Cum se duc banii radioului pe apa promovarii

de     Capital
Vineri, 6 august 2004, 0:00


Advertoriale cu pretentii de promovare a imaginii Radiodifuziunii Romane acorda atentie cu generozitate premierului Adrian Nastase. "Avantul ingerilor", "Mai mult decat o metafora", "Desant cultural", "Valoare si limbaj accesibil", "Muzica si politica", "Dimensiunea culturala a diplomatiei".

Titluri triumfaliste ale unor articole ilizibile, aparute in ziare de mare tiraj, din care cititorii (cati au rabdare sa le parcurga) pot afla despre ultimele realizari ale Radiodifuziunii. Articolele, unele marcate de "Publicitate", altele pur si simplu trantite in pagini, au fost platite (cu bani sau in regim de barter) ca parte a unei campanii de promovare a institutiei.

"Exista o strategie de promovare a evenimentelor culturale generate de Radiodifuziune. Este o mandrie ca putem fi o componenta de creare a unei imagini a Romaniei in Europa", explica Atila Vizauer, purtatorul de cuvant al radioului public. Ca de obicei, intentiile bune au si un substrat discutabil.

Ce cauta, de exemplu, doua fotografii cu premierul Adrian Nastase si un interviu de un sfert de pagina intr-un advertorial platit in Adevarul (28 iunie) cu 3.

850 de euro in regim de publicitate (fara "P") despre concertul Orchestrei Nationale Radio la Haga? Reprezentantii Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR) considera fireasca aceasta prezenta, de vreme ce premierul a fost unul dintre spectatorii concertului. O "periuta" discreta la imaginea lui Nastase este trasa si in megainterviul difuzat de Romania Actualitati de (cine altul?)...

Dragos seuleanu cu premierul Ungariei si publicat in ziarul Adevarul (3 iunie). (Este ciudat cum "primul reporter" al radioului public reuseste sa-si publice interviurile pe banii institutiei pe care o conduce.

) Era necesara o desfasurare de forte in ziarele de mare tiraj (si pe sume considerabile) despre evenimente care au fost semnalate oricum pe posturile SRR, cand acestea au o acoperire foarte buna la nivel national? Atila Vizauer explica: "Este normal ca atunci cand sustii un eveniment precum concertul de la Haga sa-l faci cunoscut.

" Modul in care conducerea SRR a conceput strategia de comunicare pare sa tina de alte ratiuni, nu de legile de baza ale planificarii media in functie de publicul-tinta.

Dragos seuleanu, presedintele Radiodifuziunii, declara ca a cumparat publicitate pana si in Evenimentul Zilei, ziar care a criticat in dese randuri activitatea SRR, pentru ca "am vrut sa aratam cititorilor ce facem bun pentru tara asta".

In primele sase luni ale acestui an, volumul brut de aparitii publicitare ale SRR s-a ridicat la peste 200 de mii de euro in 13 ziare nationale (calculat la tarife-lista). Reclamele au inclus in cea mai mare parte evenimente (concerte, concursuri de calculatoare, intreceri sportive, recitaluri, majoritatea consumate dupa data la care au avut loc si nu inainte, cum este normal).

Intr-o mica masura, au fost promovate programele proprii - "Fotbal minut cu minut - Pro Sport". Este dificil de stabilit cati bani a platit SRR direct si cat a fost barter (publicitate incrucisata). "Din considerente de bun parteneriat, nu putem preciza situatiile in care s-au facut bartere si cele in care s-au incheiat contracte platite", spune Vizauer.

Nici suma neta totala pe care radioul a cheltuit-o pana acum "nu este disponibila". stim doar ca "aceasta se va ridica la 1% din bugetul anual al SRR". Conform unor documente obtinute de Capital, radioul public a platit numai pentru patru advertoriale aparute in ziarul Adevarul (4, 26, 28 iunie si 20 iulie - potrivit facturilor) aproape 500 de milioane de lei.

Materialele (fara "P") se refera la concertul Orchestrei Nationale Radio la Haga (in care este inclus interviul cu Adrian Nastase) si la "limbajul accesibil" pe care-l practica Radio Romania Cultural (numai ca "limbajul" autorului este atat de incalcit, incat articolul este... inaccesibil).

Interesant este ca, desi o factura arata ca SRR a platit o pagina intreaga de publicitate in ziarul Adevarul pentru ziua de 4 iunie, in editia respectiva nu se regaseste vreo macheta SRR conform documentului. Singurul modul de o pagina este o reclama pentru campania electorala a lui Mircea Geoana. seuleanu declara categoric ca radioul nu a platit publicitate pentru candidatul PSD.

Pe de alta parte, in data de 3 iunie, a aparut interviul (amintit mai sus) cu premierul Ungariei. Sa fie o greseala de facturare? Pana la inchiderea editiei, nu am primit un raspuns din partea reprezentantilor Adevarul referitor la aceasta neconcordanta. Toate aceste materiale aparute in presa centrala, cu pretentii de campanie de imagine, sunt de fapt niste "rapoarte de activitate".

Nu se promoveaza coerent programele posturilor, nici evenimentele ce vor fi organizate. Nu este vizibil un concept clar. Ce face acum Radiodifuziunea nu este o campanie profesionista, ci o insiruire de articole cu miros de propaganda mucegaita platite din banii abonatilor.


Petre Barbu, Petrisor Obae


















38 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri