Ministerul Justitiei face o serie de precizari cu privire la declaratiile primarului municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, in care acesta acuza Guvernul Ponta ca, printr-o ordonanta de urgenta din 2013, "a dat un tun administratiilor locale, nationalizand niste sume de bani din taxele de timbru judiciar". Intr-un comunicat de presa, MJ sustine ca modificarea destinatiei sumelor provenite din taxele judiciare de timbru, astfel incat un procent de 30% sa revina bugetului de stat, a fost introdusa printr-o lege votata in mai 2012.

Ministerul Justitiei arata ca desi modificarea legislativa a intrat in vigoare in 2013, ea a fost introdusa in lege inca din 2012, prin Legea nr.76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, si nu de la 01 iulie prin adoptarea OUG 80/2013.

Totodata, MJ subliniaza ca, potrivit "impactului financiar realizat in cadrul procesului de elaborare a actului normativ amintit, diferenta procentuala ce va fi modificata de bugetele locale prin diminuarea procentului care va ramane la dispozitia acestora de la 30% la 45% va fi mai mare, in venituri absolute, ca efect direct al majorarii cuantumului taxelor judiciare de timbru. Prin urmare, adoptarea OUG nr. 80/2013 nu va avea ca efect diminuarea sumelor ce sunt incasate din taxele judiciare de timbru de catre bugetele locale."

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a acuzat miercuri Guvernul Ponta ca "a dat un tun administratiilor locale, nationalizand niste sume de bani din taxele de timbru judiciar", municipalitatea urmand sa inregistreze un minus de un milion de euro la buget in 2014, informeaza Mediafax. Modificarea s-ar fi facut prin OUG nr. 80/2013 care prevede ca, de la 1 iulie, 30% din banii care se incaseaza din taxe judiciare la primarii merg la bugetul de stat, iar 70% raman la bugetul local.

"Guvernul Ponta a dat un tun administratiilor locale, nationalizand niste sume de bani din taxele de timbru judiciar. In urma unei ordonante de guvern, Guvernul Ponta da bugetului municipiului Cluj-Napoca pe 2014 un tun de un milion de euro si un tun de 1,3 milioane de lei pentru ultimele sase luni ale anului 2013. Este vorba despre OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, care stabileste ca, de la 1 iulie, 30 la suta din ce se incaseaza din taxe judiciare la primarii merge la bugetul de stat, iar 70 la suta ramane la bugetul local. Pana acum, suta la suta din aceste taxe ramaneau la bugetul local", a declarat Emil Boc.

  • Vezi mai jos comunicatul integral al Ministerului Justitiei

Pentru o corecta informare, fata de afirmatiile primarului municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, Ministerul Justitiei face urmatoarele precizari:

Modificarea destinatiei sumelor provenite din taxele judiciare de timbru astfel incat un procent de 30% sa revina bugetului de stat a fost introdusa in Legea nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, adoptata de Parlamentul Romaniei in data de 08.05.2012, si nu prin OUG nr. 80/2013 asa cum gresit a sustinut domnul Emil Boc. In aceste conditii, modificarea partiala a destinatiei sumelor provenite din taxele judiciare de timbru intre bugetul statului (30%) si bugetele unitatilor administrativ teritoriale (70%) a fost introdusa in lege inca din anul 2012, intrand in vigoare in anul 2013, conform prevederilor Legii nr.76/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, si nu de la 01 iulie prin adoptarea OUG 80/2013, asa cum in mod eronat a declarat primarul municipiului Cluj-Napoca.

2. Potrivit impactului financiar realizat in cadrul procesului de elaborare a actului normativ amintit, diferenta procentuala ce va fi modificata de bugetele locale prin diminuarea procentului care va ramane la dispozitia acestora de la 30% la 45% va fi mai mare, in venituri absolute, ca efect direct al majorarii cuantumului taxelor judiciare de timbru. Prin urmare, adoptarea OUG nr. 80/2013 nu va avea ca efect diminuarea sumelor ce sunt incasate din taxele judiciare de timbru de catre bugetele locale.

3. Adoptarea de catre Guvernul Romaniei a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru a fost determinata de evolutia inregistrata in plan legislativ din ultima perioada (in special transformarile care au avut loc prin adoptarea noului Cod civil si a noului Cod de procedura civila), si vizeaza actualizarea si modernizarea sistemului de taxare, precum si sistematizarea legislatiei in materia taxelor de timbru. Sumele care revin bugetului de stat din taxele judiciare de timbre sunt destinate sa fie folosite la finantarea sistemului judiciar in vederea implementarii noilor Coduri.

4. Actul normativ referitor la nivelul taxelor judiciare de timbru contine prevederi exprese menite sa asigure liberul acces la justitie, precum:

- cererea de reexaminare impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru este scutita de la plata taxei judiciare de timbru;

- s-a prevazut in mod expres restituirea, in parte, a taxei judiciare de timbru in cazul in care participantul la proces care a fost recuzat se abtine sau daca cererea de recuzare ori de stramutare a fost admisa;

- cand o actiune are mai multe capete de cerere, cu finalitate diferita, daca la momentul inregistrarii cererii au fost timbrate doar o parte din capetele de cerere, actiunea va fi anulata in parte, numai pentru acele capete de cerere pentru care nu a fost achitata taxa judiciara de timbru;

- pentru cererile de intoarcere a executarii silite a fost prevazuta taxarea cu taxa fixa avand in vedere, pe de o parte divergentele existente in practica judiciara, iar pe de alta parte, inechitatea stabilirii unei taxe la valoare pentru aceasta categorie de cereri;

- a fost stabilit un sistem mai clar de determinare a cuantumului taxei judiciare de timbru.