Digitalizarea scolilor va face obiectul unui proiect pe fonduri structurale care este pregatit acum la minister, proiect de peste 100 milioane euro, a spus ministrul Educatiei, Remus Pricopie, la un eveniment organizat de Samsung care a dotat o clasa a unui liceu bucurestean cu tablete, smart TV si laptop-uri. Digitalizarea scolilor se va face in doua faze: mai intai vor exista in toate clasele I si a II-a videoproiectoare si PC-uri, iar apoi etapa cea mai costisitoare va consta in punerea unei tablete in fiecare banca.

Clasa "smart" in viziunea SamsungFoto: Samsung

"Anul viitor cand vor intra primele manuale digitale in clase, toate clasele I si a II-a vor avea la dispozitie un videoproiector, un calculator sau un laptop si un ecran si practic se va lucra in clasa cu componenta digitala. Ultimul pas este acela in care digitalizam intreaga clasa, iar copilul va avea pe banca tableta conectata la calculatorul profesorului. Aceasta ultima faza este cea mai costisitoare, iar pentru ea se lucreaza la Ministerul Educatiei pentru a scrie un proeict pe fonduri structurale, un proiect care va fi destul de mare si se va incadra in bugetul 2014-2020", spune ministrul Remus Pricopie.

El a spus ca acest proiect va fi facut public cand va fi gata draft-ul, iar ca si valoare, estimarea ministrului trece de 100 milioane euro. "Ganditi-va ca in momentul in care faci o astfel de investitie toti elevii trebuie sa aiba la fel pentru ca legea ne obliga sa ne asiguram ca toti copii au aceleasi conditii in clasa. Nu putem sa cumparam in 10 scoli, iar restul de 50-100 sa ramana fara nimic". Ministrul a mai spus si ca regulemantul scolar va fi modificat pentru ca elevii sa aiba voie cu tablete.

Declaratiile au fost facute la un eveniment organizat de Samsung la liceul bucurestean Nicolae Kretzulescu unde compania a inaugurat prima dintre cele trei "clase digitale", ca parte a unui parteneriat in valoare de 100.000 euro semnat cu Ministerul Educatiei in iunie.

In clasa sunt 31 de tablete Samsung Galaxy Note 10.1, un E-Board, un Smart TV si doua laptop-uri,, iar terminalele elevilor sunt conectate cu cel al profesorului care poate urmari in timp real activitatea elevilor.

Nu exista multe clase smart in tara, unele facand obiectul unor proiecte prin fonduri strructurale, altele fiind proiecte ale autoritatilor, iar altele au fost integral sponsorizate de firme, mai ales de IT.

Ce planuri sunt pentru digitalizare in 2013?

"In acest an nu avem pe lista de investitii clase digitalizate fiindca intai trebuie instruiti profesorii pentru a lucra cu noile tehnologii inainte ca acestea sa ajunga a fi folosite de elevi. Presupunand ca avem bani, multe dintre echipamente ar ramane neutilizate. Prin urmare, vom face o evaluare si trebuie sa facem pasii firesti:

  • 1 Conectarea la internet
  • 2 Dezvoltarea soft-urilor educationale, si aici vorbim de manuale digitale.
  • 3 Profesorul trebuie sa aiba pregatirea necesara inainte de a intra la clasa si vom folosi fondurile structurale pentru a pregati profesorii pentru utilizarea manualelor digitale", explica ministrul Educatiei.

El spune ca pentru urmatoarele 12-18 luni vorbim de un total de 24.000 de cadre didactice ce trebuie instruite, cele care predau la clasa I, la a II a, la V a

Pricopie a vorbit si despre metodologia legata de manualele digitale si despre calendarul realizarii manualelor scolare. "Sunt finalizate, avem metodologia, de doua ori au fost puse in dezbatere publica atat metodologia, cat si calendarul. Editorii au cerut un timp pentru a avea posibilitatea sa dezvolte aceste manuale digitale, noi le-am acordat timpul si acum in septembrie supunem lucrurile a treia oara dezbaterii publice pentru a ne asigura ca nu mai sunt neintelegeri si neclaritati, iar cand demaram procesul vrem ca traseul sa fie foarte bine inteles"

Remus Pricopie a tinut sa le raspunda si celor care spun ca, in conditiile in care o parte din scoli stau sa cada, e exagerat sa vorbim de tablete si smart TV, explicand ca trebuie sa ne ocupam in acelasi timp de mai multe lucruri "Faptul ca inca avem probleme in sistem nu inseamna ca trebuie sa blocam acest proiect. Cineva a spus ca trebuie sa terminam scolile de reparat si apoi sa ne ocupam de digitalizare. Eu cred ca trebuie sa le facem in acelasi timp si pe unele si pe altele. Pentru fiecare problema avem o foaie de parcurs destul de clara, astfel incat in scurt timp sa avem continuturile digitale la care sa aiba acces atat copii din tara cat si din strainatate"

Pentru digitalizare un atuu tine si de faptul ca mai toate scolile din orase sunt conectate la internet, iar la sate cam jumatate dintre unitati au internet, derulandu-se insa un proiect de instalare de conexiuni broadband in toate scolile.

"Eu cred ca in patru-cinci ani nici n-o sa mai recunoastem clasa (...) De fapt noi asistam, dupa multi ani, la o schimbare fundamentala de filosofie a clasei. Uitati-va cum sunt asezati copii si cum interactioneaza profesorul cu ei, uitati-va cat de repede se face verificarea", a mai spus ministrul.

La inaugurarea clasei smart

La inaugurarea clasei smart

Foto: Samsung

Importanta invatamantului digital este reafirmata si de studiile in domeniu, care arata ca, in momentul in care elevii se bucura de o experienta de invatare interactiva, acestia retin 75% din informatii, in timp ce doar 20% dintre informatii sunt retinute atunci cand suportul de invatare este doar audio-video. In momentul in care informatia este citita, elevii retin pana la 5% din informatie, spun cei de la Samsung intr-un comunicat de presa.

Obiectivul parteneriatului dintre Ministerul Educatiei Nationale si Samsung il reprezinta familiarizarea elevilor si a profesorilor cu solutii de invatare performante, care pot sa usureze procesul de predare-invatare si sa-l faca mai atractiv.

Samsung Electronics Romania si Ministerul Educatiei Nationale au semnat in luna iunie a acestui an un parteneriat pentru amenajarea unor sali de clasa "smart" in liceele din Bucuresti, Timisoara si Iasi cu echipamente IT de ultima generatie.