"Pacatul se raporteaza la doua puteri sufletesti: puterea libertatii vointei si puterea intelegatoare sau cuvantatoare, sau de cunoastere, prin urmare pacatul fara voie si fara stiinta e tot pacat, chiar daca e canonisit mai usor, si lesne de iertat la Dumnezeu. Diferenta dintre actele respective este doar gradul de consimtire a omului cu satana. De pilda, un grad mai mic este a intra pe internet, a scrie: www. care intr-o anume numerologie inseamna 666, si a face acest compromis pentru a cunoaste un lucru sau altul, sau pentru inlesnirea comunicarii. Gestul pare insignifiant, dar el e facut de toti oamenii care intra pe internet. Nu este oare un gest potrivnic sfintei cruci, pe care credinciosul o face inaintea oricarui lucru bun, sau inainte de intrarea in sfanta biserica? A intra pe internet cere acest mic obol satanei, a scrie numarul numelui fiarei, spre a intra in capistea virtuala a ei. Acest compromis pus ca obligatie sociala este o sfidare a sfinteniei sufletului crestin, si totusi, avand credinta ca harul lui Dumnezeu il va feri de intepatura scorpiei si de veninul aspidei, crestinul nu considera ca savarseste o impietate tiparind numarul de intrare pe internet, si nici nu i se socoteste lepadare, de ce? - pentru ca nu se identifica pe sine cu acel numar", pe site-ul manastirii intr-o postare in care este abordata din nou problema pasapoartelor biometrice si "lepadarea de Hristos".

Parintele Hariton Negrea la predicaFoto: manastirea.petru-voda.ro

Manastirea Petru Voda, ctitorita de parintele Justin Parvu, este vocea cea mai reprezentativa pentru ortodocsii traditionalisti romani, care se declara antiecumenisti si se afla in prima linie a miscarii impotriva pasapoartelor biometrice considerand ca este vorba de acceptarea numarului Fiarei, 666, "o lepadare de Hristos" si un prim pas catre controlul total al persoanelor.

Manastirea s-a implicat masiv in dezbaterile legate de pasapoartele biometrice. Monahul Filotheu Balan, prezentat drept purtator de cuvint al staretului de la acea vreme Justin Pirvu (unul dintre cei mai influenti monahi ortodocsi, decedat in 2013), a participat la o dezbatere in Parlament pe aceasta tema si a avut in permanenta pozitii extrem de dure la adresa influentei occidentale in Romania (vezi aici video). Insusi Justin Pirvu a respins pasapoartele biometrice si gazele de sist in iesiri publice, iar informatii din zona bisericii arata ca Filotheu Balan a avut o influenta semnificativa asupa lui Justin Pirvu in ultimii ani ani de viata ai acestuia.

Importanta manastirii Petru-Voda este cu atat mai mare in spatiul ortodoxiei, foarte multe manastiri din tara fiind ctitorite de catre calugari plecati de la aceasta manastire sau de catre fii duhovnicesti ai parintele Justin Parvu, fost detinut politic, considerat un sfant de multi calugari, preoti si enoriasi.

Anti gaze de sist

Conflictul dintre satenii din Pungesti si Chevron e reflectarea unui conflict vechi si dur in chiar inima bisericii ortodoxe. O confruntare intre pro-occidentali (reprezentati de Patriarhul Daniel) si traditionalistii care controleaza mare parte din bisericile si manastirile ce apartin de Mitropolia Moldovei si Bucovinei, institutie condusa de Inalt Preasfintitul Teofan. Un conflict despre care Mirela Corlatan scria inca din 2012.

Implicarea fatisa a preotilor moldoveni in protestele anti-Chevron nu a intimpinat pina acum nici o rezistenta din partea liderilor centrali sau locali ai Bisericii Ortodoxe Romane. Daca in privinta Patriarhiei exista semnale ca ia in calcul convocarea Sfintului Sinod pentru a curma elanul anti-gaze de sist al preotilor, Mitropolia Moldovei si Bucovinei nu a facut nici un gest de delimitare fata de preotii protestatari. Mai mult: a emis citeva semnale mai degraba incurajatoare pentru acestia.

Citeste si: Ce-i mana pe preotii moldoveni in lupta anti-gaze de sist? O poveste mai complicata despre conflictele interne din biserica si rezistenta la schimbare