Ministrul Transporturilor afirma ca exista mai multe proiecte care si-ar dori sa intre in istorie, iar unul dintre acestea, pe care spera sa-l finalizeze in perioada mandatului, vizeaza modernizarea porturilor de pe Dunare, care beneficiaza de fonduri europene de 750 milioane euro.

Ramona Manescu (foto arhiva)Foto: Agerpres

"Sunt foarte multe proiecte care mi-as dori sa intre in istorie, dar unul dintre ele, pe care sper sa-l pot duce la bun sfarsit, este cel care se refera la coridorul Dunare - Main - Rin, spre exemplu, si proiectul integrat prin care nu numai ca facem Dunarea navigabila si cu potential foarte mare din punct de vedere economic, dar putem sa modernizam toate porturile care sunt la Dunare, sa le modernizam in sensul in care facem centre multimodale, intermodale, logistice", a declarat ministrul Transporturilor la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, potrivit Mediafax.

Ea a raspuns astfel unuia dintre moderatori, care a dorit sa afle ce proiect ar putea "intra in istorie" finalizat de ea ca ministrul al Transporturilor.

"Proiectul acesta urmeaza sa fie realizat din Connecting Europe Facility, avem alocat 750 milioane euro pentru acest proiect, este un proiect integrat, pentru ca nu vorbim doar de cai navigabile, vorbim si de refacerea porturilor si centrele logistice care vor fi in porturi", a precizat ministrul.

Ministerul Transporturilor a anuntat in octombrie ca are la dispozitie 1,3 miliarde de euro, bani europeni, care vor fi utilizati pentru reabilitarea caii ferate Craiova-Calafat, investitie de 400 milioane euro, si pentru modernizarea celor 16 porturi dunarene si maritime.

Manescu a afirmat, raspunzand unor intrebari, ca nu doreste ca ministerul Transporturilor sa cedeze portul Constanta, care este un obiectiv strategic, de interes national, si trebuie tratat ca atare.

"Eu nu vreau sa dau portul si domnul Mazare (Radu Mazare, primarul Constantei, n.r.) stie lucrul acesta, chiar daca se supara pe mine, asta este. (...) Porturile au proiecte in derulare, pe fonduri europene, odata ce schimbi administratorul, se incheie contractul, pierzi fondurile europene, sunt proiecte care au fost finalizate dar nu a trecut perioada de gratie de 5 ani, deci orice modificare presupune returnarea fondurilor care au fost investite. Apoi, avem un proiect integrat, acesta de care va spuneam, pe care vrem sa-l incepem in 2014. Ar fi fost pus in pericol, pentru ca un proiect integrat trebuie gestionat intr-un mod integrat si nu faramitat in mii de bucatele, care mai apoi nu stim cine si cum le administreaza si le gestioneaza", a spus ministrul.

Premierul Victor Ponta a declarat la mijlocul lunii noiembrie ca discutia finala privind descentralizarea porturilor va avea loc in USL, el subliniind ca procesul de descentralizare nu are in vedere marile porturi, ci pe cele mici, care nu au trafic, activitate economica si nici resurse financiare

La 8 noiembrie, premierul a afirmat, referindu-se la descentralizarea Portului Constanta, ca se va proceda ca in cazul marilor porturi europene, prin listare la bursa, Guvernul si autoritatea locala urmand sa detina participatii minoritare.

Intrebat daca Portul Constanta va trece la Primaria Constanta, Ponta a precizat: "Portul Constanta, pentru ca este un loc atat de important pentru Romania, pentru toata Europa, pentru ceea ce vrem sa facem, noua Cale a matasii, cred ca trebuie sa imbine autoritate locala, autoritate centrala si investitori privati".

Primarul Constantei, Radu Mazare, sustinea, in 18 septembrie, ca autoritatile locale ar putea primi inca 15% din actiunile pe care statul le detine la Administratia Porturilor Maritime Constanta, urmand ca alte 15% din actiuni sa fie listate pe Bursa.

In toamna anului trecut, primarul Constantei anuntase ca cele 60 de procente detinute de Guvern la Administratia Porturilor Maritime Constanta vor fi impartite intre Primaria Constanta, Primaria Navodari, Primaria Mangalia si Consiliul Judetean Constanta.

In prezent, statul detine 60% din actiunile APMC, 20% Fondul Proprietatea si 20% Consiliul Local Municipal Constanta.

Pe de alta parte, Manescu a afirmat ca anul viitor ministerul va cheltui 675 milioane euro din bani UE, dar din bugetul pe 2014 al institutiei pe care o conduce procentul alocat investitiilor este foarte redus, fiind destinat doar cofinantarilor proiectelor europene.

"Investitiile sunt exact cele pe care le putem sustine ca si cofinantare pentru fondurile europene, deci nu putem sa avem alte investitii de la bugetul de stat. (...) Bugetul Romaniei in momentul de fata, tinand cont si de limitarile impuse, si de acordul cu FMI, si de toate limitarile economice care sunt impuse, nu ne putem duce peste cofinantari in momentul de fata. Cofinantarile acestea sunt si ele tot investitii", a mai spus ministrul Transporturilor.

Cei mai multi bani pentru investitii vor fi alocati anul viitor modernizaii infrastructurii feroviare, potrivit lui Manescu.