Dosare Juridice

Unde se termina reorganizarea si unde incepe frauda in procedura insolventei

de     ZRP Insolvency
Luni, 24 martie 2014, 11:51 Dosare Juridice - Insolventa

Dana Buscu si Stan Tirnoveanu
Foto: Zamfirescu Racoti & Partners
Nerealizarea planului de reorganizare confirmat poate sa duca la modificarea masei credale si fraudarea creditorilor. Procedura reorganizarii judiciare vizeaza implementarea unui plan de reorganizare, al carui continut este conceput cu respectarea prevederilor legii insolventei.

In cadrul planului trebuie indicate perspectivele de redresare in raport cu posibilitatile si specificul activitatii debitorului, cu mijloacele financiare disponibile si cu cererea pietei fata de oferta debitorului si va cuprinde masuri coordonate cu ordinea publica, inclusiv in ceea ce priveste modalitatea de selectie, desemnare si inlocuire a administratorilor si a directorilor.

Planul de reorganizare este supus votului adunarii creditorilor, care isi vor exercita acest drept pe clase de creante, respectiv, garantate, salariale, bugetare, creante chirografare ale furnizorilor importanti pentru activitatea debitorului si celelalte creante chirografare.

De cele mai multe ori, controlul pe clase apartine debitorului astfel incat putem sa asistam la un vot pe clase majoritar chiar in conditii de sub 10% din masa credala. Asupra votului exercitat in conditiile unor sanse egale pentru toate categoriile stabilite de lege se poate interveni fie prin constituirea de clase artificiale de furnizori speciali, fie prin preconstituirea de catre debitor a unei clase de creditori pe care, de regula, o poate controla: clasa creditorilor salariali.

Intrucat exista acest control pe clase si nu pe masa credala, se poate intampla ca planul de reorganizare sa fie unul pur formal, nereal, care dupa o perioada scurta sa nu mai fie viabil si sa esueze. Faptul ca planul de reorganizare nu este conceput din start ca fiind unul viabil nu constituie o problema, ci daca este facut de asemenea maniera incat creditorilor din clasele inferioare (chirografari) sa nu li se plateasca nici o suma sau nu una semnificativa.

In urma esecului planului de reorganizare, tabelul creditorilor va arata fara creditorii chirografari, categorie care poate fi chiar consistenta. Astfel, creditorii controlati indirect de catre debitor vor putea obtine in viitor controlul si pe cvorum in luarea deciziilor importante. Debitorul, prin planul conceput in aceasta maniera, va putea elimina anumite categorii de creditori, cum ar fi chirografarii sau chiar bugetarii, ceea ce ii va permite ca in situatia esuarii planului, sa poata detine controlul si in procedura falimentului.

De la data confirmarii planului de reorganizare de catre judecatorul sindic, activitatea debitorului trebuie sa se incadreze in prevederile planului. Creantele creditorilor sunt modificate in conformitate cu prevederile planului, orice valoare anterioara confirmarii planului ramane lipsita de relevanta.

Astfel, se poate ajunge ca, in conditiile unui plan de reorganizare care in mod formal este votat si confirmat, scopul real si indirect al celor care controleaza procedura sa fie acela de modificare a creantelor creditorilor. Planul de reorganizare poate sa aiba aparent toate elementele obligatorii prevazute de lege, insa cauza reala a acestuia sa fie diminuarea substantiala a tuturor creantelor inscrise la masa credala a debitorului.

Legea insolventei instituie obligativitatea ca prin planul de reorganizare sa fie aplicat acelasi tratament pentru fiecare creanta din cadrul unei categorii distincte, cu exceptia cazului in care detinatorul unei creante din categoria respectiva consimte un tratament mai putin favorabil pentru creanta sa. Creantele defavorizate reprezinta acea categorie pentru care, in urma confirmarii planului de reorganizare, pot surveni modificari cum ar fi:

-     o reducere a cuantumului creantei;
-     o reducere a garantiilor sau a altor accesorii, de exemplu reesalonarea platilor in defavoarea creditorului;
-    valoarea actualizata cu dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este mai mica decat valoarea la care a fost inscrisa in tabelul definitiv de creante.

Prin confirmarea planului de reorganizare de catre judecatorul sindic, acesta devine obligatoriu, iar efectele sale se reflecta atat in ceea ce priveste activitatea debitorului, cat si asupra creantelor si creditorilor din cadrul procedurii. In acest sens, planul isi va produce efectele si fata de creditorii care au votat impotriva aprobarii sale, creantele si drepturile creditorilor sunt modificate conform prevederilor planului, programul de plata a creantelor reprezinta titlu executoriu pentru creantele stabilite in acesta, iar neconformarea dispozitiilor planului atrage intrarea debitorului in faliment.

Asadar, nerealizarea sau esuarea unui plan confirmat de instanta poate sa duca la modificarea masei credale si fraudarea creditorilor, avand in vedere ca modificarea creantelor creditorilor prin plan este ireversibila, nefiind putini cei care incearca sa se foloseasca in mod fraudulos de aceste brese din dispozitiile legale pentru a scapa de datorii.

In noua reglementare a legii insolventei, in forma care in prezent este abrogata, nu se mai prevede caracterul de titlu executoriu a sentintei de confirmare si calitatea de hotarare judecatoreasca a planului de reorganizare, iar esuarea planului de reorganizare conduce la reversia hair-cut-ului aplicat initial.

Autori:
Stan Tirnoveanu, Co-Managing Partner ZRP Insolvency
Dana Buscu, Avocat colaborator Zamfirescu Racoti & Partners























7214 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    procedura... (Luni, 24 martie 2014, 13:57)

    Capatu` satului [utilizator]

    insolventei nu este de fapt decat o masura prin care administratoru` judiciar/lichidatoru` incearca sa ia cat mai multi bani din averea debitorului (falitului) - norok cu anaf si cu licitatiile organizate de acesta care au mai redus comisioanele de succes si onorariile altfel era jale;

    in realitate, procedura insolventei este o buna vaca de muls prin care lichidatori, administratori judiciari (cu acordu` explicit al judecatorilor sindici) ce nu au mari cunostinte de drept sa puna mana pe sume cat mai mari de bani, atat pe cale legala cat si ilegala (ma refer la situatiile in care sunt indicii si probe pt. atragerea raspunderii membrilor organelor de conducere) dar lichidatoru` se face ca ploua sau sare in apararea administratorului care a incalcat lejea;

    nu este un secret, ca hidroielectrica este o vaca buna de muls, guvernu` a tot spus ca nu va dura insolventa decat cateva luni, ani - io spun ca este sigur ca va mai dura muti ani, cum o sa renunte un lichidator la un astfel de onorariu lunar;

    lejea este proasta ca permite onorarii de succes si nu exista un control mai strict al activitatii lichidatorilor/administratorilor judiciari, frectzii intr-o tara aflata intr-un deficit galopant....
    ma vad silit a sublinia ca in materia contractelor cu avocatii este jurisprudenta bogata legata de nelegalitatea pactului de quota litis dar ce te faci cu cazurile in care aceleasi instante aproba astfel de cheltuieli pt. lichidatori;

    cred in acest moment ca una din cele mai mari plagi asupra justitiei este relatia dintre administratori judiciari/lichidatori si judecatori sindici.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă