarului Moedas in care i-a explicat inca o data situatia. De asemenea, ministrul Dumitru a discutat cu ambasadorul Romaniei la Uniunea Europeana, Luminita Odobescu.

"Preocuparea Ministerului Educatiei si a ANCSI pe acest subiect este una constanta. Este o decizia care trebuie luata la nivel european. Am semnalat toate aceste probleme pentru ca si noi la randul nostru stiam despre ele. Speram ca situatia sa se deblocheze", a precizat Amarandei.

Intre timp, apelul Universitatii Babes - Bolyai a fost preluat de doi europarlamentari romani - Daniel Buda (PNL) si Sorin Moisa (PSD) - care au trimis scrisori deschise presedintelui Comisiei Europene Jean Claude Junker.

Daniel Buda
Foto: AGERPRES
"Apreciez ca este inadmisibil ca statele din Estul Europei, inclusiv Romaniei, sa le fie limitate finantarile pentru cercetatori la nivel de 3-400 de Euro iar cercetatorii din celelalte state sa poata primi 4500 de Euro. Cercetarea este motorul oricarei economii in orice societate iar subfinantarea acesteia nu face altceva decat sa adanceasca decalajele dintre state", a scris Daniel Buda pe contul sau de Facebook in 10 noiembrie,  postand o copie a scrisorii adresate lui Juncker.

Europarlamentarul avertizeaza ca o astfel de directiva "genereaza o Europa a Vestului si una a Estului" si ii cere sefului CE sa intervina pentru inlaturarea "aceastei inechitati care despart valorile si unitatea europeana".



Sorin Moisa a trimis la randul sau o scrisoare presedintelui CE, in completarea celei adresate de Daniel Buda, in care reitereaza ca directiva promoveaza fenomenul brain drain si impiedica eforturile Romaniei de a-si tine acasa elita tehnica.

Sorin Moisa
Foto: Hotnews
"Mai mult decat orice,  aspectul economic al acestei decizii este absurd: intr-o lume deschisa si globalizata, pe care speram sa o mentinem astfel, cercetatorii de top ar trebui sa fie recompensati intr-un mod comparabil cu colegii din alte parti. Pentru Romania, completarea bazei locale de venit cu fonduri pe baza de proiecte, inclusiv din orizont 2020, reprezinta un mod de a-si tine acasa elita tehnica, cu efecte benefice pentru economie, universitati si alte institutii de cercetare. Europa ar trebui sa fie parte din acest efort, nu sa il zadarniceasca!", arata Sorin Moisa.

De asemenea, eurodeputatul avertizeaza ca un astfel de aspect birocratic risca sa provoace anxietate si marginalizare in Romania, o tara eurofila, intr-un moment in care euro-scepticismul, populismul si nationalismul se afla in crestere in intreaga Europa.

"Mi se pare uimitor si dureros ca Europa nu face tot ce poate pentru a nu aliena pro-activ, ci mai degraba pentru a tine aproape, o sectiune a elitei romanesti, intelectualii sai si cercetatorii, oameni care sunt - evident - lideri influeti si creatori de opinie, un grup care modeleaza opinia si atitudinile publice. Acestor grupuri Europa le spune de facto: 'valorati foarte putin atata timp cat stati si munciti in Romania'. Vi se pare ca acesta este mesajul potrivit din partea unei mari Comisii Europene, aleasa politic, in mijlocul unei crize a increderii in Europa si in institutiile sale?", incheie Moisa, solicitand o solutie "de bun simt" inainte de sfarsitul anului.

Sorin Moisa: Letter President Juncker



Nota: HotNews.ro a transmis o solicitare catre Comisia Europeana pe aceasta tema. Primirea solicitarii a fost confirmata si asteptam raspunsul pe care il vom publica de indata ce il vom obtine.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
10457 vizualizari
  • +25 (43 voturi)    
    taxe (Marţi, 22 noiembrie 2016, 17:50)

    bobyrou [utilizator]

    iar taxele la energie electrica, gaz etc. etc. sunt corelate la preturile din UE. Ca sa vezi ce consecventa au si astia din UE.
    • -9 (25 voturi)    
      numai discriminat, ca avem valoare (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:14)

      LiviusAcris1 [anonim] i-a raspuns lui bobyrou

      si doctorate fara numar
      • +8 (16 voturi)    
        /// (Marţi, 22 noiembrie 2016, 20:38)

        AnderT [utilizator] i-a raspuns lui LiviusAcris1

        catigam in lei si cheltuim in euro... asta este "integrarea noastra" !!!
        • +2 (4 voturi)    
          fiecare cat il duce capul.. (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 14:04)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui AnderT

          UE este de vina ca cercetatorii nostri au salarii mici? cum sa le dea mai mult, daca nici macar noi, romanii, nu le dam?
          daca ar da 4-5000 de euro/luna oricui, secretara lui Gabriel Oprea, doctor in ~!@#$%, si multi altii ca ea, imediat s-ar abona la un grant de cercetare printr-o institutie patronata de matroana PSD, Ecaterina Andronescu, rector la Poli..

          tarifele in euro au aparut pentru ca Romania e tara tuturor idiotilor, care voteaza un partid doar pentru pomeni electorale, desi de un sfert de secol inflatia a acoperit rapid orice crestere de pensii si salarii care nu era bazata pe crestere economica. ce rost are sa-ti promit un serviciu pentru un abonament in lei pe 1-2 ani cand nu stiu de la o luna la alta cat vor valora leii aia?
    • 0 (0 voturi)    
      pai daca suntem natafleti, ce vrei (Joi, 24 noiembrie 2016, 10:44)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui bobyrou

      Politicienii nostri, in loc sa se asigure ca beneficiem de conditii cit mai bune, sunt preocupati sa fure ei cit mai mult. Si dupa aia ne plingem ca ne discrimineaza imperialistii.

      Intre timp, comisarul eruopean pentru cercetare, aflind de problema asta, a declarat: "Suntem deschisi sa o rezolvam, ne uitam la variante posibile. (...) Daca e necesar, trebuie sa ne gandim la varianta de schimbare a legislatiei"

      Sa vina comisarul europeam la noi in batatura si sa se intereseze de toate inechitatile create de reglementarile europene? Nu e responsabilitatea autoritatilor noastre sa prevada asemenea inechitati cind se discuta reglementarile? Ca doar are si Romania reprezentanti pe acolo... Si apoi, cind se constata problemele, nu ar fi responsabilitatea politicienilor nostri sa ridice problema la nivel european? Pentru ca uite, odata adusa la cunostinta autoritatilor europene, ea este acceptata si se cauta solutii de rezolvare.

      Da' asha suntem noi... in loc sa ne cautam vinovatii in propria batatura, ne apucam de injurat la imperialistii putrezi care sug singele poporului...
  • +26 (32 voturi)    
    Dar cand a hotarat asa Comisia unde era reprez.RO? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 17:51)

    UnOarecare [utilizator]

    ....sunt trimisi acolo pe pile sau pe competenta?
    • +2 (14 voturi)    
      Ne facem ca nu stim (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:40)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui UnOarecare

      Chiar nu stim? Nu stim ca ndroneasca si clienteal ei a facut din invatamintul românescu râsul Europei? Ca aici doctoratele sunt plagiate, ca o mafie rosie a luat granturi pe nimic si nu a produs nimic? ROMANIA E RUSINEA EUROPEI. Cei care au valoare TREBUIE sa plece din tara asta unde mafia securisto-comunista a compromis absolut totul !
  • +12 (22 voturi)    
    Extremism nationalism sau bun simt? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 17:58)

    cinevatus [utilizator]

    Asta e bun simt, nu este extremism nationalistic.
    • -4 (4 voturi)    
      de acord (Marţi, 22 noiembrie 2016, 22:31)

      popescu_dtru [utilizator] i-a raspuns lui cinevatus

      e de bun simtic, nu de extremismer nationalisticar.
  • +6 (30 voturi)    
    Poate e o problemă salariul de referință existent (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:01)

    ice_sloi_de_gheata [utilizator]

    Stimate domnule David,

    admirabil efortul dumneavoastră.
    Poate este totuși o problemă modul în care este plătit lectorul, asistentul, doctorandul la nivel național.

    De ce avem astfel de tarife? De ce nu insistați să se plătească decent cercetarea și învățământul ca atare? Vrem excepții de la UE? Uite că nu ni le vor da, ci ne atrag atenția că de fapt noi subfinanțăm tot ceea ce este cercetare / învățământ.

    Logica lor e bună - să nu se primească pe astfel de granturi mai mult decât pentru proiecte naționale -

    Logica noastră e slabă - să cerem dascălilor să îndeplinească mii de criterii, publicații deosebite, dar să nu alocăm un salariu de bază care să fie competitiv....

    Spor în toate...
    Cam bateți la porți închise...

    Să știe și lumea totuși
    • -7 (23 voturi)    
      La doctori cu plagiate! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:32)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui ice_sloi_de_gheata

      Vor salarii mai mari?Acolo sunt banii,la false studii și doctori în hoție.Cine vor să curețe sistemul?Cum să plătești în plus hoția?Asta-i prostie.Să sprijine curățarea de borfași,redând demnitatea intelectualului român și vor avea și salarii demne.În plus,este o prostie chestia asta cu"îmi iau jucăriile și plec".Pleacă!Înseamnă că nu știi să găsești soluții!
    • +10 (26 voturi)    
      Meritocratie! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:51)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui ice_sloi_de_gheata

      Deci si UE plateste in functie de tara nu in functie de marite! Si asta vi se pare normal? Discriminarea vi se pare normala?
      • -2 (14 voturi)    
        Asta-i viata !!!!! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 23:43)

        cartofil [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

        Iti ofera 7 E, ii iei, nu te uiti ca altul, peste gard ia 20. Ai nevoie de bani, iei ce ti se da, nu ridici coada. Asta este chiar o gandire comunista. Cand o sa imparti tu banii, o sa-i dai lui varu-tu 20 E si la ala din Paris 7. Asa se pun problemele. Faci ceea ce poti sa faci, nu ceea ce te-ai gandi tu ca ai vrea sa faci. Daca esti rapanos, cu unghiile netaiate si mirosind a transpiratie nu poti pretinde 20 E. Cand o sa te razi, o sa faci un dus , o sa mirosi frumos, poti ridica pretentii. Oricum, un articol si o discutie inutile.
        • +2 (6 voturi)    
          Asta-i viata ta! (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 11:54)

          EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

          Asta e viata ta. Sper sa ai parte de acest tratament discriminatoriu daca tot iti place.
          Toate aceste proiecte participa la aceeasi selectie. Nu ti se da proiect de mila pentru ca esti din Romania, concurezi pe picior de egalitate cu ceilalti. La fel de frumos si curat. Si la sfarsit esti nu esti platit la fel.
          Probabil ca te gandesti la tine cand spui: "Daca esti rapanos, cu unghiile netaiate si mirosind a transpiratie nu poti pretinde 20 E."
          • 0 (2 voturi)    
            Cauta in Constitutia RSR din 1960 (Joi, 24 noiembrie 2016, 7:55)

            cartofil [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

            La munca egala salarii egale. Se pare ca esti un nostalgic comunist. Exista o piata a cercetarii, te supui ei. Cand mergi la piata vrei ca toti sa aiba acelasi pret la morcovi???? Fiecare isi pune pretul, la aceiasi morcovi, in functie de cat de mare nevoie de bani are. Vrea sa vanda mai repede sau sa incaseze mai multi bani, pune pretul mai mic. Tu stai si asteapta pana cand o sa obtii banii pe care ii vrei tu, pentru ca asa gandeste mintea ta comunista. Succes.
        • -1 (3 voturi)    
          daca faci aceeasi munca (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 18:07)

          cladob [utilizator] i-a raspuns lui cartofil

          indeplinind aceleasi criterii profesionale, n-ar trebui sa fie diferenta de salariu. Altfel e discriminare.
      • -2 (4 voturi)    
        (ne)merite (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 9:30)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

        pai sunt mai multe probleme nediscutate in aceasta plangere....sunt si alte tari in aceasta situatia sau doar in ROmania?( din cate stiu eu, aceasta regula se aplica pentru toti comunitarii).
        Apoi, banii se dau pe proiect iar tu ca partener, PI , functie de Call, imparti banii intre colegi.
        Din cate vad eu, cei de la UBB se plang ca nu sunt platiti la fel ca ala din Olanda , cu 20 de euro pe ora, fara sa il doara capul ca el, daca e platiti cu 7 euro pe ora , isi poate cumparat echipamente , instalatii ca de aia tipa ca n-au aparatura si de nici unele.

        Nu e discriminare, e pur si simplu regula...salariile nu se pot regla la bunul plac ca ai castigat tu un H2020.
    • +2 (14 voturi)    
      tine de salariul de baza (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:30)

      mbembe [utilizator] i-a raspuns lui ice_sloi_de_gheata

      Nu este nici o discriminare din artea UE, discriminarea vine din partea politicienilor si a astora ce fac scandal:

      http://ec.europa.eu/research/participants/portal/doc/call/h2020/jti-cs2-cpw-reg-01-01/1622618-1620130-h2020-amga_en.pdf
      • 0 (12 voturi)    
        corect (Marţi, 22 noiembrie 2016, 22:43)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        daca cercetatorii vor salarii mai mari, trebuie sa le ceara propriilor politicieni si nu CE doar ca ei au castigat un H2020.
        Singurele exceptii, und enu conteaza tara foarte mult sunt granturile nominale gen ERC, Marie Curie, la restul plata cu ora este corelata cu pretul national.
    • -2 (12 voturi)    
      aproape amuzant .. (Marţi, 22 noiembrie 2016, 23:43)

      GIGI_CIOCAN [utilizator] i-a raspuns lui ice_sloi_de_gheata

      hai sa-ti explic eu " ca unui geniu ce vad ca esti" ..

      NU vreau sa se plateasca "decent" invatamantul sub nici o forma pentru ca sistemul romanesc de glume proaste( sau dupa cum unii il numesc invatamant) nu merita nici banii pe care-i primesc deja..

      avem acelasi sistem de la burebista incoa ce nu scoate de pe bancile scolii decat tocilari ignoranti cu note mari( ca doar asta vor parintii) ce nu-s capabili sa sustina un interviu amarat la care nu se cere reproducerea fiela a ce a tocit acasa..SI TOATE ACESTEA S-AU INTAMPLAT CU SUPORTUL PERSONALULUI DIN INVATAMANT..

      -de ce sa nu se mareasca si salariile in universitati--pur si simplu pentru ca universitatile sunt finantate public( si nici macar in proportie de 100%) iar acest lucru s-ar vedea imediat in taxele universitare..evident platite tot de romani(studenti/parintii acestora)


      PS: asa ca stimate geniu ne recunoscut, desi este prea tarziu, iti sugerez sa mai treci pe la scoala poate pe langa tocit mai inveti sa si gandesti
      • -3 (3 voturi)    
        pai si de ce sa plateasca CE? (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 9:22)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui GIGI_CIOCAN

        in cazul asta?
        Regula este aceeasi pentru toti, si pentru neamt si pentru bulgar si pentru luxemburghez.
  • +13 (25 voturi)    
    Discriminare (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:06)

    wert509 [utilizator]

    cinica, unde este acea uniune europeana pretinsa la aderare ? cercetatorii nostri sunt mai prosti decati ai lor ?
  • +19 (37 voturi)    
    Stiti cui sa multumiti (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:11)

    mitg [utilizator]

    Avem multi cercetatori buni, onesti si destepti, dar, din pacate, marea majoritate a "cercetatorilor" nostri sunt niste "cercetatori" facuti din pix, cu doctorate dubioase si articole publicate scrise de studentii pentru licenta.

    Cand nu o sa mai permita comunitatea academica sa fie calcata in picioare de tot felul de specimene (atunci cand "rectorul" sau locurile in senatul universitatii vin de la partid, zicem tare NU, MULTUMIM, si alegem pe altcineva), atunci vom fi vazuti cu respect.

    Imi amintesc de o doamna politruca pe care am avut placerea sa o intalnesc la un dineu la Ambasada din Helsinki; doamna era "delegata", avea DOUA doctorate (unul in psihologie si unul in stiinte economice) dar doamna nu stia limba ... engleza sau franceza. Evident ambele doctorate de la universitati care nu mai exista astazi. Am tradus eu scurtul dialog pe care l-a avut politruca cu un oficial din cadrul Scolii de Economie Hanken.

    Un bou de asta creeaza o impresie de 1000 de ori mai penetranta decat un cercetator "pe bune".

    Cu asa fel de oameni in lume, imaginea academicienilor romani nu va fi cea mai favorabila, asa ca trebuie implicare din partea tuturor.
    • 0 (12 voturi)    
      Sunt de acord (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:36)

      nath [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Mai punem si faptul ca "articolele" care sunt scrise de ei sunt publicate in periodice care nu se gasesc, sau care nu au nici macar cea mai mica influenta?
      Intregul sistem academic din Romania este complet distrus; pana acum cativa ani mai era un pilastru ramas in picioare dar care acum a fost pus la pamant de scandalul plagiatelor.
      Lumea nu intelege cat este de grav acest lucru si ce impacte devastatoare poate avea.
      Cum poti sa pretinzi ca cineva la nivel academic sa te asculte si sa te ia in serios din moment ce in Romania doctoratele se dau mai usor decat carnetele de sofer?
      Chiar daca sunt cativa cercetatori buni, acestia sunt pur si simplu ofuscati si sunt nevoiti sa plece daca vor sa fie tratati cu demnitate.

      In plus se plang ca persoanele pleaca sau nu se intorc. Pai cum sa te intorci cand ajungi sa lucrezi pentru cineva care si-a comparat examenele la universitate? Eu primul nu as face asa ceva si nu as accepta in nici un fel sa fac cercetare in Romania pana cand cei cu plagiate nu sunt eliminati din sistem.
  • 0 (24 voturi)    
    Asta e valoarea de pe piata. (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:47)

    Lok [utilizator]

    Nu avem de unde cere mai mult, avand un sistem invechi cu educatia ramasa in anii 80. Conducerea universitatilor gonind dupa banii politici, nepotism si mica cipupeala. Doctoratele sunt patate de la Ponta incoace.

    Pentru ce sa plateasca cu 20 de euro per ora?

    Cercetarea adevarata nu se face in Romania si nu s-a facut de jumatate de veac.
    • +6 (18 voturi)    
      Au castigat competitia (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:08)

      aniod [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      deci sunt mai buni decat ceilalti, deci trebuie platiti.
      • -7 (11 voturi)    
        Finantele sunt factor in selectie. (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:19)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui aniod

        Daca nu stiai.
        Asa ca daca dorim 20 euro pe ora nu mai prindem nimic.
        Simplu si corect.
      • 0 (12 voturi)    
        pai si sunt platiti! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:06)

        mbembe [utilizator] i-a raspuns lui aniod

        Ca e salaru raportat la cel romanesc- asta e, dar e corect!
        Adica cineva ar vrea sa primeasca salariu ca in vest si sa plateasca ca in est, nu?
        Pai hai atunci si taxele, amenzile, scoala si spitalul sa fie ca in vest!

        Mai bun inseamna mai bun nu si mai smecher!

        Daca te crezi bun si votezi niste snapari care iti dau salariul minim pe economie mai mic decat primeste un boschetar in vest atunci nu mai ai de ce te plange!
        Ori cei din cercetare nu voteaza PNL, PSD, UDMR si alte cardasii politice care fac bani pe spinarea si mintile celor buni?
    • +11 (11 voturi)    
      Asta este absolut fals (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:57)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      Nu spun ca peste tot se face cercetare de varf, dar chiar exista cercetatori valorosi si productivi si la noi.
      Nu pleaca chiar toti, drept e ca e foarte greu sa faci cercetare competitiva fara finantare corespunzatoare.
      In loc sa umple buzunarele politicienilor, oamenii de afaceri ar avea mai mult de castigat pe termen mediu si lung daca ar cauta si ar sprijini financiar centrele de excelenta in cercetare.
  • +4 (24 voturi)    
    Merite nu tara de origine! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 18:49)

    EuSiCuMine [utilizator]

    Nu inteleg cum banii se dau in functie de tara si nu in functie de valoarea proiectului si in functie de merit?
    Parca in UE era promovat meritul, dar se pare ca numai pentru unii!
    Asta este discriminare!
    • -4 (12 voturi)    
      Merite? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:43)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

      Mii de doctorate date pe ochi frumosi, plagiate, un invatamint distrus, mii de tineri care scuipa in urma si pleaca in strainatate, o mafie rosie care a compromis Romania... Unde e meritul ca nu inteleg?
    • +3 (11 voturi)    
      Nu e discriminare. (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:01)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

      La depunerea unui proiect intra si partea financiara in care specifici in mare cati oameni de unde si cu ce specialitati vei avea si cat vor fi platiti. partea financiara este evident un factor important in calificativul obtinut si in final in castigarea unui proiect.
      Daca apar romani cu 5 euro pe ora inseamna ca atata au negociat sau atat merita.
    • +1 (13 voturi)    
      nu prea ai inteles (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:13)

      mbembe [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

      Cred ca ar fi mai bine sa vedem textul deciziei UE nu ce zic persoanele implicate sau ce se considera furate!

      Discriminare ar fi daca banii pe grant ar fi de 2-3 ori mai mare decat salariul minim sau mediu pe economie, atunci cei din vest ar putea ridica problema discriminarii.

      Bine ca e atasat poza cu bocetele nu si cea cu decizia UE, sa vedem daca chiar e legata finantarea de 2-3 euro/ora sau de salariul minim.

      Daca e legat de salariu si nu le place- pai sa mearga sa faca cercetare in vest, sa plateasca chiria 1-2 mii de euro, gradinita/scoala cam tot atat si o sa vada daca e vorba de discriminare sau bun simt!
  • +9 (25 voturi)    
    pai asa-i peste tot! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:03)

    Codruta N [utilizator]

    In TOATE proiectele cu finantare UE sau SEE sau din Elvetia (nu doar in cele de cercetare) e aceeasi regula CRETINA: romanii primesc mi putin decat cea mai mare parte a partenerilor lor din alte tzari!
    Este EXTREM de frustrant saa vezi ca tu, d.ex., coordonator de proiect, lucrezi ca nebunu pentru cam jumatate din banii pe care ii iau partenerii tai italieni sau englezi, d.ex.! Cu atat mai mult cu cat, de cele mai multe ori, ei cam lasa toata munca pe umerii tai!
    Aceeasi poveste in proiectele "de tineret", unde pentru cazare si masa primesti mai putin decat altii, din alte tzari, cu TOATE ca, de fapt, costurile sunt cam ca pe oriunde prin UE!
    Sau in privinta diurnelor pentru participanti in proiect: CUM poti tu sa le explici romanilor, care mananca la aceeasi masa cu strainii, ca ei "au voie" sa manance doar de vreo 50 ron pe cand ceilalti pot manca de 60 euro??!!

    Un ///!! E o regula ABSOLUT idioata!!
    • -4 (8 voturi)    
      stimabile, gresesti (Marţi, 22 noiembrie 2016, 22:03)

      mbembe [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      daca ei ar manca la masa cu cei din UE atunci ar avea salar/contract de UE si grantul platit corespunzator.
      Dar daca vrei sa nu platesti taxe, scoli si gradinite ca in vest- primesti si salar de est!
      • 0 (0 voturi)    
        nu la asta se referea (Joi, 24 noiembrie 2016, 14:49)

        djpitagora [utilizator] i-a raspuns lui mbembe

        cred ca se referea chiar la diurne in delegatii, unde tu primesti diurna 50 de ron si colegul tau italian pe acelasi proiect in acceasi delegatie cu 30-50 euro. Iesiti impreuna la masa pe acelasi proiect, iar tu vei cauta ce este mai ieftin in meniu sau zici ca nu tii foame si iei doar un suc sa nu fii naspa. Aici nu e fair.
  • -7 (17 voturi)    
    discrimarile astea.... (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:10)

    Xorciser [utilizator]

    Pai si daca cercetatorul platit de UE primeste 20-30 EUR/ora, nu este discriminat cercetatorul platit de statul roman?
  • +2 (20 voturi)    
    cam marxista UE (Marţi, 22 noiembrie 2016, 19:11)

    nu_am [utilizator]

    Nu degeaba au komisari!
  • +5 (17 voturi)    
    Felicitari Domnule David! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 20:10)

    justin puscasu [utilizator]

    Ma numar printre cei care au inghitit aceasta umilinta, dar nu am avut taria de a renunta la grant pentru ca cei 7 EUR/ora completau salariul de conferentiar cu care nu prea infloream.
    Ma bucur ca in sfarsit se sparge buba asta.
  • -3 (9 voturi)    
    Fiti multumiti! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 20:17)

    Irina25 [utilizator]

    "Banul gros" merge la marile slugi, care, in schimb, dau poporul in sclavie si asigura piete largi de desfacere pentru gunoaiele din UE. Asta-i intelegerea. E cat se poate de simplu. In rest, doar praf in ochi. Asa ca, fiti multumiti.
    • +5 (9 voturi)    
      n-are legatura! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 22:09)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

      E vorba de sistemul de finantare UE, banii merg la echipa de cercetare si de management - iar formularele au campuri prestabilite unde costurile sunt calculate automat
  • -4 (8 voturi)    
    Rezultate? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 20:48)

    Alui [utilizator]

    Care sunt patentele europene date de EPO și alea americane date de USPTO obținute in urma cercetării românești? Se pot face milioane de euro dintr-un patent valoros. Dacă e vorba de medicamente, se pot face chiar miliarde.
    • +5 (5 voturi)    
      "Se" pot face milioane? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 23:51)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      Cine le face? Va asigur ca nu cercetatorul, cunosc ce se intampla (sistemul).
  • -1 (11 voturi)    
    dar ei platesc chirie ca in occident? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:23)

    Dan123 [utilizator]

    Vor salarii ca in occident? Eu sunt cercetator in Londra si platesc 900 lire chirie pe o camera.

    Cat platesc ei chirie in Cluj sau Bucuresti?
    • +3 (5 voturi)    
      in Cluj? (Marţi, 22 noiembrie 2016, 23:45)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui Dan123

      200 Euro chirie pe o camera
    • +2 (4 voturi)    
      Londra e foarte scumpa (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 8:05)

      aniod [utilizator] i-a raspuns lui Dan123

      Este adevarat. Mancarea insa este la fel, masina costa la fel, In Marea Britanie te protejeaza legea, in Romania, nu.
    • -1 (7 voturi)    
      Analizele oficiale (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 8:08)

      aniod [utilizator] i-a raspuns lui Dan123

      In Romania sunt preturi jumatate fata de occident, iar salariile de cinci ori mai mici.
      Din acest motiv sunteti la Londra.
  • -4 (12 voturi)    
    Proasta imagine are"cercetarea"in RO plagiatorilor (Marţi, 22 noiembrie 2016, 21:49)

    Plagarus [utilizator]

    Frauda și imposture din mediul academic,ne-au adus in aceasta trista situatie.
    Escrocheria academica (teze de doctorat realizate prin plagiat si compilatii), sarlatania stiintifica (inmultirea tratatelor de specialitate prin plagiat, autoplagiat si falsificare de date stiintifice) si mediocritatea savanta sunt dimensiunile acestui fenomen.
    CNATDCU, singura structura care si-a credibilizat pana acum demersul in operatiunea de depistare a impostorilor a fost lasata fara obiectul muncii. Mai corect spus, exact scolile care au dat titlul doctorale, inclusiv pe cele false, vor avea avea puterea de a le retrage.
    Fauna plagiatorilor este extrem de larga de la academicieni, demnitari (parlamentari, secretari de stat), rectori, decani, sefi de catedra, profesori, conferentiari, medici, teologi, conducatori de doctorate, doctoranzi, magistrati, avocati etc.
    • +3 (9 voturi)    
      nici asta n-are legatura! (Marţi, 22 noiembrie 2016, 22:11)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Plagarus

      La stabilirea sistemului de finantari UE pentru "cercetare" nu se evalueaza "calitatea invatamantului" din tarile membre. Se tine cont de niste criterii pur financiare!
      • -1 (7 voturi)    
        Fara "calitate-s" si granturile pt. RO ! (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 9:01)

        Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        ISI selectează aproximativ 9000 de reviste ştiinţifice din totalul celor apărute în întreaga lume,dar care-i sperie pe mulţi din profesorii universitari şi cercetători romani !!
        Cam pe cand obligativitatea cadrelor didactice de a avea publicaţii recente în reviste de circulaţie internaţională în care acceptarea publicării depinde de referenţi anonimi, ("peer reviewed journals") şi de a aplica la fonduri extramurale de cercetare ?
        Universitarilor care nu publică în reviste de circulaţie internaţională, care nu fac aplicaţii pentru fonduri extramurale, care sunt slab cotaţi de evaluările semestriale sau anuale efectuate de studenţi, trebuie să li se retragă dreptul de a rămâne în poziţii de conducere (şef de disciplină, şef de catedră, membru în senatul universitar, etc).
        Inflatia de " doctorate " ar putea fi "sugrumata " prin :
        1) Conducătorii de doctorat să aibă un număr semnificativ de publicaţii în reviste cotate ISI;
        2) Doctoratele să fie bazate pe date finalizate prin publicarea a cel puţin doua articole în reviste cotate ISI sau a unui articol într-o revistă cu un indice de citare (factor de impact) ISI relevant pentru fiecare domeniu ştiinţific în parte;
        3) Examenul de doctorat să fie susţinut în faţa unei comisii alcătuită din membri care sunt şi ei autori sau coautori de articole apărute în publicaţii cotate ISI
      • -1 (5 voturi)    
        plata si salariile nationale (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 10:35)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        cam reflecta calitatea invatamantului romanesc.
        Iar romanii stiam ca tipa ca n-au bani de aparatura , acum vor salarii ca olandezii?
  • 0 (10 voturi)    
    cercetarea romanesca discriminata ? (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 4:07)

    Jupanu1970 [utilizator]

    ...da chiar nu vad nici o urma de discriminare.
    nici macar o scrisoare nu au invatat sa scrie si ei vor bani de cercetare..( aviz lui Sorin Moisa cel care a scris scrisoarea )
    fripuristi pe stilul romanesc.
  • +1 (1 vot)    
    Cum ii platiti pe cei care predau 1200 de ore (Miercuri, 23 noiembrie 2016, 15:05)

    Mihail4321 [utilizator]

    suplimentare pe saptamana?

    http://timpul.info/articol/15758/premiera-stiintifica-mondiala-la-constanta-la-universitatea-ovidius-preda-cursuri-un-robot-ultraperformant.html


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi