Unele consilii locale au fost depistate "pozitiv" in problema conflictelor de interese. In sapte cazuri, acestea vor returna Agentiei SAPARD suma primita pentru platile efectuate catre firmele implicate in conflict. In alte patru situatii, contractele au fost pur si simplu reziliate.

Aceasta inseamna ca locuitorii din patru comune si-au pus pofta-n cui sa bea apa de la robinet sau sa circule pe un drum civilizat. Ei tocmai au ramas fara finantarea SAPARD, care facea posibila realizarea lucrarilor respective, in cadrul masurii 2.1., referitoare la infrastructura rurala. In total, valoarea celor patru proiecte se ridica la peste doua milioane de euro.

Din punct de vedere financiar, ei nu au pierdut nimic, deoarece nu se contractase nici un credit, nu se realizase nici o licitatie si nu se efectuase plata nici unei transe. Cu alte cuvinte, ei nu facusera nimic, cu toate ca mai sunt doar doua luni pana la termenul limita de - atentie! - finalizarea lucrarilor. Doua dintre aceste localitati se gasesc in judetul Bacau.

Iorgu Puscasu, noul primar al comunei Corbeanca, s-a aratat a fi extrem de suparat de pierderea finantarii. Acesta da vina pe firma de proiectare pentru intarzieri. El spune ca licitatia era programata abia luna aceasta, in data de 29.

Celalalt primar, din comuna Vultureni, recunoaste ca nu prea mai este timp pentru finalizarea lucrarilor, dar totusi a solicitat o revenire asupra deciziei de reziliere a contractului. Nici acesta nu demarase nici macar procedura de achizitie publica. Celelalte doua comune care au pierdut banii SAPARD sunt comuna Corni, din Botosani, si Sinesti, din Valcea.

La ultima dintre ele rezilierea a fost pe motiv de frauda, adica "au trucat licitatia", explica Gheorghita Corbu. Cat priveste celelalte 139 de cazuri care au intrat sub incidenta sanctiunilor din reglementarile referitoare la conflictul de interese, directorul SAPARD spune ca s-au rezolvat.

"Conflictele de interese au implicat dirigintii de santier, verificatorii tehnici, care s-au dovedit a fi in acelasi timp si functionari publici sau membrii comisiilor de evaluare. Persoanele respective au fost inlocuite si acum proiectele se deruleaza in continuare", spune Corbu.

Dupa cum se lauda acesta, controalele au prevenit efectuarea unor plati de 17 miliarde de lei catre firme implicate in conflicte de interese. In schimb, in alte sapte comune, platile fusesera deja efectuate. Agentia SAPARD a dispus recuperarea acestora, sumele ridicandu-se la valoarea de 260 de milioane de lei.

Ce inseamna asta? Inseamna ca, din creditele contractate sau resurse proprii, consiliile locale au cheltuit deja aceasta suma (in medie, 40 de milioane de lei de comuna) si finantatorul a decontat-o. Recuperarea se face de la consiliul local, adica din bugetul public.

In acelasi timp, Agentia SAPARD a incetat sa efectueze plati, ca urmare a descoperirii conflictelor de interese, suma totala ridicandu-se la peste 800 de milioane de lei. Intarzierea decontarii pagubeste bugetul local, din cauza faptului ca, pentru a realiza investitiile, primarii au contractat credite.

In mod evident, rata si dobanda trebuie rambursate, indiferent de intarzierea sau suspendarea platilor.

Efectuarea platilor se accelereaza

Cu toate pagubele suferite de rambursarea unor sume si suspendarea temporara a platilor, in afara de cele patru proiecte reziliate, in restul localitatilor lucrarile continua. Mai mult, ele trebuie finalizate pana la 31 septembrie. Orice investitie care se realizeaza dupa acea data nu va mai fi decontata de catre finantator. Cat priveste platile, ele trebuie incheiate pana la 31 decembrie.

Directorul Gheorghita Corbu spune ca situatia e sub control. "Am decis inghetarea esalonarii platilor, adica data depunerii documentelor pentru decontarea cheltuielilor este deja batuta in cuie". Cu alte cuvinte, se stie cand vor fi incheiate proiectele. Teoretic, daca primarii se mobilizeaza, toate vor fi incheiate pana la termenul limita.

Suma totala care trebuie platita pana la sfarsitul anului este de aproximativ 140 de milioane de euro. "Cauza principala a problemelor aparute este lipsa unor diriginti de santier, verificatori tehnici si proiectanti suficient de bine pregatiti si suficient de multi", mai spune Corbu. n Informatiile din Bacau ne-au fost furnizate de Florin Popescu

Cum au fost ratate proiectele din Bacau

1. Comuna Vultureni

• Proiectul esuat viza alimentarea cu apa a sase sate.

• Licitatia pentru atribuirea lucrarilor a fost amanata succesiv din cauza conflictelor politice din interiorul PSD din judet.

• In final, data licitatiei a fost stabilita pe 29 iulie, fapt care ar fi facut imposibila realizarea proiectului pana in septembrie.

2. Comuna Corbasca

• In august 2003 a fost incheiat contractul pentru realizarea proiectului tehnic. Firma de proiectare avea termen in luna noiembrie, insa a prezentat proiectul abia in februarie.

• Apoi, autoritatile locale spun ca au intarziat din cauza documentelor suplimentare care le-au fost cerute in urma modificarii procedurilor.

• Proiectul prevedea alimentarea cu apa a patru sate.

Noutati finantari

Doar 45 de proiecte au obtinut subventii

Ministerul Culturii si Cultelor a publicat lista ONG-urilor care au solicitat subventii de la bugetul de stat. Lista include proiectele depuse, cu precizarea celor care au primit sprijin financiar, precum si a celor respinse. Astfel, au fost depuse 128 de solicitari, din care urmeaza a fi sustinute in anul 2004 un numar de 45 de proiecte, insumand aproximativ zece miliarde de lei.

Lista integrala a solicitarilor aprobate si respinse poate fi consultata la http://www.ecumest.ro/arcult/stire_04_07_22.htm.

Program de finantare pentru IMM - Investitii noi si modernizare sau retehnologizare

Programul va deveni operational la inceputul lunii viitoare. Buget alocat pentru 2004: 36,5 miliarde lei. Beneficiari eligibili: intreprinderile nou-infiintate (infiintate cu maximum doi ani inaintea solicitarii de finantare si cu maximum 49 de angajati) si microintreprinderile.

Beneficiarii eligibili sunt doar cei care au activitatea principala (conform codului CAEN) in unul din sectoarele economice/activitatile eligibile prevazute in anexa la procedura de implementare a Programului, care va fi publicata pe site-ul www.mimmc.ro.

Minimum 15 % din valoarea proiectului trebuie sa fie cofinantarea beneficiarului, minimum 45% poate fi credit acordat de BCR, pe termen mediu sau lung, maximum 40 % din alocatia financiara acordata de ANIMMC. Valoarea finantarii nerambursabile: maximum 50.000 euro, in cazul intreprinderilor mici si mijlocii; 10.

000 euro pentru intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, dar maximum 40% din valoarea proiectului de investitii. Modelul cererii de finantare si lista documentelor justificative vor fi publicate de catre BCR. Normele concrete de aplicare si pachetul informativ al programului vor putea fi gasite la sediile locale ale BCR.

Noile masuri SAPARD mai au de asteptat

Noile masuri (sau componente) SAPARD nu vor fi lansate mai devreme de 1 ianuarie 2005. Asa declara presedintele Agentiei SAPARD, Gheorghita Corbu. Asta pentru ca prioritatile acestui an sunt legate de finalizarea platilor pentru proiectele de infrastructura aprobate in licitatia din 2002.

Curier Finantari

Elena Marianuc, Galati: "Anul acesta am terminat facultatea in Galati, specializarea in Managementul firmei (comert si turism), voi avea licenta in septembrie. Doresc sa deschid o pensiune agroturistica, in zona montana, dar nu am banii necesari. Va rog sa imi spuneti ce posibilitati am si unde ar trebui sa apelez.

De asemenea, va rog sa imi spuneti de unde pot afla exact preturile terenurilor din zonele montane. Ma mai intereseaza cum se poate depune un dosar pentru master in strainatate si unde anume." Judetul Galati este inclus in regiunea de dezvoltare II Sud-Est. Cel mai potrivit este sa accesati o finantare SAPARD, masura 3.

4, "Dezvoltarea si diversificarea activitatilor economice care sa genereze activitati multiple si venituri alternative"; componenta de agroturism. Pentru mai multe informatii puteti accesa site-ul www.sapard.ro, dar, pentru a obtine detalii si consultanta in realizarea proiectului, trebuie sa va adresati biroului regional SAPARD. Datele de contact sunt: Biroul 2 Sud-Est, Str.

Revolutiei din 22 Decembrie, Nr. 17, Tel: +40 (241) 617.066, fax: +40 (241) 617.122, e-mail: sapard2@gmb.ro. De asemenea, pentru a afla despre alte oportunitati, va puteti adresa Agentiei de Dezvoltare Regionala II Sud-Est, cu sediul in Braila: Piata Independentei, nr.1, tel. (0239) 611.086; www.adrse.ro