Coalitia pentru Educatie: Obligativitatea masteratului didactic este vitala pentru ca profesori mai buni sa intre in sistem

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Luni, 14 decembrie 2015, 14:56 Actualitate | Esenţial

Elevi la scoala
Foto: Agerpres
Calitatea profesorilor care stau in fata copiilor nostri poate determina, "intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, cresterea calitatii educatiei", sustine Federatia Coalitia pentru Educatie. Organizatia cere astfel introducerea obligativitatii masteratului didactic, pentru cei care vor sa urmeze o cariera la catedra. Solicitarea vine dupa ce ministrul Adrian Curaj a declarat, intr-un interviu pentru HotNews.ro, ca masteratul educational va functiona din toamna.
  • Adrian Curaj, ministrul Educatiei, a declarat intr-un interviu acordat HotNews.ro ca, din toamna, masteratul educational prevazut de legea educatiei va fi operational, ca parte a unui proiect european. Detalii aici
  • Amintim ca obligativitatea masteratului didactic a fost introdusa in 2011 prin legea educatiei, insa a fost amanata succesiv.
Federatia Coalitia pentru Educatie avertizeaza, intr-un comunicat remis HotNews.ro, ca "este necesar ca punerea in aplicare a masteratului didactic, prevazut de Legea Educatiei Nationale, sa fie sustinuta de toate partile interesate". "In opinia Coalitiei, resursele umane pot determina, intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, cresterea calitatii educatiei", sustine organizatia.

Reprezentantii Coalitiei pentru Educatie afirma ca "ceea ce conteaza, in primul rand, in scoala, este procesul de invatare, ca impartasire intre cadrele didactice si elevi, inclusiv impreuna cu parintii si comunitatea. Astfel, in viziunea Federatiei, procesul de imbunatatire a sistemului trebuie sa porneasca de la cadrele didactice si de la modul in care acestea sunt formate initial si cum isi continua formarea de-a lungul vietii, iar masteratul didactic poate deveni programul de referinta pentru formarea initiala".

Legea Educatiei Nationale prevede ca masteratul didactic este "organizat exclusiv la forma de invatamant cu frecventa" si avea in vedere obligativitatea parcurgerii lui de catre viitori profesori.

Daniela Visoianu, presedinta Federatiei Coalitia pentru Educatie, sustine ca prevederea din legea educatiei din 2011 "era o noutate prevazuta in Lege si pentru unii dintre noi o fereastra de speranta pentru cresterea calitatii in sistemul educational. Legea este suficient de clara, vorbeste despre cum se organizeaza programul, despre cum se finanteaza, despre faptul ca masteranzii urmau sa primeasca o bursa de valoarea salariului unui profesor debutant. In Lege era prevazuta chiar si modalitatea organizarii activitatii practice, prin parteneriate cu unitati de invatamant, dar si cu alte institutii ofertante de servicii in domeniu, iar universitatile se gandeau deja la oferta de programe pentru viitorii studentii ai scolii de profesori".

Masteratul didactic a fost amanat succesiv inca de la intrarea in functiune a legii educatiei in 2011, iar prima lovitura importanta a primit-o in 2012, printr-o ordonanta de urgenta promovata de ministrul Ecaterina Andronescu in ultimele zile ale mandatului sau (sursa si detalii)

Atunci, "OUG 92/2012 a amanat, sine die, obligatia impusa de lege", stipuland ca: "Pana la absolvirea masteratului didactic prevazut la art. 154 alin. (1) lit. c) din Legea educatiei nationale de catre prima promotie a absolventilor de licenta admisi in conditiile acestei legi, formarea pentru cariera didactica se asigura prin departamentele de specialitate din cadrul institutiilor de invatamant superior, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei", a explicat Coalitia pentru Educatie.

A doua lovitura a venit tot sub forma unei Ordonantei de Urgenta (OUG nr. 49/2014), care a fost promovata in mandatele de ministri detinute de Remus Pricopie si Mihnea Costoiu. OUG a introdus alternativa la masterul didactic; concret, ordonanta a stabilit ca pot deveni profesori si cei fara master didactic, dar care isi fac formarea psihopedagogica in departamentele de specialitate din cadrul universitatilor (sursa si detalii).

Daniela Visoianu afirma ca "accesand cateva site-uri ale facultatilor din tara care au incercat sa dezvolte astfel de programe de master didactic, am constatat ca acestea au devenit mai degraba programe asociate formarii continue decat formarii initiale, adica s-a denaturat foarte mult de la noima legii initiale, iar primii beneficiari ai contextului actual par sa fie Departamentele de Pregatire a Personalului Didactic din universitati".
   
Potrivit Coalitiei pentru Educatie, "masterul didactic revine ca tema recurenta in cadrul evenimentelor din domeniu, la care participa diverse parti interesate: reprezentanti ai mai multor inspectorate scolare judetene, oficiali din Ministerul Educatiei, experti, cercetatori si lideri ai unor organizatii studentesti. Opiniile acestora sunt impartite, ideea principala fiind ca, mai degraba, sa nu fie introdus un astfel de program, decat sa fie instituita obligativitatea lui, iar sistemul - universitatile si agentiile de reglementare - sa nu aiba capacitatea de a livra programe de calitate, bine construite, in interesul de dezvoltare a viitorului profesor".

Coalitia pentru Educatie sustine urmatoarele propuneri:
  • "o colaborare reala intre ARACIS (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior) si ARACIP (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar) pentru proiectarea acestor programe de masterat didactic, astfel incat sa fie respectate interesele partilor implicate;
  • constructia programelor de masterat didactic in opt centre regionale, prin programe strategice finantate din Fondul Social European, deoarece resursele se pot concentra altfel si pot contribui inclusiv la realizarea strategiilor de dezvoltare;
  • intelegerea, de catre universitatile din cele opt centre regionale, a rolului istoric pe care il au in proiectarea acestui tip de master si in a contribui semnificativ la calitatea intrarilor, pe care o chestioneaza de multi ani;
  • schimbarea metodologiei de finantare de baza in universitati, adica eliminarea finantarii publice pentru studentii la DPPD (Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic) si finantarea masteratului didactic, cu un coeficient mai mare, pentru ca universitatile sa fie motivate sa restructureze procesele existente si sa faca loc noilor abordari/programe;
  • respectarea prevederii legale de plata a masteranzilor cu burse de marimea salariului de profesor debutant pe parcursul celor doi ani si crearea mecanismelor de validare a intrarii acestora in sistem, fara penalizare financiara pentru cei care, in urma evaluarii nu vor primi acceptul de a fi la catedra (permiterea unei rate rezonabile de inadecvare);
  • constientizarea realitatii ca invatamantul secundar inferior este in acest moment punctul cel mai slab al sistemului de invatamant obligatoriu si ca un astfel de program ar trebui sa isi vada efectele mai ales la acest nivel, prin plasarea viitorilor absolventi mai ales in acest ciclu".
Amintim ca in urma cu un an, dupa ce Guvernul Ponta a introdus alternativa la masteratul didactic prevazut de legea educatiei, fostul ministru Mircea Miclea a explicat pentru HotNews.ro ca "exista un intreg raport al Fundatiei McKinsey reluat acum in care sunt analizate sistemele de invatamant si se arata ca cele mai performante nu sunt cele in care se baga foarte multi bani, nici cele in care salariile sunt foarte mari, ci cele in care pregatirea profesorilor se face prin masterate didactice dedicate. Adica ai facut proba ca iti pasa de invatare si apoi faci acest master, in timpul caruia poti face si o a doua specializare. Acestea sunt date stiintifice. Daca vrei sa faci o pregatire de buna calitate, trebuie sa faci masterat dedicat. Dar cui ii pasa domne' de date stiintifice in tara asta? In momentul de fata, daca esti in facultate si ai jumatate din examene picate, tu obtii diploma de a preda in invatamantul preuniversitar. Tu, prin propria ta activitate, dovedesti ca nu iti pasa, dar noi iti dam diploma ca poti preda. Si apoi vedem la titularizare note de 1, 2, 3 si 4. Sunt exact acesti oameni. Cercetarea spune ca pregatirea de buna calitate a cadrelor didactice se face prin masterat. Ei zic: nu, sa ramana la formarea initiala in cursul anilor de studiu. Si pe nicio baza, ca asa cred ei. Este o ignorare totala". Sursa si detalii aici

Coalitia pentru Educatie este o federatie constituita in 2015, de catre mai multe ONG-uri din domeniu, "care isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a implini o viziune curajoasa despre invatare in Romania. Procesul de formare si dezvoltare a Coalitiei este un proiect finantat prin granturile SEE 2009-2014, in cadrul Fondului ONG in Romania. Proiectul este sustinut de catre Asociatia C4C - Communication for Community, Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica, si Institutul pentru Dezvoltarea Evaluarii in Educatie", se arata in comunicatul remis HotNews.ro.


Citeste mai multe despre   









13725 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    Articolul 253=Spaga (Luni, 14 decembrie 2015, 15:17)

    bran [utilizator]

    Articolul 253 din legea invatamantului a fost generatoar de coruptie generalizata. Sunt profesori care au luat un amarat de sapte au stat sapte ani ca suplinitori pe acelasi post iar cu aceasta lege 1 minune si in special articolul 253 din aceasta lege s-au titularizat . CCR a precizat ca nu exista concurs in sensul adevarat , deoarece cine ia sapte la concurs ocupa ca suplinitor acel post care are viabilitate in general un an , iar la urma se titularizeaza pe el . Ulterior dupa ce se da spaga postul devine viabil pe patru ani dupa ce initial a avut viabilitate un an.
  • +7 (7 voturi)    
    în teorie sună frumos (Luni, 14 decembrie 2015, 15:18)

    berenger [utilizator]

    „Calitatea profesorilor care stau in fata copiilor nostri poate determina, "intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, cresterea calitatii educatiei"”

    absolut corect, dar când tu dai anunț de angajare în educație așa: „oferim cel mai mic salariu pe activități solicitante ce implică o mare responsabilitate”, acum, este evident că vor bate la ușă doar cei care nu-și găsesc loc în altă parte. dacă mai bagi și condiții în plus, gen master educațional (apropo, calitatea profesională nu se va îmbunătăți așa), nu va mai veni nimeni.
  • +8 (8 voturi)    
    stați un pic (Luni, 14 decembrie 2015, 15:27)

    Mazeta [utilizator]

    Un copil ar trebui să facă 12 ani de școală, 3-4 ani de facultate, 2 ani de master (normal), 2 ani de master (educațional) și apoi să muncească profesor pe 2 lei? asta vrea noul guvern?
    • -1 (1 vot)    
      nu chiar (Marţi, 15 decembrie 2015, 3:47)

      Paul_ [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Master-ul "normal" nu este obligat nimeni sa il faca. Daca vrea sa devina profesor, atunci ar trebui sa faca numai masterul educational.

      Cat despre salarizare ... efectul introducerii obligatorii a masterului educational fara a creste salariile va fi dezastruos.
  • +8 (8 voturi)    
    ... (Luni, 14 decembrie 2015, 15:29)

    pathfinder [utilizator]

    "Obligativitatea masteratului didactic"
    Obligativitatea?
    Baaa, voi sunteti nebuni?!?
    Obligativitatea?!?

    Si, spuneti drept, e gratuit sau profesorii mai dau un ban si pe treaba aia obligatorie?
    Huoooooooo!!!
    • +1 (1 vot)    
      Din cate am observat eu... (Marţi, 15 decembrie 2015, 9:17)

      AKM [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      Pentru cei cu pile este gratis, dar pentru ceilalti se schimba foaia... Orice idiot care detine cat mai multe cartoane numite "diplome" sau "atestate" este implicit un "capabil cu diploma". Profesori foarte buni, au fost inlocuiti cu acesti "capabili cu diplome". Cunosc profesor care detine un geamantan de cartoane, dar este ZERO, si sunt multi ca el, gratie acetor "obligativitati", pentru cumparat diplome.
      OBSERVATIE: cu cat mai multe cartoane s-au cerut pentru profesori, cu atat calitatea acestora a scazut .
      SUGESTIE pentru universitati: OCUPATI-VA MAI BINE DE CALITATEA PROASPETILOR ABSOLVENTI, LASATI-I PE PROFESORI. Am incercat sa angajez doi oameni si...este teroare, nu sunt nici la nivelul unui absolvent de liceu din vest, dar au pretentii de masterati. Universitatile sunt la baza calitatii proaste a injvatamantului, nu mai aruncati vina pe educatoare. Faceti-va treaba, nu mai inventati tot felul de cursuri si masterate fara valoare, doar pentru a va umple voi buzunarele. Nehalitilor, nu va e rusine?
  • +5 (5 voturi)    
    gresit. (Luni, 14 decembrie 2015, 15:45)

    ioan16 [utilizator]

    De exemplu matematica, cu unele exceptii - cinste lor, cei mai buni absolventi evita sistemul de invatamant. E nevoie de calitate - aduceti/tineti oamenii de calitate. Asta se face plusand la beneficii, nu crescand sarcinile. Cine nu vine/sta pe X lei pt a face Y taskuri, va veni pe X pentru a face Y+y ? Si calitatea procesului va creste? Nenea asta, ministrul, aaa .. voiam sa intreb ceva, dar m-am razgandit. Numai de bine!
  • +6 (6 voturi)    
    Asta era solutia! (Luni, 14 decembrie 2015, 15:57)

    Viking [utilizator]

    1) In prezent, nicio diploma emisa de universitatile romanesti nu garanteaza nimic. De ce ar fi diferit acest "masterat didactic" daca profesorul debutant tocmai si-a "absolvit" specializarea cu nota 6? Ma indoiesc ca va depune un efort real pentru o specializare didactica. Cu alte cuvinte, habar nu am cu ce se mananca geometria dar o sa deprind "metode moderne, pro-active, de predare si invatare".

    2) Exista MARI dubii ce anume se va preda si de catre cine in cadul acestui masterat. Este foarte posibil sa fie vorba despre aceleasi teorii, principii, strategii (vorbe goale, limbaj de lemn) care au facut de nefrecventat discipline precum pedagogie, didactica, psiho-pedagogie etc.

    3) In castig sigur sunt departamentele de pregatire didactica de pe langa marile universitati. Evident, cu exceptia cursantilor care abandoneaza, rata de promovare va fi de 100%, dovada a inaltului profesionalism a corpului academic.

    4) Nu exista solutie pentru calitatea proasta a anumitor zone din invatamantului public. Cresterea nediferentiata a salariilor cu siguranta face mai mult rau decat bine. Aceasta este situatia, invatamantul este obligatoriu, face si statul ce poate. Vrei calitate, poate incerci la privati daca iti permiti.
  • +8 (8 voturi)    
    e plina tara.... (Luni, 14 decembrie 2015, 16:11)

    costache2 [utilizator]

    Tara e plina de tot felul de ONG-uri care, de cele mai multe ori, isi dau cu parerea aiurea si despre tot: de la educatie pana la caini.

    Tara e plina de scoli fara avize, apa, canalizare, grupuri sanitare. Inca mai mor copii cazand in "fose".

    Tara e plina de suplinitori necalificati, care predau de la matematica pana la limbi straine.

    Tara e plina de profesori care au intrat in invatamant deoarece e singurul job pe care l-au gasit; oameni pe care nu i-a interest niciodata ce fac in facultate si ce fac dupa, hartia aia numita diploma e tot ce conteaza.

    Tara e plina si de profesori entuziasti, bine pregatiti, care ar vrea ... Insa mia de lei de azi si perspectiva faptului ca, dupa aproximativ 10 ani de munca asidua, iti poti atinge MAXIMUL carierei (profesor gradul 1) si sa ajungi "fabulosul" salar de 2000 lei, ii face doar pe cei mai "nebuni" sa continue...

    PS: Toti ministrii invatamantului au provenit din "universitar". Toti au fost rupti de realitatea pre-universitarului si, sub pretextul reformei, au stricat tot ceea ce functiona cat de cat in preuniversitar: licee sanitare, licee pedagogice, invatamant profil informatic, scoli de meserii, etc. Nici unul nu si-a propus sa reformeze universitarul, desi de acolo provin nulitatile care iau nota 1 la titularizare...
    • +2 (2 voturi)    
      e plină țara (Luni, 14 decembrie 2015, 18:07)

      coroi [utilizator] i-a raspuns lui costache2

      Țara e plină de ministere incompetente, puși pe afaceri și umplut ,,pungi personale”, de nepotisme și cumetrii care nu fac decât rău sistemelor, de carieriști fără scrupule, pe care nu-i interesează ce fac ,ci scopul (personal) pentru care fac ceva, de politicieni care se ,,rotesc” prin comisii parlamentare de zeci de ani, crezând că nimeni nu mai poate face ceea ce fac ei, de ,,abonați” la televiziuni care ne amețesc cu ceea ce FAC EI ÎN FUNCȚII, de SINDICATE care își amintesc de cadrele didactice din patru în patru ani, apoi...de ISJ-uri care NU MAI AU OBIECTUL muncii, dar insistă să facă ,,legătura” între minister și unitățile școlare - șpgari și incompetenți ,,aleși prin concurs” de împrejurări (a se citi politic)! Mă opresc aici că nu vreau să-mi pierd tot veninul! (Tocmai mi s-a rupt un dinte)!
    • +1 (1 vot)    
      preuniversitar (Luni, 14 decembrie 2015, 18:32)

      georghe [utilizator] i-a raspuns lui costache2

      Ba, stupidul de Liviu Pop a venit din preuniversitar.
  • +4 (4 voturi)    
    Inca o diploma fara valoare! (Luni, 14 decembrie 2015, 16:31)

    obvious [utilizator]

    Masterul a ajuns deja o patalama fara relevanta educationala.
    O sa fie tara asta plina de doctori si masteranzi care habar n-au pe ce lume traiesc.
    • 0 (0 voturi)    
      mai mult (Marţi, 15 decembrie 2015, 5:38)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui obvious

      Tot ce e dupa clasa a VII-a e de fapt pierdere de vreme.
  • +5 (5 voturi)    
    didactica (Luni, 14 decembrie 2015, 18:00)

    Dicu [utilizator]

    Absolventii nuli pe specialitate raman nuli indiferent de numarul de ore didactice facute. Cei care sunt buni in specialitate si doresc sa devina buni educatori, ar putea face asta fara prea multe ore de didactica. Cei care sunt mediocri ar putea fi ajutati sa devina mai buni prin cursuri de didactica tinute de specialisti din facultatea respectiva dar nu de oameni din afara. Insa niciun absolvent cat de cat bun nu vine in invatamant pe un salariu de mizerie. Cred ca majoritatea profesorilor noi aparuti sunt absolventii fabricilor de diplome
  • +1 (1 vot)    
    de unde nu-i, nici Masterul nu cere (Luni, 14 decembrie 2015, 19:43)

    Dedalus [utilizator]

    Teoretic, suna bine.

    DAR CINE va preda acele ore?!

    Nu cred ca sunt in toata tara 10 oameni capabili sa predea la un masterat didactic.

    De fapt, ma intreb daca e macar unul.
  • +4 (4 voturi)    
    O idee extrem de proasta (Luni, 14 decembrie 2015, 19:52)

    andipetre [utilizator]

    Oare Coalitia asta e formata din profesori care ar tine ei cursurin la acest fantastic Master?...

    Masterul educational e factorul care va indeparta si mai mult specialistii veritabili de munca didactica. Deoarece masterele la noi sunt extrem de superficiale, calitatea e slaba si in general reprezinta pierdere de vreme. Nimic nu ma face sa cred ca acest masterat va fi in mod miraculos mai bun. Un specialist nu isi va pierde timpul cu astfel de inventii doar pentru "privilegiul" de a intra in invatamant -- doar cei are nu mai au ce face isi permit sa piarda doi ani din viata pentru o poveste lunga goala de continut.

    Din experienta mea directa, oamenilor care au calitatile minime pentru munca didactica le sunt suficiente 2-3 cursuri de profil (pedagogie etc.) pt. a fi putea sa interactioneze excelent cu studentii. Ceilalti pot sa faca si 10 mastere, ca e tot degeaba.

    Pentru mediul preuniversitar, sa fim seriosi: inca 2 ani de aiureli inventate de marile noastre scoli de vorbe (programele de masterat) pentru ca se te poti angaja pe 1100 lei pe luna si sa fii umilit zilnic in sistemul educational? Cei buni or sa va zica Bye bye!

    Pentru mediul universitar: ii cereti unui absolvent bun ca, in loc sa urmeze un master stiintific in domeniul sau pentru a aprofunda serios chestiunile care il intereseaza si care il duc spre un doctorat bun, sa urmeze cursurile unei fabrici de vorbe in vant incropite din amagirea de fonduri europene, doar pentru ca "masterul" acela se numeste "educational"?? Aberant, absolventul bun o sa fuga mancand pamantul, probabil in Vest, probabil definitiv.

    E o idee proasta, dezastruoasa, scornita de birocrati cu limbaj de lemn infiorator care "piloteaza" (ca sa ii citam) ezitant un sistem despre care nu stiu nimic: ei insisi traiesc doar din vorbe goale (pe care le numesc strategii), deoarece nu au performat niciodata in invatamant, nu au nici lucrat prea mult pe acolo, habar nu au ce inseamna calitate si munca reala.
  • +2 (2 voturi)    
    despre master (Luni, 14 decembrie 2015, 20:27)

    RodicaGuta [anonim]

    Chiar nu se vrea ca invatamantul sa dea inainte!
    ORDONATI DOMNILOR materiale didactice, mobilier, intrebati primarii daca trec prin scoli si fac lista cu ce le trebuie cadrelor nu cu ce vor domniile lor, dupa ce ca un cadru didactic nu are bani, ii mai da si pe master+drum+ cursuri de perfectionare. Doamnelor si domnilor ce predati la catedra chiar nu puteti sa luati atitudine, aveti asa multi bani obtinuti din salarul unui dascal incat sa va permiteti inca 2 ani sa va sacrificati, familia si sanatatea pentru un ideal pierdut de la inceputul carierei didactice: acela de a fi recunoscut efortul pe care il faceti pentru a sta cu fruntea sus la catedra....
    Puteti sa aveti si 2,3 masterate ca nu va opreste nimeni sa va perfectionati DAR NU OBLIGATORIU!
    CATEGORIC!
    • 0 (0 voturi)    
      mda (Marţi, 15 decembrie 2015, 5:37)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui RodicaGuta

      Nu ai idee cate tampenii se cumpara in scoli, in dauna materialului didactic adevarat.

      Nu investitiile lipsesc, ci interesul...
  • -1 (1 vot)    
    inv (Marţi, 15 decembrie 2015, 5:40)

    Dedalus [utilizator]

    Revin cu precizarea ca masteratul didactic e necesar si binevenit, pentru ca meseria de professor e ... meserie. Trebuie invatata
  • +1 (1 vot)    
    Examen de grad (Marţi, 15 decembrie 2015, 7:01)

    GabrielCurcubet [anonim]

    Odata mi-a spus o profesoara: "Stiti de ce am dat examenul de grad? Ca sa am salariu mai mare. Aproape toti din sistem dau pentru salariu." De atunci am intalnit multi din sistem care au spus ca examenul de grad nu garanteaza calitatea in educatie. De fapt la fel este si cu masteratul. Ca sa fii bun profesor trebuie sa ai chemare, altfel vei doar un profesor mediocru.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică