Un conflict subtil, tacut si extrem de important pentru Romania are loc in interiorul Bisericii Ortodoxe, iar implicarea unei parti a clerului din Moldova in protestele anti-Chevron reprezinta declinarea publica a acestui conflict. E un posibil conflict intre factiunea pro-occidentala a bisericii si factiunea traditionalista, nationalista, cu radacini adinci in Moldova saraca. Disputa se duce la virful bisericii, iar importanta lui face ca reprezentantii miscarii nationaliste sa se pozitioneze dur in chestiuni de mare impact public. Gazele de sist acum, la fel ca pasapoartele biometrice in urma cu doi ani, sint motivul perfect pentru ca traditionalistii sa-si afirme dispretul fata valorile occidentale si aderenta la o doctrina care, explicit sau implicit, respinge progresul.

Cristian PantaziFoto: Hotnews

Zeci de preoti si chiar ierarhi din zona Moldovei au pozitionat Biserica Ortodoxa drept lider de initiativa intr-un conflict dur cu compania americana Chevron si autoritatile care au acordat autorizatiile necesare pentru a incepe explorarea presupuselor zacaminte de gaze de sist in trei perimetre din judetul Vaslui.

Slujba in toiul noptii printre protestatarii de la Pungesti, preoti care aduc credinciosii la mitinguri anti-gaze de sist si infiereaza subjugarea Romaniei de catre Occident, campanii de informare anti-Chevron in biserici si camine culturale. Toate sint ipostaze comune in ultimii doi ani in Moldova. Si nu sint o surpriza. Cum s-a ajuns aici, cum s-a ajuns ca toate aceste manifestari care resping dialogul sa aiba loc sub tacerea complice a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei - care gestioneaza treburile bisericesti in zona?

E clar ca exista mai multe motive: drame personale, lipsa de informatii, ingrijorarea reala in fata riscurilor inerente, dezinformarea practicata de persoane interesate. Dar amploarea implicarii preotilor a venit pe fondul unui puternic discurs anti-occidental si al unui nationalism dur (numit eufemistic de apropiatii bisericii "traditionalism"). Acestea reprezinta terenul fertil pe care s-au nascut protestele preotilor anti-Chevron. Din aceasta combinatie fatala de frica, ignoranta, prejudecati, plus resentimente fata de atitudinea de dialog ecumenic asumata de Bucuresti.

Conflictul dintre satenii din Pungesti si Chevron e reflectarea unui conflict vechi si dur in chiar inima bisericii ortodoxe. O confruntare intre pro-occidentali (reprezentati de Patriarhul Daniel) si traditionalistii care controleaza mare parte din bisericile si manastirile ce apartin de Mitropolia Moldovei si Bucovinei, institutie condusa de Inalt Preasfintitul Teofan. Un conflict despre care Mirela Corlatan scria inca din 2012.

Implicarea fatisa a preotilor moldoveni in protestele anti-Chevron nu a intimpinat pina acum nici o rezistenta din partea liderilor centrali sau locali ai Bisericii Ortodoxe Romane. Daca in privinta Patriarhiei exista semnale ca ia in calcul convocarea Sfintului Sinod pentru a curma elanul anti-gaze de sist al preotilor, Mitropolia Moldovei si Bucovinei nu a facut nici un gest de delimitare fata de preotii protestatari. Mai mult: a emis citeva semnale mai degraba incurajatoare pentru acestia.

De ce este important intaistatatorul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei? IPS Teofan (care si-a obtinut doctoratul la Institutul Teologic Saint Serge din Franta, cunoscut in lumea bisericii drept bastion al traditionalismului ortodox) este cel care gestioneaza activitatea bisericii ortodoxe in Moldova. El da semnalele decisive pe marile teme de dezbatere.

De aproape doi ani de cind au inceput protestele anti-Chevron in Vaslui, internetul nu retine nici o luare publica de pozitie a IPS Teofan. In schimb, Mitropolia Moldovei si Bucovinei s-a remarcat in cel putin doua momente prin pozitii puternic traditionaliste, conservatoare.

Octombrie 2012. La hramul Sfintei Parascheva au fost aduse in Iasi moastele unui sfant din Ucraina, Sfantul Cuvios Teofil, un sfant obscur, cu o biografie schematica, de care nu a mai auzit nimeni inainte. Moastele au fost aduse de la Manastirea Kitaev din Ucraina, iar gestul a avut o incarcatura simbolica majora. Informatii din interiorul BOR indica faptul ca Patriarhul Daniel nu a fost incantat de initiativa IPS Teofan de a aduce moastele unui sfint din Ucraina.

Iulie 2013. Pe portalul de informatii al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei apare un articol publicat de preotul Constantin Sturzu, consilier cultural al Arhiepiscopiei Iasilor si considerat un apropiat al IPS Teofan/ cunoscut in mediul metropolitan iesean ca unul din personajele cu mare putere de influentare a mitropolitului. Articolul este un rechizitoriu dur al Occidentului, acuzat ca "... exista o directiva din acest spatiu geo-politic de a se lovi in Biserica majoritara din Romania. In ce scop? Evident, pentru decredibilizarea ei...". Constantin Sturzu aduce in discutie si chestiunea gazelor de sist (fara a o numi exact), in cheia nationalismului: "Daca se va mai accepta si exploatarea - nu de catre statul roman! - a unor bogatii naturale, utilizandu-se tehnologii cu risc ridicat din punct de vedere ecologic, inseamna ca se va da cu totul apa la moara celor care deja declara ca nici cizma sovietica nu apasa atat de greu pe grumazul poporului roman."

Dar cel mai interesant aspect in articolul publicat de Constantin Sturzu este legat de proiectul Uniunii EurAsiatice, promovat de presedintele rus Vladimir Putin. Sturzu isi incepe discursul cu o critica aparenta a Uniunii EurAsiatice, folosind inclusiv titlul unui celebru film rusesc, "Moscova nu crede in lacrimi". Dupa care vine avertismentul: "Dar daca responsabilii de acest proiect (inca) numit Uniunea Europeana nu se vor trezi la timp si nu vor tine cont de specificul, de doleantele si de sensibilitatile romanilor, pe viitor orice este posibil. Chiar si ceea ce acum pare o utopie".

Articolul semnat de Constantin Sturzu a stirnit valuri de comentarii pe forumurile dedicate bisericii. Mitropolia Moldovei si Bucovinei nu a avut nici o pozitie publica prin care sa se delimiteze de comentariile autorului, care este si purtator de cuvant al Arhiepiscopiei Iasilor.

Dar IPS Teofan nu este singurul inalt prelat din Moldova al Bisericii Ortodoxe care s-a remarcat prin respingerea valorilor occidentale si intoarcerea spre nationalism.

Inalt Prea Sfintitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor, a avut o iesire dura la adresa UE si a explorarii gazelor de sist. In iulie 2013, Pimen (fost colaborator al Securitatii) spunea ca "E mai rau ca in comunism. Faceti crima! Dumnezeu ne-a salvat de URSS, ne va salva si de UE".

Recent, in plin scandal al gazelor de sist de la Pungesti, un alt cap al Bisericii Ortodoxe din Moldova a criticat dur orientarea pro-europeana. Corneliu, Episcopul Husilor, a tinut o cuvintare in care a comparat comisarii europeni cu comisarii sovietici: "In anii '50 in tara aceasta erau comisari sovietici care dictau ce sa lucreze romanilor, li se luau pamanturile, erau intemnitati si cea mai mare parte, floarea intelctualitatii, a putrezit in temnitele comuniste. Astazi sunt alti comisari, europeni, tot fara de Dumnezeu, care tot la fel fac. Ce se va alege de ei? Ce s-a ales si de ceilalti".

Iar invataturile nationaliste si anti-Occidentale emise de capii bisericii ortodoxe din Moldova au fost intarite de pozitii la fel de dure ale unor influenti preoti si calugari din manastirile de traditie din zona.

Manastirea Petru Voda s-a implicat masiv in dezbaterile legate de pasapoartele biometrice. Monahul Filotheu Balan, prezentat drept purtator de cuvint al staretului de la acea vreme Justin Pirvu (unul dintre cei mai influenti monahi ortodocsi, decedat in 2013), a participat la o dezbatere in Parlament pe aceasta tema si a avut in permanenta pozitii extrem de dure la adresa influentei occidentale in Romania (vezi aici video). Insusi Justin Pirvu a respins pasapoartele biometrice si gazele de sist in iesiri publice, iar informatii din zona bisericii arata ca Filotheu Balan a avut o influenta semnificativa asupa lui Justin Pirvu in ultimii ani ani de viata ai acestuia.

Calistrat Chifan, duhovnic la Manastirea Vladiceni, este un alt influent inamic al ecumenismului (miscarea de apropiere intre bisericile crestine). Cu o istorie personala zbuciumata, oprit de la slujire de patriarhul Daniel pe cind acesta conducea Mitropolia Moldovei, din cauza unor grave abateri canonice, Calistrat Chifan a fost repus in drepturi de mitropolitul Teofan si pastreaza o influenta semnificativa asupra catorva stareti ai unor manastiri din Vaslui, pe care se pare ca le finanteaza. Nu intimplator, televiziunile au relatat ca aceste manastiri au trimis sprijin sub forma de alimente catre locuitorii din Pungesti care au protestat zi si noapte impotriva Chevron.

Acestea sint citeva dintre personajele care compun puzzle-ul complex al vietii bisericesti din Moldova, o regiune care poarta plaga saraciei si unde influenta clerului asupra vietii de zi cu zi e mai mare decit in orice alta regiune din Romania.

  • Lupta dusa de aceste personaje-cheie impotriva modernizarii este de fapt o lupta pentru pastrarea status-quo-ului. Nu au nevoie de tulburari inutile care sa puna in pericol influenta majora pe care o au asupra unei populatii saracite. Nu au nevoie de aparitia unor inputuri externe (investitii, tehnologie etc), pentru ca acestea ar putea genera fluxuri de idei noi cu potential "destabilizator". Pe scurt, acesti preoti si ierarhi vor sa limiteze la maximum schimbarea ca sa-si prezerve influenta, adica puterea. Si daca asta inseamna scandaluri ridicole (precum scandalul cip-urilor care fura sufletul oamenilor) sau deraierea unor proiecte strategice chiar inainte de a incepe (cazul explorarii potentialelor zacaminte de gaze de sist) - ei isi vor asuma riscurile de a ramine in istorie ca frinari ai modernizarii, in numele unui traditionalism ridicat la rang de virtute.

Am descris o stare de fapt semnificativa pentru dosarul Chevron. Dar nationalismul agresiv profesat de o parte a elitei bisericesti din Moldova nu se va opri aici. Asa cum nu s-a oprit la dosarul pasapoartelor biometrice, care la momentul declansarii parea doar un scandal intretinut de exaltati.