In Romania, in 2003, au fost procesate 12,9 milioane tone de titei, din care 5,6 milioane tone din productia interna, iar 7 milioane tone din import. Pentru 2004, prognozele si statisticile arata un consum de 13,8 milioane tone de titei, 5,7 milioane tone titei indigen si 7,9 milioane tone titei din import.

Pentru a asigura buna functionare a celor doua rafinarii proprii - Arpechim si Petrobrazi -, Petrom face importuri de completare la un nivel de aproximativ 2 milioane tone de titei pe an.

La prima vedere, Petrom, care proceseaza baza titeiului din productia interna, ar trebui sa nu fie afectat de actuala criza internationala a petrolului, asa cum declara in urma cu aproape o saptamana, pentru Adevarul, directorul general al SNP Petrom, Gheorghe Constantinescu: "Deocamdata, Petrom nu are de ce sa ia vreo masura. In prezent, nu exista intentii de reasezare de preturi.

Cu disciplina financiara, crizele se trec mai usor". La o saptamana, insa, dupa aceasta declaratie, Petrom isi schimba radical pozitia si intentioneaza sa-i propuna Ministerului Economiei si Comertului noi preturi pentru carburanti.

Intrebat de ce nu se grabesc sa-si mareasca pretul carburantilor rafinariile private, care proceseaza titei din import, Gheorghe Constantinescu ne-a raspuns indirect: "Operatorii corecti, precum Petrom, cu costurile la vedere si cu plata taxelor si a accizelor la zi, sunt afectati de criza actuala a titeiului.

Petrom nu isi poate permite sa-si ascunda problemele prin neplatile catre bugetul de stat sau catre furnizori".

Si asupra cauzelor care au declansat si mai ales sustinut criza internationala a titeiului, directorul general al Petrom, Gheorghe Constantinescu, a facut o noua declaratie: "Scaderea din ultimele doua zile cu doar cativa centi pe baril dovedeste faptul ca actuala criza a petrolului ar putea avea cauze profunde.

S-ar parea ca nu Yukos, instabilitatea politica din Irak sau cresterea consumurilor in China si SUA sunt cauzele reale, ci faptul ca scad rezervele mondiale de titei. Descoperirile de noi zacaminte nu echilibreaza nivelul consumurilor. Scaderile in centi, si nu in dolari, din ultimele zile ar trebui sa ne puna pe ganduri.

De obicei, crizele de conjunctura cresc si descresc la fel de rapid precum apar. Aceasta stagneaza. Iar Petrom nu traieste izolat, ci in cadrul acestei piete internationale, careia trebuie sa i se alinieze. De aceea, o majorare a preturilor trebuie sa se faca, pentru ca Petrom sa intre in normal, in contextul international".

In privinta nivelului de majorare a preturilor carburantilor, oficialul Petrom a fost extrem de rezervat, sustinand ca, totusi, Romania are o piata bine definita si cu o putere de absorbtie limitata.

A admis faptul ca, oricat de razna ar lua-o pretul titeiului pe plan mondial, pretul benzinei si al motorinei nu poate innebuni si el: "Peste un anumit prag, oamenii, marea masa a consumatorilor, nu-ti mai cumpara produsul. Ce faci? Produci numai pentru cei cu bani? Dimpotriva, produci pentru cat mai multi consumatori, acestia dau puterea unei companii", a mai declarat Constantinescu.

In mod normal, in fata unei asemenea crize, operatorii privati ar fi trebuit sa reactioneze cu mult inaintea Petrom. Si, totusi, acestia au tacut. Majoritatea lor vor merge in tandem cu Petrom, acesta continuand sa impuna pretul benzinei si al motorinei pe piata interna.

In prezent, conform surselor ANRE si ale Gaffney Claine, Romania are rezerve de titei de 128 milioane de tone, dar si cea mai mare capacitate de rafinare din Europa Centrala si de Est - 22,4 milioane de tone, in 10 rafinarii, cinci dintre ele reprezentand 80% din capacitatea totala.

Numai Arpechim si Petrobrazi insumeaza o capacitate de rafinare de 9 milioane tone, opt milioane fiind operationale.