Dosare Juridice

VIDEO Serban Paslaru, avocat asociat Tuca Zbarcea & Asociatii: Lipsa specialistilor este principalul motiv pentru care, pana in prezent, nu avem in Romania o poveste de succes in materie de parteneriat public privat

de Smile Media    
Luni, 30 septembrie 2013, 10:03 Dosare Juridice - Dosare de Fiscalitate

Serban Paslaru
Foto: HotNews.ro
Ar trebui imbunatatita capacitatea si capabilitatile institutionale de intelegere a acestui tip de proiect, de pregatire si de implementare, pentru ca PPP este un concept complex, presupune un model economico-financiar, tehnic si juridic complex. Este important sa existe in cadrul autoritatilor acei specialisti care sa poata sa contribuie la pregatirea si implementarea propriu-zisa a unui astfel de proiect. Din pacate, la noi experienta a aratat ca de foarte multe ori astfel de resurse interne lipsesc" a declarat Serban Paslaru, avocat asociat in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii, specialist in parteneriat public privat si concesiuni, intr-un interviu realizat in studioul HotNews.ro.

Fragmente din cadrul interviului:
  • Parteneriatul Public Privat reprezinta, in primul rand, un instrument alternativ de finantare a unui proiect atunci cand autoritatea publica este in imposibilitatea de a contracta direct o astfel de finantare.
  • Avantajul este dat nu numai de accesarea unei finantari, ci in general de cooptarea unui investitor privat in realizarea unui proiect public de interes major. Investitorul va veni si cu resursele umane, manageriale, know how-ul, experienta. In plus, stim cu totii ca privatul manageriaza mai bine un proiect decat publicul.
  • Ar trebui imbunatatita capacitatea si capabilitatile institutionale de intelegere a acestui tip de proiect, de pregatire si de implementare, pentru ca PPP este un concept complex, presupune un model economico-financiar, tehnic si juridic complex. Cea mai buna sursa de inspiratie ar fi modelele similare si experienta relevanta a statelor care au aplicat cu succes Parteneriatul Public Privat, in special Marea Britanie, care are o traditie de cativa zeci de ani in acest sens.
  • Este important sa existe in cadrul autoritatilor acei specialisti care sa poata sa contribuie la pregatirea si implementarea propriu-zisa a unui astfel de proiect. Din pacate, la noi experienta a aratat ca de foarte multe ori astfel de resurse interne lipsesc in cadrul autoritatilor si poate este principalul motiv pentru care nu avem in Romania, pana in prezent, o poveste de succes in materie de PPP.
  • Exista deschidere si dorinta din partea autoritatilor pentru PPP dar din cauza unor experiente mai putin fericite care au existat au creat si o anume retincenta.
  • Distinctia relevanta intre diversele formule de PPP care ar putea fi avute in vedere nu este data neaparat de obiectivele proiectului respectiv. Am observat ca de multe ori autoritati atat centrale cat si locale isi propun proiecte foarte frumoase fara sa aiba o imagine clara asupra unor aspecte adica, cum vor fi asigurate veniturile. Sunt proiecte in care veniturile sunt putin probabil sa fie asigurate de catre utilizatori, iar in aceste cazuri autoritatile trebuie sa realizeze faptul ca tot ele vor fi cele care vor trebui sa asigure veniturile respective si in aceasta situatie.
  • In cazul proiectelor realizate la nivel national aceasta modalitate alternativa de finantare poate asigura autoritatii avantajul de a avea un proiect care nu este rulat pe bilantul propriu ci pe bilantul investitorului privat, ceea ce ii lasa mai multa flexibilitate si loc pentru contractarea unor imprumuturi.


Biografie


Serban Paslaru este avocat asociat al Tuca Zbarcea & Asociatii si coordonator al departamentului PPP, concesiuni si achizitii publice din cadrul acesteia, avand o experienta de peste 10 ani in pregatirea si implementarea unor structuri si modele menite sa asigure cooptarea si participarea investitorilor privati in proiecte majore de interes public. Experienta acumulata in acest domeniu include asistenta acordata atat autoritatilor publice cat si finantatorilor sau investitorilor privati, in proiecte derulate in arii de interes diverse precum infrastructura de transport, infrastructura si capacitatile energetice, infrastructura sociala, serviciile de utilitati publice.

Serban Paslaru este autorul mai multor articole si analize privind problematici aferente proiectelor publice, coordonand editarea ghidului "Public projects. PPP and concessions" al Tuca Zbarcea & Asociatii. Este expert autorizat in achizitii publice, manager autorizat de proiect, precum si expert in pregatirea si managementul proiectelor europene, coordonand si departamentul de drept social al Tuca Zbarcea & Asociatii.


Citeste mai multe despre   























1971 vizualizari

  • parteneriat P/P (Luni, 30 septembrie 2013, 12:47)

    mihail nica [utilizator]

    considerati aceasta actiune ca o activitate de lobby ?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 12:01)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihail nica

      Nu sunt convins ca am inteles intrebarea... Parteneriatul public privat reprezinta un instrument de cooptare a investitorilor privati in realizarea unor proiecte majore de interes public. Scopul urmarit de partenerul public este acela de a accesa resurse, in special financiare si manageriale, care ii lipsesc dar pe care sectorul privat le poate oferi. Desigur, structurarea si pregatirea unui proiect, inclusiv de acest tip, pot presupune actiuni de lobby, in masura permisa de lege.
  • concluzie (Luni, 30 septembrie 2013, 15:07)

    Marinne [anonim]

    Care credeti dvs ca ar fi reteta ideala in acesta "combinatie" parteneriat public-privat?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 12:10)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marinne

      Nu exista o "reteta" etalon universal aplicabila. Parteneriatul public privat este un concept larg si flexibil, putand fi adaptat, de la caz la caz, in functie de particularitatile fiecarui proiect. "Reteta" fiecarui proiect rezulta din obiectivele acestuia si modalitatile de atingere a acestor obiective. Elemente determinante putand fi contributiile partenerilor, alocarea intre parteneri a riscurilor proiectului, modalitatile de finantare a proiectului, participatiile partenerilor in compania de proiect etc
  • lege noua (Luni, 30 septembrie 2013, 17:10)

    alex [anonim]

    este legea 178/2010 in mod fundamental inaplicabila, asa cum sustine ministrul Sova? care considerati ca sunt principalele cauze ale esecului legislativ si care sunt riscurile la care se supune un agent economic care participa in cadrul unei proceduri derulate pe legea in vigoare (178)?

    estimati o data la care legea noua va intra in vigoare?

    s-a vorbit despre exploatarea resurselor in regim PPP. Cum se reconciliaza procedurile de atribuire a concesiunii, instituite in legea minelor, cu procedurile de selectie din cadrul legii 178/2010?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 12:44)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      1. Legea 178/2010 are anumite carente care ii limiteaza aplicabilitatea in foarte multe proiecte concrete. As mentiona in acest sens paralelismul nefericit cu OUG nr. 34/2006 (suprapunerea obiectelor "contractului PPP" incheiat in baza Legii 178/2010 si contractului de concesiune incheiat in baza OUG 34/2006) care conduce la o solutie bizara pentru autoritati, respectiv aceea de a putea "opta" intre doua acte normative pentru atribuirea aceluiasi contract / proiect. De asemenea, mentionez restrictiile impuse partenerului public in ceea ce priveste finantarea proiectului si aporturile in compania de proiect care elimina practic de facto din sfera de aplicarea Legii 178/ 2010 proiectele de infrastructura de transport (bunurile de interes pentru proiect sunt proprietate publica si nu pot fi aportate), precum si, in general, proiectele ale caror venituri nu pot fi asigurate din tarife platite de utilizatorii finali, trebuind sa fie alimentate din contributii financiare ale partenerului public. Carentele mentionate au facut ca, in practica, Legea 178/2010 sa nu fie aplicata, autoritatile optand pentru OUG 34/2006 (dispozitiile referitoare la concesiuni) in vederea atribuirii proiectelor PPP. Noua lege care se doreste a inlocui Legea 178/2010 rezolva, in buna masura, carentele mentionate, facand si o utila distinctie intre proiectele/ contractele atribuite sub egida "legii PPP" si cele atribuite conform "legii concesiunilor" (OUG 34/2006)
      2. Depinde de rapiditatea cu care va fi adoptata de Parlament, solutionarea eventualelor sesizari de neconstitutionalitate, promulgare etc. Experientele anterioare pledeaza impotriva unor predictii premature...
      3. Ca si in cazul paralelismului cu OUG 34/2006, vorbim de proceduri diferite. Noua lege PPP ar trebui sa elimine suprapunerile, avand in vedere ca isi propune sa limiteze aplicarea reglementarii doar pentru acele proiecte ale caror venituri urmeaza sa fie asigurate din fonduri publice - nu este cazul, evident, al concesiunilor miniere
  • intrebare (Luni, 30 septembrie 2013, 17:12)

    Alexandru Popescu [anonim]

    Dupa toate esecurile de pana acum, poate ca legea ar trebui schimbata. Ce prevederi ati adauga sau taia dvs din actuala legislatie?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 12:55)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru Popescu

      Cred ca prin noul proiect de "lege PPP" se realizeaza un progres important fata de Legea 178/2010, prin corectarea multora dintre carentele reglementarii actuale si introducerea unor delimitari necesare fata de alte acte normative.
      Trebuie insa remarcat ca nu deficientele Legii 178/2010 au reprezentat obstacolele principale in calea implementarii cu succes a unor proiecte de parteneriat public privat ci, din pacate, insuficienta intelegere a conceptului de PPP si a capabilitatilor institutionale necesare pregatirii si implementarii unor astfel de proiecte. De altfel, putinele proiecte de partneriat public privat realizate au fost atribuite fie in baza OUG 34/2006, fie a legislatiei speciale in materia serviciilor de utilitati publice - chiar daca terminologia folosita de actele normative mentionate este diferita (PPP, concesiune, delegare gestiuni), vorbim, in esenta, de acelasi concept de parteneriat public privat.
  • stadiu proiect (Luni, 30 septembrie 2013, 22:19)

    Laura Farca [anonim]

    Aveti noutati cu privire la stadiul proiectului legii parteneriatului public privat asa cum este afisat pe site-ul http://www.dpiis.ro/?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 12:59)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laura Farca

      Inteleg ca urmeaza sa intre in dezbaterea Parlamentului.
  • interventie finantator (Luni, 30 septembrie 2013, 22:26)

    Laura Farca [anonim]

    Cum vedeti posibilitatea reglementata in proiectul legii ca finantatorul proiectului sa ceara inlocuirea partenerului privat care nu isi indeplineste obligatiile din contractul de parteneriat public privat?

    Au existat voci impotriva acestui proiect dar si voci care sustin ca acest fapt ar reprezenta unul dintre lipsurile legii actuale.
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 13:03)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Laura Farca

      Intr-adevar, in practica s-a pus deseori aceasta problema. Un proiect PPP nu va fi bancabil daca finantatorilor nu li se ofera garantiile necesare, dreptul de interventie (i.e. de a solicita inlocuirea partnerului privat) fiind un instrument uzual folosit in astfel de proiecte in statele cu experienta in domeniu.
      Reglementarea acestei posibilitati in proiectul noii legi o gasesc deci salutara.
  • cum sa facem (Marţi, 1 octombrie 2013, 20:16)

    Petrescu V [anonim]

    1. Daca dorim sa dezvoltam in parteneriat un spital municipal care ar fi calea cea mai buna? Avem spitalul dar avem si Ministerul si Casa. Ar putea fi investitori dar legea PPP nu prea poate fi aplicata.
    2. Avem o idee de un serviciu care lipseste in oras. Nu avem bani sa-l dezvoltam singuri. Nici o companie locala nu are tehnologia si abilitatea necesara. E nevoie de domeniul public si privat al municipiului care il avem dar si de capital pe care nu putem sa-l atragem sub forma de imprumut.
    3. Putem folosi asocierea in participatiune? Cadrul legal ne permite?
    4. Putem privatiza companiile din subordine? Care ar fi legislatia aplicabila?
    5. Sunt legi europene care ar putea fi aplicate "deasupra" legilor romanesti?
    Multumesc,
    Dir. Tehnic la o administratie nu prea mare
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 13:26)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petrescu V

      1. Asa cum spuneam, nu cred ca legislatia (lipsa sau excesul acesteia) reprezinta obstacolul real in calea proiectelor PPP. Solutii se pot gasi si sub egida legislatiei existente. Aplicarea concreta a unor solutii de tip PPP in cazul proiectelor vizand construirea si operarea spitalelor se loveste de o alta problema, aceea a asigurarii veniturilor. Din pacate, asigurarea acestora exclusiv prin decontarile facute in cadrul sistemului public de asigurari de sanatate nu poate furniza un model de proiect credibil si bancabil. Existenta unor contracte cu CAS este esentiala, cel putin pentru construirea si operarea unui spital mare, cu specializari multiple, insa investitorii vor dori garantii financiare suplimentare din partea autoritatilor locale sau a Ministerului Sanatatii care sa asigure veniturile necesare atunci cand decontarile intarzie sau nu sunt suficiente.
      2/3. Legea 178/2010 prevede expres ca nu se aplica contractelor de asociere in participatie - sunt vizate acele asocieri in care ar participa si un partener public. Ar trebui analizata insa concret speta dvs. pentru a vedea daca serviciul respectiv nu intra sub incidenta unor prevederi speciale care sa impuna forme specifice de cooptare a investitorilor privati (e.g. delegarea managementului serviciului).
      4. Companiile din subordinea UAT pot fi privatizate.
      5. Legislatia si tratatele europene se aplica cu prioritate.
  • intrebare (Miercuri, 2 octombrie 2013, 11:27)

    radu f [anonim]

    In ce domenii de activitate publica are aplicabilitate legea 178/2010 a parteneriatului public-privat?? Ma refer aici la continutul art 5 din lege.
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 13:45)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu f

      Legea isi propune o sfera de aplicare larga (art.5). Totusi, asa cum am aratat, restrictiile impuse limiteaza foarte mult posibilitatea aplicarii efective. Spre exemplu, nu va putea fi aplicata proiectelor de infrastructura de transport, avand in vedere faptul ca bunurile relevante pentru proiect pe care partenerul public ar trebui sa la aporteze sunt bunuri aflate in proprietate publica (care nu pot fi aportate). De asemenea, proiectele care presupun asigurarea veniturilor de catre partenerul public sau aporturi financiare ale acestuia nu pot fi realizate sub umbrela Legii 178/2010. Pana la adoptarea noului proiect de "lege PPP" as recomanda utilzarea, dupa caz, fie a OUG 34/2006 fie a legislatiei speciale care s-ar putea aplica in functie de tipul proiectului (utilitati publice, concesiuni miniere etc)
  • care sunt pasii (Miercuri, 2 octombrie 2013, 11:28)

    marian dogaru [anonim]

    pentru initierea unui parteneriat public-privat? Ce ar trebui sa detina o companie si care ar fi conditiile, pe scurt?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 13:48)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian dogaru

      Nu sunt convins ca am inteles intrebarea... Compania de proiect ar trebui sa detina resursele necesare derularii proiectului (resurse financiare, umane manageriale etc). Evident, ar trebui mai intai sa existe un proiect si o matrice de alocare responsabilitatilor, atributiilor, riscurilor intre parteneri.
  • intrebare (Miercuri, 2 octombrie 2013, 11:31)

    Dragomir [anonim]

    Studiul de fezabilitate su fundamentare din normele metodologice pentru initierea unui ppp: compania este autorizata sa prezinte acest studiu, dar cine face evaluarea?
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 13:49)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragomir

      Cred ca ar trebui sa asteptam normele de aplicare pentru a avea un raspuns clar la aceasta intrebare.
  • ppp (Miercuri, 2 octombrie 2013, 11:32)

    bogdan [anonim]

    Puteti sa ne spuneti care sunt tipurile de contracte de parteneriat public-privat? legislatia ppp urilor in Romania e complicata....
    • R (Miercuri, 2 octombrie 2013, 13:56)

      Serban Paslaru [hotnews.ro] i-a raspuns lui bogdan

      Cum spuneam, conceptul de PPP este unul larg si flexibil. Distinctiile importante sunt date nu neaparat de obiectivele fiecarui proiect, care pot varia (proiectare, constructie, finantare, operare - oricare combinatie este posibila) ci de aspecte precum asigurarea veniturilor proiectului, alocarea riscurilor intre parteneri, tratamentul contabil - bilantier al proiectului. Spre exemplu, pot exista modele de PPP in care majoritatea sau totalitatea veniturilor sunt asigurate de tarifele colectate de la utilizatorii / beneficiarii finali ai proiectului (cazul utilitatilor publice) sau, dimpotriva, acestea sunt asigurate de partanerul public prin plati de disponibilitate (formulele mixte nu sunt excluse). Cele din urma vor face obiectul exclusiv al "legii PPP", conform proiectului actual.
  • adica, incompetenta ce ne omoara.... (Joi, 3 octombrie 2013, 15:28)

    costica [anonim]

    Lipsa acelor specialisti despre care vorbiti este datorata clientelei politice incompetente ce colcaie efectiv in toate institutiile statului roman, de la Presedintele tarii si Primul ministru pana la Ministrii Romaniei si toti cei aflati in subordinea lor, din toata tara, din toate institutiile statului roman, TOTI o apa si-un pamant !
    Si asta dainuie de peste 20 si ceva de ani !!
    CE, BM si FMI ii spun "lipsa capacitatii administrative a Romaniei", adica incompetenta.
    Ce asteptari sqa avem cand mai sus mentioanatele institutii internationale au spus-o nu o data, ci de muuuulte ori....
    Nici o asteptare, vezi asta cel mai bine la situatia absolut rusinoasa si dezastruoasa a absorbtiei fondurilor de la UE...
  • CORUPTIA! (Sâmbătă, 5 octombrie 2013, 12:17)

    nycman91 [utilizator]

    nu bai baiatule,coruptia genereaza lipsa de performanta,in romania. Atat timp cat coruptii nu sunt pedepsiti in nici un fel,poate sa vina si bill gates,ca nu va face nimic in tara asta.
  • . (Duminică, 6 octombrie 2013, 6:25)

    NeoRomanul1 [anonim]

    Sunt amuzante aceste discutii, in conditiile in care toata lumea ignora elefantul din camera: coruptia si, mai nou, incercarile de a transforma Romania intr-o mosie a (post)comunistilor.

    Este ca si cum avem un bolnav de cancer care se simte foarte rau, si noi ii spunem ca are o acnee care trebuie tratata.

    Cand toti specialistii vor intelege ca a ignora elefantul coruptiei nu este de bon-ton, ci o lasitate, vom putea face ceva in tara asta,


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version