VIDEO Experienta unui refugiat sirian ajuns in Romania si mesajul sau pentru refugiati: Mai bine raman in Siria decat sa vina aici

de Adina Florea, Mihai Ivascu     HotNews.ro
Luni, 14 septembrie 2015, 20:16 Actualitate | Esenţial

Refugiatul sirian
Foto: Hotnews

Visul european nu inseamna pentru toti refugiatii sirieni o calatorie pe barcile subrede ale traficantilor din Mediterana, ori un mars de sute de kilometri spre granitele fortificate ale Ungariei. Pentru Ahmed, un tanar sirian de 27 de ani, drumul spre Europa a fost mai putin periculos: un bilet de avion dus Beirut-Bucuresti acum doi ani. Atunci, in Damasc, forfota cotidiana nu era inca intrerupta de bombe si gloante. Ahmed a gasit in tara noastra ceva mai putin decat a sperat. Dupa doi ani ca refugiat, le recomanda sirienilor sa ramana in Orientul macinat de razboi, decat sa vina in Romania.

Drumul tanarului sirian spre Europa a cerut, totusi, un sacrificiu. Pentru o viata fara razboi, Ahmed si-a lasat parintii, prea batrani pentru o astfel de calatorie, si caminul in urma. Acestia sunt acum captivi intr-o tara ravasita de razboi, insa sirianul marturiseste ca nu are cu ce sa-i ajute: “Sunt afectati de razboi, dar nu am ce face. Nu pot sa zic decat Doamne ajuta”. A fugit din Siria de razboi, pentru a nu muri sau ucide in numele presedintelui Bashar al-Assad.

Sunt obligat sa fac serviciul militar, dar nu am vrut. Se poate sa mor sau sa omor pe cineva si nu vreau […] Nu imi este frica. Daca vreau sa ma intorc, ma intorc. Dar Islamul nu era asa inainte. Acum e e vorba doar de politica, totul e politica. Daesh (Statul Islamic) nu e Islamul. Coranul nu zice sa tai gatul la un om

Ahmed a ales Romania tocmai pentru ca era cea mai usoara cale pentru a scapa de convocarea in armata siriana, fara a sti prea multe despre tara noastra. Singura legatura cu Europa era unchiul sau, un sirian venit in Romania pentru a studia farmacia inainte de revolutie. L-a invitat la Bucuresti inainte ca situatia din Damasc sa se inrautateasca, iar tanarul a ales sa ramana in Romania. Se declara neinteresat de visul occidentului.

Viata de refugiat in Romania este grea, dupa cum recunoaste Ahmed, fost contabil in tara sa. Isi castiga existenta oferind meditatii la matematica unor copii arabi. Desi autoritatiile au incercat sa-i ofere un ajutor de circa 500 de lei pe luna pentru o perioada de sase luni, tanarul sirian a refuzat. Acesta a explicat ca prefera sa munceasca. Banii de la stat nu sunt suficienti nici pentru a acoperi hrana. Asociatiile non-guvernamentale sunt mai implicate in problema refugiatilor din tara, in opinia acestuia.

Da. Au zis cei de la JRS (Serviciul Iezuit pentru Refugiati in Romania) ca daca am nevoie de bani, atunci imi deconteaza bonul de cumparaturi pentru alimente de pana in 200 de lei. Prefer sa muncesc, sa fac banii mei. Nu am vrut banii, am vrut sa fiu activ in comunitate.

Ahmed spune ca nu a incercat sa plece mai departe spre Europa Occidentala, intrucat ii este teama ca s-ar putea sa se confrunte cu acte de discriminare in tari precum Germania, spre care se indreapta si cei mai multi refugiati. Romania este pentru Ahmed o tara prietenoasa, unde nu se simte exclus si reuseste sa aiba prieteni romani. Insa, recunoaste ca, atunci cand vorbeste in limba engleza, nu mentioneaza faptul ca este arab si se simte mai in siguranta cand cei din jurul sau au impresia ca este occidental: “Se poate sa ma simt mai in siguranta cand oamenii nu stiu de unde sunt“.

Pentru tanarul sirian, situatia sa ca refugiat in Romania este mai dificila decat ceea ce a trait in urma cu doi ani in Damasc, recunoscand ca in tara sa de origine castiga mai bine si reusea sa se auto-sustina financiar. Acesta spune ca Romania se confrunta cu o criza a locurilor de munca si, desi nu a fost niciodata respins de catre un angajator pentru religia sa, ii este foarte greu sa isi gaseasca de lucru in tara noastra. Or, daca situatia sa ramane aceeasi, ar putea sa se indrepte spre Suedia, unde viata sa ar fi una mai buna.

E criza. Unde sa ma duc? La Dragon? La Dragon salariile sunt mici. Si daca ma duc altundeva tot la fel. Sa fie mai mult cu 200 de lei […] daca va fi la fel in Romania, atunci voi pleca. Dar nu in Siria. Desi in Siria castigam mai bine dacat aici, mult mai bine. Ma gandesc la Suedia. Acolo sunt sigur 100% ca gasesc un loc de munca.

Ahmed sustine ca ceea ce a vazut in tara sa natala, inainte sa plece in urma cu doi ani, nu este atat de socant precum situatia din Romania. Contrastul dintre clasa de jos si cea bogata este mult prea adanc in Romania, in opinia tanarului sirian.

Sa vezi pe strada oameni care au Bentley si oameni care nu gasesc nici o bucata de paine. Saracie? Ok. In toate tarile este saracie, dar nu este o parte care nu gaseste nimic de mancare si o parte care are de toate.

Romania nu ofera oportunitati pentru integrarea sirienilor care fug de tara lor macinata de razboi, sustine refugiatului sirian. Ahmed a reusit sa se integreze in societate, recunoscand ca se simte mult mai atras de valorile europene si nu doreste sa intre in contact cu sirienii din Romania. Insa nu crede ca acesta ar putea sa fie cazul refugiatilor trimisi obligatoriu de UE in tara noastra.

Nu, e mai bine sa stea acolo in tara lor. Nu au ce sa faca aici. Nu isi pot gasi un loc de munca. Mai bine raman in Siria. Daca nu se moare in Siria, atunci se moare pe mare […] Daca sunt obligati sa plece din Germania si sa vina in Romania, atunci sa fuga inapoi la Germania, ca nu o gaseasca nimic aici, ce sa faca. Ok, au statutul de refugiat in Romania, are dreptul si dupa aia sa stea doar doua-trei luni si sa plece inapoi in Germania. Sa vina in Romania doar pana la frontiera si sa se duca inapoi in Germania.

Pentru Ahmed, razboiul civil din Siria nu este legat de Islam, ci de politica, iar integrarea refugiatilor sirieni nu se refera neaparat la latura religioasa. Declaratiile islamofobe ale fostului presedinte Traian Basescu, care a sustinut, in iulie, ca o mare moschee in Bucuresti ar atrage teroristi musulmani, sunt in opinia tanarului sirian minciuni.

Sunt miciuni astea. Cred ca trebuie sa gandim putin inainte de a spune asta. Au zis ca vor sa faca o moschee mai mare, dar daca avem deja doua-trei, de ce mai este nevoie. Daca au nevoie, au, daca nu, nu. Eu oricum nu ma duc la moschee […] daca ma duc la moschee, Islamul inseamna sa fiu drept, sa nu fur. Eu nu fur, dar liderii religiosi nu au niciun fel de respect, nu isi tin cuvantul

Tanarul sirian sustine ca in Romania este nevoie de investitii care sa creeze locuri de munca ori altfel viata refugiatilor din tara noastra nu este cu mult mai buna decat in tarile lor de origine.

In ceea ce priveste situatia sa juridica, Ahmed a primit statutul de refugiat dupa noua luni petrecute in tara noastra si momentan locuieste cu chirie intr-o garsoniera din Capitala.

Background:

Presedintele Klaus Iohannis a sustinut, saptamana trecuta, ca Romania poate primi si caza un numar de 1.785 de refugiati si nu va accepta cotele obligatorii. Or, UE a propus ca Romania sa primeasca 6.351 de refugiati.

Tara noastra adaposteste deja cateva mii de refugiati. 913 persoane au solicitat azil doar in primele sapte luni ale anului 2015. Acestora li se adauga 3.373 de solicitanti de azil pentru 2013-2014, potrivit unui raspuns al Comisariatului Natiunilor Unite pentru Refugiati din Romania (UNHCR) la o solicitare Hotnews.

In Romania exista sase centre pentru cazarea solicitantilor de azil, care pot gazdui pana la 960 de refugiati, potrivit informatiilor prezentate pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari.



Citeste mai multe despre   









57466 vizualizari
  • +26 (44 voturi)    
    ramai acolo (Luni, 14 septembrie 2015, 22:23)

    fifi [anonim]

    nu avem nimic cu voi, avem traditional relatii bune cu Siria, avem multi sirieni oameni de afaceri aici, avem romani pe-acolo, nicio problema, dar cu navalirile eu unul nu sunt de acord. Eu ca sa plec intr-o tara imi trebuie pasaport, vize, etc, sunt perchezitionat mai rau ca un terorist. Altii vin cu mana-n buzunar sau pe AK si sunt primiti cu ciocolata.
    • -1 (21 voturi)    
      wtf (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:44)

      Tomis [utilizator] i-a raspuns lui fifi

      Au plecat romanii cu milioanele in strainatate, si tu spui ca nu esti de acord cu navalirile? Mai bine taceai. Si nu te apuca sa-mi spui ca romanii sunt mai civilizati decat sirienii, pana una alta Romania are mai multe veceuri in fundul curtii decat Siria (inainte de razboi). Si mai zi-mi de romanii care s-au dus la furat si violat in Occident, zi-mi de Vaslui, zi-mi de BOR.
      • 0 (16 voturi)    
        Mai bine taceai tu! (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:07)

        Trahanache [anonim] i-a raspuns lui Tomis

        N-ai inteles ca omul vrea in Germania unde are casa, primeste bani sa se scoale la 10, sa-si bea cafeaua linistit, sa vorbeasca pe banii nemtilor in Siria, etc. In Romania trebuie sa ai baii tai, sa muncesti, sa dai din coate...: " nu brinde bine la arab" .
      • +6 (12 voturi)    
        ... (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:11)

        klaudyuxxx [utilizator] i-a raspuns lui Tomis

        Au plecat de-a lungul anilor, nu toti o data. Iar majoritatea s-au dus sa munceasca, nu s-au dus ca refugiati/azilanti.
      • +5 (11 voturi)    
        Whaaat ? (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:12)

        gigel [anonim] i-a raspuns lui Tomis

        Omule, tu gandesti in vreun fel ?
        Romanii au plecat cu milioanele dar pe rand si in decursul catorva ani. Nu s-au dus acolo ca sa stea pe strazi sau sa ocupe garile. In masura in care si-au gasit ceva de lucru acolo, au ramas, daca nu s-au intors. Nu au cerut azil si nici nu cer sa fie primiti cu miile orice s-ar intampla. Nici macar cersetorii nostri nu ar sta pe acolo daca nu ar primi ceva de bunavoie de la ceilalti. Dar astia rup gardurile si barierele si dau navala efectiv unde vor ei.

        Cat despre civilizatie e discutabil. Sunt multe aspecte de discutat. Dupa mine au ratat sanse importante sa arate lumii ca pot mai mult. Aparentele uneori inseala, si chiar daca vezi printre ei oameni civilizati... sa nu uitam ca si aia din 11 sept erau majoritatea studenti, etc. Totusi, noi romanii am trecut in nici 20 de ani de la Vadim la Iohannis si am dat semnale clare lumii ca vrem sa ne lepadam de proastele obiceiuri si chiar daca am parut uneori dezbinati una din fractiuni o ingroapa incet-incet pe cealalta. Si ei au avut evenimente importante cand puteau sa para dezbinati si o mica parte din ei sa se lepede de ISIS, atentate, ucigasi, samd. Dar par inca o turma compacta si amorfa de la care te poti astepta la orice.
  • -33 (47 voturi)    
    Asta e Romania Today -jalnica! (Luni, 14 septembrie 2015, 22:39)

    D_Poroineanu [utilizator]

    Si lui don Base xenofobul ii era frica ca vom fi invadati.
    10 ani pierduti cu Basescu in fruntea Romaniei, asta merita consemnat in istorie. Ten lost years sub bagheta unui narod de gura, slab de minte dar aprig la pahar. Si acum parca e beat tot timpul cand vorbeste.
    • +24 (30 voturi)    
      o parere (Marţi, 15 septembrie 2015, 9:11)

      Eugenia Melencu [anonim] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      Se vede ca nu ati inteles nimic din toata aceasta situatie. Ati postat doar ca sa-l improscati cu invective pe fostul presedinte. Chiar daca Romania este neatractiva pentru refugiati/relocati oricum vor ajunge destui cu sau fara voia lor, conform intelegerilor la nivel UE. Felul in care arata Romania ni se datoreaza tuturor. Cei 10 ani la care va referiti au schimbat foarte multe in bine, chiar daca dvs. va prefaceti ca nu observati. Nu stiu ce varsta aveti, dar daca erati matur si nu copil in anii sub Iliescu si FSN/PDSR/PSD, ati avea alta opinie. Fostul presedinte a spus intotdeauna verde in fata adevaruri neplacute, indiferent de reactiile starnite si de galetile de mizerii pe care le-ar fi putut suporta, renuntand la ipocrizie si declaratii sforaitoare, corecte politic dar negandite ca atare.
      • +1 (7 voturi)    
        Cum adica e vina tuturor? (Marţi, 15 septembrie 2015, 12:21)

        T [anonim] i-a raspuns lui Eugenia Melencu

        Eu ce vina am? Am furat eu? Am dat contracte la prieteni?
        • +6 (6 voturi)    
          Punctul 8 de la Timisoara de ex. (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:24)

          gigel [anonim] i-a raspuns lui T

          Se poate fura in diverse moduri si la diverse scari. Nu ati dat dvs contracte la prieteni, dar Doreii aia de la REBU care dorm pe langa o groapa cu saptamanile sa stiti ca fura si ei, desi totul pare legal pentru ei. Cei care dau contracte la prieteni si platesc Doreii sa stea degeaba sunt votati de oameni, nu ?

          Cei care se multumesc cu pomana fara sa le pese cui i se ia de la gura pentru ca ei sa aiba parte de pomana, fura si ei.

          Cei care voteaza un individ corupt ca primar mandate intregi si se multumesc cu panselutele pe care le planteaza acela dar nu le pasa de scoli, spitale samd, sunt la fel de culpabili moral ca si un hot.

          De aia cei care latra impotriva lui Basescu sunt oameni dintr-una sau alta din categoriile astea, li se pare ca sunt curati, dar asta pentru ca nu au destula morala ca sa isi dea seama ca totul la varf ii reprezinta de fapt pe ei. Nici nu vor intelege vreodata, insa generatiile viitoare ii vor judeca aspru. Nu mai au scuza tancului sovietic cum au avut generatia '45. Toate lipsurile noii generatii, tot mai contrastante cu tarile civilizate, nu vor mai putea fi explicate asa usor.
      • +1 (1 vot)    
        mai usor cu pianul pe scari (Miercuri, 16 septembrie 2015, 10:05)

        popaC [anonim] i-a raspuns lui Eugenia Melencu

        imi pare rau dar cel putin eu sunt plictisit la culme de declaratiile sforaitoare ale fanilor fostului presedinte ... care pana la urma ne-a lasat fara flota Romaniei, un aspect care printre multe altele este absolut minor si insignifiant pt sustinatorii domniei sale.eu si nu numai sunt foarte multumit ca a plecat de la conducerea tarii si nu mai avem de a face cu el. si mai sunt multumit ca incetul cu incetul si sustinatorii domniei sale isi pierd incetul cu incetul obiectul muncii.
    • -2 (4 voturi)    
      enough is enough (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:11)

      aew [anonim] i-a raspuns lui D_Poroineanu

      Domnule Poroianu, aveti -16 (20 voturi) - in acest moment.

      Aceste cifre concrete sunt un argument greu a predictiei mele: ca vor mai urma inca "TEN LOST YEARS" - daca nu ca dezvoltare a infrastructurii, atunci "TEN LOST YEARS" ca si schimbare a mentalitatii.

      De la asta pleaca totul, de la mentalitate.

      Si daca adun toti acesti "TEN LOST YEARS" + "TEN LOST YEARS inainte" + "TEN LOST YEARS" + "TEN LOST YEARS"... nu mai bine schimbi tara decat oamenii ? :)
      • -3 (3 voturi)    
        erata (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:24)

        aew [anonim] i-a raspuns lui aew

        *Poroineanu
        *al predictiei
  • +17 (35 voturi)    
    cand a zius ca pleaca inapoi? (Luni, 14 septembrie 2015, 22:39)

    zaboo [utilizator]

    ca nu gasesc paragraful...
  • +17 (21 voturi)    
    interviu cu jumate de masura (Luni, 14 septembrie 2015, 23:03)

    c397f144 [utilizator]

    Apreciez acest demers si cred ca cei doi jurnalisti puteau sa faca mai mult sa se ridice la nivelul subiectului, iar asta prin chestiuni de baza.

    In ultimul interviu, 'Parerea refgiatului...' intre min. 1:12 si 1:32, cei doi jurnalisti pun in total trei intrebari una dupa alta. 30 de sec. de intrebari in continuu pe care nici eu, ca vorbitor nativ, nu am reusit sa le retin. Nici macar a doua oara cand am reluat videoul. Oare omul acela ce sa inteleaga? Pacat.

    Din experienta mea cu imigranti pot sa va spun ca unii fac eforturi extraordinare pt a invata limba romana. Am putea sa le aratam putin respect si, daca-i invitam la un interviu, sa le oferin sansa sa inteleaga ceea ce vrem de la ei vorbind clar si la obiect.
  • +3 (31 voturi)    
    DRUM BUN! (Luni, 14 septembrie 2015, 23:06)

    schroedinger [utilizator]

    N-am inteles ce stie sa faca tanarul sirian?
    • +17 (27 voturi)    
      stia sa nu faca ce fac Romanii - mocangeala (Marţi, 15 septembrie 2015, 9:23)

      rakleta [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      cel mai important : "SA NU CERSEASCA" bani si mila!
      Citez:
      << Prefer sa muncesc, sa fac banii mei. Nu am vrut banii, am vrut sa fiu activ in comunitate. >>

      Cati dintre romansii nostri nu stau acasa degeaba pt 500 ? Multi , chiar prea multi.
      • +5 (9 voturi)    
        SENZATIONAL CU... (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:41)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui rakleta

        Dan Diaconescu!
        Dar ce credeai ca o sa spuna? C-a gasit un loc in fata aeroportului sau a Garii de Nord?
        Daca nu stii sa citesti, nu mai comenta! "Prefer sa muncesc!"
        Ce? Ca am inteles ca salariile la Dragon sunt mici!?!?
        • -1 (3 voturi)    
          nope e doar senzationa la tine (Marţi, 15 septembrie 2015, 14:34)

          rakleta [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

          ... ca o dai cotita si o mai si faci pe prostul.
          Atentie sa nu ramai asa.

          Cine e dan asta ?

          Avem mii de asistati care nu vor sa munceasca, asta o recunosc cu seninatate la orice interviu. Amarsteanul asta a vrut altceva deca o parte din puturosii nostri. Vezi cazul ala cand primaria nu a gasit oameni sa angajeze la o fabrica, dar culmea toti erau asistati sociali. Pana la urma a angajat niste asiatici din bucale parca .... Asa ca du-te ....
      • 0 (0 voturi)    
        nene, pai asta accepta mila mascata (Miercuri, 16 septembrie 2015, 18:21)

        zaboo [utilizator] i-a raspuns lui rakleta

        de la sirienii lui cu ai caror copii "face meditatii"....
      • 0 (0 voturi)    
        mi-a scapat o idee (Miercuri, 16 septembrie 2015, 18:22)

        zaboo [utilizator] i-a raspuns lui rakleta

        mi se pare un pic ciudat cum sta cu chirie din meditatii, cand cunosc familii in care muncesc ambii soti si NU isi permit sa stea cu chirie...
    • +2 (6 voturi)    
      de meserie (Marţi, 15 septembrie 2015, 12:02)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      e contabil.
      castiga bani din meditatii la matematica cu copii sirienilor din Bucuresti.
  • +8 (24 voturi)    
    pune mana si invata (Luni, 14 septembrie 2015, 23:15)

    Dan123 [utilizator]

    o meserie care nu o poate face si o maimuta sau un robot si atunci vei castiga bine si in romania. nici in state daca vinzi haine chinezesti nu castigi bine.
    • 0 (4 voturi)    
      : ) (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:47)

      Tomis [utilizator] i-a raspuns lui Dan123

      La cati oameni ies someri pe banda rulanta pentru ca sistemul nostru educational este pur comunist este foarte amuzant cand un roman ii spune unui sirian sa invete o meserie utila.
  • +11 (35 voturi)    
    LOL (Luni, 14 septembrie 2015, 23:18)

    Germanicus [anonim]

    Daca in Romania e asa de rau, de ce nu isi urmeaza singur propiul sfat? Ipocrizie tipic arabeasca, caine care musca mane ce-l hraneste!
  • +2 (16 voturi)    
    O posibila solutie la declinul demografic ?! (Luni, 14 septembrie 2015, 23:47)

    mary [anonim]

    Mi se pare suspect un pic suspect articolul asta cu "tanarul sirian " care spune exact ce trebuie sa auda concetatenii lui ca sa stea departe de Romania dar , ma rog, sa trecem peste impresiile de moment....

    Cred ca ar trebui privit si din alta perspectiva...Romania imbatraneste si imbatraneste accelerat. Rata natalitatii e la baie....Perspectivele sunt extrem de sumbre pentru viitor si exista slabe sanse de redresare a trendului demografic. (vezi
    http://www.contributors.ro/global-europa/divizia-de-popula%C8%9Bie-onu-29-iulie-2015-romania-%E2%80%93-145-milioane-locuitori-in-anul-2050-plus-un-raspuns-domnului-andrei-ple%C8%99u/ )
    oare nu ar trebui sa ne gandim si la alternative ?!

    Nu zic ca asta ar fi cea mai buna , imigratia poate fi din mai multe surse, dar totusi .....o dezbatere serioasa, rationala si lipsita de prejudecati ar trebui facuta.
    • -4 (8 voturi)    
      . (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:50)

      Tomis [utilizator] i-a raspuns lui mary

      Suntem de mult pe duca, demografic vorbind, daca te uiti pe statistici Romania este in cadere libera. Dar noi suntem primii care sar in sus cand vine vorba de straini in UE, desi nimeni nu vrea sa vina la noi. Eh, asta e, dezastrul este de mult anuntat si nu mai poate fi evitat.
    • +3 (3 voturi)    
      Sa ne gandim si la alternative (Marţi, 15 septembrie 2015, 14:19)

      NituCt [utilizator] i-a raspuns lui mary

      "sa ne gandim si la alternative" eu cred ca ar trebui mai întâi sa învățam sa gândim si apoi sa cautam alternative. Exista state si cu mai puțin de 20 mil de locuitori la fel de bine cum exista state ce devin (sau vor deveni) suprapopulate.
      Ce motiv ar fi pentru a creste rata natalități ? Oare importul de islamiști si diluția identității popor este o soluție logica ?

      "lipsita de prejudecati" acesti invadatori au propriile prejudecăți. In momentul in care ii primești in tara ta, automat, trebuie sa accepți si prejudecățile lor.
    • +2 (2 voturi)    
      comentariu (Marţi, 15 septembrie 2015, 19:46)

      gaby [anonim] i-a raspuns lui mary

      inainte de a vorbi gindeste.Tu nu cunosti oamenii acestia si potentialul pericol ca il reprezinta.Mai tirziu vei intelege
  • +10 (28 voturi)    
    home (Marţi, 15 septembrie 2015, 0:17)

    dean [anonim]

    sorry Ahmed, we do not own you a thing. On the contrary, Syria owns us a lot of money. Go home and fight for your country.
    • +8 (10 voturi)    
      dean? (Marţi, 15 septembrie 2015, 9:16)

      ernst [utilizator] i-a raspuns lui dean

      own?
      • +3 (5 voturi)    
        aplica si tu redundanta (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:57)

        ana [anonim] i-a raspuns lui ernst

        Owe si nu own
        A scris si omul ce a gandit, nu toti stiu engleza bine, ba chiar romanii declara ca o vorbesc fluent si se pot exprima foarte bine , ceea ce, din pacate, nu este adevarat, e doar o iluzie de la calculator, smart phone.....Asta a fost concluzia unui austriac care chiar vorbea 4 limbi la perfectie si a dorit sa invete si romana si a remarcat cat de prost vorbim noi engleza, ceea ce am verificat ulterior.
        Cat despre sirian, un articol de propaganda. Concluzia reala: ii primimi , dar sa fie testati medical, sa prezinte un cazier sau un CV, exact ce ne cere si USA ca sa intram pe teriroriul American, ca sa evitam infiltrarea unor posibili teroristi.
      • 0 (2 voturi)    
        probabil (Marţi, 15 septembrie 2015, 12:06)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui ernst

        ca o fi vrut sa zica : "...nu-ti suntem datori cu nimic..."
    • -1 (3 voturi)    
      dean, go home (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:50)

      Tomis [utilizator] i-a raspuns lui dean

      You're drunk.
    • +3 (3 voturi)    
      Aoleu (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:27)

      Una [anonim] i-a raspuns lui dean

      TO OWE = a datora
      To OWN = a detine

      Daca tot vrei sa raspunzi in engleza macar verifica si tu ce scrii.
  • +12 (20 voturi)    
    apreciez initiativa hotnews (Marţi, 15 septembrie 2015, 0:29)

    cititoare [utilizator]

    de a ne prezenta si latura cealalta a lucrurilor, iar aceste opinii ale refugiatilor in Romania ne da intr-adevar o perspectiva mai ampla a situatiei.

    Imi pare foarte rau pentru Ahmed. De-altfel si pentru Lili, fata din Armenia care a dat interviu saptaminile trecute. Le inteleg tristetea, dezamagirea si dorul ce-l poarta pentru locurile lor natale. Tocmai de aceea, ma infurie si mai tare actiunile tarilor occidentale in Orientul Mijlociu, cum l-au destabilizat ca dupa aceea sa vinda sperante desarte refugiatilor in UE. E clar ca mai marii leaderi europeni sint complet rupti de realitate. Nu stiu citi dintre ei inteleg zicala 'Decit codas la oras, mai bine in satul tau fruntas.' Acesti oameni trebuiesc ajutati in tarile lor, prin eliminarea ISIS si instaurarea pacii chiar daca aceasta ar insemna instaurarea dictaturii. Nu e bine nici pentru noi si mai ales nici pentru ei sa vina aici sa se chinuie in clasa de jos, cind la ei in tara aveau un alt statut social, o alta viata cu obiceiuri total diferite.
  • +25 (35 voturi)    
    Ahmed & Creanga (Marţi, 15 septembrie 2015, 1:37)

    NituCt [utilizator]

    Apoi, mai Ahmed, tu nu-l știi pe Creanga ce zicea : "milă îmi e de tine, dar de mine mi se rupe sufletul". Ce sunt eu de vina ca te-ai născut într-un loc in care domnește o religie medievala. Nu ma aburi cu chestii de genul "Coranul nu zice sa tai gatul la un om” ca am întâlnit (sau lucrat) cu persoane bine (sau chiar foarte bine) pregătite din punct de vedere tehnic, DAR ce încă au mentalități de ev mediu. Am mai învățat ca pe la voi oamenii au mai multe fețe : una spun si alta cred cu adevărat (de exemplu, știm amândoi de au vrut în Germania conaționalii tai, dar ai evitat sa spui clar motivul).

    Oricum NU am înțeles un lucru : "sa creeze locuri de munca ori altfel viata refugiatilor din tara noastra" ??? Deci, sunt "refugiați" sau "imigranți economici" care vin in căutarea unui loc de munca ?
  • -7 (27 voturi)    
    pericolul refugiatilor (Marţi, 15 septembrie 2015, 6:30)

    axxiusdecius [utilizator]

    sa munceasca in loc sa stea cu mana intinsa la stat?
    sa nu mai vina, domnle, cu idei d-astea, ca ne submineaza Romania traditionala a asistatilor social, ortodocsi si degraba votanti de PSD.
    • -2 (6 voturi)    
      corect (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:52)

      Tomis [utilizator] i-a raspuns lui axxiusdecius

      Deja comunitatea musulmana ne face de rusine in UE pentru ca nu urmeaza modelul de succes al judetului Vaslui. Sa mai si primim refugiati care vor sa munceasca, asta ar fi prea de tot.
  • -9 (17 voturi)    
    Veniti ba ! (Marţi, 15 septembrie 2015, 9:27)

    Qu [utilizator]

    Veniti in Romania.
    N-avem lucuri de munca, n-avem de mancare, n-avem caldura iarna, dar avem legi dictatoriale asa de drastice ca e interzis sa te si exprimi.
    Hai veniti, ca doar aci nu va bombardeaza americanii...inca.
    • +4 (6 voturi)    
      se vede (Marţi, 15 septembrie 2015, 12:09)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Qu

      cat iti este de interzis sa te exprimi.
    • 0 (0 voturi)    
      lol, pai de cand domneste Obama (Miercuri, 16 septembrie 2015, 18:27)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui Qu

      nu mai bombardeaza americanii pe nimeni... ne bombardeaza cu propaganda socialista si filme despre nimic cu starlete in chilotei
  • +12 (16 voturi)    
    Manipulare (Marţi, 15 septembrie 2015, 9:47)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    De ce ascundem ca 4 milione de romania gandesc la fel? Ca le e sila de acesta tara corupta si condusa de mafia securista, guvernata de un plagiator ordinar si de un parlament de mafioti si complici la jaf? Sirianul a inteles mai bine ca acesti "jurnalisti" ca Romania e tara hotilor, a criptocomunistilor si securistilor din care trebuie sa pleci, sa scuipi in urma si sa iti fie rusine ca ti-a fost dat sa te nasti intr-o tara unde un criminal ca Iliescu e inca liber si nejudecat.
  • +12 (16 voturi)    
    ... (Marţi, 15 septembrie 2015, 9:50)

    cartograful [utilizator]

    Sirianul se plange ca n-are oportunitati. E normal, nu stie bine romaneste inca, sistemul contabil probabil nici atat. Se mira ca unii au Bentley si unii n-au paine. Simplul fapt ca in Siria inainte de razboi nu se taiau gaturi nu inseamna ca erau vreo societate moderna sau emancipata. Sunt la fel de necompetitivi si dezorientati cum erau si romanii in 1989. Piata muncii in Ro e destul de competitiva chiar si daca esti nativ, cunosti romana si inca vreo 2 limbi foarte bine, etc. Asta nu inseamna ca e tzara de kkt, e aiurea, samd. Pe de alta parte, asa cum spune si sirianul in interviu, in Ro nu exista o xenofobie organizata, nu se poate compara cu gruparile din tarile vestice. Ca mai maraie cate unu pe FB sau la o (sau mai multe) beri e cu totul altceva. Nu au fost atacuri contra strainilor sau o politica de respingere a lor, cine e bun e angajat.
    Reactia dura a romanilor si a altor tari din est n-a fost generata in sine de ideea de-a caza refugiati si de incercarea de-a impune din afara aceste lucruri. Adica de o incalcare grosolana a suveranitatii nationale.
  • +9 (13 voturi)    
    logic... (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:33)

    trebol [utilizator]

    ce sa faci in romania ? aici si-a rupt foamea gatul ... sunt romanii care nu stiu cum sa plece mai repede din ro. - dar astia - ce sa faca in ro. ?
  • +5 (5 voturi)    
    ok (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:49)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    cititi si pe urma comentati...

    cred ca Ahmed va pleca in curand in Suedia...as zice...
    Vat despre marea moschee..., normal ca nu-i place ce a spus Basescu....dar nu se potriveste cu statutul de nepracticant pe care il declara ....
  • +5 (9 voturi)    
    Mars la ghebe (Marţi, 15 septembrie 2015, 10:49)

    Gekko [anonim]

    Bai Ahmedutzu lu peste ! Dupa ce ca stai bine mersi in Europa mai faci si gat ca aici e mai nasol ca in Siria, ca saracia e mare si vai de mine nu te poti descurca.Ia uscheala la tine in tara si ciocu mic. Sunt sigur ca si in Siria aveti oameni care circula in Bentley si alti care cauta o bucata de paine. Se pare ca habar n-ai cine sunt aia care cauta bucata de paine in gunoi. nu te-a informat nimeni ca exista aceasta comunitate numita tzigani care traieste si gandeste ca in secolul 18 si care ne f_te mereu prestigiul si economia.

    Hai impachetarea si la tine acasa. Nu ne f_te noua tara ca nu avem nevoie nici de musu si nici de moschei. Romania e o tara crestina si va ramane o tara crestina.

    Romani, nu tolerati astfel de comportamente venite din partea nimanui !!!! Afara cu ei fara mila daca nu vor sa se integreze si sa sa se adapteze !

    Tari precum Belgia, Olanda, germania, Austria, Franta au mari problem din aceasta cauza - le-au dat un deget si apoi au devenit o minoritate in fata lor.
  • +3 (7 voturi)    
    Ahmed sirianul neferict (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:04)

    Paesano [utilizator]

    Ahmed, tu chiar te astepti sa te angajeze cineva contabil aici sau in suedia sau in alta tara? Probabil ca inteligenta ta era suficienta in siria dar precum vezi in alte tari nu - fara suparare. Daca ai venit caine surd la vanatoare in conditiile in care ai un unchi aici nu pot decat sa zic mare este gradina lui Alah si plina de prosti.
    • +1 (1 vot)    
      asta e rautate, bre (Miercuri, 16 septembrie 2015, 18:32)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui Paesano

      am avut sef la o firma de audit in Romania un libanez scolit in Franta care dadea lectii la tot CECCAR-ul nostru la un loc! si eu am plecat din tara si tot in domeniul ala lucrez - asa ca DA, daca te duce capul, te angajeaza cineva; tre' doar sa vrei sa o iei de la zero si sa te ridici!
      • 0 (0 voturi)    
        Poate ca da (Joi, 17 septembrie 2015, 18:20)

        Paesano [utilizator] i-a raspuns lui zaboo

        Pai da amice, totul este sa vrei sa o iei de la zero. Spune-i asta li Ahmed
  • +2 (4 voturi)    
    interesant articol (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:14)

    EXEs [utilizator]

    Sunt de acord cu 95% din ceea ce spune tanarul imigrant sirian si anume nu cred ca intelege strategia globala a liderilor religiosi pe care ii condamna de altfel, nu intelege natura barbara a majoritatii musulmanilor dintre care a plecat si care navalesc acum pe teritorii "virgine" si nu intelege reactia normala de autoprotectie si autoconservare a popoarelor est-europene care gandesc si simt exact cum a exprimat vocal fostul presedinte Basescu. Bosorogii sclerozati din vest au uitat istoria invaziilor musulmane, dar noi cei din est nu am uitat.
    In rest trebuie sa recunosc ca desi il consider usor superficial, sirianul nostru este destul de OK. Este o criza globala care a acutizat diferentele dintre clasele sociale; clasa de mijloc practic a disparut devenind un fel de lower-middle class, o clasa de jos neoliberala, care se zbate din cauza migrarii industriilor in China sau din cauza robotizarii si automatizarii sau a saturarii pietelor. Europa de vest are o structura ceva mai echilibrata social pentru ca a reusit cu greu sa pastreze know-how si creiere pe care chinezii, rusii sau americanii sa nu le fure inca si pentru ca a reusit sa se mentina competitiva importand resurse la suprapret spre deosebire de americani, chinezi sau rusi.
    Simt blazarea tanarului sirian, dar nu sunt in totalitate de acord cu ea. Daca nu vrea sau nu poate mai mult atunci sederea lui in Romania este total inutila si ar trebui sa-si vada de drum pentru ca avem suficienta sila si blazare din productie interna. Avem nevoie de munca si de solutii, nu de contabili care sa ne spuna ca 2-1=1. A spus ca preda cursuri tinerilor musulmani, de ce nu si celor romani (daca nu stie romana trebuie sa invete or else out). Jobul ales de contabil nu mi se pare sincer de mare viitor asa ca ar cam trebui sa se reprofileze dupa parerea mea. In general consider ca nu este greu sa gasesti un job daca esti bine pregatit ci este greu sa gasesti un job la salariul pe care ti-l doresti.
    • +2 (2 voturi)    
      esti inginer, nu? (Marţi, 15 septembrie 2015, 16:53)

      cititoare [utilizator] i-a raspuns lui EXEs

      Jobul de contabil e de viitor. Hai sa fim seriosi, omul a avut o profesie cit de cit nobila in Siria. Inteleg ca-i si place matematica. De ce sa se reorienteze spre altceva? Mai bine sa continue pe acest drum, sa-si aprofundeze studiile in domeniu si sa isi gaseasca un job de contabil.

      In lumea asta e nevoie si de contabili, profesori, muzicieni, pictori. Nu numai de ingineri si doctori.
  • +1 (5 voturi)    
    :-( (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:20)

    JK [anonim]

    Numai in pielea lui sa nu fii. Sper sa aiba mai mult noroc de acum inainte.
  • +5 (5 voturi)    
    Minunat (Marţi, 15 septembrie 2015, 11:40)

    nano2k [utilizator]

    Salutam decizia sirianului.
  • -5 (5 voturi)    
    excelenta radiografie (Marţi, 15 septembrie 2015, 12:29)

    demaGOGU [utilizator]

    a situatiei socio-economice din RO!
  • +1 (3 voturi)    
    interesant (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:02)

    alina [anonim]

    Mi-a placut interviul, numai ca ar fi bine sa se puna cate o singura intrebare deodata si apoi asteptat raspuns, cu rabdare si calm.

    E interesant ce spune omul; nu este usor in Romania. Tara a mai evoluat intre timp, din diverse puncte de vedere, dar emigratia, cuplata cu neincrederea investitorilor de a investi, precum si cu birocratia, fac ca sa nu existe, in general, o piata dinamica de munca.

    Pentru o economie solida, e nevoie de forta de munca bine calificata si performanta, care sa nu mai emigreze. Guvernul ar avea mijloacele de a aduce tranformari in bine, dar nu o face - din incompetenta, dezinteres, coruptie, lene.

    Omul intervievat probabil ar avea capacitatea de a se integra intr-o societate europeana. Nu este indoctrinat, a dat dovada ca poate invata o limba straina si, in timp, ar putea invata in plus ca sa obtina o noua certificare sau echivalare de studii.

    De multe ori, destinul poate fi schimbat.
  • +3 (5 voturi)    
    ... (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:13)

    klaudyuxxx [utilizator]

    Ahmed pare un miorlait.... Ii cumpar eu un bilet dus spre Siria.
  • -2 (4 voturi)    
    ce spun comentariile despre noi (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:25)

    cici [anonim]

    Orice articol pe acest subiect produce o multitudine de comentarii, unul mai virulent si in acelasi timp mai stupid decat altul. Bai fratilor, intelegeti odata ca nu toti musulmanii sunt la fel, exact asa cum nici noi crestinii nu suntem toti la fel. Nu e greu de priceput nici macar pentru cei ce demonstreaza ca nu stiu nimic despre religia asta. Este de o ignoranta grosolana sa faci 30% din populatia globului teroristi doar pentru ca sunt musulmani. Ba mai mult, sa urli in gura mare ca esti crestin dar in acelasi timp sa ai atitudini atat de extremiste si lipsite de orice fel de compasiune e un paradox. Asta inseamna sa fi un bun crestin? Dupa ce am exportat toate milioane de emigranti prin toata lumea. Dupa ce am fost umiliti ca natie de toate taraturile si hotii plecati prin lume sa ne reprezinte, acuma scuipam pe refugiati de razboi? Extremismul asta este o dovada clara de ignoranta si fatarnicie.
    In ceea ce priveste comentariul unei doamne/domnisoare care nu se simte vinovata cu nimic pentru situatia din tara: nu exista roman care intr-un fel sau altul sa nu fi sustinut gruparile astea mafiote care ne conduc. Data viitoare cand va mai vine o replica de genul asta in cap ganditi si o sa vedeti ca nu e nimeni curat ca lacrima. In cel mai bun caz suntem nepasatori si neimplicati, atfel nu aveam cum sa ajungem aici.
    Daca tot ne place sa pretindem ca suntem mai buni decat amaratii astia atunci hai sa demonstram, hai sa fim crestini adevarati intr-o tara democrata parte a batranului continent, nu extremisti crestini ignoranti prentru ca nu suntem cu nimic mai buni decat alti extremisti ignoranti.
  • +1 (3 voturi)    
    nastase si sirianul (Marţi, 15 septembrie 2015, 13:54)

    gigi1 [utilizator]

    "In toate tarile este saracie, dar nu este o parte care nu gaseste nimic de mancare si o parte care are de toate."

    Vorba lu nastase cu doua Romanii, partidul si restul, sirianul o vede cu ochiul liber restul baga capul in nisip.
  • +1 (3 voturi)    
    Aha, deci un infractor (Marţi, 15 septembrie 2015, 15:02)

    fefe [anonim]

    Omul e un dezertor ceea ce dupa toate legile din lumea asta este o infractiune. M-am lamurit cum e cu refugiatii astia. Vreun refugiat "pe bune" a reusit sa gaseasca cineva?
  • +1 (1 vot)    
    Nu dorim intrusi in tara noastra invadatori (Marţi, 15 septembrie 2015, 15:42)

    ivan [anonim]

    Noi romanii nu va dorim in tara noastra pentru ca noi suntem saraci !
    Si de ce sa va dam noi din putinul nostru
    De ce sa va oferim noi asigurari medicale
    De ce sa va oferim noi ajutoare sociale ?
    Din ce bani
    Ati platit voi la sistemul nostru de ajutoare sociale ?
    Ati platit voi la sistemul nostru de sanatate ca sa vreti servicii sanitare platite de statul nostru ?
  • +1 (1 vot)    
    Mai sa fie... (Marţi, 15 septembrie 2015, 16:24)

    Michu [anonim]

    "Frate"...ai crezut ca in occident umbla cainii cu colacii in coada...ai crezut ca vii aici si stai ca la tine acasa, pe prispa casei...fumezi marihuana...te joci cu outele si banii vin din cer de la zeul tau...razboinic...instigator la ura...la violenta...NUU...aici trebuie sa muncesti...nu sa te rogi de 10 ori pe zi...MUNCA INNOBILEAZA OMUL...dute frumusel acasa...Europa nu este pentru voi...cei care veniti cu alte ganduri decat cele de buna credinta si respect...niciodata nu veti fi multumiti...si nu te mai plange...ca sunt destui romani cu facultati de prestigiu si care traiesc cu 500 RON pe luna...si care se imbraca de la Dragon...ai crezut ca cineva iti pune covor rosu la venire...iti da nevasta lui...fiica lui...casa lui si tu supermanul o sa traiesti ca si un rege asa cum va inchipuiti voi?...cum va invata Sharia...nu taty...pune osul la treaba...ca si noi romanii plecam peste hotare in cautarea unui trai mai bun...respectam legile, religia si cetatenii altor tari, care ne primesc...si noi am avut-o greu si o avem inca greu din cauza politicienilor...dar nu folosim religia pentru a instiga compatriotii nostri impotriva tarilor care ne-au primit...pentru frustrarile voastre noi nu avem nici o vina...si noi in tarile care ne-au primit incercam sa le invatam limba si obiceiurile...incercam sa ne integram...sa nu crede-ti voi supermanii ca ati ajuns in Europa si cineva va trateaza ca pe niste supermani...ceea ce faceti voi depaseste orice limita a ratiunii...sa va fie rusine!...Europa nu o veti avea...niciodata...si pa pa drum bun la tine acasa...!...luati-va zeul vostru si faceti cale intoarsa...PA PA
    • 0 (0 voturi)    
      bravo (Marţi, 15 septembrie 2015, 20:48)

      Gabi Milano [anonim] i-a raspuns lui Michu

      bravo ,ai raspuns foarte bine, raspund de la milano din pacate la toti arabii astia le da case (si ce case ) eu am asteptat 15 ani si imi dadea toate porcariile la arabi 3 camere plus duplex si copii iau trimis in egipt
      au inchiriat la persoane(Arabi) pe 200 de euro si ei platesc 200 euro 100 m
      • 0 (0 voturi)    
        mare e gradina ta (Miercuri, 16 septembrie 2015, 1:13)

        Andrei [anonim] i-a raspuns lui Gabi Milano

        Toti incultii s-au gandit sa se dea mari "intelepti" si vai de capul lor, ca nici sa scrie corect gramatical in romana nu stiu! In locul tau as fi tacut si m-as fi pus sa invat un pic de gramatica, poate nu ti-ar strica niste meditatii de la sirianul acesta, care in mod sigur cunoaste mai bine limba romana decat tine si multi alti analfabeti din tara asta! Si da, ce sa spun, foarte bine se mai integreaza romanii in tarile straine, prin furt si taranime, motiv pentru care avem si reputatia asta , atat de "minunata" in Europa!
  • 0 (0 voturi)    
    Ce-ar fi, daca.... (Marţi, 15 septembrie 2015, 17:53)

    Cadillac [utilizator]

    In loc sa te vaicaresti la TV, te-ai duce inapoi acasa.

    Mai gasesti citiva "barbati" ca tine, puneti coor-ul la lupta si luati-i gitul lui Assad asa cum rominii au facut cu Ceausescu!

    Ce zici de 'chestia' asta?
    • +1 (1 vot)    
      Greu sa-i mai ia gatul lui assad (Marţi, 15 septembrie 2015, 19:49)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Cadillac

      Acum ca Phutin trimite omuletii verzi si in Siria.
  • 0 (0 voturi)    
    Du-te acasa in oocident (Miercuri, 16 septembrie 2015, 9:10)

    Alex [anonim]

    Lasa Romania cea crestina si du-te la tine intr-o tara islamica. Nu avem nimic cu voi, dar de islam periculos nu avem nevoie. Destul sa fie doar 5% dintre voi fanatici si apoi trebuie sa va aducem aminte de Vlad Tepes.
  • 0 (0 voturi)    
    Este relevant un interviu? Mai faceti macar unul? (Miercuri, 16 septembrie 2015, 11:50)

    Luchian [utilizator]

    Putem sa aflam oare parerea tuturor imigrantilor mexicani din SUA despre SUA luand interviu unui singur imigrant?

    Este relevanta opinia unui om pentru a ne forma o parere despre toti membri unei comunitati?

    Daca alegeati sa luati interviu unui copil sirian aflat intr-un parc din Romania, dupa ce a trait intr-o tara unde bombardamentele erau la ordinea zilei s-ar putea sa ne fi format o cu totul alta parere despre situatia imigrantilor sirieni.
  • 0 (0 voturi)    
    Da-i drumul inapoi! (Joi, 17 septembrie 2015, 9:03)

    dacs [anonim]

    V-am vazut ce muncitori sunteti. E greu in Romania nu iti da nimeni bani sa o freci in centru zi-noapte pe bordura.
    Mergeti in Germania enervatii pe astia si poate ajungeti cu totii in Dunare, asa cum m-am enervat eu cand mi-am gasit masina scuipata in centrul unui oras german, regulamentar parcata cu taxa. Oare o fi fost un neamt sau un jeg de imigrant care la venire si la plecare o ardea in fata undei scari de bloc?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version